Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Nyheter

Alleima erhåller order på 530 miljoner kronor från kärnkraftsleverantör i Nordamerika

Publicerad

den

Alleima har fått en order på 530 miljoner kronor gällande ånggeneratorrör inom kärnkraftssegmentet. För att möta den växande efterfrågan har Alleima nyligen meddelat en kapacitetsökning, genom återöppnandet av en av sina fabriker för ånggeneratorrör i Sandviken.

Ordern från en av världens ledande leverantörer av kärnkraftsutrustning går till ett projekt i ett kärnkraftverk i Nordamerika. Ordern erhölls under det första kvartalet av 2025 och kommer att rapporteras i Tube-divisionen. Leveranser är planerade under 2027 och 2028.

”Efterfrågan på våra avancerade ånggeneratorrör fortsätter att växa, och vi är stolta över att återigen bli den betrodda leverantören till vår kund. Ordern stärker vår orderbok ytterligare och leveransvisibiliteten för både befintlig och vår utökade produktionskapacitet är god. Samtidigt har vi ett flertal pågående diskussioner om framtida projekt,” säger Nigel Haworth, chef för affärsenheten Energy inom Tube-divisionen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Chordate Medicals studie utvecklas väl, utvidgar med Schweiz

Publicerad

den

Ozilia från Chordate

Chordate rapporterar att PM010-studien utvecklas väl och lägger därför till en 12:e studieklinik till eftermarknadsstudien för migränbehandling då Inselspital, Universitätsklinik für Neurologie, i Bern har fått etiskt godkännande att gå med i studien. Klinikens prövningsledare i studien är Prof. Dr. Christoph Schankin, en betydelsefull opinionsbildare både nationellt och internationellt.

– PM010-studien utvecklas väl med i dagsläget cirka 40 procent av maximalt antal patienter rekryterade till studien. Syftet med studien är bland annat att få en så bred bild som möjligt av olika marknader och vårdmodeller, därför är det viktigt att även vår nya fokusmarknad Schweiz är representerad i studien. Inselspital i Bern är även en viktig referensklinik för Neurolite, vår schweiziska distributör, säger Anders Weilandt, vd Chordate.

PM010 är en pågående öppen klinisk uppföljningsstudie för att följa långtidsresultat och säkerhet med Ozilia hos patienter med kronisk migrän under vanlig klinisk behandling. Studien är designad för att kunna rekrytera upp till 200 patienter och genomförs på 12 kliniker i fyra europeiska länder, uppföljningen är 12 månader. Data från studien kommer att rapporteras i intervaller och bland annat användas för att finjustera rekommendationer för den kliniska behandlingsregimen.

Så används Ozilia
Fortsätt läsa

Nyheter

2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult

Publicerad

den

Belysning från Fagerhult

Fagerhult-aktien har inte haft någon rolig utveckling. Under 2014-2017 värderades den för högt av marknaden skriver Dagens industri i sin Veckans aktie-analys. Från dessa höjder har aktien sedan fallit under lång tid.

På senare tid har även två svaga kvartal satt press på aktien, hela 30 procent har aktien fallit sedan sommaren. Det har gjort att Fagerhult för första gången inte värderas till premie mot andra börsbolag.

2025 är året då det vänder

Tidningens analytiker Ulf Petersson skriver att 2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult och spår att företaget når en vinst per aktie på 3,70 kronor, vilket ger ett P/E-tal på tilltalande 14 gånger årets vinst.

Det första som bidrar till resultatet är att besparingsprogrammet får genomslag, bland annat genom att en del olönsamma produktgrupper har rensats ut över tid. Ett viktigt skäl till vinstoptimismen både för i år och nästa är att Di förväntar sig att renoveringsmarknaden i Europa borde återhämta sig efter ett svagt 2024. På toppen av det kommer utfasningen av lysrör i Europa vilket ökar bolagets försäljning av LED-produkter.

Något som även kan få fart på aktien är att storägaren Latour engagerar sig, antingen genom att ge sitt stöd till värdeskapande förvärv, eller genom att själva köpa ut Fargerhult från börsen.

Dagens industri ger en köprekommendation och ser ett kurslyft på 30 procent framför sig under 2025.

Fargerhult-aktien stängde i fredags på 52,70 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära