Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

Lundin Energy blir två aktier och pengar

Publicerad

den

Lundin Energys vattenkraft

Lundin Energy genomgår en stor förändring. Det högkvalitativa oljebolaget går samman med Aker BP, genom att Aker BP köper Lundin Energys oljeverksamhet och still största del betalar med aktier. Kvar i Lundin Energy blir en mindre del i form av vindkraft och vattenkraft. Aktieägarna kommer även att erhålla kontant utdelning. Affären mottogs inte med glädje hos varken Lundin Energys eller Aker BPs aktieägare vilket ger ett köpläge enligt Dagens Industri som har Lundin Energy som veckans aktie.

”I ett slag blir Stockholmsbörsens överlägset största och mest framgångsrika oljeproducent ett av de mest hållbara bolagen helt inriktat på förnybar energiproduktion, när den tidigare kärnverksamheten säljs för 125 miljarder kronor. Jätteaffären har fått ett svalt mottagande – men den innebär en möjlighet att äta kakan och ha den kvar.”

Flera har frågat sig vad Lundin Energys kvarvarande verksamhet är värd. Dagens Industri kommer fram till 10 kronor per aktie. ”Baserat på kassa och nettoinvesterat belopp sätter vi värdet för denna del till 10 kronor per aktie.”

Fortsätt läsa

Nyheter

OX2 överlämnar sin första vindpark i Polen

Publicerad

den

Vindkraftverk från OX2

OX2, som noterades på First North i juni, har överlämnat vindparken Żary i Polen med en kapacitet på 21 MW till köparen MEAG Munich Ergo Asset Management (MEAG). Det är OX2:s första projekt i Polen som lämnas över till köparen.

– Vi har levererat Zary under en pandemi som orsakat störningar i leverantörskedjor, arbetskraft, vid sidan av att det har saktat ned administrativa procedurer. Våra ansträngningar för att begränsa pandemins påverkan på arbetsplatserna har fungerat, säger Paul Stormoen, vd på OX2.

Vindparken Zary består av sju vindkraftverk och ligger i sydvästra Polen. OX2 har utvecklat och finansierat projektet och byggt vindparken. Vindparken förväntas producera 66 GWh per år, vilket motsvarar elkonsumtionen för cirka 13 000 hushåll.

Information om projektet:

  • 7 x Nordex N117/3000 turbiner, vars högsta punkt mäter 121,5 meter
  • Underleverantörer: Nordex (leverans och montering av turbiner), ONDE (grundläggning, vägar, nätanslutning)
Fortsätt läsa

Nyheter

Lime Technologies aktie får en köprekommendation av Dagens Industris analytiker

Publicerad

den

Lime Technologies utvecklar och säljer CRM-system, det vill säga system som företag använder för att hålla ordning på sina kundrelationer. Företaget noterades på Nasdaq Stockholm i december 2018 till 72 kronor per aktie och det har blivit en bra resa för investerarna som i fredags kunde se en stängningskurs på 309 kronor.

Dagens Industri har nu tittat närmare på aktien i en analys och kommer fram till en köprekommendation. Man lyfter fram att Lime har en lång tillväxthistorik, en hög andel återkommande intäkter och att nya förvärv adderar potential.

”Trots ett tufft börsår 2021 och trots att pandemin satt käppar i hjulet har bolaget lyckats växa. En fortsatt återgång till det normala borgar för att 2022 kan bli ett fint år för bolaget.”

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära