Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Fortsätt läsa

Nyheter

SBB den mest köpta aktien under juni bland Nordnets kunder

Publicerad

den

Investmentbolagens aktier var populära köp i juni hos Nordnets kunder, men ingenting slog SBB.

– Spararna fortsätter storköpa SBB i förtroendekrisen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Junibörsen präglades av stor pessimism.

– Vi vet att konjunkturen kommer få en smäll av centralbankernas räntehöjningar, och därför handlar oron nu mycket om den sämre konjunkturens inverkan på bolagens förväntade vinster, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

En hel del sparare ser köplägen i raset. SBB är mest nettoköpta aktie i juni.

– SBB genomgår nu en förtroendekris på aktie- och obligationsmarknaden, efter bland annat ifrågasatta värderingar och tidvis märklig kommunikation. Men från privatspararna är förtroendet fortsatt högt. Under årets första halva har SBB varit den mest nettoköpta aktien under tre månader, och den näst mest köpta under resterande tre, säger Frida Bratt.

Spararfavoriterna investmentbolag trängs i köptoppen i juni.

– Kurspressen har på sina håll gjort att börsvärdet på flera investmentbolag är lägre än respektive bolags tillgångar. I Kinnevik har exempelvis hög premie omvandlats till rabatt, i Latour har premien fallit tillbaka kraftigt och i Investor har rabatten utökats, säger Frida Bratt.

Mest nettosåld under månaden är Volvo Cars.

– Aktien har gått bra den senaste tiden i spåren av börsnoteringen av Polestar, som man är storägare i. Vinsthemtagningar ser vi också i kinesiska XPeng och Nio, som båda fått en rejäl uppstuds senaste månaden, säger Frida Bratt.

Gamestop säljs också av i juni.

– En hel del sparare har suttit kvar med Gamestop-aktier sedan Reddit-hajpen, och vill man dra ned på risk kan det nog vara nära till hands att göra sig av med Gamestop.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i juni:

Mest köptaMest sålda
SBBVolvo Cars
InvestorEmbracer
CastellumSaab
NibeTethys Oil
Atlas CopcoHövding
VolvoScandic Hotels Group
KinnevikGamestop
SSABNio
SwedbankBoliden
LatourXPeng
Fortsätt läsa

Nyheter

LC-Tec erhåller sin hittills största order inom affärsområde kamera

Publicerad

den

LC-Tec har erhållit ytterligare en volymorder inom affärsområde kamera från den ledande västerländska kameratillverkare som i början av året lade en beställning på motsvarande ca 1,9 miljoner kronor. Denna gång är ordervärdet på ca 7,8 miljoner kronor, vilket gör den till den största enskilda order LC-Tec hittills har erhållit inom det aktuella affärsområdet.

Ordern avser även denna gång LC-Tecs patenterade ND-filter PolarView, men nu i två olika versioner. I tillägg till den version som föregående order avsåg beställdes denna gång även en version som kommer att integreras i en för kunden andra produkt. Ordern är planerad att levereras inom 9 – 12 månader.

”Det är fantastisk kul att få ta emot denna order och med den kunna konstatera att många års hårt och målmedvetet utvecklingsarbete ger resultat. Vårt kommande fokus blir nu att öka produktionskapaciteten och samtidigt sänka produktionskostnaden, helt i linje med den företrädesemission som nyligen genomfördes. Att kunden förbereder en andra produkt baserad på vårt PolarView-filter är ett kvitto på att de högt värdesätter den funktionalitet och kundnytta som vi erbjuder, och vi hoppas kunna addera fler återkommande kunder framöver”, säger Jesper Osterman, tf. VD / CTO vid LC-Tec.

Fortsätt läsa

Nyheter

Zordix är en köpvärd aktie enligt Pareto Securities som inleder analysbevakning

Publicerad

den

Pareto Securities inleder idag analysbevakning av gamingbolaget Zordix och ger aktien en köprekommendation och riktkurs på 35 kronor, vilket kan jämföras med att aktien i skrivande stund handlas till 19,40 kronor. Pareto Securities förväntar sig en stark organisk tillväxt i bolagets försäljning. Här på Börsposten skulle vi vilja tillägga att Zordix numera leds av Christina Seelye som kom till Zordix via uppköpet av Maxium Games. Analytikern Joakim Walldoff går igenom bolaget.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära