Följ oss

Nyheter

Noteringskandidaten Coloreel har tagit fram banbrytande teknik för broderi

Publicerad

den

Coloreels maskin

Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi. Tekniken möjliggör digital infärgning av textiltråd on demand, vilket öppnar upp en ny värld av möjligheter. De miljövänliga och kreativa brodyrer som kan skapas med Coloreel gör företaget till en unik samarbetspartner för hållbara klädföretag världen över. Coloreels produkter finns i dagsläget i nitton länder och bolaget befinner sig i en händelserik fas med fokus på accelererad global expansion. Det berättar Torbjörn Bäck, vd på Coloreel Group.

Berätta om Coloreel Group och er patenterade banbrytande teknik som revolutionerar den globala marknaden för brodyr.

– Vi är ett bolag som grundades för drygt tio år sedan då vi började utveckla vår digitala teknologi för färgning av tråd. Vi beviljades våra första patent 2014 och idag har vi en bred patentportfölj. 2019 lanserade vi våra första pilotprodukter inom området industriell brodyr. Vi är den enda aktören i världen som kan färga in tråd digitalt on demand för broderi. Genom att använda en färgskrivare som skriver ut exakt den nyans företaget önskar kan våra kunder välja mellan miljoner av färger utan att generera den stora mängd förorenat vatten och trådspill som traditionellt sett förekommer när det gäller trådfärgning.

Vilka är fördelarna med er teknologi i förhållande till traditionell brodyrteknologi?

– Vi använder tekniken för att bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Vår unika lösning gör det möjligt att få ett digitalt arbetsflöde och samtidigt en frihet inom design med komplicerade mönster, inklusive gradienter, och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Sammanfattningsvis ökar vår teknologi våra kunders kreativa utrymme och förbättrar samtidigt kvaliteten och effektiviteten. I framtiden kan vår teknologi även tillämpas för bland annat sömnad, stickning, vävning och andra områden där man använder sig av färgad tråd.

Er teknologi innebär även hållbarhetsmässigt lyft för era kunder. Hur hänger det ihop?

– Textilindustrin strävar, liksom samhället i övrigt, efter att bidra till en bättre miljö. Med vår teknologi minskar vattenåtgången med minst 97% jämfört med traditionella färgningsmetoder, , Det minskar vår miljöpåverkan och hjälper samtidigt textilbranschen att förflyttas mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Vi använder dessutom tråd som framställts av återvunna PET-flaskor. Ytterligare en faktor som bidrar till en ökad hållbarhet är det faktum att kunder inte längre behöver ha något omfattande trådlager hemma. Uppemot 50 procent av dessa trådar kastas idag, dels för att ge plats för nya färger och dels för att brodyrproduktion genererar mycket spill. 

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

– Vi har för närvarande distributörer i 15 länder och vår utrustning finns installerad hos företag i 19 länder. Nu fokuserar vi helhjärtat på att nå en stark lönsamhet och tillväxt genom att expandera mer på våra fokusmarknader. Vår primära marknad är premiumsegmentet inom industriell brodyr, som för oss har ett marknadsvärde på 15 miljarder kronor per år. På sikt ser vi även en möjlighet att etablera oss i andra segment på den industriella brodyrmarknaden och inom andra områden med färgad tråd. Vi ser redan nu ett gediget intresse för vår teknologi från andra segment.  

Coloreel Group befinner sig just nu i en händelserik utvecklingsfas.  Vad har ni på gång under 2023?

– Vi har anställt lokalmarknadschefer i USA och Storbritannien och kommer även att anställa en ansvarig för den tyska marknaden. Vi har precis öppnat upp den asiatiska marknaden, vilket är jättespännande eftersom en stor del av världens textilindustri är lokaliserad där. Dessa åtgärder ska bidra till att stärka vår position på den globala textilmarknaden. 

Ni är ännu inte ett noterat bolag. När kan det bli aktuellt att notera Coloreel Group?

– Vårt fokus just nu är att driva upp affärsvolymen och nå en  god lönsamhet och en stark tillväxt. När vi nått dit finns det möjlighet att notera bolaget vilket skulle kunna ske under 2024. Arbetet med att bygga ett bolag vars strukturer, processer, ledningsgrupp och styrelse är moget för notering har redan påbörjats.

Vilka faktorer gör Coloreel Group till ett attraktivt bolag för framtida potentiella aktieägare?

– Vi har utvecklat en banbrytande patenterad teknologi som marknaden verkligen efterfrågar. Vi har påbörjat vår tillväxtresa och har en unik position eftersom vi hittills är helt ensamma på vår marknad. Vi har ett unikt erbjudande och erbjuder en lösning som stärker textilindustrins hållbara omställning. Vi har dessutom en stark affärsmodell som baseras dels på engångsintäkter från våra maskiner, dels på löpande eftermarknadsintäkter via försäljning av bläckpatroner. Vi har dessutom inlett samarbete med några av världens största aktörer inom brodyr och har en teknik som är plattformsoberoende och kan integreras i samtliga redan installerade brodyrplattformar på marknaden. 

Coloreel på 1 minut

Nyheter

Affärvärlden avråder från IPO-aktuella Kinda Brave

Publicerad

den

Gaming-kontroller

I slutet på förra året skrev Börsposten att Kinda Brave Entertainment gjorde sig redo för en notering av sina aktier och nu är bolaget aktuellt med en IPO på First North. Noteringsemissionen är på 40,2 miljoner kronor till 5 kronor per aktie. Teckningstiden avslutas den 22 maj och första handelsdag är den 3 juni.

Affärsvärlden har gjort en analys av erbjudandet och företaget vilket mynnar ut i rekommendationen att inte teckna. Kinda Brave saknar ännu förläggare och även de pengar som krävs.

”Noteringen framstår som något defensiv och framstressad, med stor andel skulder som ska kvittas. Därtill har ledningen alldeles nyligen startat på bolaget”

Fortsätt läsa

Nyheter

Därför är Loomis-aktien köpvärd

Publicerad

den

Euro-sedlar

Börsveckan ger en köprekommendation till Loomis-aktien. Tidningen konstaterar att aktien rasade 8 procent på börsen trots ökad omsättning och ökat EBITDA-resultat. Omsättningen steg till 7253 miljoner kronor organiskt, med USA som starkast, samt Europa och Latinamerika något svagare.

Rörelsemarginalen stod på 10,4 procent, dock varierande mellan regioner. Påskhelgen och prishöjningar påverkade Europa och Latinamerika negativt. Safepoint växer väl, men International-segmentet lider av svagare konjunktur och höga räntor. Loomis Pay visade ingen förbättring. Förvärvet av Cima ökade nettoskulden till 6 miljarder kronor.

Kontanthanteringsmarknaden erbjuder tillväxtmöjligheter för Loomis. Trots viss oro för minskande mängd kontanter anser Börsveckan att behovet av kontanter kvarstår globalt. Safepointlösningen förväntas driva tillväxten.

Börsveckan anser att aktien är för billig på nuvarande nivåer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Loomis, Thule och två andra aktier är bra aktier att köpa anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har kommit ut med åtta färska rekommendationer på aktier

Köp

  • Loomis
  • Thule
  • Instalco
  • Bredband2

Avvakta

  • Dometic
  • Sobi
  • Neobo

Sälj

  • Xano
Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära