Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Noteringskandidaten Coloreel har tagit fram banbrytande teknik för broderi

Publicerad

den

Coloreels maskin

Coloreel är ett svenskt varumärke inom textilinnovation som har tagit fram en banbrytande teknik för broderi. Tekniken möjliggör digital infärgning av textiltråd on demand, vilket öppnar upp en ny värld av möjligheter. De miljövänliga och kreativa brodyrer som kan skapas med Coloreel gör företaget till en unik samarbetspartner för hållbara klädföretag världen över. Coloreels produkter finns i dagsläget i nitton länder och bolaget befinner sig i en händelserik fas med fokus på accelererad global expansion. Det berättar Torbjörn Bäck, vd på Coloreel Group.

Berätta om Coloreel Group och er patenterade banbrytande teknik som revolutionerar den globala marknaden för brodyr.

– Vi är ett bolag som grundades för drygt tio år sedan då vi började utveckla vår digitala teknologi för färgning av tråd. Vi beviljades våra första patent 2014 och idag har vi en bred patentportfölj. 2019 lanserade vi våra första pilotprodukter inom området industriell brodyr. Vi är den enda aktören i världen som kan färga in tråd digitalt on demand för broderi. Genom att använda en färgskrivare som skriver ut exakt den nyans företaget önskar kan våra kunder välja mellan miljoner av färger utan att generera den stora mängd förorenat vatten och trådspill som traditionellt sett förekommer när det gäller trådfärgning.

Vilka är fördelarna med er teknologi i förhållande till traditionell brodyrteknologi?

– Vi använder tekniken för att bevara broderiets hantverk och ta broderiet till nästa nivå. Vår unika lösning gör det möjligt att få ett digitalt arbetsflöde och samtidigt en frihet inom design med komplicerade mönster, inklusive gradienter, och andra spektakulära effekter. Att endast använda enbart en tråd och en nål innebär också att kvaliteten och effektiviteten förbättras avsevärt, vilket möjliggör omedelbar start och snabbare leverans. Sammanfattningsvis ökar vår teknologi våra kunders kreativa utrymme och förbättrar samtidigt kvaliteten och effektiviteten. I framtiden kan vår teknologi även tillämpas för bland annat sömnad, stickning, vävning och andra områden där man använder sig av färgad tråd.

Er teknologi innebär även hållbarhetsmässigt lyft för era kunder. Hur hänger det ihop?

– Textilindustrin strävar, liksom samhället i övrigt, efter att bidra till en bättre miljö. Med vår teknologi minskar vattenåtgången med minst 97% jämfört med traditionella färgningsmetoder, , Det minskar vår miljöpåverkan och hjälper samtidigt textilbranschen att förflyttas mot en mer hållbar produktion. Genom att färga in tråden direkt bildas inget avloppsvatten, och därmed ingen vattenförorening. Vi använder dessutom tråd som framställts av återvunna PET-flaskor. Ytterligare en faktor som bidrar till en ökad hållbarhet är det faktum att kunder inte längre behöver ha något omfattande trådlager hemma. Uppemot 50 procent av dessa trådar kastas idag, dels för att ge plats för nya färger och dels för att brodyrproduktion genererar mycket spill. 

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

– Vi har för närvarande distributörer i 15 länder och vår utrustning finns installerad hos företag i 19 länder. Nu fokuserar vi helhjärtat på att nå en stark lönsamhet och tillväxt genom att expandera mer på våra fokusmarknader. Vår primära marknad är premiumsegmentet inom industriell brodyr, som för oss har ett marknadsvärde på 15 miljarder kronor per år. På sikt ser vi även en möjlighet att etablera oss i andra segment på den industriella brodyrmarknaden och inom andra områden med färgad tråd. Vi ser redan nu ett gediget intresse för vår teknologi från andra segment.  

Coloreel Group befinner sig just nu i en händelserik utvecklingsfas.  Vad har ni på gång under 2023?

– Vi har anställt lokalmarknadschefer i USA och Storbritannien och kommer även att anställa en ansvarig för den tyska marknaden. Vi har precis öppnat upp den asiatiska marknaden, vilket är jättespännande eftersom en stor del av världens textilindustri är lokaliserad där. Dessa åtgärder ska bidra till att stärka vår position på den globala textilmarknaden. 

Ni är ännu inte ett noterat bolag. När kan det bli aktuellt att notera Coloreel Group?

– Vårt fokus just nu är att driva upp affärsvolymen och nå en  god lönsamhet och en stark tillväxt. När vi nått dit finns det möjlighet att notera bolaget vilket skulle kunna ske under 2024. Arbetet med att bygga ett bolag vars strukturer, processer, ledningsgrupp och styrelse är moget för notering har redan påbörjats.

Vilka faktorer gör Coloreel Group till ett attraktivt bolag för framtida potentiella aktieägare?

– Vi har utvecklat en banbrytande patenterad teknologi som marknaden verkligen efterfrågar. Vi har påbörjat vår tillväxtresa och har en unik position eftersom vi hittills är helt ensamma på vår marknad. Vi har ett unikt erbjudande och erbjuder en lösning som stärker textilindustrins hållbara omställning. Vi har dessutom en stark affärsmodell som baseras dels på engångsintäkter från våra maskiner, dels på löpande eftermarknadsintäkter via försäljning av bläckpatroner. Vi har dessutom inlett samarbete med några av världens största aktörer inom brodyr och har en teknik som är plattformsoberoende och kan integreras i samtliga redan installerade brodyrplattformar på marknaden. 

Coloreel på 1 minut

Nyheter

Refine Group adderar en bitcoin treasury-strategi

Publicerad

den

Bitcoin-mynt

Onlinehandelsbolaget Refine Group lanserar en ny affärsenhet – Digital Assets. Med en riktad nyemission på 10 miljoner kronor inleder bolaget en bitcoin treasury-strategi. Målet är att stärka balansräkningen, skapa långsiktigt aktieägarvärde och positionera sig i framkant bland teknikbolag som omfamnar digitala tillgångar.

Tredje affärsområde fokuserar på bitcoin och finansiell motståndskraft

Refine expanderar nu från två till tre affärsområden – Products, Digital Services och det nya Digital Assets. Den nya enheten ska fokusera på att ackumulera bitcoin som strategisk reservtillgång, ett drag som speglar en global trend där innovativa teknikbolag ser kryptovalutan som ett skydd mot inflation och ett alternativ till traditionella kassareserver.

”Bitcoin är en global, likvid och icke-inflationär tillgång. Genom att integrera det i vår finansiella strategi stärker vi vår flexibilitet och position inför framtiden,” säger David Wallinder, VD för Refine Group.

Nyckeltalet för affärsområdet blir bitcoin per aktie – ett mått på hur effektivt bolaget kan bygga långsiktigt värde genom strategisk bitcoin-ackumulation.

Nytt kapital och Caldas Capital blir ny huvudägare

För att finansiera sin första investering i bitcoin genomför Refine en riktad nyemission på 10 miljoner kronor.

Den största investeraren i emissionen är Caldas Capital, representerat av den portugisiska entreprenören João Caldas. Han blir därmed största ägare i Refine och föreslås även till styrelsen. João har tidigare framgångsrikt byggt upp och sålt kosmetikabolaget Fancy Stage till Humble Group för 550 miljoner kronor – och har därtill gedigen erfarenhet av kryptomarknaden.

”Vi ser João Caldas som en strategisk partner. Han bidrar med både kapital och expertis inom digitala tillgångar – och stärker vår långsiktiga vision,” kommenterar Refines styrelse.

Fokus kvar på kärnverksamheten – men med digitalt djup

Trots satsningen på digitala tillgångar förblir Refine djupt engagerat i sina ursprungliga affärsområden. Products fortsätter att driva lönsam tillväxt via nya produktlanseringar och direktförsäljning, medan Digital Services expanderar inom e-handelsoptimering, molnlösningar och datadriven marknadsföring.

Satsningen mottogs väl av aktiemarknaden

Refine Group meddelade den nya satsningen i onsdags och mottogs väl av marknaden. Aktien har gått upp omkring 100 procent i skrivande stund.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sverige fortsatte att locka flest nordiska börsintroduktioner under första halvåret 2025

Publicerad

den

Nasdaq Stockholm som noterar företag

En ny rapport från PwC visar att Sverige dominerade den nordiska marknaden för börsintroduktioner under första halvåret 2025. Närmare 70 procent av de nordiska introduktionerna genomfördes i Sverige. Rapporten visar också att det samlade marknadsvärdet för introduktioner per första handelsdag, mer än tredubblades i förhållande till första halvåret 2024.

Enligt PwC: sammanställning Nordic IPO Watch 2025 märks nu en positiv trend när det gäller börsintroduktioner

– Fler bolag sattes på börsen i förhållande till samma period förra året. Det samlade marknadsvärdet för introduktioner per första handelsdag ökade också betydligt upp till 2 167 miljoner euro, vilket kan jämföras med 691 miljoner euro under motsvarande period 2024, berättar Jon Widefjäll som är partner och operativt ansvarig inom Capital Markets på PwC.

Sverige sticker ut rejält i statistiken där 11 av totalt 16 introduktioner ägde rum i Sverige. Här genomfördes även de fyra största introduktionerna sett till marknadsvärde per första handelsdag, med Asker Healthcare Groups 821 miljoner euro i topp. 

– Första halvan av 2025 började relativt försiktigt men följdes av en viss återhämtning under andra kvartalet, och särskilt då i juni med flera noteringar. Vi ser nu att många företag ligger långt framme i sina förberedelser, med siktet inställt på börsnoteringar under resterande del av 2025 alternativt första halvåret 2026, säger Johan Ericsson som är partner och verksam inom Capital Markets på PwC. 

Noteringstorka bruten i Finland

Efter Sverige återfinns sedan Norge på andra plats med tre introduktioner under första halvåret, varav den största var Sentia till ett marknadsvärde per första handelsdag av cirka 157 miljoner euro. I Finland ägde två noteringar rum, och därmed avslutades en drygt tvåårig period utan noteringar.

Synen på resten av året

Trots utmanande förhållandena har de nordiska marknaderna sett flera framgångsrika transaktioner under årets första hälft, och där bakom finns flera potentiella börskandidater. Nu anas en optimism på de nordiska börserna under andra halvan av 2025, även om globala geopolitiska spänningar och makroekonomisk osäkerhet fortfarande råder.

– Överlag förväntas en försiktig marknad men där aktörerna är redo för rätt kandidater, då särskilt med betoning på mogna och kassagenererande företag, avslutar Jon Widefjäll.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin

Publicerad

den

Bitcoin-mynt

Börsnoterade företag köper bitcoin i ett högt tempo. Under det andra kvartalet köpte de 131 355 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 18 procent enligt data från Bitcoin Treasuries. ETF-fonder ökade samtidigt med 111 411 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 8 procent. Det är det tredje kvartalet i rad som börsnoterade företag köper fler bitcoin än ETF-fonder.

Hittills i år har börsnoterade företag köpt 237 664 bitcoin, vilket är dubbelt så mycket som de 117 295 bitcoin som ETF-fonder har köpt under samma period.

Börsnoterade företag äger nu omkring 855 000 bitcoin, vilket är omkring 4 procent av det totala antalet bitcoin. En bitcoin kostar idag omkring 1 miljon kronor.

Även noterade företag i Sverige köper bitcoin

Utvecklingen att noterade företag köper bitcoin har även tagit fart i Sverige i år. H100 har på kort tid köpt bitcoin för 250 miljoner kronor och K33 för 35 miljoner kronor. Bitcoin Treasury Capital som noteras på Spotlight på tisdag har köpt bitcoin för 150 miljoner kronor. För en vecka sedan meddelade även Fragbite Group att de köper sina första bitcoin för 5 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära