Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

Affärsvärlden delar ut en köprekommendation till Coor-aktien

Publicerad

den

Coor städar

Coor-aktien tappade på rapporten och Affärsvärlden skriver i en analys att bolaget har en del kvar att göra för att få upp lönsamheten till nivån de hade innan företaget tappade Ericsson-avtalet. Men man skriver vidare att marknadens förväntningar på att bolaget ska lyckas är allt för låga och delar ut en köprekommendation.

Analystjänsten skriver att Coor, liksom branschen, idag värderas till 10 gånger innevarande års väntade rörelsevinster.

”Detta är lägre än tidigare men vi har använt detta som multipel på Coors vinstförmåga i slutet av vår horisont. Våra prognoser är lite försiktigare än konsensus både för omsättning (cirka 5 procents tillväxt enligt konsensus) och marginal (5,5 procent 2026E). Våra antaganden ger en uppsida på cirka 30 procent”

Affärsvärlden varnar dock för att även nästa kvartal kan bli svagt. ”Men blickar man mot nästa år och framöver är dock förväntningarna lågt ställda tycker vi”

Coor-aktien gick igår upp 0,79 procent och stängde på 43,50 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Big Akwa bekräftar planer på en framtida IPO

Publicerad

den

Grundarna av Biq Akwa utanför en av SCAs massafabriker

Biq Akwa, som grundats av Elena Petukhovskaya och Hugo Wikström, vill driva storskalig landbaserad fiskodling. Ett stort fokus för bolaget är att så mycket som möjligt ska återanvändas, vilket även inkluderar att odlingen ska ske i anslutning till massafabrik för att kunna använda och cirkulera varandras strömmar.

Den första anläggningen som Big Akwa designar ska producera 6 000 ton regnbågslax per år. För sin första fas har bolaget tagit in ett mindre antal miljoner kronor i kapital. Men för att bygga en stor anläggning krävs självklart rejält med finansiering.

Big Akwa söker nu en CFO som kan hjälpa företaget med resan och där bekräftar man även att en börsnotering finns i planerna inom 5 år.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab får en beställning på 6,6 miljarder kronor för leverans under 2027-2028

Publicerad

den

SAAB-logga

Saab har idag tagit fått en beställning på ett antal försvarssystem och materiel från en regeringen i ett land i västvärlden. Ordervärdet är cirka 6,6 miljarder kronor och leveranser är planerade år 2027-2028.

Beställningen omfattar system och materiel från Saabs affärsområden Dynamics och Surveillance.

På grund av branschens karaktär och omständigheter som rör kunden samt nationella säkerhetsintressen kommer ingen ytterligare information om denna beställning eller kunden att offentliggöras skriver Saab.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära