Nyheter
Noteringskandidaten Villa Seafood Group vill fortsätta expandera inom fisk och skaldjur
Fram till 2050 kommer världens befolkning att växa med 30 % och tillgången på mat måste ökas kraftigt för att möta behoven hos en befolkning på 9,8 miljarder människor. FN:s livsmedelsorganisation påpekar att en större andel av världens proteinbehov måste tillgodoses av fisk och skaldjur och framför allt från vattenbruk. Villa Seafood Group, ett multinationellt skaldjursföretag som fokuserar på produktion och försäljning av hållbara skaldjur till ett 30-tal marknader världen över, är väl positionerat för att ta del av denna tillväxt. Det berättar Anders Hagestande, finanschef på Villa Seafood Group.
Berätta om Villa Seafood Group och företagets verksamhet
– Villa Seafood är involverat i hela värdekedjan och skiljer sig från sina konkurrenter genom att ha en transparent värdekedja och fokus på förädlade produkter. Villa Seafood Group har en aggressiv tillväxtstrategi som inkluderar en möjlig framtida börsintroduktion. Vi arbetar för att erbjuda kunder inom både detaljhandeln och storhushållsmarknaden hållbara högkvalitativa skaldjursprodukter, även för sushikunder. Vi arbetar i en transparent värdekedja där vi söker hitta bra och lönsamma lösningar för såväl våra kunder som våra leverantörer. Eftersom vi är involverade i både råvaruproduktion, förädling, marknadsföring och försäljning har vi kunskap om hela värdekedjan för skaldjur. Vårt fokus på partnerskap kombinerat med god kunskap om slutkunden gör att vi sticker ut i skaldjursbranschen. Det uppskattades bland annat när öringproducenten Hima Seafood skaffade kapital från PCP och Foresight för att finansiera sin anläggning. Villa Seafood Group är marknadsföringspartner till Hima, som kommer att säkerställa produktutveckling, försäljning och marknadsföring av deras 8 000 MT öring när den släpps på marknaden 2025.
Vilka faktorer särskiljer er från andra storskaliga fisk- och skaldjursproducenter?
– I Norge ligger vårt huvudfokus på laxfiléprodukter som bidrar till lägre utsläpp av CO2 vid transporter till marknaden. Dessutom ger det lägre fraktkostnader än hel lax samtidigt som vi säkerställer att den kvarvarande råvaran också används som livsmedel. Våra frysta laxfiléer är tillverkade med en ”superfreeze”-teknik som både minskar energianvändningen och förbättrar kvaliteten på slutprodukten. Vårt joint venture i Skottland, Organic Sea Harvest, har som mål att bli världens ledande producent av ekologisk lax. Ekologisk laxproduktion ställer hårdare krav på djurskydd och hållbara foderingredienser, samtidigt som det ger en bättre produkt eftersom vi ersätter soja med hållbara marina ingredienser. Detta ger en bättre smak.
– Villa Seafood Group har sitt huvudkontor i Ålesund, ett centrum inom den norska skaldjursindustrin, men vi har även ett brett nätverk inom den norska och internationella skaldjursindustrin. Vi är medvetna om att leta efter kunder och partners som ger oss möjlighet att växa och utvecklas tillsammans. Denna strategi har inneburit att säljbolaget Villa Seafood AS haft en årlig tillväxttakt på över 23% de senaste 5 åren och vi har nu ett behov av att etablera ny produktionskapacitet som kommer under Q2 2023.
Hur ser du på Villa Seafood Groups tillväxtpotential?
– För hela branschen finns det en underliggande tillväxtpotential i det växande behovet av livsmedel världen över. Dessutom är konsumtionen av skaldjur låg i många länder jämfört med kött. Laxkonsumtionen per capita i USA är till exempel mindre än hälften av vad vi ser i Europa. Bolagen i Villa Seafood Group är väl positionerade för att ta del av denna tillväxt genom både direkt ägande i råvaruproduktion och förädling och ett starkt fokus på hållbara lösningar. Dessutom är vi väl positionerade för att utnyttja tillväxtpotentialen genom våra partnerskap, som både ger tillgång till produktionskapacitet och marknadsmöjligheter. I Skottland tittar vi både på möjligheter att öka produktionen de kommande åren och att ta en starkare position nedströms i värdekedjan. I Norge ökar vi nu filéproduktionen kraftigt och vi arbetar med långsiktiga lösningar för att säkra tillgången på råvaror. Samtidigt tittar vi på möjligheterna att utöka produktbasen till att omfatta fler vitfisk- och skaldjursprodukter, vilket både ger oss en utökning av produktsortimentet till den befintliga kundbasen och tillgång till nya segment. Vi arbetar också med att bygga ett ”House of Brands” – ett varumärkeshus för skaldjur där vi kan ta ut det mervärde som olika varumärken tillför utvalda marknadssegment.
Ni är ännu inte ett noterat bolag. Hur ser era planer ut inför en kommande notering?
– Vi är ett företag som kännetecknas av ambitiösa tillväxtambitioner som kommer att kräva ytterligare finansiering. Vi har planer på att utöka vår verksamhet i Skottland och vi arbetar med att utveckla vår bearbetningskapacitet utöver de bearbetningsanläggningar vi har idag. Fiskodling och skaldjursförädling är kapitalintensiv verksamhet, vilket är ett argument för en framtida börsnotering. Även om vi inte har någon konkret tidsplan för en eventuell börsnotering har vi börjat utveckla organisationen med sikte på en framtida börsintroduktion.
I år genomförde vi en emission arrangerad av Dealflow som innebar att vi gick från 10 till 127 ägare. Alla anställda i Villa Seafood och Villa Seafood Group, samt styrelseledamöter, äger nu aktier i bolaget. Emissionen gjorde det möjligt för oss att fullt ut finansiera våra planerade projekt och bidrog till att aktien blir likvid efter en eventuell notering. Vi har också upplevt att kapitalmarknaden har stort intresse för företaget.
Vilka faktorer gör Villa Seafood Group till ett intressant bolag för framtida aktieägare?
– Villa Seafood Group är ett unikt företag. Vår historia visar att vi har haft en stark förmåga att skapa lönsam tillväxt genom att arbeta både med marknadsledd produktutveckling och samtidigt vara lösningsorienterade i förhållande till produktionsförhållandena. Vi tror att vi kan accelerera denna tillväxt genom att lägga till ytterligare kapital för att realisera nya investeringar. Att investera i mindre tillväxtföretag som Villa Seafood Group är ofta mer riskfyllt än att investera i stora, mogna företag, men ger också mycket större potential för avkastning.
Fakta: Villa Seafood är ett multinationellt fisk- och skaldjursföretag med huvudkontor i Ålesund, Norge. Villa Seafood är specialiserade på att bearbeta, distribuera och marknadsföra en rad lax-, öring- och andra skaldjursprodukter till mer än 30 länder över hela världen.
Nyheter
DUG Foodtech vill se en potatisrevolution
Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.
– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.
Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.
– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.
Vad är det för fördelar med potatis?
– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.
– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.
Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.
– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.
DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.
Hur ser marknaden ut?
– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.
– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner
Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.
Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.
Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.
“Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.
Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.
-
Nyheter1 vecka sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter1 månad sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical