Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Fortsätt läsa

Nyheter

Lundin Energy blir två aktier och pengar

Publicerad

den

Lundin Energys vattenkraft

Lundin Energy genomgår en stor förändring. Det högkvalitativa oljebolaget går samman med Aker BP, genom att Aker BP köper Lundin Energys oljeverksamhet och still största del betalar med aktier. Kvar i Lundin Energy blir en mindre del i form av vindkraft och vattenkraft. Aktieägarna kommer även att erhålla kontant utdelning. Affären mottogs inte med glädje hos varken Lundin Energys eller Aker BPs aktieägare vilket ger ett köpläge enligt Dagens Industri som har Lundin Energy som veckans aktie.

”I ett slag blir Stockholmsbörsens överlägset största och mest framgångsrika oljeproducent ett av de mest hållbara bolagen helt inriktat på förnybar energiproduktion, när den tidigare kärnverksamheten säljs för 125 miljarder kronor. Jätteaffären har fått ett svalt mottagande – men den innebär en möjlighet att äta kakan och ha den kvar.”

Flera har frågat sig vad Lundin Energys kvarvarande verksamhet är värd. Dagens Industri kommer fram till 10 kronor per aktie. ”Baserat på kassa och nettoinvesterat belopp sätter vi värdet för denna del till 10 kronor per aktie.”

Fortsätt läsa

Nyheter

OX2 överlämnar sin första vindpark i Polen

Publicerad

den

Vindkraftverk från OX2

OX2, som noterades på First North i juni, har överlämnat vindparken Żary i Polen med en kapacitet på 21 MW till köparen MEAG Munich Ergo Asset Management (MEAG). Det är OX2:s första projekt i Polen som lämnas över till köparen.

– Vi har levererat Zary under en pandemi som orsakat störningar i leverantörskedjor, arbetskraft, vid sidan av att det har saktat ned administrativa procedurer. Våra ansträngningar för att begränsa pandemins påverkan på arbetsplatserna har fungerat, säger Paul Stormoen, vd på OX2.

Vindparken Zary består av sju vindkraftverk och ligger i sydvästra Polen. OX2 har utvecklat och finansierat projektet och byggt vindparken. Vindparken förväntas producera 66 GWh per år, vilket motsvarar elkonsumtionen för cirka 13 000 hushåll.

Information om projektet:

  • 7 x Nordex N117/3000 turbiner, vars högsta punkt mäter 121,5 meter
  • Underleverantörer: Nordex (leverans och montering av turbiner), ONDE (grundläggning, vägar, nätanslutning)
Fortsätt läsa

Nyheter

Lime Technologies aktie får en köprekommendation av Dagens Industris analytiker

Publicerad

den

Lime Technologies utvecklar och säljer CRM-system, det vill säga system som företag använder för att hålla ordning på sina kundrelationer. Företaget noterades på Nasdaq Stockholm i december 2018 till 72 kronor per aktie och det har blivit en bra resa för investerarna som i fredags kunde se en stängningskurs på 309 kronor.

Dagens Industri har nu tittat närmare på aktien i en analys och kommer fram till en köprekommendation. Man lyfter fram att Lime har en lång tillväxthistorik, en hög andel återkommande intäkter och att nya förvärv adderar potential.

”Trots ett tufft börsår 2021 och trots att pandemin satt käppar i hjulet har bolaget lyckats växa. En fortsatt återgång till det normala borgar för att 2022 kan bli ett fint år för bolaget.”

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära