Följ oss

Nyheter

Echandias världsledande batterilösningar driver på sjöfartens elektrifiering

Publicerad

den

Waterbus med drift från Echandia

Den globala sjöfartsindustrin befinner sig mitt en historisk grön omställning där fossilbaserade drivmedel successivt ersätts med kraftfulla och avancerade batterisystem med betydligt lägre klimatpåverkan. En av de aktörer som bidrar till att minska sjöfartsindustrins klimatpåverkan är det Stockholmsbaserade bolaget Echandia, som har utvecklar avancerade batterisystem för tyngre maritimt bruk. Det berättar Fredrik Hellström, vd på Echandia.

Berätta om Echandia och er produkt, avancerade batterisystem för maritima och industriella applikationer.

Fredrik Hellström, vd för Echandia

– Vi är en av ett fåtal aktörer som leder utvecklingen av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Våra system är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och säkerhet. Vi driver utvecklingen mot utsläppsfri sjöfart globalt och har bland mycket annat levererat batterisystem till passagerarfärjor i Köpenhamn, Indien och Nederländerna. Vi har bland annat nyligen signerat kontrakt för två större elektrifierade färjor som ska gå i Danmark. Echandia är ett bolag med en relativt lång historia, men sedan 2018 fokuserar vi fullt ut på att leverera framtidens batterilösningar till den maritima och industriella marknaden. Vi är en av få aktörer som bygger batterisystem som kombinerar tålighet för tuffa miljöer, hög kapacitet och säkerhet. Elektrifiering av fartyg ställer oerhört höga krav på just driftsäkerhet, batterisäkerhet och batteriets livslängd.

På ett tidigt stadium stod det klart att vi skulle bygga systemen på batterikemin LTO. Den har avgörande kvaliteter, som extrem livslängd och hög säkerhet. I takt med att kraven på lösningarna ökar blir batterisystemens behov av digital övervakning, analys och mjukvarubaserad optimering allt viktigare. Det är just detta som Echandia bygger in i de megawattstora systemen som är i drift dygnet runt i tuffa miljöer.

För närvarande pågår en snabb elektrifiering av den globala maritima sektorn. Vad driver utvecklingen?

– Den starka marknadstillväxten drivs av flera omvärldsfaktorer, inte minst regulatoriskt. EU ligger långt framme vad gäller tuffare krav på beskattning av fossilt bränsle och fartygens energiförbrukning.  Kundernas ökade hållbarhetskrav och tuffare krav från den internationella maritima världsorganisationen bidrar också till att driva på utvecklingen mot en alltmer elektrifierad maritim sektor. Marknaden börjar dessutom mogna, nu kan vi urskilja flera olika segment som kan elektrifieras, helt eller delvis.

Hur har Echandia utvecklats de senaste två åren?

– Vår verksamhet har utvecklats i snabb takt sedan 2020. Vi har ökat vår omsättning, adderat betydligt fler globala kunder till vårt kundregister och förstås även anställt nya medarbetare. Vi har även arbetat mycket att utveckla vårt kvalitetsarbete och våra interna processer, vilket innebär att vi i mångt och mycket har lagt grunden för att skala upp bolaget och för en accelererad framtida tillväxttakt. Vi har även genomgått en IPO readiness-process, vilket innebär att vi har gjort en ordentlig genomlysning och förbättring av hela vår verksamhet.

Hur ser du på Echandias framtida tillväxtpotential?

– Sjöfartssektorns gröna omställning går fort, på fyra års sikt räknar vi med att marknaden för avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer har fördubblats räknat i installerad batterikapacitet. På tio års sikt räknar vi med att marknaden har blivit fem till sex gånger större jämfört med i dagsläget. Under 2023 lanserar vi nästa generations batterisystem, som innebär ett tekniksprång och som breddar vårt produktutbud mot fler segment i marknaden. Då kan fler få batterier som har riktigt lång livslängd och har säkerheten varje maritim installation borde ha. Vår ambition är att kunna erbjuda produkter som lämpar sig för flera olika maritima segment.

Echandia är ännu inte ett noterat bolag. Hur ser era planer kring en eventuell framtida notering ut?

– Vi överväger definitivt en framtida notering. Arbetet med att rusta och förbereda bolaget inför en framtida notering pågår för fullt, men vi har ingen brådska och väljer i stället att vänta in rätt tillfälle.

Fakta: Echandia är en av de ledande aktörerna inom utveckling av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Echandias lösningar är designade för att möta de högsta kraven på kvalitet, livslängd och olika driftprofiler. Echandias system har specifikt utvecklats för maritimt bruk.

Nyheter

Nya ordrar för DUG Foodtech i Österrike

Publicerad

den

Dug-mjölk

DUG Foodtech inleder ett samarbete med Connected Brands, en agentur i Österrike som är specialiserad på att representera framåtblickande livsmedelsvarumärken och internationella mattrender, vilket banar väg för DUG Foodtechs närvaro i Österrike.

Den växtbaserade mejerisektorn i Österrike blomstrar och så även kategorin växtbaserad mjölk.

180 stycken MPREIS-butiker i Österrike

I slutet av vecka 9 kommer DUG Foodtechs potatisdrycker att finnas tillgängliga i alla MPREIS-butiker i Österrike. MPREIS driver 180 butiker i Österrike och 30 i södra Italien.

Connected Brands är experter på varumärkesutveckling, försäljningsansvar och marknadspositionering och erbjuder skräddarsydda strategier för att säkerställa långsiktig framgång i Österrikes konkurrensutsatta detaljhandelsmiljö. Genom detta samarbete strävar DUG Foodtech efter att öka räckvidden för sin miljövänliga potatisbaserade dryck DUG och erbjuda österrikiska konsumenter ett växtbaserat alternativ med låg sockerhalt som är fritt från gluten.

”Partnerskapet med Connected Brands GmbH ligger i linje med våra strategiska satsningar för att etablera oss på de europeiska marknaderna och i DACH-regionen. Österrikes dynamiska växtbaserade marknad utgör en perfekt plattform för att lyfta fram fördelarna med vår DUG potatisdryck,” säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec får betalt både för att ta emot och sälja glykol

Publicerad

den

Kretsloppet i Recyctecs verksamhet

Recyctec har i dag tagit emot den första delleveransen av använd glykol från en ledande aktör inom återvinning och avfallshantering och erhåller en mottagsavgift på 0,25 miljoner kronor för det. Dagens leverans omfattar 33 kubikmeter och är den första av tre leveranser från denna kund som totalt kommer att vara 100 kubikmeter. Denna volym kommer att återvinnas till glykol av samma kvalitet som nyutvunnen glykol och säljas vidare på marknaden.

Denna typ av affär där Recyctec får betalt två gånger genererar betydande marginalförbättring för bolaget.

Det innebär även fördel för kunden, både i form av kostnadsbesparing och ansvar för miljön. Affären är ett bra exempel på cirkulär ekonomi i praktiken och banar väg för liknande affärer för Recyctec i framtiden.

”Det är mycket glädjande att ett återvinningsföretag väljer, att i stället för förbränning av glykolen, ge oss förtroendet att rena glykolen i vår anläggning i Jönköping och genom detta kraftigt reducera CO2-utsläppet och vara en del av den cirkulära ekonomin”, säger Robin Aldenholt, produktionschef på Recyctec.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen

Publicerad

den

Teknisk analys på GameStop-aktien

Tobbe Rosén har gjort en teknisk analys på den omtalade GameStop-aktien och läget ser genomgående intressant ut för att köpa aktien.

Teknisk analys på Gamestop-aktien
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära