Följ oss

Nyheter

Norse Impact expanderar och tar marknadsandelar i det snabbväxande non-smoke-segmentet

Publicerad

den

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non-smoke-segmentet, lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Norse Impact har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och resten av Europa. Det berättar Marius Arnesen, vd på Norse Impact.

Marius Arnesen, vd på Norse Impact

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non-smoke-segmentet. Berätta om koncernen och er verksamhet.

– Vi utvecklar och säljer produkter inom ”non-smoke” segmentet även kallat Harm reduction, vilket är lagliga nikotinalternativ till tobakscigaretter. Försäljningen sker främst genom egna online och off-line butiker via våra retail varumärken. Försäljningen sker även via återförsäljare. De produkter vi saluför har gjort det möjligt för en hel generation vuxna att praktiskt taget sluta med cigaretter. I Norge och Sverige har andelen män och kvinnor som röker minskat dramatiskt under det senaste decenniet. Många har övergått till e-cigaretter, snus och på senare tid även nikotinportioner. Vi är särskilt starkt positionerade inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e-juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Genom våra dotterbolag är vi ledande inom kategorien non-smoke segmentet i Norden och antalet kunder ökar varje dag, genom nya produkter som framför allt är mer konsumentinriktade ökar försäljningen kontinuerligt.

Hur ser marknaden för non-smoke segmentet ut i de länder där ni är verksamma?

– Alternativet elektroniska cigaretter har visat sig vara ett av de allra bästa sätten att just sluta röka. Tillväxten inom elektroniska cigaretter, som även kallas vape i Sverige och globalt ökar stadigt och de nya produkter som kallas engångsvape tar stora marknadsandelar. Det är den produkt som absolut växer snabbast i segmentet och även den produkt som konsumenten känner sig mest bekväm med just nu. Engångsvapen har klara fördelar och har tagits emot med stor entusiasm från marknaden.

Hur ser era tillväxtmål ut och hur ser strategin ut för att nå dem?

– Vi har en stabil och stark organisk tillväxt, den senast köpta Eurobrand-distributionen har växt med minst 50 % varje år sedan starten, och det finns inga indikationer på att den inte kommer att fortsätta. Vår verksamhet har en omfattande tillväxtpotential och vi jobbar varje dag för att bli större. I Sverige fokusera vi på att bli störst även inom Business to Business. Ett arbete som börjar att bära frukt och vi hoppas att vi tar nästa steg under kvartal två. Koncernen fortsätter att växa organiskt och vi ser långsiktigt och sunt på eventuella förvärv. Utöver organisk tillväxt är vi marknadsnoterade så att vi kan använda detta för att säkerställa bra förvärv till rimliga priser. Kapitalkostnaden för företag inom E-cigaretter är hög, vilket gör att det finns få aktörer på marknaden. Vi har en klar idé om att detta kommer att förändras över tid, men den position vi har etablerat på hemmamarknaden är unik, som enda börsnoterade E-cigarettföretag, och vi har alla möjligheter att växa extremt snabbt de kommande åren.

 Hur ser du på koncernens tillväxtpotential på kort och lång sikt?

– Marknaden för E-cigaretter är i en tidig fas och marknaden är mycket fragmenterad. Med det presenteras väldigt många bra förvärvskandidater på befintliga och nya marknader som du kan gå in på under mycket förmånliga villkor. Det finns ett stort antal rökare där ute som måste omvandlas till hälsosammare alternativa produkter som e-cigarett och snus.

Vilka faktorer gör Norse Impact till ett köpvärt bolag för potentiella aktieägare?

– Vi har positionerat oss som den snabbast växande aktören på den skandinaviska marknaden inom elektroniska cigaretter. Marknaden för E-cigaretter är fortfarande mycket omogen och det finns stora möjligheter till snabb tillväxt genom M&A-aktiviteter. Vi har en tydlig och offensiv strategi kring förvärv, vilket kommer att skapa betydande aktieägarvärde. När det kommer till snus är den svenska marknaden mogen, men stora delar av världen är i början och här presenterar vi våra egna produkter på många sätt på samma startlinje som de största aktörerna. Vi har genomfört ett antal förvärv under det senaste året och det börjar nu se mycket positiva resultat av detta. Bolaget är kassapositivt, levererar nu solida EBITDA-resultat, och omsättningen växer kvartal för kvartal.

Fakta: Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non – smoke segmentet. Detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Norge, men även i hela Norden och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e – juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Norse Impact har nu tjugofyra fysiska butiker, fjorton egna nätbutiker. Norse Impact är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn NORSE.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tre välkända aktier att köpa enligt Börsveckan

Publicerad

den

Börsveckan har denna gång analyserat sex företag och tre välkända företags aktier får köprekommendationer.

Köp

  • QleanAir
  • Dustin
  • Sinch

Avvakta

  • ITAB
  • Oneflow
  • Sivers Semiconductors

Fortsätt läsa

Nyheter

MTG förvärvar inom tower defense-genren

Publicerad

den

Spelet Legion TD 2

Gamingbolaget MTG meddelade idag att koncernens helägda spelstudio Ninja Kiwi har förvärvat AutoAttack Games, utvecklaren av Tower Defense-succen Legion TD 2.

AutoAttack grundades 2014 av Brent Batas, efter hans mycket framgångsrika Legion TD-mod för Warcraft III. Julian Gari anslöt kort därefter under 2016 och de har tillsammans drivit AutoAttack under de senaste 8 åren. De är, med stöd av ett litet team, ansvariga för utveckling, marknadsföring och community-aktiviteter för Legion TD 2.

AutoAttacks resa började 2009 när Brent skapade det ursprungliga Legion TD-spelet som en mod för Warcraft III. Legion TD växte snabbt i popularitet och blev den näst mest populära modden för Warcraft III (näst efter DotA). Efter en framgångsrik Kickstarter smyglanserade duon Legion TD 2 under 2017 och släppte sedan det fullständiga spelet 2021.

Legion TD 2 har ett levande och engagerat spelar-community och attraherar en passionerad och engagerad bas av fans, vilket är en av många faktorer de har gemensamt med Ninja Kiwi. Spelet fortsätter att växa med regelbundna uppdateringar och studion har också påbörjat utvecklingen av ett helt nytt spel inom Legion-franchisen.

VD för Ninja Kiwi, Scott Walker kommenterade:

”Vi älskar den djupa spelupplevelsen och de spännande utmaningar som spelare får i Legion TD 2 både när de spelar själva och tillsammans med andra. Vi känner också att det finns en nära koppling mellan oss på Ninja Kiwi och Brent och Julian när det kommer till vår kärlek till Tower Defense-genren, vår passion för att skapa roliga och balanserade spelupplevelser samt även hur vi förhåller oss till och värdesätter våra spelar-communities. Jag är oerhört glad att välkomna AutoAttack till Ninja Kiwi-familjen och ser fram emot att uppnå fantastiska saker tillsammans.”

VD och grundare för AutoAttack, Brent Batas kommenterade:

”Ju mer vi lärde känna Ninja Kiwi, desto tydligare blev det att vi delar en passion för att både skapa fantastiska spel, och att investera i och stödja våra spelar-communities långsiktigt. Detta, i kombination med Ninja Kiwis branschledande närvaro inom Tower Defense gjorde att vi inte kunde föreställa oss ett bättre team att samarbeta med. Vi ser fram emot en spännande framtid som en del av Ninja Kiwi-teamet, där vi tillsammans fortsätter att skapa och erbjuda spel vi älskar!”

Fortsätt läsa

Nyheter

Star Vault har en växande skara av månadsbetalande spelare

Publicerad

den

Mortal Online 2

I slutet av november ställde vi oss frågan vad som hände med Star Vaults nylansering av MMORPG-spelet Mortal Online 2. Det visade sig att ett par problem hade identifierats vilka bolaget sedan arbetat med att hantera.

Det visar sig ha gått helt ok. Star Vault har framgångsrikt lyckats bygga en växande bas av spelare som prenumererar på Mortal Online 2, dvs spelare som efter att ha köpt spelet fortsätter att spela genom automatiska månadsbetalningar (även kvartals- och halvårsbetalningar förekommer). Bolaget skriver att de nu ser en tydlig positiv trend avseende prenumeranter där antalet prenumeranter stadigt ökar. Spelare kan även fortsätta spela spelet genom engångsbetalningar (utan att lägga in sina kortuppgifter). Antalet aktiva spelare är för närvarande ca 28 000 stycken. Med vissa identifierade förändringar i nybörjarupplevelsen bedömer bolaget att Mortal Online 2 kan attrahera en bredare publik och därmed ha möjlighet att väsentligt öka antalet prenumeranter i spelet.

Växande spelarbas gör att Star Vault är nära break even

”Mortal Online 2 växer nu helt organiskt utan marknadsföring, visst är siffrorna fortfarande små med en aktiv spelarbas om ca 28 000 i spelbranschen, men det är bra början för en mindre spelutvecklare som Star Vault. Och inte minst ser vi en tydlig positiv trend avseende prenumeranter med automatiska månadsbetalningar – en ökning med ca 45% under de senaste 30 dagarna, vilket även medför att vi är mycket nära break-even i verksamheten. Med de förändringar i nybörjar-upplevelsen vi redan börjat implementera och tillgång till kapital för att börja marknadsföra spelet på allvar finns det goda förutsättningar för kraftig tillväxt under god lönsamhet”, skriver Star Vaults VD, Henrik Nyström.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära