Följ oss

Nyheter

Bioservo Technologies står inför storskaligt marknadsgenombrott i USA och Europa

Publicerad

den

Bioservos exoskelett

Bioservo Technologies är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande exoskelett för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Bolaget befinner sig i en mycket expansiv fas som inkluderar en intensifierad bearbetning av USA-marknaden, nya kliniska data samt lanseringen av Carbonhand 2.0 gentemot Life Science sektorn.  Det berättar Petter Bäckgren, vd på Bioservo Technologies.

Bioservo är ett bolag med en unik global position inom mjuka, aktiva exoskelett för handen. Berätta om ert ursprung och er affärsidé.

– Bioservo är ett Stockholmsbaserat bolag som grundades 2006. Vi utvecklar bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Våra innovativa produkter och system är designade för att hålla människor starka, friska och effektiva. Vi är verksamma i två segment: Life Science och industri. Vår produkt Carbonhand lanserades redan 2013 under namnet SEM-Glove och har varit tillgänglig för personer med nedsatt handfunktion sedan dess. När vi nu står inför att presentera nya kliniska data som förväntas styrka klinisk evidens och samtidigt introducerar en helt ny produkt gör vi en kraftig satsning inom Life Science.

Ni intensifierar nu er lansering av Ironhand gentemot industrin i USA. Berätta mer om den satsningen.

– Sedan början av 2022 har vi börjat få fler förfrågningar från amerikanska företag inom olika branschsegment där det förekommer handintensiva arbetsuppgifter. För att fånga upp det ökade intresset för Ironhand på den amerikanska marknaden ökar vi under våren vår närvaro och intensifierar de lokala aktiviteterna tillsammans med våra partners. För att fullt ut kunna ta vara på affärspotentialen har vi även tillsatt en regional försäljningschef för Nordamerika. Många företag i USA står inför utmaningar på grund av krävande arbetsmiljöer. Dessa utmaningar består inte bara i handrelaterad utmattning och förslitningsskador, utan också att kunna rekrytera arbetare och få dem att vilja stanna kvar på jobbet när arbetsmiljön är så krävande. Genom att använda Ironhand förbättrar vi arbetsmiljön och gör arbetsuppgifterna mindre krävande.

Den 9 juni presenterar ni nya kliniska data som förväntas påvisa positiva effekter av att använda Carbonhand. Samtidigt lanseras en helt ny version av Carbonhand med utökad funktionalitet och förbättrad användarupplevelse. Vilka satsningar planerar ni framöver i Life Science segmentet?

– 9 juni blir en viktig milstolpe för oss då data från iHand-studien, en randomiserad multicenterstudie genomförd av Roessingh Research and Development i Nederländerna, presenteras. Preliminära data visar på lovande resultat vad gäller de primära effektmåtten, förbättrad handfunktion och ökad greppstyrka. Slutresultatet kommer att presenteras på ett antal vetenskapliga konferenser under året, vilket potentiellt kan bana väg för ett brett kommersiellt genombrott för Carbonhand på den europeiska och senare även den amerikanska Life Science marknaden. Vi har dessutom nyligen tillsatt en nordisk försäljningschef för Life Science. Vår satsning inom Life Science sker mot bakgrund av att vi ser en stor marknadspotential både i Europa och USA, där vi med vår unika teknologi har möjlighet att hjälpa ännu fler patienter att få en ökad livskvalitet.

I höst lanserar ni Carbonhand 2.0 på den europeiska och på sikt även den amerikanska Life Science marknaden. Hur ser marknaden ut?

– Carbonhand 2.0 har ett brett användningsområde och är speciellt lämpad för patienter som drabbats av stroke, eller andra neurologiska skador, ryggmärgsskadade patienter eller patienter som drabbats av en olycka. Vår produkt kan ha stor inverkan på livskvaliteten för alla patienter med nedsatt greppförmåga. Vi uppskattar att vi under de kommande åren kan nå ut med Carbonhand 2.0 till drygt 30 000 patienter, bara i USA, vilket motsvarar ett marknadsvärde på 250 miljoner dollar.

Vilka faktorer gör Bioservo till ett intressant bolag att investera i?

– Vår unika särställning på marknaden med världsledande och patenterade kraftförstärkande exoskelett för handen är självklart en av våra främsta konkurrensfördelar. Vi är det enda bolaget som har utvecklat exoskelettprodukter med fokus på kraftförstärkning i greppet gentemot såväl industrin som Life Science sektorn. Vi står nu inför en kraftsamling med nya forskningsdata och en ny produktlansering gentemot Life Science sektorn. Samtidigt skalar vi upp vår bearbetning av industribolag i USA, där intresset för Ironhand hittills varit mycket stort.

Hur ser du på Bioservos framtida tillväxtpotential?

– Med tanke på de utmaningar många företag med greppintensiva arbetsuppgifter står inför bedömer jag våra framtidsutsikter som mycket goda. I somliga av dessa branscher står handrelaterade skador för uppemot 50 procent av de arbetsrelaterade skadorna. Genom att erbjuda medarbetare Ironhand underlättas företagens arbete med att rekrytera och behålla medarbetare. Sammanfattningsvis bedömer jag vår tillväxtpotential som mycket hög.

Fakta: Bioservo Technologies är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Bolaget grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Samtliga produkter och system är baserade på Bioservos prisbelönta och patenterade SEM-teknik. Bioservo Technologies är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn BIOS.

Nyheter

DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

Publicerad

den

Dug Barista

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.

Barista i 500 svenska butiker

DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.

Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Publicerad

den

Plopp, en välkänt godis från Cloetta

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.

I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.

”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”

Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Asmodee Group-aktien får en neutral rekommendation av Affärsvärlden på sin första börsdag

Publicerad

den

Asmodee Group-spel

Embracer Group-avknoppningen Asmodee Group noterades på Stockholmsbörsen den 7 februari och inledde handeln kring 115 kronor per aktie men stängde sedan dagen på 105 kronor, vilket ger ett börsvärde på 24,5 miljarder kronor. Inför noteringen som fanns det en del uppskattningar på att börsvärdet borde kunna vara 22 miljarder kronor och när aktien knoppades av från Embracer så sjönk Embracer-aktien med strax under 100 kronor.

Det återstår att se vilket pris marknaden kommer att sätta på Asmodee Group efter den initiala osäkerheten. Det finns säkert några aktieägare som säljer avknoppningen samtidigt som företaget även kan locka nya investerare.

Under den första handelsdagen den 7 februari gav Affärsvärlden en neutral rekommendation till Asmodee-aktien. Det analytikern lyfter fram att vid sidan av starka varumärken inom brädspel så är stora delar av verksamheten byggd på distribution av samlarkortspel där företaget är beroende av ett fåtal viktiga partners.

”Vi är generellt positivt inställda till Asmodee men tycker inte prislappen lockar tillräckligt för att sätta något köpråd”

Intervju med Asmodee Groups vd Thomas Koegler inför börsnoteringen.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära