Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Fortsätt läsa

Nyheter

Lundin Mining gör stort förvärv – 75 procent av bolagets intäkter kommer nu från koppar

Publicerad

den

Caserones, koppargruva i Chile

Lundin Mining meddelade tidigare idag att de förvärvar 51 procent av SCM Minera Lumina Copper av JX Nippon Mining & Metals Corporation. Lundin Mining har rätt att förvärva ytterligare 19 procent under en femårsperiod. Det förvärvade bolaget driver koppar-molybden-gruvan Caserones i Chile.

Lundin Mining betalar 800 miljoner USD vid tillträde och sedan 150 miljoner USD under en period på sex år. De ytterligare 19 procenten kan förvärvas för 350 miljoner USD.

Förvärvet är i linje med Lundin Minings strategiska mål och ger företaget en storskalig kopparproduktion med lång livstid med ett bra kassaflöde, som kompletterar Lundin Minings befintliga verksamheter och högkvalitativa tillgångar inom basmetaller med stort fokus på koppar. Förvärvet gör att 75 procent av Lundin Minings intäkter kommer att komma från koppar.

Dagens industri frågar vd Peter Rockandel om det är rimligt att köpa Caserones med tanke på investeringsbehovet för Josemaria. Han svarar ”Att få köpa en världsklasstillgång som dessutom är strategiskt helt rätt för den existerande portföljen är otroligt ovanligt så det är inget man kan tacka nej till. Dessutom gör vi det här köpet utan skuld och gruvan kommer direkt att generera fritt kassaflöde”.

Fortsätt läsa

Nyheter

EQL Pharma-aktien kommer fortsätta att gå upp

Publicerad

den

Graf över EQL Pharma-aktiens kursutveckling

EQL Pharma är en riktig succéaktie och den är fortsatt köpvärd anser Affärsvärlden i en analys som publicerades under onsdagen. Företaget, som är verksamt inom generikaläkemedel, har utvecklat en fungerande affärsmodell i Norden och nu ska den exporteras till övriga Europa.

”Aktien har gått mycket starkt sedan i höstas och är inte billig. Det förvånar inte givet defensiva kvaliteter kombinerat med en stark tillväxtprofil. Vi lutar åt att det finns mer att hämta om man lyfter blicken flera år fram. Rådet blir köp för den långsiktiga”

EQL Pharma noterades på Spotlight i slutet av 2013 och har planer på att flytta till Stockholmsbörsen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dagens industri varnar för räddningsemission i BHG Group

Publicerad

den

Bygg Hemma Group (BHG) har haft en riktigt dålig utveckling och det verkar aldrig riktigt ta slut. Nu varnar Richard Bråse på Dagens industri för att bolaget kan behöva göra en räddningsemission.

“700 Mkr i negativt fritt kassaflöde före rörelseförvärv, ett organiskt försäljningstapp på 5 procent och dubbla nyemissioner var utfallet 2022 för BHG. 2023 börjar mardrömmen på allvar för aktieägarna, med riskkapitalbolaget EQT i spetsen.”

Bråse tänker sig att en företrädesemission eftersom emissionen är av en så kraftigt defensiv karaktär.

Vad vill huvudägarna?

Något som inte diskuteras i artikeln är frågan om vad huvudägarna vill. EQT äger via sin misslyckade Public value-fond drygt 25 procent. Det norska företaget Ferd har undan för undan ökat sitt innehav och har nu drygt 18 procent av aktierna.

Artikeln har tidigare publicerats på Nyemissioner.se

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.
  • Analyst Group har gett en analysuppdatering på Gold Town Games efter att spelutvecklaren släppt sin senaste rapport. Det motiverade värdet på 3,90 kronor upprepas. ”Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har nu fyra intäktsbringande spel lanserade globalt och under H1-23 har […]

Populära