Följ oss

Nyheter

Star Vault tror på framtiden efter en katastrofal inledning för det nya spelet

Publicerad

den

Star Vault lanserade sitt nya spel Mortal Online 2 för en och en halv månad sedan på plattformen Steam. Det blev en flygande start med bra försäljning och höga betyg, men glädjen blev kortvarig för redan efter ett dygn så blev det dystert. Trots att spelet har stresstestats flera gånger så klarade inte systemet av mängden spelare och många kom inte in i spelet. Även ett annat problem uppdagade sig, de som befann sig utanför Europa fick relativt sett sina medspelare i Europa en dålig responstid att det inte gick att tävla på lika villkor. Spelets betyg på Steam gick från över 80 % till runt 40 %. Star Vault blev tvungna att dra i nödbromsen. All marknadsföring stoppades och fullt fokus fick läggas på att hantera problemen. Bolaget verkar relativt snabbt ha hittat lösningar på de mest akuta sakerna. Men kan bolaget och spelet återhämta sig efter en sådan lansering, det är den stora frågan från aktieägare som fått se aktiekursen krascha.

Graf över Star Vault aktiekurs det senaste året.
Star Vaults aktiekurs under det senaste året. Raset blev kraftigt efter den misslyckade lanseringen.

Star Vault ger en uppdatering – tror på framtiden

Igår kom Star Vault med en uppdatering och de verkar i alla fall själva tro på framtiden. Marknadsaktiviteterna ska återupptas inom kort och nya recensioner från spelarna ligger nu på 70-90 %.

”Vi har nyligen släppt en viktig patch som löst flertalet problem i MO2 samt även ökat prestandan på huvudservrarna. Vi har några viktiga patcher kvar för att få prestandan där vi vill ha den. Därefter planerar vi att äntligen dela med oss av nästa viktiga roadmap som många spelare ser fram emot. Detta bedöms öka intresset för spelet igen och precis som under beta kommer vi ha patcher varannan vecka med intressanta och roliga funktioner som ökar spelintresset.”

Star Vault är även redo att lansera Mortal Online 2 på Epic Games Store, vilket de planerar att göra efter att kommande 3-4 patcher är klara och samtidigt göra marknadsaktiviteter på bland annat Steam där de räknar med en positiv reviewstatus som även det förväntas dra upp intresse och försäljning för Mortal Online 2.

”Vårt fokus i närtid är att publicera kommande roadmap, återfå mycket goda användaromdömen och därefter påbörja flera större marknadsaktiviteter. Star Vault har idag ett positivt kassaflöde från den dagliga försäljningen utan att abonnemangsmodellen är påslagen ännu.

Trots inloggningsproblem och pausade marknadsaktiviteter har Star Vault erhållit utbetalningar om cirka 5 MSEK från sålda spel via Steam. Därtill har Mortal Online 2 en fortsatt stigande följarbas om ca 290.000 spelare som ”wish-listat” spelet på Steam, som närsomhelst kan börja spela vid kommande uppdateringar.”

Det återstår att se var aktiviteten för spelet landar. En fördel för Star Vault är att Mortal Online 2 är ett nischat spel, de som gillar denna typ av spel kommer sannolikt inte bara att gå vidare till nästa spel utan är nog mottagliga för att ge det en chans.

Nyheter

Tre välkända aktier att köpa enligt Börsveckan

Publicerad

den

Börsveckan har denna gång analyserat sex företag och tre välkända företags aktier får köprekommendationer.

Köp

  • QleanAir
  • Dustin
  • Sinch

Avvakta

  • ITAB
  • Oneflow
  • Sivers Semiconductors

Fortsätt läsa

Nyheter

MTG förvärvar inom tower defense-genren

Publicerad

den

Spelet Legion TD 2

Gamingbolaget MTG meddelade idag att koncernens helägda spelstudio Ninja Kiwi har förvärvat AutoAttack Games, utvecklaren av Tower Defense-succen Legion TD 2.

AutoAttack grundades 2014 av Brent Batas, efter hans mycket framgångsrika Legion TD-mod för Warcraft III. Julian Gari anslöt kort därefter under 2016 och de har tillsammans drivit AutoAttack under de senaste 8 åren. De är, med stöd av ett litet team, ansvariga för utveckling, marknadsföring och community-aktiviteter för Legion TD 2.

AutoAttacks resa började 2009 när Brent skapade det ursprungliga Legion TD-spelet som en mod för Warcraft III. Legion TD växte snabbt i popularitet och blev den näst mest populära modden för Warcraft III (näst efter DotA). Efter en framgångsrik Kickstarter smyglanserade duon Legion TD 2 under 2017 och släppte sedan det fullständiga spelet 2021.

Legion TD 2 har ett levande och engagerat spelar-community och attraherar en passionerad och engagerad bas av fans, vilket är en av många faktorer de har gemensamt med Ninja Kiwi. Spelet fortsätter att växa med regelbundna uppdateringar och studion har också påbörjat utvecklingen av ett helt nytt spel inom Legion-franchisen.

VD för Ninja Kiwi, Scott Walker kommenterade:

”Vi älskar den djupa spelupplevelsen och de spännande utmaningar som spelare får i Legion TD 2 både när de spelar själva och tillsammans med andra. Vi känner också att det finns en nära koppling mellan oss på Ninja Kiwi och Brent och Julian när det kommer till vår kärlek till Tower Defense-genren, vår passion för att skapa roliga och balanserade spelupplevelser samt även hur vi förhåller oss till och värdesätter våra spelar-communities. Jag är oerhört glad att välkomna AutoAttack till Ninja Kiwi-familjen och ser fram emot att uppnå fantastiska saker tillsammans.”

VD och grundare för AutoAttack, Brent Batas kommenterade:

”Ju mer vi lärde känna Ninja Kiwi, desto tydligare blev det att vi delar en passion för att både skapa fantastiska spel, och att investera i och stödja våra spelar-communities långsiktigt. Detta, i kombination med Ninja Kiwis branschledande närvaro inom Tower Defense gjorde att vi inte kunde föreställa oss ett bättre team att samarbeta med. Vi ser fram emot en spännande framtid som en del av Ninja Kiwi-teamet, där vi tillsammans fortsätter att skapa och erbjuda spel vi älskar!”

Fortsätt läsa

Nyheter

Star Vault har en växande skara av månadsbetalande spelare

Publicerad

den

Mortal Online 2

I slutet av november ställde vi oss frågan vad som hände med Star Vaults nylansering av MMORPG-spelet Mortal Online 2. Det visade sig att ett par problem hade identifierats vilka bolaget sedan arbetat med att hantera.

Det visar sig ha gått helt ok. Star Vault har framgångsrikt lyckats bygga en växande bas av spelare som prenumererar på Mortal Online 2, dvs spelare som efter att ha köpt spelet fortsätter att spela genom automatiska månadsbetalningar (även kvartals- och halvårsbetalningar förekommer). Bolaget skriver att de nu ser en tydlig positiv trend avseende prenumeranter där antalet prenumeranter stadigt ökar. Spelare kan även fortsätta spela spelet genom engångsbetalningar (utan att lägga in sina kortuppgifter). Antalet aktiva spelare är för närvarande ca 28 000 stycken. Med vissa identifierade förändringar i nybörjarupplevelsen bedömer bolaget att Mortal Online 2 kan attrahera en bredare publik och därmed ha möjlighet att väsentligt öka antalet prenumeranter i spelet.

Växande spelarbas gör att Star Vault är nära break even

”Mortal Online 2 växer nu helt organiskt utan marknadsföring, visst är siffrorna fortfarande små med en aktiv spelarbas om ca 28 000 i spelbranschen, men det är bra början för en mindre spelutvecklare som Star Vault. Och inte minst ser vi en tydlig positiv trend avseende prenumeranter med automatiska månadsbetalningar – en ökning med ca 45% under de senaste 30 dagarna, vilket även medför att vi är mycket nära break-even i verksamheten. Med de förändringar i nybörjar-upplevelsen vi redan börjat implementera och tillgång till kapital för att börja marknadsföra spelet på allvar finns det goda förutsättningar för kraftig tillväxt under god lönsamhet”, skriver Star Vaults VD, Henrik Nyström.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära