Följ oss
Dug Foodtech

Nyheter

Noteringskandidaten Coloreel har tagit fram banbrytande teknik för broderi

Publicerad

den

Coloreels maskin

Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi. Tekniken möjliggör digital infärgning av textiltråd on demand, vilket öppnar upp en ny värld av möjligheter. De miljövänliga och kreativa brodyrer som kan skapas med Coloreel gör företaget till en unik samarbetspartner för hållbara klädföretag världen över. Coloreels produkter finns i dagsläget i nitton länder och bolaget befinner sig i en händelserik fas med fokus på accelererad global expansion. Det berättar Torbjörn Bäck, vd på Coloreel Group.

Berätta om Coloreel Group och er patenterade banbrytande teknik som revolutionerar den globala marknaden för brodyr.

– Vi är ett bolag som grundades för drygt tio år sedan då vi började utveckla vår digitala teknologi för färgning av tråd. Vi beviljades våra första patent 2014 och idag har vi en bred patentportfölj. 2019 lanserade vi våra första pilotprodukter inom området industriell brodyr. Vi är den enda aktören i världen som kan färga in tråd digitalt on demand för broderi. Genom att använda en färgskrivare som skriver ut exakt den nyans företaget önskar kan våra kunder välja mellan miljoner av färger utan att generera den stora mängd förorenat vatten och trådspill som traditionellt sett förekommer när det gäller trådfärgning.

Vilka är fördelarna med er teknologi i förhållande till traditionell brodyrteknologi?

– Vi använder tekniken för att bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Vår unika lösning gör det möjligt att få ett digitalt arbetsflöde och samtidigt en frihet inom design med komplicerade mönster, inklusive gradienter, och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Sammanfattningsvis ökar vår teknologi våra kunders kreativa utrymme och förbättrar samtidigt kvaliteten och effektiviteten. I framtiden kan vår teknologi även tillämpas för bland annat sömnad, stickning, vävning och andra områden där man använder sig av färgad tråd.

Er teknologi innebär även hållbarhetsmässigt lyft för era kunder. Hur hänger det ihop?

– Textilindustrin strävar, liksom samhället i övrigt, efter att bidra till en bättre miljö. Med vår teknologi minskar vattenåtgången med minst 97% jämfört med traditionella färgningsmetoder, , Det minskar vår miljöpåverkan och hjälper samtidigt textilbranschen att förflyttas mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Vi använder dessutom tråd som framställts av återvunna PET-flaskor. Ytterligare en faktor som bidrar till en ökad hållbarhet är det faktum att kunder inte längre behöver ha något omfattande trådlager hemma. Uppemot 50 procent av dessa trådar kastas idag, dels för att ge plats för nya färger och dels för att brodyrproduktion genererar mycket spill. 

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

– Vi har för närvarande distributörer i 15 länder och vår utrustning finns installerad hos företag i 19 länder. Nu fokuserar vi helhjärtat på att nå en stark lönsamhet och tillväxt genom att expandera mer på våra fokusmarknader. Vår primära marknad är premiumsegmentet inom industriell brodyr, som för oss har ett marknadsvärde på 15 miljarder kronor per år. På sikt ser vi även en möjlighet att etablera oss i andra segment på den industriella brodyrmarknaden och inom andra områden med färgad tråd. Vi ser redan nu ett gediget intresse för vår teknologi från andra segment.  

Coloreel Group befinner sig just nu i en händelserik utvecklingsfas.  Vad har ni på gång under 2023?

– Vi har anställt lokalmarknadschefer i USA och Storbritannien och kommer även att anställa en ansvarig för den tyska marknaden. Vi har precis öppnat upp den asiatiska marknaden, vilket är jättespännande eftersom en stor del av världens textilindustri är lokaliserad där. Dessa åtgärder ska bidra till att stärka vår position på den globala textilmarknaden. 

Ni är ännu inte ett noterat bolag. När kan det bli aktuellt att notera Coloreel Group?

– Vårt fokus just nu är att driva upp affärsvolymen och nå en  god lönsamhet och en stark tillväxt. När vi nått dit finns det möjlighet att notera bolaget vilket skulle kunna ske under 2024. Arbetet med att bygga ett bolag vars strukturer, processer, ledningsgrupp och styrelse är moget för notering har redan påbörjats.

Vilka faktorer gör Coloreel Group till ett attraktivt bolag för framtida potentiella aktieägare?

– Vi har utvecklat en banbrytande patenterad teknologi som marknaden verkligen efterfrågar. Vi har påbörjat vår tillväxtresa och har en unik position eftersom vi hittills är helt ensamma på vår marknad. Vi har ett unikt erbjudande och erbjuder en lösning som stärker textilindustrins hållbara omställning. Vi har dessutom en stark affärsmodell som baseras dels på engångsintäkter från våra maskiner, dels på löpande eftermarknadsintäkter via försäljning av bläckpatroner. Vi har dessutom inlett samarbete med några av världens största aktörer inom brodyr och har en teknik som är plattformsoberoende och kan integreras i samtliga redan installerade brodyrplattformar på marknaden. 

Coloreel på 1 minut

Nyheter

Fantastisk uppgång, men nu är det dags att sälja Avanza-aktien anser Dagens industris analytiker

Publicerad

den

Avanza Bank-skylt

Dagens industris analytiker Magnus Dagel konstaterar i en analys att Avanza-aktien har gett en totalavkastning på 230 procent på fem år, men att det nu är dags att sälja den.

Riksbankens chockhöjda styrränta under 2022 och 2023 gjorde att Avanzas räntenetto rusade i höjden. Men den ovanligt gynnsamma perioden är nu över. Di räknar med att räntenettot dessutom kommer att falla snabbare än konsensusförväntningarna.

Courtageintäkter förväntas inte kunna kompensera för det fallande räntenettot. Valutaväxlingsavgifter har ökat till en vinst på 400 miljoner kronor, vilken för fem år sedan låg på drygt 100 miljoner kronor. Dagens industri tror dock att det är orimligt högt på sikt då Avanza har ett lågprisfokus.

”Summa summarum räknar Di med att intäkterna minskar med 11 procent nästa år medan kostnaderna fortsätter sin stabila expansion med 10 procent. Vinsten per aktie väntas minska 23 procent nästa år till drygt 10 kronor per aktie, vilket ger ett p/e-tal på 22. ”

En stor sak framåt är att Avanza har planer på att etablera sig utanför Sverige. Det spekuleras rent allmänt ganska vilt kring vilken väg banken ska ta, allt från stora uppköp till mer nischade satsningar. Dagens industri nöjer sig med att konstatera att en sådan satsning har potential, men att det kan kosta enorma belopp och tid.

Avanza-aktien stängde igår veckan på 228,10 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er

Publicerad

den

Invent Medic har mottagit två nya order från Carve Africa och Star for Life. Carve Africa har beställt 2000 menskoppar, vilket markerar det andra inköpet från bolaget och det andra för i år. Star for Life har följt upp sin initiala beställning av menstrosor med en ny order, där de har ökat volymen med 20 %. Dessa order bekräftar det goda samarbetet mellan Invent Medic och NGO:er samt det ökande intresset för bolagets mensprodukter på den afrikanska marknaden skriver bolaget.

Under de senaste åren har Invent Medic, genom sitt varumärke FlowCup, distribuerat över 60 000 menskoppar till regioner med begränsad tillgång till säkra och hygieniska mensprodukter. Genom att tillhandahålla hållbara mensprodukter och samarbeta med organisationer som erbjuder utbildning i menstruationshygien, har företaget bidragit till att fler flickor kan fortsätta sin skolgång även under menstruation.

”Vi är mycket glada över att få ytterligare order från Carve Africa och Star for Life, vilket understryker deras förtroende för våra produkter. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt partnerskap och bidra till förbättrad menstruell hälsa för kvinnor i Afrika”, säger Diana Lidforsen, Program manager på Invent Medic.

Detta är Carve Africa och Star for Life

Carve Africa, grundades 2023 av Casey English, en sjuksköterska, tillsammans med Betti och Eluby. Men de började sin resa redan 2017 med etableringen av en kvinnogrupp. Carve Africa arbetar idag för att stärka människors förmåga att fatta informerade beslut kring sexuella och reproduktiva rättigheter samt menstruationshälsa och hygien genom ett genus- och åldersinkluderande, samhällsdrivet tillvägagångssätt. De fokuserar på individen och använder roliga och interaktiva metoder för att stärka ungdomar, flickor och kvinnor med omfattande kunskap. Deras intensiva program för menstruationskoppar i Malawi är kända för sin effektivitet, där kamratstöd främjar meningsfull beteendeförändring.

Star for Life är en svensk organisation som grundades 2005 av Dan och Christin Olofsson. Organisationen arbetar med att utbilda skolungdomar i södra Afrika så att de kan bygga en bättre framtid, vilket bidrar till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle. Start for Life finns i 120 skolor där drygt 450 000 elever tagit del av Star for Lifes projekt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ericsson på 2 minuter efter rapporten

Publicerad

den

Morningstar höjde sitt motiverade värde för Ericsson efter rapporten, men det håller sig kring aktuell värdering. Försäljning och vinst under tredje kvartalet var mycket bättre än väntat, men Morningstar tror inte att Ericsson kommer att generera någon märkbar avkastning under det kommande årtiondet.

Johanna Englundh på Morningstar går igenom Ericsson på 2 minuter.
Fortsätt läsa

Populära