Nyheter
Noteringskandidaten Coloreel har tagit fram banbrytande teknik för broderi

Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi. Tekniken möjliggör digital infärgning av textiltråd on demand, vilket öppnar upp en ny värld av möjligheter. De miljövänliga och kreativa brodyrer som kan skapas med Coloreel gör företaget till en unik samarbetspartner för hållbara klädföretag världen över. Coloreels produkter finns i dagsläget i nitton länder och bolaget befinner sig i en händelserik fas med fokus på accelererad global expansion. Det berättar Torbjörn Bäck, vd på Coloreel Group.
Berätta om Coloreel Group och er patenterade banbrytande teknik som revolutionerar den globala marknaden för brodyr.
– Vi är ett bolag som grundades för drygt tio år sedan då vi började utveckla vår digitala teknologi för färgning av tråd. Vi beviljades våra första patent 2014 och idag har vi en bred patentportfölj. 2019 lanserade vi våra första pilotprodukter inom området industriell brodyr. Vi är den enda aktören i världen som kan färga in tråd digitalt on demand för broderi. Genom att använda en färgskrivare som skriver ut exakt den nyans företaget önskar kan våra kunder välja mellan miljoner av färger utan att generera den stora mängd förorenat vatten och trådspill som traditionellt sett förekommer när det gäller trådfärgning.
Vilka är fördelarna med er teknologi i förhållande till traditionell brodyrteknologi?
– Vi använder tekniken för att bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Vår unika lösning gör det möjligt att få ett digitalt arbetsflöde och samtidigt en frihet inom design med komplicerade mönster, inklusive gradienter, och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Sammanfattningsvis ökar vår teknologi våra kunders kreativa utrymme och förbättrar samtidigt kvaliteten och effektiviteten. I framtiden kan vår teknologi även tillämpas för bland annat sömnad, stickning, vävning och andra områden där man använder sig av färgad tråd.
Er teknologi innebär även hållbarhetsmässigt lyft för era kunder. Hur hänger det ihop?
– Textilindustrin strävar, liksom samhället i övrigt, efter att bidra till en bättre miljö. Med vår teknologi minskar vattenåtgången med minst 97% jämfört med traditionella färgningsmetoder, , Det minskar vår miljöpåverkan och hjälper samtidigt textilbranschen att förflyttas mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Vi använder dessutom tråd som framställts av återvunna PET-flaskor. Ytterligare en faktor som bidrar till en ökad hållbarhet är det faktum att kunder inte längre behöver ha något omfattande trådlager hemma. Uppemot 50 procent av dessa trådar kastas idag, dels för att ge plats för nya färger och dels för att brodyrproduktion genererar mycket spill.
Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?
– Vi har för närvarande distributörer i 15 länder och vår utrustning finns installerad hos företag i 19 länder. Nu fokuserar vi helhjärtat på att nå en stark lönsamhet och tillväxt genom att expandera mer på våra fokusmarknader. Vår primära marknad är premiumsegmentet inom industriell brodyr, som för oss har ett marknadsvärde på 15 miljarder kronor per år. På sikt ser vi även en möjlighet att etablera oss i andra segment på den industriella brodyrmarknaden och inom andra områden med färgad tråd. Vi ser redan nu ett gediget intresse för vår teknologi från andra segment.
Coloreel Group befinner sig just nu i en händelserik utvecklingsfas. Vad har ni på gång under 2023?
– Vi har anställt lokalmarknadschefer i USA och Storbritannien och kommer även att anställa en ansvarig för den tyska marknaden. Vi har precis öppnat upp den asiatiska marknaden, vilket är jättespännande eftersom en stor del av världens textilindustri är lokaliserad där. Dessa åtgärder ska bidra till att stärka vår position på den globala textilmarknaden.
Ni är ännu inte ett noterat bolag. När kan det bli aktuellt att notera Coloreel Group?
– Vårt fokus just nu är att driva upp affärsvolymen och nå en god lönsamhet och en stark tillväxt. När vi nått dit finns det möjlighet att notera bolaget vilket skulle kunna ske under 2024. Arbetet med att bygga ett bolag vars strukturer, processer, ledningsgrupp och styrelse är moget för notering har redan påbörjats.
Vilka faktorer gör Coloreel Group till ett attraktivt bolag för framtida potentiella aktieägare?
– Vi har utvecklat en banbrytande patenterad teknologi som marknaden verkligen efterfrågar. Vi har påbörjat vår tillväxtresa och har en unik position eftersom vi hittills är helt ensamma på vår marknad. Vi har ett unikt erbjudande och erbjuder en lösning som stärker textilindustrins hållbara omställning. Vi har dessutom en stark affärsmodell som baseras dels på engångsintäkter från våra maskiner, dels på löpande eftermarknadsintäkter via försäljning av bläckpatroner. Vi har dessutom inlett samarbete med några av världens största aktörer inom brodyr och har en teknik som är plattformsoberoende och kan integreras i samtliga redan installerade brodyrplattformar på marknaden.
Coloreel på 1 minut
Nyheter
Candles Scandinavia får genombrottsorder i Storbritannien, potential att öka till 50 Mkr per år

Candles Scandinavia har fått en uppstartsorder på 11 miljoner kronor gällande naturliga doftljus från en ny kund i Storbritannien. Företaget förväntar sig att värdet över tid ökar till över 50 miljoner kronor per år.
Candles Scandinavia har under en tid ökat aktivitetsnivån på den internationella marknaden. Detta i kombination med beslutet att renodla verksamheten har lett till flertalet affärsdialoger med nya potentiella kunder i Europa. Den nya strategiskt viktiga kunden är en butikskedja inom premiumsegmenet med ett stort antal butiker i Storbritannien. Kunden saluför produkter under eget varumärke inom hem & inredning, doft (doftljus, rumsdofter, doftspray mfl) samt mode, där doftkategorin är en av deras mest prioriterade produktkategorier.
”Denna strategiskt viktiga kund är första steget i att etablera Candles Scandinavia på den brittiska marknaden. Potentialen för Candles Scandinavia i Storbritannien är stor, där marknaden för doftljus uppskattas till 7,6 Miljarder SEK årligen med en förväntad CAGR om 8,3 % fram till 2030. Tack vare en kombination av hög produktkvalitet, miljövänligt och 100 % naturligt vax, kostnadseffektiv och automatiserad produktion och en kundanpassningsnivå som är branschledande, förväntar vi oss fortsatt organisk tillväxt samt att vinna över fler nya kunder framöver.
Att vi nu dessutom på allvar etablerar oss på den strategiskt viktiga brittiska marknaden, ger oss ytterligare tillväxtmöjligheter framöver”, säger Dean Proudfoot, Sälj- och Marknadschef på Candles Scandinavia.
”Som vi tidigare kommunicerat är cyklerna att vinna en ny kund i vår bransch långa, inte minst i det segment vi verkar där vi fokuserar på större internationella varumärken och butikskedjor. I detta fall togs första kontakten med denna nya kund i Storbritannien för så länge sen som över 2,5 år sedan, men å andra sidan är kunden värd ungefär 25 % av vår nuvarande årsomsättning och vi ser att vår satsning på internationella storkunder ger effekt”, säger Viktor Garmiani, VD och grundare av Candles Scandinavia.
Nyheter
Affärsvärlden höjer sin rekommendation för podcast-företaget Acast till köp

Affärsvärlden är imponerade av Acasts utveckling och höjde därför igår sin rekommendation för aktien från neutral till köp. Lönsamhetsförbättringen har nu kommit så långt att bolaget hade sitt första kvartal med med positiv rörelsemarginal.
Intäkterna från Nordamerika växte under det senaste kvartalet med 33 procent och får allt större betydelse för Acasts tillväxt och lönsamhet. Reklampriserna fortsatte visserligen ner under 2024 men det kompenserades med ökad försäljningsgrad. Bolaget har presterat bra i en tuff annonsmarknad.
”Börjar vi blicka in i 2027 skulle Acast kunna närma sig 3 miljarder i försäljning. Med fortsatt tillväxt och en mogen rörelsemarginal som skulle kunna överstiga 10 procent, bör bolaget minst värderas till 1 gånger försäljningen. Jämförelsevis handlas bolaget i dag till bakåtblickande ev/sales på 1,1x”
Nyheter
Hans Isoz tar en operativ roll i Kinda Brave

Hans Isoz har hittills arbetat i Kinda Braves styrelse, men kliver nu in i en operativ roll som CFO. Isoz har en lång karriär, men för aktiemarknaden är han nog mest känd som en aktiv investerare som gillar att ta stora koncentrerade positioner i enskilda företag.
Hans Isoz, född 1972, har en magisterexamen i finansiering och en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Han har en gedigen bakgrund inom finans och bolagsutveckling med tidigare erfarenhet såsom CFO på Bonnier Entertainment AB (2006-2012) samt analytikerroller på bland annat Swedbank. Mellan 2012-2015 var han VD för det börsnoterade programvarubolaget Image Systems innan han gick vidare som privatinvesterare och aktiva styrelseuppdrag.
”Utöver sitt engagemang i Kinda Brave:s styrelse är vi mycket glada över att välkomna Hans Isoz som CFO i den spännande fas som bolaget befinner sig i. Jag ser fram emot att han nu även får en operativ roll i att driva bolagets fortsatta utveckling och ta del av hans erfarenhet inom finans och bolagsbyggande. Samtidigt vill jag rikta ett tack till Billy Degerfeldt för hans insatser som CFO för Kinda Brave. Billys engagemang och arbete har varit mycket värdefullt och jag önskar honom lycka till i hans nästa uppdrag.” – VD, Christian Kronegård
”Från styrelsens sida vill jag välkomna Hans till rollen som CFO för bolaget. Tillsammans med VD Christian Kronegård, som har mångårig erfarenhet som VD för noterade bolag, kommer Hans långa erfarenhet av finans och ledning av entreprenörsbolag att utgöra ett excellent ledningsteam. Hans behåller sin roll som ledamot i bolagets styrelse fram till ordinarie årsstämma. Från styrelsens sida vill jag även passa på att tacka Billy Degerfeldt för hans arbete under det senaste året och önskar honom lycka till med kommande uppdrag.” – Styrelsens ordförande, Johan Willdeck
-
Nyheter4 veckor sedan
Affärsvärlden rekommenderar Qualisys IPO
-
Nyheter1 månad sedan
Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien
-
Nyheter1 månad sedan
Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Castellum är alldeles för lågt värderat anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Dug Foodtechs dryck listas på 150 Carrefour-stormarknader i Spanien
-
Nyheter2 månader sedan
Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland
-
Nyheter2 månader sedan
Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat