Följ oss

Nyheter

Mobilaris påskyndar den smarta gröna industriella omställningen genom att bli ledande IndTech-investerare i norra Skandinavien

Publicerad

den

Det Luleåbaserade mjukvarubolaget Mobilaris, som nyligen avyttrade sin framgångsrika verksamhet med fokus på positionsbaserade beslutsstödsystem för gruvindustrin, går våren 2022 in i en ny utvecklingsfas med lanseringen av det nya verksamhetsområdet Mobilaris Evolve. Mobilaris, som sedan tidigare driver ett innovationscenter för samverkan mellan några av regionens mest spännande bolag, har ambitionen att utvecklas till norra Skandinaviens ledande investerare i mjukvarubolag som bidrar till industrins smarta gröna omställning.

Daniel Enström på Mobilaris

I norra Skandinavien pågår för närvarande en intensiv och kraftfull grön omställning av traditionella industrigrenar, exempelvis stålindustrin. Takten och skalan på omställningen i framför allt norra Sverige är världsunik, vilket bidrar till ett entreprenörsinriktat klimat som utgör en god grogrund för nya hållbara affärsidéer.

Mobilaris grundades 1999 och fokuserade första åren på att utveckla mjukvara för mobila positioneringstjänster, ett erbjudande som sedan anpassades för myndigheter och knoppades av till ett självständigt bolag. För 10 års sedan startades ett affärsområde som utvecklade system för digitalisering av gruvor, en verksamhet som i slutet av 2021 förvärvades av gruvjätten Epiroc. Nu står dotterbolaget Mobilaris Industrial Solutions inför en tillväxtresa med lösningar för smartare och säkrare arbetsplatser inom främst tung industri. Våren 2022 inleds den tredje fasen i Mobilaris historia då bolaget etablerar Evolve, en ny verksamhetsinriktning där bolaget stöttar och investerar i IndTech-mjukvarubolag som bidrar till den pågående gröna industriella omställningen i norra Skandinavien.

Accelererar industrins gröna omställning

– Vår ambition är att accelerera den smarta gröna industriella omställningen. Mobilaris Evolve fungerar som en katalysator för den erfarenhet vi samlat på oss under drygt tjugo år, Då vi skalat teknik på en global marknad och kunnat knoppa av flera bolag. Genom att gå in med såväl kompetens som kapital och långsiktigt följa bolag vi verkligen tror på kan vi generera tillväxt både för oss och för de bolag vi blir delägare i. Vi ska vara en aktiv delägare som lotsar bolagen genom sin tillväxtresa, säger Daniel Enström, som sedan januari 2022 är vd för Mobilaris. Innan han kom till Mobilaris har han haft olika ledande befattningar, bland annat som ansvarig för Ericsson Researchs forskning inom 5G-kärnnät, IoT och molntjänster. 

Mobilaris driver även Mobilaris Innovation Center, en kreativ hub i centrala Luleå som främjar innovation och samarbeten mellan bolag och individer som vill bidra till positiv förändring. Kopplingen till universitetet är ett viktigt inslag för innovationscentret.

– Utöver Mobilaris Evolve och Mobilaris Innovation Center finns även vårt helägda dotterbolag Mobilaris Industrial Solutions, som kommer att växa kraftigt de kommande åren. Vi har även en speciell del i vår strategi som kallas gaps, där vi utvecklar och stöttar befintliga bolag genom att exempelvis byta verksamhetsinriktning eller genomföra en sammanslagning, säger Daniel Enström.

Privat aktör med rätt erfarenhet och tillgång till kapital

Han betonar att man inte bör betrakta Mobilaris som ett traditionellt riskkapitalbolag. Bolagets målbild är att vara en aktiv och signifikant delägare snarare än en klassisk riskkapitalaktör.

– Vår primära målgrupp är bolag med en existerande kundbas och en etablerad verksamhet. Det är självklart också viktigt att de har en skalbar affärsmodell och internationell tillväxtpotential. Vi är en uthållig aktör som siktar på att långsiktigt följa bolagen på deras tillväxtresa. Vi har hittills fått mycket bra respons på vår nya verksamhetsinriktning. Det behövs en privat aktör med rätt kompetens och resurser för att investera i gröna mjukvarubolag i vår region. Vi brinner för den hållbara tillväxten i norra Skandinavien och ser goda möjligheter att bidra till den framöver, säger Daniel Enström.

Fakta: Mobilaris grundades 1999 i Luleå och har genom åren ständigt utvecklat nya affärsområden, alltid med fokus på banbrytande teknik som skalat på en internationell marknad. De första åren fokuserade bolaget på mjukvara för mobila positioneringstjänster, ett erbjudande som anpassades för myndigheter och knoppats av till ett självständigt bolag. Under 2012 bildades ett nytt affärsområde som utvecklade system för digitalisering av gruvor, en verksamhet som i slutet av 2021 förvärvades av gruvjätten Epiroc. Idag består Mobilaris av det helägda dotterbolaget Mobilaris Industrial Solutions som utvecklar innovativa lösningar för smartare och säkrare arbetsplatser inom främst tung industri.  

Våren 2022 inleds en ny fas i Mobilaris resa då bolaget etablerar Mobilaris Evolve, en ny verksamhetsinriktning med målet att accelera den smarta gröna industriella omställningen och bli ledande IndTech investerare i norra Skandinavien. Med en unik samlad kunskap och erfarenhet inom digitalisering och att skala teknik på en global marknad, kommer Mobilaris Evolve att agera som aktiva ägare som stöttar företagstillväxt med mer än bara kapital.

Nyheter

Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas av en förbränningsmotor

Publicerad

den

Volvo-lastbil med förbränningsmotor som använder vätgas

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas istället för fossila bränslen är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Vätgaslastbilar kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier. 

Volvo kommer att påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer med utvalda kunder 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Redan nu pågår tester i labb och i fordon.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att komplettera Volvos erbjudande av andra alternativ såsom batterielektriska lastbilar, bränslecellselektriska lastbilar och lastbilar som körs på förnybara bränslen, såsom biogas och HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja).

– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2*. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.

Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2utsläpp.

– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.

Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt.

Volvokoncernen har tecknat ett avtal med Westport Fuel Systems om att etablera ett samriskbolag som använder HPDI-teknik. Samriskbolaget är planerat att starta sin verksamhet under andra kvartalet 2024, efter att transaktionen har slutförts. Slutförande av transaktionen är villkorat av myndighetsgodkännanden och andra villkor.

Kortfakta

  • Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
  • På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
  • Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer även att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
  • Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.
Fortsätt läsa

Nyheter

AstraZeneca siktar på 80 miljarder dollar i omsättning år 2030

Publicerad

den

AstraZeneca tillverkar medicin

Astra Zeneca som höll kapitalmarknadsdag igår och har nyligen höjt sina mål. Bolaget siktar på att vara uppe i en omsättning på 80 miljarder dollar vid år 2030. Ellinor Hult, förvaltare på Healthinvest, säger att det är ett offensivt mål men samtidigt realistiskt.

Ellinor Hult kommenterar AstraZeneca
Fortsätt läsa

Nyheter

Smolteks styrelse vill frigöra värdena i bolaget

Publicerad

den

Smoltek-halvledare

Det tar tid att ta tekniska innovationer till marknaden, vilket även gäller Smoltek. Det har även gett ett kraftigt negativt avtryck i bolagets värdering. Nu tänker styrelsen aktivt förhålla sig till detta.

Styrelsen upplever att det i dagsläget är ett stort gap mellan aktiemarknadens förtroende för Smoltek och de värden som styrelse och ledning ser i bolaget för de två etablerade affärsområdena, men även inom potentiella nya användningsområden. För att säkra bolagets fortsatta tillväxt och utveckling, har styrelsen beslutat att utforska möjligheten att avyttra hela eller delar av dotterbolagen Smoltek Semi och Smoltek Hydrogen, eller deras teknologi. Detta för att bidra till att säkerställa bolagets långsiktiga framgång och möjliggöra fortsatta satsningar och innovationer, samt att maximera aktieägarvärde på kort såväl som lång sikt.

Anbudsprocesserna beräknas ta cirka 6-12 månader, och bolaget kommer att lämna löpande uppdateringar till marknaden under processens genomförande i den utsträckning detta är möjligt.

– Vi har uppnått betydande värdedrivande framsteg inom Smoltek Semi och Smoltek Hydrogen, och när vi nu inte längre är bundna av någon exklusivitet inom halvledarområdet kan vi prata mycket mer öppet med fler möjliga samarbetspartners. Baserat på vår senaste detaljerade analys av konkurrerande lösningar är vi övertygade om potentialen för vår kondensatorteknik CNF-MIM. Denna teknik kan vara det enda gångbara alternativet till dagens kiselkondensatorer, mer specifikt s.k. silicon deep trench capacitors, som används i ledande mobiltelefoner och som börjar närma sig sin prestandagräns samt domineras av ett fåtal leverantörer. Inom vätgasområdet har de senaste positiva tekniska resultaten lett till ökade dialoger med industriella aktörer inom PEM-elektrolysörer och grön vätgas, vilka bekräftar att de ser stor potential med vår teknik. När vi nu har full frihet att erbjuda båda våra affärsområden till finansiella och industriella aktörer öppnas många nya dörrar, och vi ser fortsatt positivt på framtiden för Smolteks nanoteknikplattform inom både nuvarande och framtida affärsområden, säger Smolteks koncernchef Håkan Persson.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära