Följ oss

Nyheter

Noteringskandidaten Plagazi expanderar i Europa med sin unika teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas

Publicerad

den

Cleantechbolaget Plagazi har utvecklat en patenterad teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas. Företaget löser idag två stora världsproblem, hantering av oåtervinningsbart avfall och hållbar framställning av energi. Plagazis teknologi gör det även det möjligt att producera grön vätgas till en fjärdedel av kostnaden jämfört med andra hållbara produktionsmetoder. Bolaget har rönt stor framgång på den europeiska kontinenten, där man tecknat avtal om flera mångmiljonaffärer. Det berättar Plagazis vd Torsten Granberg.

Berätta om Plagazi och er affärsidé

– Plagazi bildades 2007, namnet kommer från vår teknologi ”Plasma Gazification”. Vi har sedan starten fokuserat på att utveckla teknologi, patent och processer för att framställa grön vätgas av avfall. I dagsläget har vi flera patent inom området och är ensamma om att erbjuda en helt unik teknologi som går ut på att avfallet utsätts för en så hög temperatur att det helt förgasas. Systemet är helt slutet och ger inte ifrån sig några miljöfarliga restprodukter och genererar inga koldioxidutsläpp. 2018 inledde vi vår kommersialiseringsprocess. I dagsläget finns vår teknologi representerad på i flera länder, främst i Centraleuropa, men även i Sverige via vårt projekt tillsammans med Köpings kommun. Den globala efterfrågan på vätgas är långsiktigt mycket stark.

Vilka faktorer gör er teknologi internationellt konkurrenskraftig?

– En nyckel är att vi inte enbart producerar grön vätgas, utan även förbättrar den cirkulära ekonomingenom att upprätta nya miljövänliga lösningar på hur vi bör hantera oåtervinningsbart avfall. Runt 70 procent av den energi som går åt att producera grön vätgas med vår teknologi kommer från avfallet som annars hade förbränts eller hamnat på deponi. Vår teknologi är mycket energieffektiv och kan ta hand om i princip alla former av avfall, från hushållsavfall till icke brännbart avfall ex. bildäck, plastbåtar och de sista delarna av skrotade bilar och därigenom få en 100-procentig återvinning av bilar. En annan anledning är att en bromskloss på den globala vätgasmarknadenhittills har varit den gröna vätgasens höga produktionskostnader. Med vår teknologi kan vi framställa grön vätgas till en fjärdedel av kostnaden jämfört andra hållbara produktionsmetoder.

Hur ser er affärsmodell ut?

– Vi bistår kunder som vill bygga en standardiserad Plagazi-anläggning med förstudier och projektledning. Vi debiterar dessutom licensavgifter baserat på den vätgasvolym som produceras från anläggningarna och hjälper kunden med löpande underhåll. Eftersom vi satsar på standardiserade vätgasanläggningar kan vi snabbt skala upp vår leveranskapacitet i takt med att efterfrågan ökar.

Hur har er verksamhet utvecklats det senaste året?

– Vätgasmarknaden har verkligen mognat och övriga Europa ligger före Sverige. Våra viktigaste marknader finns därför just nu i Tyskland och Schweiz, men vi har även fått förfrågningar från andra europeiska länder. Vi bygger bland annat upp en storskalig vätgasanläggning utanför Berlin tillsammans med det tyska företaget Neue Energie Premnitz, en viktig referenskund som sannolikt kan bana väg för fler storskaliga uppdrag på kontinenten. Nu arbetar vi fokuserat på att bearbeta den omfattande tyska marknaden, där intresset för grön vätgas är mycket stort. Coronapandemins videomöten har inneburit att vi dagligen har kunnat träffa fyra till fem tyska företagsledare på distans, vilket möjliggör en effektiv bearbetning av marknaden. 

Ni planerar att notera bolaget under andra halvan av 2021. Vilka faktorer gör Plagazi till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Bakgrunden till noteringen är att ge oss resurser för att öka tillväxttakten i bolaget. Eftersom vi har funnits sedan 2007 och inledde vår kommersialiseringsprocess 2018 har vi hunnit bygga upp ett gediget proof of concept med flera stora och namnkunniga kunder i Tyskland och Schweiz. Vi är ett bolag med bra kassaflöde och stabila finanser. Det faktum att vi har utvecklat helt unika och patenterade förgasningsteknologier som verkligen efterfrågas på den globala vätgasmarknaden bidrar förstås också till att göra oss attraktiva utifrån ett investeringsperspektiv.

Hur ser du på Plagazis framtida tillväxtmöjligheter?

– Vi befinner oss bara i början på något som kan växa sig riktigt stort. Den globala efterfrågan på vätgas kommer sannolikt att fortsätta öka framöver, inte minst i takt med att framställningskostnaderna minskar. Dessutom satsar Europa enorma resurser på att etablera en cirkulär ekonomi där avfall- och utsläppshantering är otroligt viktigt för att nå de uppsatta klimatmålen. Med vår unika teknologi är vi med och öppnar upp helt nya möjligheter och tillämpningsområden för grön vätgasproduktion och cirkulära lösningar.

Nyheter

Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.

Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.

Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära