Nyheter
Norse Impact expanderar och tar marknadsandelar i det snabbväxande non-smoke-segmentet

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non-smoke-segmentet, lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Norse Impact har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och resten av Europa. Det berättar Marius Arnesen, vd på Norse Impact.

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non-smoke-segmentet. Berätta om koncernen och er verksamhet.
– Vi utvecklar och säljer produkter inom ”non-smoke” segmentet även kallat Harm reduction, vilket är lagliga nikotinalternativ till tobakscigaretter. Försäljningen sker främst genom egna online och off-line butiker via våra retail varumärken. Försäljningen sker även via återförsäljare. De produkter vi saluför har gjort det möjligt för en hel generation vuxna att praktiskt taget sluta med cigaretter. I Norge och Sverige har andelen män och kvinnor som röker minskat dramatiskt under det senaste decenniet. Många har övergått till e-cigaretter, snus och på senare tid även nikotinportioner. Vi är särskilt starkt positionerade inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e-juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Genom våra dotterbolag är vi ledande inom kategorien non-smoke segmentet i Norden och antalet kunder ökar varje dag, genom nya produkter som framför allt är mer konsumentinriktade ökar försäljningen kontinuerligt.
Hur ser marknaden för non-smoke segmentet ut i de länder där ni är verksamma?
– Alternativet elektroniska cigaretter har visat sig vara ett av de allra bästa sätten att just sluta röka. Tillväxten inom elektroniska cigaretter, som även kallas vape i Sverige och globalt ökar stadigt och de nya produkter som kallas engångsvape tar stora marknadsandelar. Det är den produkt som absolut växer snabbast i segmentet och även den produkt som konsumenten känner sig mest bekväm med just nu. Engångsvapen har klara fördelar och har tagits emot med stor entusiasm från marknaden.
Hur ser era tillväxtmål ut och hur ser strategin ut för att nå dem?
– Vi har en stabil och stark organisk tillväxt, den senast köpta Eurobrand-distributionen har växt med minst 50 % varje år sedan starten, och det finns inga indikationer på att den inte kommer att fortsätta. Vår verksamhet har en omfattande tillväxtpotential och vi jobbar varje dag för att bli större. I Sverige fokusera vi på att bli störst även inom Business to Business. Ett arbete som börjar att bära frukt och vi hoppas att vi tar nästa steg under kvartal två. Koncernen fortsätter att växa organiskt och vi ser långsiktigt och sunt på eventuella förvärv. Utöver organisk tillväxt är vi marknadsnoterade så att vi kan använda detta för att säkerställa bra förvärv till rimliga priser. Kapitalkostnaden för företag inom E-cigaretter är hög, vilket gör att det finns få aktörer på marknaden. Vi har en klar idé om att detta kommer att förändras över tid, men den position vi har etablerat på hemmamarknaden är unik, som enda börsnoterade E-cigarettföretag, och vi har alla möjligheter att växa extremt snabbt de kommande åren.
Hur ser du på koncernens tillväxtpotential på kort och lång sikt?
– Marknaden för E-cigaretter är i en tidig fas och marknaden är mycket fragmenterad. Med det presenteras väldigt många bra förvärvskandidater på befintliga och nya marknader som du kan gå in på under mycket förmånliga villkor. Det finns ett stort antal rökare där ute som måste omvandlas till hälsosammare alternativa produkter som e-cigarett och snus.
Vilka faktorer gör Norse Impact till ett köpvärt bolag för potentiella aktieägare?
– Vi har positionerat oss som den snabbast växande aktören på den skandinaviska marknaden inom elektroniska cigaretter. Marknaden för E-cigaretter är fortfarande mycket omogen och det finns stora möjligheter till snabb tillväxt genom M&A-aktiviteter. Vi har en tydlig och offensiv strategi kring förvärv, vilket kommer att skapa betydande aktieägarvärde. När det kommer till snus är den svenska marknaden mogen, men stora delar av världen är i början och här presenterar vi våra egna produkter på många sätt på samma startlinje som de största aktörerna. Vi har genomfört ett antal förvärv under det senaste året och det börjar nu se mycket positiva resultat av detta. Bolaget är kassapositivt, levererar nu solida EBITDA-resultat, och omsättningen växer kvartal för kvartal.
Fakta: Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non – smoke segmentet. Detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Norge, men även i hela Norden och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e – juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Norse Impact har nu tjugofyra fysiska butiker, fjorton egna nätbutiker. Norse Impact är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn NORSE.
Nyheter
Detta är podcast-företaget Acast

Acast är ett stort podcast-företag med en plattform där poddare laddar upp sina skapelser, varifrån lyssnarnas poddspelare sedan laddar hem dem. Acast hjälper poddarna att tjäna pengar genom att ta hand om annonsförsäljningen och premiumbetalningar. Företaget är hem åt 100 000 poddar som har 100 miljoner unika lyssnare per månad, som lyssnar på 1,3 miljarder avsnitt per kvartal.
Företagets CFO & Vice VD Emily Vilatte presenterar verksamheten.
Nyheter
Yubico kommer att slå sina återhållsamma prognoser – köp säger Dagens industri

I veckan blev noteringen av det spännande företaget Yubico till slut klar. Noteringen skedde via spac-bolaget ACQ Bure och detta meddelades i mitten av april, så egentligen kan man säga att Yubico redan noterades vid den tidpunkten. Men i veckan blev fusionen formellt klar, ACQ Bure bytte namn till Yubico och listningen flyttades som planerat till First North.
Dagens industri har tittat närmare på Yubico i en analys och den mynnar ut i en köprekommendation till medelrisk. Man lyfter fram att säkerhetsmarknaden är i stark tillväxt, att den höga bruttomarginalen ger hävstång för resultatet och att kundlistan är imponerande.
På den negativa sidan finns bland annat det som många klagat på när transaktionen meddelades, orderingångens utveckling. Dagens industri tror att bolaget är återhållsamma och spår att bolaget slår sina prognoser för försäljning och rörelsemarginal med råge.
”Ett färskt börsbolag med ljusa utsikter i en växande bransch och som till och med har konkurrenter på kundlistan lockar till köp. Värderingen är låg sett till de ljusa utsikterna, även om tillväxten just nu är lägre än normalt.”
Intervju med grundaren Stina Ehrensvärd från tidigare denna månad
Nyheter
Börsveckan rekommenderar en finsk och en norsk aktie

Börsveckan har analyserat sju företag och köprekommendation ges till en norsk och en finskt aktie.
Köp
- Protector
- Lassila & Tikanoja
Avvakta
- Storebrand
- Gjensidige
- Tryg
- Solid Försäkring
- Essity
-
Nyheter1 månad sedan
SBB-aktien är död
-
Nyheter6 dagar sedan
New Wave Groups grundare Torsten Jansson lägger ut orden
-
Nyheter4 veckor sedan
Handelsbanken väntas ge 30 procent eller mer i direktavkastning under kommande tre år
-
Nyheter1 månad sedan
8 bra aktier enligt Börsveckan för hösten 2023
-
Nyheter2 veckor sedan
Hela ProstaLunds ledning har nu avgått
-
Nyheter2 månader sedan
Bellpals samarbetspartner går i konkurs
-
Nyheter2 månader sedan
Afry har blivit billig – fokus på rörelsemarginalen kan få fart på aktien
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Starbreeze efter fantastiskt händelserika månader