Följ oss

Nyheter

ZetaDisplay befinner sig i den digitala transformationens absoluta kärna

Publicerad

den

ZetaDisplay

ZetaDisplay är ett internationellt Malmöbaserat företag som driver den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Bolaget, som är en marknadsledande aktör i Europa, har på senare år fokuserat på mjukvara och tjänster i sitt erbjudande inom Digital Signage. Under Coronapandemin har ZetaDisplay fortsatt att investera produkter och koncept och under 2021 väntar ytterligare expansion genom förvärv och organisk tillväxt. Det berättar Per Mandorf, vd på ZetaDisplay.

Berätta om ZetaDisplay och er affärsidé!

–Vi är en helhetsleverantör inom Digital Signage som erbjuder mjukvara och tjänster för digital kommunikation, primärt för detaljhandeln, offentliga och kontorsmiljöer. Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga. Därigenom skapar vi mätbart affärsvärde för våra kunder och är en viktig kugge i den pågående digitaliseringen. När bolaget grundades 2003 hade vi ett stort fokus på hårdvara, men branschen har ändrat fokus mot värdeskapande genom mjukvara och tjänster och ZetaDisplay leder denna förflyttning. Vi är idag en helhetsleverantör där vår molnbaserade mjukvara samt våra koncept- och servicetjänster står i centrum. 

Våra kommunikationslösningar är utformade för att påverka människors beteende, engagemang och beslutsförmåga”

Hur kan era digitala skyltningslösningar stärka konsumentens fysiska upplevelse i exempelvis en butik?

–Vi är specialister på att definiera kundresan, bygga inspirerande digitala koncept som skapar upplevelser och engagemang. Våra digitala lösningar och dess budskap möter konsumentens uppmärksamhet genom ett visuellt gränssnitt som har en hög attraktionskraft. Genom att få denna uppmärksamhet kan vi förmedla budskap som skapar engagemang. Våra digitala koncept bidrar till exempelvis att kunden får bättre produktinformation, en mer inspirerande köpupplevelse och öka effektiviteten i kundresan. Nu i Coronatider kan våra digitala lösningar dessutom reducera det fysiska mötet i butik och på så sätt minska osäkerheter i samband med ett kundbesök. De fysiska butikerna gör stora investeringar inom Digital Signage i sina miljöer för att förstärka kundupplevelsen, och på så sättet särskilja sig mot e-handel men också säkerställa att kanalerna samverkar optimalt. Våra lösningar fyller en nyckelfunktion i strävan efter att skapa en unik och individbaserad kundupplevelse.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Tillväxt och innovation blir årets tema. Vi kommer att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande i form av mjukvara samt kringliggande tjänster. Vi kommer kontinuerligt addera ytterligare funktionalitet och nya lösningar inom digital transformering som kan stötta våra kunder på deras digitaliseringsresa.Vi kommer att fortsätta driva bolagets utveckling genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Vi har gjort bra förvärv under åren och vår förvärvsresa kommer att accelerera. De enkla lösningarna, som många kan leverera, fasas ut, vi ser en trend mot tekniskt komplexa lösningar, där kunderna i ökad takt väljer att samla sina åtagande hos en helhetsleverantör, vi har förmåga och kapacitet att hantera ett sånt förtroende. Digitala lösningar får också en allt mer affärskritisk roll hos våra kunder, vilket gynnar oss. Vi blir i allt högre utsträckning en strategisk partner till våra kunder vilket öppnar upp för fördjupad relation och i slutändan mer affärsmöjligheter.

 ”Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.”

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

–Vårt bolag tillhör marknadsledarna på en global marknad med stark underliggande tillväxt.Vi är bra på att ta fram helhetskoncept som inkluderar alltifrån kundunika kommunikationskoncept, tekniska lösningar till eftermarknad och service. Våra lösningar är molnbaserade och vi fortsätter att investera för att Digital Signage ska kunna ingå som en naturlig del i företagens samlade digitala ekosystem. Vår framgång är starkt kopplad till vår förmåga att skapa konkreta och mätbara resultat för våra kunder – här vill jag påstå att vi är ledande i branschen, det vill säga vi skapar resultat! 

Varför är Zeta Display ett intressant bolag att investera i?

–Vi är ett entreprenörs- och tillväxtbolag som erbjuder våra kunder en entrébiljett till en digital kundresa, oavsett om den äger rum på kontoret, i en butik eller i en offentlig miljö. Som marknadsledare är vi väl positionerade i den pågående digitaliseringen och vårt erbjudande växer i omfattning – vi har potential att ta en större del av kundernas behov innanför digital transformering. Vi är marknadsledande i Norden och har levererat helhetslösningar inom Digital Signage till ett femtiotal länder, så vi har en god förmåga att hantera den pågående globala expansionen. Vår förflyttning till ett mjukvaru- och tjänsteföretag kommer driva SaaS omsättning vilket skapar god intjäningsförmåga över tid. Genom vår nya globala organisation är vi dessutom redo att växa på ett skalbart sätt. Vi har fortsatt investera i våra lösningar under Coronapandemin och ser en tydlig potentiell hävstångseffekt i marknaden framöver.

Fortsätt läsa

Nyheter

SBB den mest köpta aktien under juni bland Nordnets kunder

Publicerad

den

Investmentbolagens aktier var populära köp i juni hos Nordnets kunder, men ingenting slog SBB.

– Spararna fortsätter storköpa SBB i förtroendekrisen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Junibörsen präglades av stor pessimism.

– Vi vet att konjunkturen kommer få en smäll av centralbankernas räntehöjningar, och därför handlar oron nu mycket om den sämre konjunkturens inverkan på bolagens förväntade vinster, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

En hel del sparare ser köplägen i raset. SBB är mest nettoköpta aktie i juni.

– SBB genomgår nu en förtroendekris på aktie- och obligationsmarknaden, efter bland annat ifrågasatta värderingar och tidvis märklig kommunikation. Men från privatspararna är förtroendet fortsatt högt. Under årets första halva har SBB varit den mest nettoköpta aktien under tre månader, och den näst mest köpta under resterande tre, säger Frida Bratt.

Spararfavoriterna investmentbolag trängs i köptoppen i juni.

– Kurspressen har på sina håll gjort att börsvärdet på flera investmentbolag är lägre än respektive bolags tillgångar. I Kinnevik har exempelvis hög premie omvandlats till rabatt, i Latour har premien fallit tillbaka kraftigt och i Investor har rabatten utökats, säger Frida Bratt.

Mest nettosåld under månaden är Volvo Cars.

– Aktien har gått bra den senaste tiden i spåren av börsnoteringen av Polestar, som man är storägare i. Vinsthemtagningar ser vi också i kinesiska XPeng och Nio, som båda fått en rejäl uppstuds senaste månaden, säger Frida Bratt.

Gamestop säljs också av i juni.

– En hel del sparare har suttit kvar med Gamestop-aktier sedan Reddit-hajpen, och vill man dra ned på risk kan det nog vara nära till hands att göra sig av med Gamestop.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i juni:

Mest köptaMest sålda
SBBVolvo Cars
InvestorEmbracer
CastellumSaab
NibeTethys Oil
Atlas CopcoHövding
VolvoScandic Hotels Group
KinnevikGamestop
SSABNio
SwedbankBoliden
LatourXPeng
Fortsätt läsa

Nyheter

LC-Tec erhåller sin hittills största order inom affärsområde kamera

Publicerad

den

LC-Tec har erhållit ytterligare en volymorder inom affärsområde kamera från den ledande västerländska kameratillverkare som i början av året lade en beställning på motsvarande ca 1,9 miljoner kronor. Denna gång är ordervärdet på ca 7,8 miljoner kronor, vilket gör den till den största enskilda order LC-Tec hittills har erhållit inom det aktuella affärsområdet.

Ordern avser även denna gång LC-Tecs patenterade ND-filter PolarView, men nu i två olika versioner. I tillägg till den version som föregående order avsåg beställdes denna gång även en version som kommer att integreras i en för kunden andra produkt. Ordern är planerad att levereras inom 9 – 12 månader.

”Det är fantastisk kul att få ta emot denna order och med den kunna konstatera att många års hårt och målmedvetet utvecklingsarbete ger resultat. Vårt kommande fokus blir nu att öka produktionskapaciteten och samtidigt sänka produktionskostnaden, helt i linje med den företrädesemission som nyligen genomfördes. Att kunden förbereder en andra produkt baserad på vårt PolarView-filter är ett kvitto på att de högt värdesätter den funktionalitet och kundnytta som vi erbjuder, och vi hoppas kunna addera fler återkommande kunder framöver”, säger Jesper Osterman, tf. VD / CTO vid LC-Tec.

Fortsätt läsa

Nyheter

Zordix är en köpvärd aktie enligt Pareto Securities som inleder analysbevakning

Publicerad

den

Pareto Securities inleder idag analysbevakning av gamingbolaget Zordix och ger aktien en köprekommendation och riktkurs på 35 kronor, vilket kan jämföras med att aktien i skrivande stund handlas till 19,40 kronor. Pareto Securities förväntar sig en stark organisk tillväxt i bolagets försäljning. Här på Börsposten skulle vi vilja tillägga att Zordix numera leds av Christina Seelye som kom till Zordix via uppköpet av Maxium Games. Analytikern Joakim Walldoff går igenom bolaget.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära