Följ oss

Nyheter

ITAB Group – Lösningsorienterat erbjudande grunden i nya tjänstebaserade strategin

Publicerad

den

ITAB i butik

Butiksinredningsbolaget ITAB Shop Concept genomgår en förvandlingsresa mot att uppnå större synergier på olika plan i koncernen och bli mer av tjänsteleverantör med mer återkommande serviceintäkter. Bolaget är i färd med en rekapitalisering i form av en företrädesemission som ska minska skuldsättningen och säkerställa koncernens långsiktiga finansiering.

Emissionsbeloppet uppgår till cirka 768 miljoner kronor, varav 410 miljoner tecknas av den blivande storägaren WQZ, som utöver kapital även tillför en styrelseledamot i form av den tidigare Odin-förvaltaren Vegard Søraunet.

Vi fick en pratstund med ITAB:s vd Andréas Elgaard, som meddelar att WQZ:s entré i ägarlistan innebär att bolaget får in en väldigt stark nordisk aktiv röst som tror på den kommunicerade transformationsplanen. Samt som har musklerna att vara med och stötta ITAB i förverkligandet av denna plan.

Ny situation för detaljhandeln

ITAB har hjälpt många stora detaljhandlare med sina expansionsprogram under åren, vilket ofta har inneburit stora volymer, förutsägbarhet och repeterbarhet, säger Andréas Elgaard. Sedan 2016 har denna modell dock blivit allt mindre relevant då stora kedjor dragit i bromsen vad gäller butiksexpansioner, vilket har gett minskade volymer. Numera är det i princip bara lågprisaktörer som kan fortsätta etablera nya butiker i ett högt tempo, förklarar ITAB-vd:n.

Multi channel innebär fler ändringar i butikerna

Gällande online kontra fysisk handel meddelar Andréas Elgaard att ITAB inte tror på antingen eller, utan både och. Det finns enligt ITAB-chefen en stor potential inom så kallad multi channel, där konsumenten själv kan välja kanal, och det är viktigt för detaljhandlaren att kunna samla in kunddata såväl online som i butiksmiljö.

”Det kommer att bli mycket mer investeringar per kvadratmeter och oftare, vilket motverkar att trenden går mot butiksformat som blir mindre. Men formaten ändras också i sitt syfte, det blir ofta ett kafé i ett hörn, eller ett apotek inne i matvarubutiken. Allt det här innebär att man måste ändra flöde, ändra det fysiska, och exempelvis sätta in skärmar och kanske använda sig av fjärrstyrning. Kontentan är att det blir allt fler projektarbeten som behöver utföras i butiksmiljö”, säger Andréas Elgaard.

Av den anledningen går utvecklingen mot ett mer lösningsbaserat erbjudande för ITAB, snarare än att bara tillhandahålla fysisk butiksinredning, kassadiskar eller belysning, och något koncernen uppges jobba hårt med är att effektivisera så att den blir mer lönsam även vid mindre volymer. Sedan i februari 2020 genomgår koncernen en omstrukturering, som bland annat innefattar ett dynamiskt förhållningssätt när det gäller tjänsteerbjudandet, med utgångspunkten att förstå kundens dilemma och hur värde kan skapas genom att tillsammans ta fram lösningar.

”Vi tror att retail kommer att gå igenom en mycket mer dynamisk och frekvent förändring i framtiden, för att kunna hålla relevansen gentemot konsumenter som kräver mer inspiration och samtidigt mer enkelhet. Man måste hela tiden vara beredd att korrigera sina koncept och arbetssätt”, säger Andréas Elgaard och fortsätter:

”Vi tror stenhårt på att fysisk retail fortsatt kommer att vara viktigt då upplevelser och umgänge är viktigt för oss människor, men där det kontinuerligt krävs mycket lösningar och stöd, och det är därför vi vill bli mer av en lösningsorienterad partner. Produkterna blir sekundära och tjänsterna och lösningarna primära.”

Andréas Elgaard förklarar att ITAB med hjälp av sina partners har en konsoliderande roll i värdekedjan och levererar allt inne i butikerna, inklusive tjänster och inköpta produkter. ITAB:s roll är att tillsammans med partners lösa helheten på ett sätt som kunden uppskattar, även på teknologisidan, säger han.

Andréas Elgaard, vd för ITAB

Hur ska ITAB lyckas med att förena flexibiliteten för den enskilda kundens behov med god lönsamhet, när ni rör er bort från modellen med stora leveransserier av produkter vid butiksexpansioner?

”Det handlar om att förändra arbetssättet, att jobba mer parallellt och mindre sekventiellt, och att involvera alla kompetenser såsom inköp och logistik redan från början av processen. Vi arbetar mot att bli bättre på att driva synergier på flera plan i koncernen och inte minst i hur vi skapar lösningar och arbetar med servicedelen”, säger Andréas Elgaard.

På vilket sätt ska ni övertyga pressade retailers om att det ITAB tillför väger tyngre än kostnaden för att anlita er, med tanke på att många detaljhandelsbolag i dag kämpar med lönsamheten och försöker skära i kostnader?

”Hela poängen med vår omställning är att vi inte vill sälja produkter som ingen vill ha, utan erbjuda lösningar som man tillsammans med kunden är överens om driver effektivitet, förbättrar kundupplevelsen eller ökar försäljning. ITAB har en trovärdighet i att vi är en av få i branschen som täcker hela Europa och har en stor erfarenhet av att ha hjälpt många retailers med de utmaningar som har varit aktuella de senaste åren”, säger Andréas Elgaard.

Livsmedel största affärsområdet, ser potential inom kaféer och hotell

ITAB Shop Concept har dagligvaruhandeln (livsmedel) som största affärsområde, med drygt hälften av omsättningen, följt av hemförbättring och mode som utgör strax under 15 procent av omsättningen vardera. Kategorin ”övrigt” svarar för cirka 20 procent av omsättningen, och här återfinns exempelvis apotek, bensinstationer och restauranger. Andréas Elgaard konstaterar igen att gränserna allt mer börjar suddas ut för vad som är vad, då det till exempel blir allt vanligare att finna en kafé- eller restauranghörna i såväl livsmedels- som modebutiker. Att kunna vara med och bidra till att skapa den här typen av miljöer är väsentligt enligt vd:n, som meddelar att kaféer, servicestationer och hotell med hög sannolikhet kommer att bli viktigare för koncernen i framtiden.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bioinvent i transformativt skede – får rejält höjd riktkurs

Publicerad

den

Pareto Securities höjde igår sin riktkurs för Bioinvent-aktien ordentligt, från 75 kronor till 115 kronor, och upprepade sin köprekommendation. Analytikern Dan Akschuti går i videon nedan igenom analysen och företaget. Han lyfter bland annat fram att bolaget nu går från att vara ett mer forskningsfokuserat bolag till ett i klinisk stadie. Pareto förväntar sig ett rikt nyhetsflöde under de kommande 12 månaderna och anser att bolaget befinner sig i ett transformativt skede.

Fortsätt läsa

Nyheter

Intervju med vd för kryptovaluta-företaget Goobit Group som noterades idag

Publicerad

den

Kryptovalutamynt

Kryptovalutaväxlingsföretaget Goobit Group som driver BTCX noterades idag på First North via en direktnotering. Cision Promoted har gjort en intervju med bolagets vd Pär Helgosson.

Pär Helgosson

I er bolagsbeskrivning inför listningen framkommer att Goobit är den största aktören i Sverige när det gäller handel med kryptovalutor för privatpersoner och företag. Vad är det som har gjort er störst?

”Vi var en av de första kryptoväxlarna i världen och var också bland de första reglerade, vilket har gett oss en legitimitet som reglerad kryptobörs, både hos privatkunder, bolag och banker. Bidragande är också att vi har ett starkt fokus på kundservice, med support på svenska alla dagar i veckan. Eftersom vi har gjort detta i snart tio år har vi samlat på oss erfarenhet som andra aktörer har svårt att köpa sig till”, säger Pär Helgosson.

Ni är noggranna när det gäller identifiering av kunder och säkerställande att det inte sker några illegala transaktioner av något slag på er plattform. Det här är uppenbarligen en viktig fråga för er?

”Det finns alltid ett spektrum inom olika branscher, från superseriösa och reglerade aktörer, till de som befinner sig i andra änden. Vi går i bräschen för att vi gör detta ’by the book’ och att man kan lita på att vi är registrerade och följer de regleringar som finansiella institutioner såsom FI i Sverige, och motsvarande internationellt ställer på alla finansiella aktörer som hanterar transaktioner och valutor. Goobit har i praktiken samma processer och rutiner som banker när det kommer till exempelvis KYC (know your customer) och ’source of funds’. Vår bedömning är att de aktörer som inte gör dessa typer av kontroller, som inte spårar och hindrar felaktiga transaktioner, i längden kommer att konkurreras ut av aktörer som oss som erbjuder en minst lika bra kundupplevelse, om inte bättre, samtidigt som vi är säkrare och tryggare.”

Det planeras för en EU-reglering om drygt två år gällande kryptotillgångar. Känner ni er redo inför den? Kan allt det arbete Goobit hittills har lagt ned på KYC-processer och liknande visa sig bli en tydligare konkurrensfördel framöver när branschen regleras?

”Vi kommer se till att vara helt redo innan regleringarna slår till, vilket absolut är en konkurrensfördel då många andra aktörer som inte varit proaktiva på detta område kommer att behöva påbörja det arbetet när det väl är dags. Vi har tagit den positionen att kunderna kan lita på att vi kommer att vara reglerade, registrerade, följa alla AML- och compliance-krav som vi ska. Goobit gör det som är svårt, men vi gör det på ett automatiserat och skalbart sätt. Vi ser till att göra rätt för oss och ska vara det trygga och pålitliga alternativet”.

Stämmer det att Goobit har hjälpt Riksbanken att komma igång på kryptoområdet?

”Ja, vi var tillsammans med vår partner de som tog initiativet till projektet med Riksbankens e-krona, som de sedan har tagit vidare på egen hand.”

I dagsläget ansvarar kunderna själva för förvaringen av den kryptovaluta de handlar hos Goobit och ni tillhandahåller inte så kallade wallets. Är det senare något som ni överväger att lägga till i ert utbud framöver?

”Ja, vår plan är att erbjuda kunden de tjänster de önskar, såsom möjlighet till wallet framöver och även ’custodian-tjänster’. Vi utvecklar olika tjänster som vi kommer att sjösätta framåt, och i det arbetet drar vi bland annat nytta av att vi har drivit och opererat Nova Exchange, som är en av de största kryptobörserna med över 600 kedjor och coins. Det finns få andra aktörer som har hanterat så stora volymer av kedjor och tokens, och det ger oss en erfarenhet som är unik ur det perspektivet, vilket är en fördel när vi utvecklar nya tjänster.”

Goobit har en expansionsplan som inkluderar övriga Norden i ett första steg och sedan övriga EU-länder. Är planen att delvis uppnå detta genom förvärv eller handlar det om en helt organisk expansion?

”Vi kommer dels att växa organiskt, men även titta på strategiska samarbeten samt möjliga uppköp. Varje marknad vi går in på kommer att utvärderas för att identifiera vilka metoder som lämpar sig bäst. Goobit kommer att såväl samarbeta som konkurrera med lokala aktörer och gör det utifrån tyngden att vi har varit tidiga, att vi är reglerade och att vi har Nasdaq med oss i ryggen som en kvalitetsstämpel.”

Bolaget ”hedgar” inte de bitcoin och ether ni lagerhåller förutom att eventuellt minska lagret vid kraftig volatilitet. Det borde peka på att ni har en positiv långsiktig syn på dessa kryptovalutors prisutveckling? 

”Ja, vår långsiktiga syn är positiv även om det kan vara volatilt på kort sikt. Vår bedömning är att vi befinner oss någonstans i mitten, eller möjligen i mitten av andra halvan, av denna ’bull run’ för kryptovalutor. Bitcoin är det här digitala tillgångsslagets reservvaluta, och anledningen till att vi väljer att fokusera på bitcoin och ether är att de är de största, mest pålitliga och använda protokollen. Goobit är en av de första och största aktörerna i Norden som har valt att allokera kapital i krypto. En investerare i Goobit får kryptoexponering både genom vår kärnaffär att växla kryptovalutor till lokal valuta och genom att vår balansräkning sedan lång tid tillbaka innehåller en lämplig allokering mot bitcoin och ether.”

Nu listas Goobit på Nasdaq First North. Vad är syftet med det, och varför direktlistning istället för IPO?

”Vi gör det för att skala upp våra tillväxtplaner. Anledningen till att Goobit direktlistar sig snarare än gör en IPO är för att vi är lönsamma och har bra siffror med oss in. Den emission vi gjorde i april, tillsammans med verksamhetens kassaflöde gör att vi kan påbörja vår nordiska expansion. Listningen ger också en legitimitet för oss, branschen, kunderna och för våra partners. Väl på Nasdaq kommer vi att invänta marknadens värdering på bolaget och sedan hämta in kapital för att accelerera resan ut i Europa.”

Goobits lönsamhet och positiva kassaflöde har uppnåtts relativt nyligen. Kan investerare förvänta sig fortsatt lönsamhet framöver?

”Jag klev in i bolaget med mandatet att göra Goobit lönsamt, förbereda och bygga upp bolaget inför en Nasdaq-notering. Det vi ska göra framöver är att fortsätta skala upp vår verksamhet. Goobit har nu den organisatoriska förmågan att kunna operera lönsamt när vi skalar internationellt, men kan mycket väl välja att växa snabbare utan hänsyn till det om så önskas. Vårt största fokus framöver är tillväxt, men vi kan som sagt skala upp tekniskt och operationellt utan att kostnaderna ökar i takt med intäkterna.”

Enligt Goobits bolagsbeskrivning ökade intäkterna med 33,2 procent till 320,7 miljoner kronor (240,7) för det brutna räkenskapsårets nio månader 1 maj 2021 – 31 januari 2021. Ebitda uppgick till 9,1 miljoner (-0,24). För februari 2021 redovisas en omsättning på 65 miljoner kronor, vilket är den högsta nivån hittills för en enskild månad, och Goobit uppger att dess volymer växer i snabb takt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Intervju med vd för Checkin.com Group inför notering

Publicerad

den

Kristoffer Cassel, vd för Checkin.com

Checkin.com Group gör en IPO på First North. Bolaget har en SaaS-affärsmodell där kunderna är andra företag som vill få en effektivare process för besökare att logga in och registrera sig som kunder. Nedan är en intervju med vd Kristoffer Cassel, som bland annat säger att 50 procent av de som idag inleder processen att registrera sig på internet av olika anledningar inte slutför processen.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära