Följ oss
Råvarunyheter

Nyheter

Echandias världsledande batterilösningar driver på sjöfartens elektrifiering

Publicerad

den

Waterbus med drift från Echandia

Den globala sjöfartsindustrin befinner sig mitt en historisk grön omställning där fossilbaserade drivmedel successivt ersätts med kraftfulla och avancerade batterisystem med betydligt lägre klimatpåverkan. En av de aktörer som bidrar till att minska sjöfartsindustrins klimatpåverkan är det Stockholmsbaserade bolaget Echandia, som har utvecklar avancerade batterisystem för tyngre maritimt bruk. Det berättar Fredrik Hellström, vd på Echandia.

Berätta om Echandia och er produkt, avancerade batterisystem för maritima och industriella applikationer.

Fredrik Hellström, vd för Echandia

– Vi är en av ett fåtal aktörer som leder utvecklingen av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Våra system är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och säkerhet. Vi driver utvecklingen mot utsläppsfri sjöfart globalt och har bland mycket annat levererat batterisystem till passagerarfärjor i Köpenhamn, Indien och Nederländerna. Vi har bland annat nyligen signerat kontrakt för två större elektrifierade färjor som ska gå i Danmark. Echandia är ett bolag med en relativt lång historia, men sedan 2018 fokuserar vi fullt ut på att leverera framtidens batterilösningar till den maritima och industriella marknaden. Vi är en av få aktörer som bygger batterisystem som kombinerar tålighet för tuffa miljöer, hög kapacitet och säkerhet. Elektrifiering av fartyg ställer oerhört höga krav på just driftsäkerhet, batterisäkerhet och batteriets livslängd.

På ett tidigt stadium stod det klart att vi skulle bygga systemen på batterikemin LTO. Den har avgörande kvaliteter, som extrem livslängd och hög säkerhet. I takt med att kraven på lösningarna ökar blir batterisystemens behov av digital övervakning, analys och mjukvarubaserad optimering allt viktigare. Det är just detta som Echandia bygger in i de megawattstora systemen som är i drift dygnet runt i tuffa miljöer.

För närvarande pågår en snabb elektrifiering av den globala maritima sektorn. Vad driver utvecklingen?

– Den starka marknadstillväxten drivs av flera omvärldsfaktorer, inte minst regulatoriskt. EU ligger långt framme vad gäller tuffare krav på beskattning av fossilt bränsle och fartygens energiförbrukning.  Kundernas ökade hållbarhetskrav och tuffare krav från den internationella maritima världsorganisationen bidrar också till att driva på utvecklingen mot en alltmer elektrifierad maritim sektor. Marknaden börjar dessutom mogna, nu kan vi urskilja flera olika segment som kan elektrifieras, helt eller delvis.

Hur har Echandia utvecklats de senaste två åren?

– Vår verksamhet har utvecklats i snabb takt sedan 2020. Vi har ökat vår omsättning, adderat betydligt fler globala kunder till vårt kundregister och förstås även anställt nya medarbetare. Vi har även arbetat mycket att utveckla vårt kvalitetsarbete och våra interna processer, vilket innebär att vi i mångt och mycket har lagt grunden för att skala upp bolaget och för en accelererad framtida tillväxttakt. Vi har även genomgått en IPO readiness-process, vilket innebär att vi har gjort en ordentlig genomlysning och förbättring av hela vår verksamhet.

Hur ser du på Echandias framtida tillväxtpotential?

– Sjöfartssektorns gröna omställning går fort, på fyra års sikt räknar vi med att marknaden för avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer har fördubblats räknat i installerad batterikapacitet. På tio års sikt räknar vi med att marknaden har blivit fem till sex gånger större jämfört med i dagsläget. Under 2023 lanserar vi nästa generations batterisystem, som innebär ett tekniksprång och som breddar vårt produktutbud mot fler segment i marknaden. Då kan fler få batterier som har riktigt lång livslängd och har säkerheten varje maritim installation borde ha. Vår ambition är att kunna erbjuda produkter som lämpar sig för flera olika maritima segment.

Echandia är ännu inte ett noterat bolag. Hur ser era planer kring en eventuell framtida notering ut?

– Vi överväger definitivt en framtida notering. Arbetet med att rusta och förbereda bolaget inför en framtida notering pågår för fullt, men vi har ingen brådska och väljer i stället att vänta in rätt tillfälle.

Fakta: Echandia är en av de ledande aktörerna inom utveckling av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Echandias lösningar är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och olika driftprofiler. Echandias system har specifikt utvecklats för maritimt bruk.

Nyheter

Affärsvärlden neutrala till Envar Holdings IPO

Publicerad

den

Spel som Envar har arbetat med

Envar Holding är en outsourcing- och utvecklingsstudio med fokus på grafisk design, 3D-grafik, animationer och illustrationer till huvudsakligen spelutvecklingsföretag och andra företag verksamma inom underhållningsindustrin. Bolaget har etablerat sig som en leverantör av grafik- och utvecklingstjänster till några av de största varumärkena inom spelindustrin.

Envar gör nu en IPO på First North där man önskar att få in 50 miljoner kronor till 20 kronor per aktie. Teckningsperioden är den 26 november till 10 december och handeln i aktien inleds sedan den 17 december. Hur ska då en investerare agera?

27 miljoner kronor är säkerställda på förhand av ankarinvesterare, bl.a. Tenesta Holding AB. Tidigare denna kväll meddelade bolaget även att erbjudandet är övertecknat.

Affärsvärlden – Neutral

Affärsvärlden ger en neutral rekommendation till Envars IPO, och tillägger att det kan vara värt att följa aktien när bolaget väl är noterat.

”Vi är inte övertygade nog av Envar för att sätta teckna på erbjudandet. Men bolaget kan var värt att följa”

Fortsätt läsa

Nyheter

Positiva åsikter om IPO-erbjudandet från Intea

Publicerad

den

Fastighet som ingår i Intea Fastigheters bestånd

Intea Fastigheter är ett fastighetsbolag inriktat på långsiktigt aktivt ägande av social infrastruktur. Företaget gör nu en IPO på omkring 2,5 miljarder kronor som främst består av vanliga stamaktier som prissätts i intervallet 38-40 kronor, men även en liten andel D-aktier. Teckningsperioden är 4-11 december och aktierna noteras sedan på Stockholmsbörsen den 12 december. Hur ska då en investerare agera?

Tredje AP-fonden, AFA Försäkring, Swedbank Robur, Länsförsäkringar Fondförvaltning och Bell Rock Capital Management har åtagit sig att teckna aktier för 1 130 miljoner kronor, motsvarande cirka 46 procent av erbjudandet.

Affärsvärlden – Teckna

Affärsvärlden ger rådet att teckna aktier i Intea för den som gillar fastighetsaktier.

”Vi tänker 15 gånger vinsten som en rimlig värdering och då blir uppsidan knappt 30 procent på några års sikt, räknat från högsta kursen i intervallet (40 kronor). Det gör Intea till en fastighetsnotering att teckna”

Dagens industri – Teckna

Dagens industris analytiker ger rådet att teckna Iteas IPO. Intea grundades året innan SBB, men medan SBB växte i högt tempo valde Intea en försiktigare tillväxtväg. Di skriver att bolagets hyreskontrak är långa med en genomsnittlig återstående kontraktslängd på 7,2 år och att 74 procent av hyresintäkterna är KPI-indexerade.

”Om kursen landar i den övre delen av intervallet, handlas B-aktien kring elva gånger våra estimat för förvaltningsresultatet 2026, vilket vi anser är lågt givet bolagets fina defensiva kvaliteter.”

Philip Hallberg – Positiv

Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger inte något uttryckligt råd men ger sin syn på företaget och erbjudandet. Han får även sätta betyg på erbjudandet enligt EFN:s fem olika kategorier det summerar sig till 18 av 25 möjliga poäng.

Tillväxt/Lönsamhet: 4
Värdering: 4
Ägare/Ledning: 4
Finansiell ställning: 3
Hört på Riche: 3

Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger sin syn på Intea som gör en IPO.
Fortsätt läsa

Nyheter

Swedencare-aktien kan dubblas, köp säger Dagens industri

Publicerad

den

Nutrima från Swedencare

Swedencare har en ocyklisk verksamhet, god tillväxt inom djurhälsa och chans till högre lönsamhet. Om bolaget levererar på sina mål kan aktiekursen dubblas skriver Dagens industri och delar ut en köprekommendation.

Det finns även en möjlighet att det kommer ett bud på företaget. Den största ägaren är tyska Symrise som äger 41 procent och lade nyligen ett bud på Probi. Men då måste Symrise få med sig tre ledande befattningshavare som tillsammans äger 23 procent.

Dagens industris analys Veckans aktie skrivs utifrån att den ska utvärderas efter ett år och på den sikten och med Dagens industris prognoser så ser man en uppsida på 26 procent.

”Tittar vi på värderingen på skuldfri basis i relation till rörelseresultatet, ev/ebitda, hamnar vi på 16 respektive 13. Sätt årets multipel på nästa års rörelseresultat som vi tror blir 724 Mkr och vi får en uppsida på 26 procent.”

Skulle bolaget lyckas nå sina mål så kan dock aktien dubbleras skriver tidningens analytiker Agnetha Jönsson.

Swedencare-aktien stängde på 53,75 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära