Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Nyheter

Kinda Brave har intäkter på 7,3 miljoner kronor från Hela-spelet under tredje kvartalet

Publicerad

den

Bild från Hela-spelet från Windup Games

Spelutvecklaren Kinda Brave har i veckan mottagit den andra milstolpsbetalningen om 400 000 USD från förläggaren enligt det avtal som ingicks under sommaren för flaggskeppstiteln Hela. Utvecklingen av spelet följer den plan som utvecklaren och förläggaren tillsammans upprättade i samband med att avtalet ingicks.

Totalt kommer 700 000 USD, dvs omkring 7,28 miljoner SEK, inom ramen för förlagsavtalet att ha intäktsförts under det tredje kvartalet.

Intresset för Hela fortsätter successivt att öka och trailern har hittills genererat närmare 1,5 miljoner visningar i samtliga kanaler sedan företaget utannonserade trailern och titeln i slutet av augusti.

Trailern för spelet Hela finns nu även med högre upplösning.
Fortsätt läsa

Nyheter

Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig

Publicerad

den

Pocket Hockey, ett mobilspel från Gold Town Games

World Hockey Manager var Gold Town Games första spel och sedan har ett antal managerspel för olika sporter lanserats. Nu håller företaget för första gången även på att utveckla ett spel som inte är ett managerspel, men det knyter ändå an då det är ett hockeyspel, fast av en helt ny typ.

Gold Town Games team utvecklar Pocket Hockey, ett Player vs Player-spel som tar inspiration från klassiska titlar som ”Ice Hockey” på Nintendo 8-bitar och Supercells ”Brawl Stars”. Företagets vision är att skapa ett modernt och engagerande free-to-play-mobilspel som attraherar både sportfantaster och mobilspelare. Under våren hade man tagit fram en solid multiplayer-prototyp samt fastställt spelets visuella inriktning och man har nu börjat bygga upp spelets community och visa upp det för potentiella samarbetspartners och användare. Bolaget har som målsättning att lansera en första version av spelet under de kommande månaderna. Tidiga speltester har visat att spelet är både roligt och engagerande, vilket är mycket lovande inför den kommande lanseringen.

Detta är Pocket Hockey

I Pocket Hockey bygger användaren sitt eget lag av hockeyhjältar och deltar i intensiva matcher mot andra hockeyfans världen över. Spelet är ett free-to-play mobilt hockeyspel som erbjuder en engagerande player-vs-player-upplevelse och ett djupgående metaspel. Framöver kommer det även att skapas en multiplayer-funktion där upp till tre spelare kan spela tillsammans i samma lag, vilket skapar ännu mer socialt och strategiskt spelande.

”Vårt team är engagerat i att skapa en unik upplevelse för den globala hockeycommunityn. Vi ser fram emot att erbjuda en spelupplevelse som inte bara tilltalar hockeyfans, utan också engagerar de som är intresserade av sport- och mobilspel. Vår vision är att skapa en framtida mobilspelsklassiker,” säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.

Fortsätt läsa

Nyheter

Därför är Bonesupport en fantastisk aktie

Publicerad

den

Cerament från Bonesupport

Bonesupport är ett fantastiskt företag med en aktie som kommer att fortsätta att gå upp. Hög möjlighet/risk att det kommer ett bud på bolaget också. Henrietta Theorell, förvaltare på Robur och Christian Brunlid, förvaltare Handelsbanken, är lyriska över hur fantastiskt Bonesupport är. Företaget kan växa i flera dimensioner samtidigt.

Henrietta Theorell och Christian Brunlid om varför Bonesupport är en bra aktie.
Fortsätt läsa

Populära