Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Finepart säljer ett Finecutsystem för 5,2 miljoner kronor

Publicerad

den

Finecut-maskin

Finepart har vunnit en offentlig upphandling till ett värde av cirka 460 000 euro, motsvarande 5,15 miljoner kronor, avseende leverans av ett Finecutsystem till Max Planck-institutet för intelligenta system i Stuttgart, Tyskland. Systemet kommer att användas i avancerad forskningsverksamhet och planeras levereras under det första kvartalet 2026.

Max Planck har valt Finecut-teknologin på grund av dess världsledande precision och framtidssäkrade koncept.

VD Lars Darvall kommenterar: ”Att Max Planck Institut väljer Finecut-teknologin är ett starkt erkännande av vår position som ledande inom icke termisk precisionsbearbetning. Affären visar att vår teknik möter de högsta kraven från några av världens mest framstående forskningsorganisationer, och stärker vår långsiktiga tillväxtstrategi.”

Ordern är den andra på kort tid, där Finepart för drygt två veckor sedan fick en beställning på 4,5 miljoner kronor på ett Finecutsystem. Den maskinen ska användas för volymproduktion.

Nyheter

Framgånsrik spellansering för Fragbite Group

Publicerad

den

Subnautica

Fragbite Groups dotterbolag Playdigious har haft en framgångsrik lansering av mobilversionen av Subnautica. Första dagen säkrade Subnautica topplaceringar i flera kategorier på Apple App Store och Google Play Store i viktiga marknader världen över.

Redan första dagen nådde Subnautica första platsen på listan över betalda äventyrsspel på både Apple och Google i viktiga marknader som USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Brasilien, Japan, Sydkorea, Kanada och Australien. Titeln nådde också andraplatsen på Googles lista över mest sålda spel i åtta betydande regioner, däribland USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Brasilien, och placerade sig på tredje plats på Apples lista över mest sålda spel i Storbritannien, Tyskland, Australien och Belgien. Spelet har sedan dess stadigt hållit starka positioner på både Apple och Google, samt fått höga spelarbetyg och positiva recensioner i media.

Resultaten från lanseringens första dag speglar styrkan i Subnauticas IP och är en tydlig indikation på att portningen av detta fantastiska spel till mobil tagits väl emot av spelare över hela världen. Vi har fått en bra start, och lanseringen betonar Subnauticas betydande kommersiella potential på mobila plattformar. Vi ser fram emot att arbeta med detta IP och bredda distributionen samt fortsätta att leverera en exceptionell spelupplevelse i många år framöver,” säger Abrial Da Costa, VD, Playdigious.

Subnautica är utvecklat av Unknown Worlds Entertainment och lanserades först på PC i januari 2018. Playdigious portade version ger en komplett spelupplevelse, omsorgsfullt optimerad för mobila plattformar.

Trailer för spelet Subnautica
Fortsätt läsa

Nyheter

Kursfallet i Storskogen är överdrivet, Ulf Petersson ser köpläge

Publicerad

den

Personer på Storskogen

Förvärvskonglomeratet Storskogen tappade över 10 procent på tisdag förmiddag efter en halvårsrapport med svag omsättning och kassaflöde. Försäljningen minskade med 9 procent till 8,4 miljarder kronor, delvis på grund av sålda verksamheter. Kassaflödet föll från 855 till 527 miljoner kronor, men skuldsättningen är nu under kontroll.

Enligt Dagens industris analytiker Ulf Petersson är kursreaktionen överdriven. Han pekar på att nya förvärv i Storbritannien och Schweiz, lägre räntekostnader och en starkare krona kan förbättra resultatet under hösten.

Efter fallet värderas bolaget till 17 miljarder kronor och aktien handlas åter under 10 kronor, samma nivå som när Di gav köprekommendation i november i fjol. Petersson bedömer att aktien kan stiga till 12–13 kronor inom sex månader.

Fortsätt läsa

Nyheter

Umida lanserar funktionsdrycken Joluca i Spanien

Publicerad

den

JLC håller i Joluca-burkar

Umida lanserar nu dryckesvarumärket Joluca på den spanska marknaden. Under september startar försäljningen i cirka 130 av Carrefours samt 80 av Alcampos större butiker. Det markerar varumärkets första närvaro i två av Spaniens största dagligvarukedjor.

Bolaget skriver att mottagandet från inköparna har varit positivt, särskilt vad gäller design, smak och kvalitet, och produkterna bedöms ha stark potential i den växande kategorin hälsosammare energidrycker.

Joluca lanseras initialt med tre produkter: pear/elderflower, lemon/lime och mango/pineapple. Listningarna gäller centralt i kedjornas större butiker, så kallade hypermarkets, och ger Joluca en tydlig plattform för utvärdering. Totalt har de två kedjorna tillsammans över 2 000 butiker i Spanien. Ordervärdet under 2025 beräknas till ca 2-4 miljoner kronor.

”Detta är ett spännande steg i utvecklingen av Joluca. Dessa listningar ger oss en intressant och riskkontrollerad testfas för Jolucas internationella potential. Vi börjar i de större butiker hos Carrefour och Alcampo för att utvärdera försäljningen löpande. Ser vi god respons och rotation är målet en bredare utrullning under 2026,” säger Filip Lundquist, VD Umida Group.

Ingen kändisfaktor i Spanien

Umida har lanserat Joluca-drycken tillsammans med den välkända humorgruppen JLC i Sverige. Deras deltagande och räckvidd har varit själva kärnan. När drycken nu lanseras i Spanien står den utan någon sådan uppbackning. Men i värsta fall säljer Umida för några miljoner kronor i Spanien och så var det bra med den saken. Eller så hittar man en helt ny väg framåt och lyckas etablera sig.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära