Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bioinvent i transformativt skede – får rejält höjd riktkurs

Publicerad

den

Pareto Securities höjde igår sin riktkurs för Bioinvent-aktien ordentligt, från 75 kronor till 115 kronor, och upprepade sin köprekommendation. Analytikern Dan Akschuti går i videon nedan igenom analysen och företaget. Han lyfter bland annat fram att bolaget nu går från att vara ett mer forskningsfokuserat bolag till ett i klinisk stadie. Pareto förväntar sig ett rikt nyhetsflöde under de kommande 12 månaderna och anser att bolaget befinner sig i ett transformativt skede.

Fortsätt läsa

Nyheter

Intervju med vd för kryptovaluta-företaget Goobit Group som noterades idag

Publicerad

den

Kryptovalutamynt

Kryptovalutaväxlingsföretaget Goobit Group som driver BTCX noterades idag på First North via en direktnotering. Cision Promoted har gjort en intervju med bolagets vd Pär Helgosson.

Pär Helgosson

I er bolagsbeskrivning inför listningen framkommer att Goobit är den största aktören i Sverige när det gäller handel med kryptovalutor för privatpersoner och företag. Vad är det som har gjort er störst?

”Vi var en av de första kryptoväxlarna i världen och var också bland de första reglerade, vilket har gett oss en legitimitet som reglerad kryptobörs, både hos privatkunder, bolag och banker. Bidragande är också att vi har ett starkt fokus på kundservice, med support på svenska alla dagar i veckan. Eftersom vi har gjort detta i snart tio år har vi samlat på oss erfarenhet som andra aktörer har svårt att köpa sig till”, säger Pär Helgosson.

Ni är noggranna när det gäller identifiering av kunder och säkerställande att det inte sker några illegala transaktioner av något slag på er plattform. Det här är uppenbarligen en viktig fråga för er?

”Det finns alltid ett spektrum inom olika branscher, från superseriösa och reglerade aktörer, till de som befinner sig i andra änden. Vi går i bräschen för att vi gör detta ’by the book’ och att man kan lita på att vi är registrerade och följer de regleringar som finansiella institutioner såsom FI i Sverige, och motsvarande internationellt ställer på alla finansiella aktörer som hanterar transaktioner och valutor. Goobit har i praktiken samma processer och rutiner som banker när det kommer till exempelvis KYC (know your customer) och ’source of funds’. Vår bedömning är att de aktörer som inte gör dessa typer av kontroller, som inte spårar och hindrar felaktiga transaktioner, i längden kommer att konkurreras ut av aktörer som oss som erbjuder en minst lika bra kundupplevelse, om inte bättre, samtidigt som vi är säkrare och tryggare.”

Det planeras för en EU-reglering om drygt två år gällande kryptotillgångar. Känner ni er redo inför den? Kan allt det arbete Goobit hittills har lagt ned på KYC-processer och liknande visa sig bli en tydligare konkurrensfördel framöver när branschen regleras?

”Vi kommer se till att vara helt redo innan regleringarna slår till, vilket absolut är en konkurrensfördel då många andra aktörer som inte varit proaktiva på detta område kommer att behöva påbörja det arbetet när det väl är dags. Vi har tagit den positionen att kunderna kan lita på att vi kommer att vara reglerade, registrerade, följa alla AML- och compliance-krav som vi ska. Goobit gör det som är svårt, men vi gör det på ett automatiserat och skalbart sätt. Vi ser till att göra rätt för oss och ska vara det trygga och pålitliga alternativet”.

Stämmer det att Goobit har hjälpt Riksbanken att komma igång på kryptoområdet?

”Ja, vi var tillsammans med vår partner de som tog initiativet till projektet med Riksbankens e-krona, som de sedan har tagit vidare på egen hand.”

I dagsläget ansvarar kunderna själva för förvaringen av den kryptovaluta de handlar hos Goobit och ni tillhandahåller inte så kallade wallets. Är det senare något som ni överväger att lägga till i ert utbud framöver?

”Ja, vår plan är att erbjuda kunden de tjänster de önskar, såsom möjlighet till wallet framöver och även ’custodian-tjänster’. Vi utvecklar olika tjänster som vi kommer att sjösätta framåt, och i det arbetet drar vi bland annat nytta av att vi har drivit och opererat Nova Exchange, som är en av de största kryptobörserna med över 600 kedjor och coins. Det finns få andra aktörer som har hanterat så stora volymer av kedjor och tokens, och det ger oss en erfarenhet som är unik ur det perspektivet, vilket är en fördel när vi utvecklar nya tjänster.”

Goobit har en expansionsplan som inkluderar övriga Norden i ett första steg och sedan övriga EU-länder. Är planen att delvis uppnå detta genom förvärv eller handlar det om en helt organisk expansion?

”Vi kommer dels att växa organiskt, men även titta på strategiska samarbeten samt möjliga uppköp. Varje marknad vi går in på kommer att utvärderas för att identifiera vilka metoder som lämpar sig bäst. Goobit kommer att såväl samarbeta som konkurrera med lokala aktörer och gör det utifrån tyngden att vi har varit tidiga, att vi är reglerade och att vi har Nasdaq med oss i ryggen som en kvalitetsstämpel.”

Bolaget ”hedgar” inte de bitcoin och ether ni lagerhåller förutom att eventuellt minska lagret vid kraftig volatilitet. Det borde peka på att ni har en positiv långsiktig syn på dessa kryptovalutors prisutveckling? 

”Ja, vår långsiktiga syn är positiv även om det kan vara volatilt på kort sikt. Vår bedömning är att vi befinner oss någonstans i mitten, eller möjligen i mitten av andra halvan, av denna ’bull run’ för kryptovalutor. Bitcoin är det här digitala tillgångsslagets reservvaluta, och anledningen till att vi väljer att fokusera på bitcoin och ether är att de är de största, mest pålitliga och använda protokollen. Goobit är en av de första och största aktörerna i Norden som har valt att allokera kapital i krypto. En investerare i Goobit får kryptoexponering både genom vår kärnaffär att växla kryptovalutor till lokal valuta och genom att vår balansräkning sedan lång tid tillbaka innehåller en lämplig allokering mot bitcoin och ether.”

Nu listas Goobit på Nasdaq First North. Vad är syftet med det, och varför direktlistning istället för IPO?

”Vi gör det för att skala upp våra tillväxtplaner. Anledningen till att Goobit direktlistar sig snarare än gör en IPO är för att vi är lönsamma och har bra siffror med oss in. Den emission vi gjorde i april, tillsammans med verksamhetens kassaflöde gör att vi kan påbörja vår nordiska expansion. Listningen ger också en legitimitet för oss, branschen, kunderna och för våra partners. Väl på Nasdaq kommer vi att invänta marknadens värdering på bolaget och sedan hämta in kapital för att accelerera resan ut i Europa.”

Goobits lönsamhet och positiva kassaflöde har uppnåtts relativt nyligen. Kan investerare förvänta sig fortsatt lönsamhet framöver?

”Jag klev in i bolaget med mandatet att göra Goobit lönsamt, förbereda och bygga upp bolaget inför en Nasdaq-notering. Det vi ska göra framöver är att fortsätta skala upp vår verksamhet. Goobit har nu den organisatoriska förmågan att kunna operera lönsamt när vi skalar internationellt, men kan mycket väl välja att växa snabbare utan hänsyn till det om så önskas. Vårt största fokus framöver är tillväxt, men vi kan som sagt skala upp tekniskt och operationellt utan att kostnaderna ökar i takt med intäkterna.”

Enligt Goobits bolagsbeskrivning ökade intäkterna med 33,2 procent till 320,7 miljoner kronor (240,7) för det brutna räkenskapsårets nio månader 1 maj 2021 – 31 januari 2021. Ebitda uppgick till 9,1 miljoner (-0,24). För februari 2021 redovisas en omsättning på 65 miljoner kronor, vilket är den högsta nivån hittills för en enskild månad, och Goobit uppger att dess volymer växer i snabb takt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Intervju med vd för Checkin.com Group inför notering

Publicerad

den

Kristoffer Cassel, vd för Checkin.com

Checkin.com Group gör en IPO på First North. Bolaget har en SaaS-affärsmodell där kunderna är andra företag som vill få en effektivare process för besökare att logga in och registrera sig som kunder. Nedan är en intervju med vd Kristoffer Cassel, som bland annat säger att 50 procent av de som idag inleder processen att registrera sig på internet av olika anledningar inte slutför processen.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära