Nyheter
ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.
Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.
Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.
Ny situation för detaljhandeln
ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.
Multi channel innebär fler ändringar i butikerna
Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.
”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.
Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.
”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:
”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”
Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?
”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.
På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?
”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.
Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell
ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.
Nyheter
Detta är podcast-företaget Acast

Acast är ett stort podcast-företag med en plattform där poddare laddar upp sina skapelser, varifrån lyssnarnas poddspelare sedan laddar hem dem. Acast hjälper poddarna att tjäna pengar genom att ta hand om annonsförsäljningen och premiumbetalningar. Företaget är hem åt 100 000 poddar som har 100 miljoner unika lyssnare per månad, som lyssnar på 1,3 miljarder avsnitt per kvartal.
Företagets CFO & Vice VD Emily Vilatte presenterar verksamheten.
Nyheter
Yubico kommer att slå sina återhållsamma prognoser – köp säger Dagens industri

I veckan blev noteringen av det spännande företaget Yubico till slut klar. Noteringen skedde via spac-bolaget ACQ Bure och detta meddelades i mitten av april, så egentligen kan man säga att Yubico redan noterades vid den tidpunkten. Men i veckan blev fusionen formellt klar, ACQ Bure bytte namn till Yubico och listningen flyttades som planerat till First North.
Dagens industri har tittat närmare på Yubico i en analys och den mynnar ut i en köprekommendation till medelrisk. Man lyfter fram att säkerhetsmarknaden är i stark tillväxt, att den höga bruttomarginalen ger hävstång för resultatet och att kundlistan är imponerande.
På den negativa sidan finns bland annat det som många klagat på när transaktionen meddelades, orderingångens utveckling. Dagens industri tror att bolaget är återhållsamma och spår att bolaget slår sina prognoser för försäljning och rörelsemarginal med råge.
”Ett färskt börsbolag med ljusa utsikter i en växande bransch och som till och med har konkurrenter på kundlistan lockar till köp. Värderingen är låg sett till de ljusa utsikterna, även om tillväxten just nu är lägre än normalt.”
Intervju med grundaren Stina Ehrensvärd från tidigare denna månad
Nyheter
Börsveckan rekommenderar en finsk och en norsk aktie

Börsveckan har analyserat sju företag och köprekommendation ges till en norsk och en finskt aktie.
Köp
- Protector
- Lassila & Tikanoja
Avvakta
- Storebrand
- Gjensidige
- Tryg
- Solid Försäkring
- Essity
-
Nyheter1 månad sedan
SBB-aktien är död
-
Nyheter6 dagar sedan
New Wave Groups grundare Torsten Jansson lägger ut orden
-
Nyheter4 veckor sedan
Handelsbanken väntas ge 30 procent eller mer i direktavkastning under kommande tre år
-
Nyheter1 månad sedan
8 bra aktier enligt Börsveckan för hösten 2023
-
Nyheter2 veckor sedan
Hela ProstaLunds ledning har nu avgått
-
Nyheter2 månader sedan
Afry har blivit billig – fokus på rörelsemarginalen kan få fart på aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Bellpals samarbetspartner går i konkurs
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Starbreeze efter fantastiskt händelserika månader