Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom

Publicerad

den

Kolonner i Grekland

Grekland har gått från nära konkurs vid finanskrisen till att bli EU:s nya boom-ekonomi. Tysk-greken Viktor Zouboulis gästade ekonomipodden Alles auf Aktien där han tagit fram 10 bra aktier för att ta del av den grekiska ekonomiska boomen.

  • Aegean Airlines – Det bor lika många greker utomlands som det bor i Grekland.
  • Fourlis Holding – En franchise-tagare för flera kända företag. Driver exempelvis IKEA-varuhus i Grekland, Cypern och Bulgarien. Driver även Intersport och Holland & Barrett. Gör fastighetsinvesteringar. En aktie med utdelning.
  • Sarantis Group – Hudvård, wellness etc. En aktie som är populär bland investerare på Twitter.
  • Kri Kri – Yogurt, frozen yogurt. Har medvind från sjunkande mjölkpriser.
  • Epsilon Net – Serieförvärvare inom mjukvara. En aktie som har stigit väldigt mycket, ingen låg värdering.
  • GEK Terna – Bygger och driver infrastruktur i Grekland. Allt från flygplatser, till avfallshantering till koncessioner på att driva motorväger i årtionden.
  • Mytillineos (numera Melten Energy & Metals) – Energi och metallurgi. En del av att lösa den gröna omställningen.
  • Tsakos Energy – Ett rederi inom olja och LNG. En del av LNG-boomen. Noterat på Nasdaq.
  • Lambda Development – Utvecklar stora destinationsområden. Hotellområden, marinor, outlet-byar.
  • Motor Oil Hellas – Oljeraffinaderi. Har många bensinstationer i flera länder. Bygger ut vindkraft, elbilsladdare. Har byggt gaskraftverk som även är redo för vätgas. 8 procent i direktavkastning.
  • Bonus: Ahold Delhaize – Inte ett grekiskt företag, men livsmedelskedjan har en stor närvaro i landet.

Råkar man kunna tyska så kan man lyssna på poddavsnittet:

Fortsätt läsa

Nyheter

Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar

Publicerad

den

Roger Alm, President Volvo Trucks & Valter Lannutti, CEO Lannutti Group

Volvo Lastvagnar har fått en av sina största beställningar någonsin. Lannutti Group, ett italienskt transport- och logistikföretag som förnyar sin flotta av fjärrlastbilar, köper 1 500 stycken FH Aero-lastbilar.

”Principen för förnyelse av vagnparken för oss på Lannutti Group är att prioritera fordon med låga utsläpp samtidigt som vi erbjuder en hög nivå av komfort och säkerhet för våra förare, vilket skyddar dem och alla andra trafikanter. Förutom den bränslebesparande I-Save-tekniken, som redan har införts till 100 % i vagnparken, siktar vi nu på att dra nytta av fördelarna med Camera Monitor System och förbättrad aerodynamisk design. Samarbetet med Volvo kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta vår resa mot nollutsläpp”, säger Valter Lannutti, VD för Lannutti Group.

Majoriteten av de lastbilar som Lannutti beställer kommer att drivas av HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), ett bränsle som kan framställas av avfallsprodukter och som minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent.

”Den här affären gör mig så stolt eftersom den visar på det förtroende och engagemang som Lannutti har för Volvo Lastvagnar som en långsiktig affärspartner”, säger Roger Alm, VD Volvo Lastvagnar. Han fortsätter: ”Det här är verkligen ett bevis på att vi har gjort rätt med nya Volvo FH Aero. Den hjälper inte bara våra kunder att minska bränslekostnaderna och koldioxidutsläppen, utan är också en av de säkraste lastbilsmodellerna för deras förare att köra”.

Lastbilarna kommer att levereras under 2024 och 2025.

Fortsätt läsa

Nyheter

Total uppsida på 40 procent i Scandic Hotels anser Affärsvärldens analytiker

Publicerad

den

Scandic Hotels restaurang

Affärsvärlden har gjort en analys av hotelloperatören Scandic Hotels och kommer fram till att det är en riktigt bra aktie. De närmaste 1-2 åren talar balansen mellan utbud och efterfrågan på hotellkapacitet till Scandics fördel. För 2024 borde företaget kunna återuppta en utdelning i linje med sin finanpolicy som säger att minst 50 procent av vinsten ska delas ut. Det ger en direktavkastning på 4-5 procent.

”På sikt finns ett scenario där lönsamheten konkurreras ned genom investeringar i ny kapacitet. Det bör man hålla koll på, men här och nu lutar vi åt att se aktien som köpvärd med en total uppsida närmare 40 procent inräknat utdelningar, på några års sikt”

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära