Följ oss

Nyheter

Noteringskandidaten Coloreel har tagit fram banbrytande teknik för broderi

Publicerad

den

Coloreels maskin

Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi. Tekniken möjliggör digital infärgning av textiltråd on demand, vilket öppnar upp en ny värld av möjligheter. De miljövänliga och kreativa brodyrer som kan skapas med Coloreel gör företaget till en unik samarbetspartner för hållbara klädföretag världen över. Coloreels produkter finns i dagsläget i nitton länder och bolaget befinner sig i en händelserik fas med fokus på accelererad global expansion. Det berättar Torbjörn Bäck, vd på Coloreel Group.

Berätta om Coloreel Group och er patenterade banbrytande teknik som revolutionerar den globala marknaden för brodyr.

– Vi är ett bolag som grundades för drygt tio år sedan då vi började utveckla vår digitala teknologi för färgning av tråd. Vi beviljades våra första patent 2014 och idag har vi en bred patentportfölj. 2019 lanserade vi våra första pilotprodukter inom området industriell brodyr. Vi är den enda aktören i världen som kan färga in tråd digitalt on demand för broderi. Genom att använda en färgskrivare som skriver ut exakt den nyans företaget önskar kan våra kunder välja mellan miljoner av färger utan att generera den stora mängd förorenat vatten och trådspill som traditionellt sett förekommer när det gäller trådfärgning.

Vilka är fördelarna med er teknologi i förhållande till traditionell brodyrteknologi?

– Vi använder tekniken för att bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Vår unika lösning gör det möjligt att få ett digitalt arbetsflöde och samtidigt en frihet inom design med komplicerade mönster, inklusive gradienter, och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Sammanfattningsvis ökar vår teknologi våra kunders kreativa utrymme och förbättrar samtidigt kvaliteten och effektiviteten. I framtiden kan vår teknologi även tillämpas för bland annat sömnad, stickning, vävning och andra områden där man använder sig av färgad tråd.

Er teknologi innebär även hållbarhetsmässigt lyft för era kunder. Hur hänger det ihop?

– Textilindustrin strävar, liksom samhället i övrigt, efter att bidra till en bättre miljö. Med vår teknologi minskar vattenåtgången med minst 97% jämfört med traditionella färgningsmetoder, , Det minskar vår miljöpåverkan och hjälper samtidigt textilbranschen att förflyttas mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Vi använder dessutom tråd som framställts av återvunna PET-flaskor. Ytterligare en faktor som bidrar till en ökad hållbarhet är det faktum att kunder inte längre behöver ha något omfattande trådlager hemma. Uppemot 50 procent av dessa trådar kastas idag, dels för att ge plats för nya färger och dels för att brodyrproduktion genererar mycket spill. 

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

– Vi har för närvarande distributörer i 15 länder och vår utrustning finns installerad hos företag i 19 länder. Nu fokuserar vi helhjärtat på att nå en stark lönsamhet och tillväxt genom att expandera mer på våra fokusmarknader. Vår primära marknad är premiumsegmentet inom industriell brodyr, som för oss har ett marknadsvärde på 15 miljarder kronor per år. På sikt ser vi även en möjlighet att etablera oss i andra segment på den industriella brodyrmarknaden och inom andra områden med färgad tråd. Vi ser redan nu ett gediget intresse för vår teknologi från andra segment.  

Coloreel Group befinner sig just nu i en händelserik utvecklingsfas.  Vad har ni på gång under 2023?

– Vi har anställt lokalmarknadschefer i USA och Storbritannien och kommer även att anställa en ansvarig för den tyska marknaden. Vi har precis öppnat upp den asiatiska marknaden, vilket är jättespännande eftersom en stor del av världens textilindustri är lokaliserad där. Dessa åtgärder ska bidra till att stärka vår position på den globala textilmarknaden. 

Ni är ännu inte ett noterat bolag. När kan det bli aktuellt att notera Coloreel Group?

– Vårt fokus just nu är att driva upp affärsvolymen och nå en  god lönsamhet och en stark tillväxt. När vi nått dit finns det möjlighet att notera bolaget vilket skulle kunna ske under 2024. Arbetet med att bygga ett bolag vars strukturer, processer, ledningsgrupp och styrelse är moget för notering har redan påbörjats.

Vilka faktorer gör Coloreel Group till ett attraktivt bolag för framtida potentiella aktieägare?

– Vi har utvecklat en banbrytande patenterad teknologi som marknaden verkligen efterfrågar. Vi har påbörjat vår tillväxtresa och har en unik position eftersom vi hittills är helt ensamma på vår marknad. Vi har ett unikt erbjudande och erbjuder en lösning som stärker textilindustrins hållbara omställning. Vi har dessutom en stark affärsmodell som baseras dels på engångsintäkter från våra maskiner, dels på löpande eftermarknadsintäkter via försäljning av bläckpatroner. Vi har dessutom inlett samarbete med några av världens största aktörer inom brodyr och har en teknik som är plattformsoberoende och kan integreras i samtliga redan installerade brodyrplattformar på marknaden. 

Coloreel på 1 minut

Nyheter

Handelsbanken är bästa bankaktien på ett års sikt

Publicerad

den

Handelsbankens huvudkontor

Dagens industris analytiker Mikael Vilenius har gått igenom bankerna för att se vilken av aktierna det är bäst att äga på ett års sikt och svaret blir Handelsbanken.

Dagens industri har gått igenom två årtionden med månadsdata över vad analytikerna har sagt, bankernas kvalitet och värderingarna, samt aktiernas utveckling det senaste året. Totalt tio olika parametrar.

Slutsatsen är att på ett års sikt ska man köpa två delar Handelsbanken och en del Nordea. Men eftersom Veckans aktie i Dagens industri ska vara just en aktie så faller rekommendationen på Handelsbanken.

Fortsätt läsa

Nyheter

Storytel förvärvar de fullständiga rättigheterna till Sune och Bert, samt tillhörande universum

Publicerad

den

Sune och Bert hos Storytel

Storytel har förvärvat de fullständiga rättigheterna till två av Sveriges mest älskade barnkaraktärer, Sune och Bert, och deras respektive universum, där även Håkan Bråkan ingår – alla skapade av författarduon Anders Jacobsson och Sören Olsson. Detta innebär att Storytel Group nu äger rätten att vidareutveckla den framgångsrika serien i alla format, som har sålt över 10 miljoner böcker och 5 miljoner biobiljetter.

Genom sin streamingtjänst har Storytel bidragit till populariteten av Sune- och Bert-serien i ljudboksformat och gjort den relevant för lyssnare i alla åldrar. Under de senaste fem åren har ”Sune” varit det mest sökta ordet på Storytel i Sverige, vilket har gjort författarna till några av landets mest lyssnade.

”Vi är glada över att få bygga vidare på denna framgång och ytterligare utveckla universumet kring dessa älskade karaktärer, något som ligger helt i linje med vår strategi att stärka och utveckla vår rättighetskatalog. Vårt nära samarbete med Anders Jacobsson och Sören Olsson kommer att fortsätta, då deras kreativitet, humor och unika berättarröster utgör själva grunden för seriens framgång”, säger Helena Gustafsson, Chief Content Officer på Storytel.

Författarna fortsätter att skriva nya berättelser

Som en del av förvärvet kommer Anders Jacobsson och Sören Olsson att fortsätta skriva nya berättelser för Storytel, med målet att släppa ungefär tre till fem nya titlar varje år.

”Man ska göra det man är bra på. Det har många av oss ofta hört. För oss är det precis det som detta innebär. Vi kan släppa de delar av verksamheten som innebär strategier och planering för utgivning av våra verk i olika former. Istället får vi fokusera på det vi tycker är det roligaste som finns och tycker att vi är allra bäst på – att skriva berättelser om Sune, Bert och Håkan Bråkan. Vi är oerhört glada att nu få bästa tänkbara partner för våra älskade litterära barn”, säger Sören Olsson & Anders Jacobsson.

Köpeskillingen kommer att betalas fullt ut kontant, där merparten erläggs vid förvärvets slutförande och resterande fördelas över de kommande fem åren. Köpeskillingen kommer att betalas från bolagets befintliga kassa, utan behov av extern finansiering.

Fortsätt läsa

Nyheter

Coor var under förväntan, men svagheten är tillfällig

Publicerad

den

Reception på kontor

Analysguiden har kommit med en analys som uppföljning på Coors kvartalsrapport. Man skriver att siffrorna var under förväntan. Omsättningen och rörelseresultatet backade efter minskade rörliga volymer, primärt i Danmark. Men man skriver även att Coor fortsätter att vinna nya kontrakt och med marginalförbättringar mot bolagets finansiella mål framstår aktien som pressad. Nedan är vad Analysguiden skriver om Coor.

Nettoomsättning och resultat under förväntan

Servicebolaget COOR presenterade en rapport för det tredje kvartalet 2024 som var under Analysguidens förväntan. Valutaneutralt backade nettoomsättningen med 0,5 procent och kom in på 2 943 mkr (3 016). Valutamotvind höll primärt tillbaka nettoomsättningen som totalt sett kom in 2,6 procent under vår prognos. Det justerade rörelseresultatet kom in på 120 mkr (126), motsvarande en marginal på 4,1 procent (4,2). Det var 7 procent under vår prognos på 129 mkr. Den svagare marginalen förklaras framför allt av lägre effektivitet och rörliga volymer i Sverige och Danmark.

Låga rörliga volymer höll tillbaka nettoomsättningen

Lägre rörliga volymer inom catering och konferens i Danmark och Sverige håller tillbaka nettoomsättningen. Det förväntas hålla i sig under det fjärde kvartalet varpå COOR aviserat personalneddragningar, á 70 personer, för att möta en svagare efterfrågan. Det är klart negativt men bör tilläggas att bolaget möter tuffa jämförelsetal i det avseendet. Uppmuntrande nog var kontraktsidan starkare och Coor har säkrat kontrakt till ett årligt värde uppemot 400 mkr. Kontraktsportföljen och nya kontrakt är trots allt en viktig aspekt att följa. I det avseendet har COOR levererat starkt under flera kvartal. Utvecklingen har dock maskerats av förlusten av Ericsson-kontraktet. Exkluderat nämnda förlust uppgår exempelvis den organiska tillväxten till 6 procent på den svenska marknaden. Det talar för en god underliggande efterfrågan samt att COOR fortsatt har ett konkurrenskraftigt erbjudande.

Tillfällig svaghet – motiverat värde justeras till 47 kr

Efter rapporten justerar vi ned våra omsättning- och resultatprognoser med 1–3 respektive 5 – 10 procent för 2024p–2026p. Rapporten var svagare än väntat och aktien backade runt 15 procent på rapportdagen. Det är tydligt att marknadens förtroende tryter efter flera kvartal med operationell motvind. Underliggande rör sig dock mycket åt rätt håll, framför allt på den svenska marknaden, vilken utgör runt 70 procent av resultatet. Kontraktsportföljen ökar och marginalen upprätthålls på hyggliga nivåer, även utan Ericsson kontraktet. Kortsiktigt kvarstår press från rörliga volymer men vi tolkar det som en normalisering och ett tecken på svag konjunktur snarare än något strukturellt. Överlag bedömer vi att COOR fortsatt har goda möjligheter att ta marknadsandelar och med marginalförbättringar mot bolagets finansiella mål räknar vi med en årlig just. EPS-tillväxt på 14 procent över nästkommande femårsperiod. Det tillsammans med en förväntad direktavkastning omkring 5 procent borde utgöra en attraktiv investeringsmöjlighet. Värderingen är låg och mot en normaliserad lönsamhet ger balansräkningen utrymme för generösa utdelningar, återköpsprogram eller förvärvsmöjligheter. Med stöd av kassaflödesmodell justeras vårt motiverade värde till 47 kronor motsvarande 12x nästa års justerade nettoresultat.

Fortsätt läsa

Populära