Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Nyheter

Sandvik får sin hittills största order på batterielektrisk gruvutrustning

Publicerad

den

Batterielektrisk gruvmaskin från Sandvik

Sandvik har erhållit en stor order från South32 avseende leverans av en gruvutrustningsflotta för underjordsdrift för användning vid Hermosa, ett gruvprojekt inom kritiska mineraler i Arizona, USA. Den största delen av ordern avser batterielektriska fordon, och det är Sandviks största någonsin på batterielektrisk gruvutrustning. Ordern är värderad till runt 750 miljoner kronor och bokades i det andra kvartalet 2025.

Ordern inkluderar batterielektriska truckar, lastare, bultningsmaskiner, borriggar för ortdrivning och långhålsborrning, samt konventionella truckar, kabelbultningsriggar, lastare och borriggar för långhålsborrning. Leveranser väntas starta i det fjärde kvartalet 2026 och fortsätta till 2030, med merparten av leveranserna förväntade under 2026 och 2027.    

– Vi är stolta över att Sandviks batterielektriska fordon kan hjälpa till att bidra till ett ökat utbud av kritiska mineraler, vilket stöttar den fortsatta elektrifieringen av samhället. Lägre bränslekostnader och underhållskostnader tillsammans med en utrustning med längre livslängd, kommer att möjliggöra en mer effektiv, ekonomisk och hållbar gruvdrift vid Hermosa, säger Mats Eriksson, affärsområdeschef för Sandvik Mining and Rock Solutions.

Hermosa är för närvarande det enda avancerade gruvutvecklingsprojektet i USA med potential att producera mangan och zink — två federalt utsedda kritiska mineraler. South32 utvecklar Hermosas zink-bly-silver-fyndighet för att drivas under flera årtionden, och produktionsstart väntas under 2027.

Fortsätt läsa

Nyheter

AcouSorts VD om framtiden: Automatisering, partnerskap och banbrytande teknik i klinisk användning

Publicerad

den

AcouSort-produkter

AcouSorts teknologi, som kombinerar mikrofluidik och ultraljud – så kallad akustofluidik – står i centrum för en revolution inom automatiserad provhantering. Nu stärker bolaget sin position med en nyemission om drygt 34 miljoner kronor.

Biostock fick nyligen besök av Torsten Freltoft, VD för det Lundabaserade medicinteknikbolaget AcouSort. I intervjun berättar han om hur deras innovativa teknologi utmanar traditionell centrifugering – en metod som varit standard inom diagnostik och cellterapi i decennier.

– Med vår teknologi kan vi automatisera processer som annars kräver centrifugering. Det innebär att vi kan integrera dessa processer i chip, vilket i sin tur kan byggas in i diagnostiska och terapeutiska system, förklarar Freltoft.

Kliniskt genombrott med Werfen

Ett konkret exempel på denna integration är samarbetet med det globala företaget Werfen, som lett till lanseringen av GEM 7000 – den första kliniskt godkända produkten där akustofluidik används.

– Det är historiskt. Förutom att det bekräftar vår teknologis potential får vi också royaltyintäkter och har ambitionen att i framtiden leverera komponenter direkt till Werfen, säger Freltoft.

Fokus på cellterapi och flödescytometri

AcouSort driver idag tio parallella utvecklingsprojekt. Två områden sticker ut: cellterapi och flödescytometri.

– Automatisering är nyckeln även här. Dagens cellterapier är mycket manuella och dyra. Genom att sluta och integrera processerna kan vi göra behandlingarna säkrare, billigare – och tillgängliga för fler patienter, säger han.

Tillväxt via partnerskap

Istället för att utveckla färdiga produkter själva, satsar AcouSort på en affärsmodell baserad på OEM-partnerskap – där de levererar komponenter som andra bygger in i sina system.

– Vi vill vara framtidens leverantör av ”spadarna” för provhantering. Genom partnerskap kan vi nå fler tillämpningar och marknader än vi skulle kunna på egen hand, berättar Freltoft.

Men det finns utmaningar. Framför allt handlar det om timing.

– Vår teknologi måste vara redo när marknaden är redo. Det är en balansgång – inte för tidigt, inte för sent. Men med sex nya partnerskap bara under förra året, ser vi att tiden börjar bli mogen, säger han.

Kapital för att växla upp

Den pågående nyemissionen på drygt 34 miljoner kronor ska användas för att omvandla samarbeten till konkreta affärer, skapa nya partnerskap och förbättra produkternas funktion och tillverkningskapacitet.

– Vi har kommit långt, men nu gäller det att ta nästa steg. Kapitalet ska hjälpa oss att skala upp och leverera på vår vision, avslutar Torsten Freltoft.

Fortsätt läsa

Nyheter

Elekta är en trolig uppköpskandidat

Publicerad

den

Strålkniv från Elekta

Analytikern Björn Rydell på Placera lyfter fram Elekta som en av de troligaste uppköpskandidaterna.

“Just nu handlas aktien till de lägsta kursnivåerna på över tio år. Grundarfamiljen Leksell är storägare och ordförande Laurent Leksell börjar bli till åren (fyller 73 i år). Ett tänkbart scenario är att familjen Leksell köper ut Elekta tillsammans med ett riskkapitalbolag.”

Aktien värderas nu kring 10x rörelsevinsten på analytikernas prognoser och de skriver Rydell är lågt både i absoluta och relativa tal. Aktien är samtidigt tillbaka där den var år 2010, alltid har det varit någonting som gjort investerarna missnöjda, så många investerare skulle nog inte gråta om det kom ett bud.

Graf över utvecklingen för Elekta-aktien
Elekta-aktiens utveckling över åren. Den stängde idag på 48,28 kronor.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära