Nyheter
Plagazi har uppnått flera strategiska milstolpar med sin unika patenterade teknologi som omvandlar avfall till vätgas
Plagazi, som har planer på en notering, är ett cleantechbolag som grundades 2008, de har utvecklat en banbrytande och världsunik teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas plasmaförbränning och patenterad teknik. Det globala intresset för grön vätgas är enormt och Plagazi befinner sig för närvarande i en exponentiell tillväxtfas. Det berättar Plagazis vd Torsten Granberg.
Berätta om Plagazi och bolagets affärsidé
– Vi är ett svenskt cleantechföretag som vill revolutionera den gröna vätgasmarknaden och vara en ledare i att finna lösningen till det globala avfallsproblemet via vår patenterade Plagazi-process. Vår ambition är att tillhandahålla en innovativ och konkurrenskraftig grön vätgasproduktionsprocess som eliminerar utsläppen av växthusgaser. Vår vision är att säkerställa en kostnadseffektiv tillgång till ren energi i form av grön vätgas, baserad på återbruk av idag icke-återvinningsbart avfall.
Vilka faktorer bidrar till att det europeiska intresset för vätgasteknologi har ökat kraftigt de senaste åren?
– I Europa är klimatfrågan viktigare nu än någonsin. Utvecklingen av gröna energilösningar och målen för utsläppsminskningar aldrig fått större fokus från politiker, den privata sektorn och andra beslutsfattare. Samtidigt kräver folket lösningar på hållbarhetsfrågorna. Sedan 2020 har EU gett allt större uppmärksamhet åt den cirkulära ekonomin, grön vätgasproduktion och miljövänliga återvinningsmetoder. Dessutom har de infört The European Green Deal, som syftar till att omvandla Europa till den första klimatneutrala kontinenten senast 2050.
Er patenterade teknologi är världsunik eftersom den kan omvandla icke återvinningsbart avfall till storskalig produktion av grön vätgas via plasmaförgasning. Hur kan Plagaziprocessen bidra till att nå Europas klimatmål?
Vår process kan omvandla icke återvinningsbart avfall till storskalig produktion av grön vätgas via plasmaförgasning, med andra ord, vår process en av lösningarna för att motverka tilltagande miljöproblem och nå de högt ställda klimatmålen. Vi skapar nya cirkulära lösningar som tar hand om det skräp som finns i omlopp och minskar samtidigt CO2-utsläppen. Produktionsprocessen medför ett negativt koldioxidavtryck (dvs att vi tar bort CO2 ur omloppet), och ger inte upphov till några farliga eller miljöskadliga restprodukter. Plagazi kan alltså utvinna förnybar energi ur icke återvinningsbart avfall, så som bilskrot, kontaminerad plast, vindturbinsblad, industriellt, miljöfarligt och medicinskt avfall.
Vilka milstolpar har ni uppnått det senaste året?
– Sedan 2018 har den gröna vätgasfrågan blivit mer aktuell än någonsin och företaget har därmed utvecklats starkt. Sedan dess har vi lyckats påbörja, driva och utveckla flertal europeiska kundprojekt från studieförfarande upp till projekthantering. Under 2021 fick vi tre nya kundprojekt och påbörjade miljöansökningar och ingenjörsjobb i existerande kundprojekt. Samt har vi påvisat Plagazi-processens unika potential genom lyckade testkörningar, i vår proof-of-concept-anläggning, av ytterligare svåra avfallssorter, så som vindturbinsblad. Vi har inte enbart mognat från ett process- och kommersiellt perspektiv, utan dessutom blivit certifierade som gröna av DNV och kraftigt förstärkt organisation, exempelvis, Tysklands nuvarande vätgasminister, Dr. Stefan Kaufmann, gått med i vår styrelse och Hydrogen Europes VD, Jorgo Chatzimarkakis i vår Advisory Board.
Hur ser er affärsmodell ut?
– Vi bistår kunder som vill bygga en standardiserad anläggning med vår teknologi med förstudier och projektledning. Vi debiterar dessutom licensavgifter baserat på den vätgasvolym som produceras på anläggningarna och hjälper kunden med löpande underhåll. Eftersom vi satsar på standardiserade vätgasanläggningar kan vi snabbt skala upp vår leveranskapacitet i takt med att efterfrågan ökar.
Hur ser du på Plagazis långsiktiga tillväxtpotential?
– Den gröna vätgasens marknadsutveckling har bara börjat och om vi vill nå de utsläppsmål som behövs, nettonollutsläpp vid 2050, så måste de årliga investeringarna i förnybar energi i världen mer än tredubblas fram till 2030 och uppgå till cirka 4 miljarder dollar (Net Zero by 2050 – A Roadmap for the Global Energy Sector; IEA) .
Vad är Plagazis målbild?
– Vår målsättning är att bidra med reella lösningar till dagens tilltagande klimatproblem. Fokusering på en cirkulär affärsmodell genom återvinning av förbrukat avfall för grön energiproduktion som på riktigt är förnyelsebar, alltså ingen tillverkning av ersättningsprodukter för att lösa ett befintligt miljöproblem. Plagazi har sitt ursprung som ett familjeägt företag som agerar långsiktigt och vill skapa en mer hållbar värld för nästkommande generationer. Vi har nu en historisk möjlighet att bli en tongivande och bidragande aktör till Europas cirkulära och gröna ekonomi. Genom Plagazis teknologi åstadkommer vi en momentan förbättring genom produktion av grön vätgas samtidigt som vi förbrukar restavfall. A ”win-win”.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter5 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO