Nyheter
Absolicon säljer produktionslina till Egypten

Absolicon tar ett viktigt steg i sin utveckling genom försäljningen av en produktionslina till partnern Creative Power Solutions i Egypten till ett värde av 3,7 miljoner euro. Produktionslinan möjliggör, helt enligt konceptet, för lokal produktion av Absolicons patenterade solfångare. Detta skapar konkurrenskraftiga förutsättningar för Absolicons solvärme och Creative Power Solutions har redan färdiga planer på ett projekt som omfattar 14 000 m² solfångare som ska produceras i den nyetablerade linan i Egypten.
I januari 2022 tecknade Creative Power Solutions (CPS) ett ramavtal med Absolicon för etablering av en produktionslina för solfångaren Absolicon T160 som exklusiv partner i Egypten. I slutet av året mottog CPS finansiering motsvarande 2,7 miljoner euro från KfW Development Bank genom The Facility Investing for Employment (IFE). Nu, i december 2022, går de vidare med köpet av en produktionslina från Absolicon. Värdet av försäljningen motsvarar 3,7 miljoner euro för Absolicon och bolaget planerar kunna leverera produktionslinan till Egypten under 2023. CPS planerar i sin tur att börja produktion under 2024 och har redan ett projekt motsvarande 14 000 m² färdigt.
– Försäljningen av en produktionslina till Egypten är en viktig milstolpe för Absolicon och det är glädjande att kunna visa upp resultatet av ett målinriktat och hårt arbete! Världen är i behov av en förnyelsebar, billig och effektiv energiproduktion som kan täcka den växande efterfrågan. Absolicon tillsammans med partners som CPS kan spela en viktig roll i att tillgodose behoven hos industrin av hållbara lösningar på energiutmaningen, säger Joakim Byström, verkställande direktör Absolicon.
– Vi är stolta över att kunna etablera den första tillverkningsanläggningen för solfångare i Egypten. Med en total investeringskostnad på 5,4 miljoner euro kommer den lokala produktionen i tillverkningsanläggningen att möjliggöra kunskapsöverföring, samtidigt som den ökar användningen av förnybar energi och skapar arbetstillfällen inom olika industrisektorer. Genom vår innovativa solvärmeteknologi är vi fast beslutna att bidra till de globala strävandena för att mildra klimatförändringar och stödja Egyptens hållbara energistrategi 2035, säger Dr Majed Toqan, verkställande direktör Creative Power Solutions AG.
Solvärmemarknad
Hälften av världens energianvändning är värme, och industrierna förbrukar enorma mängder fossila bränslen för att värma sina processer. Marknaden för storskalig solvärme uppskattas av det internationella energiorganet IRENA till 8 000 miljarder kronor i investeringar inom industrin fram till år 2050.
Absolicon har en unik teknologi, baserad på 20 års forskning, för att utvinna energi från solen med koncentrerande solfångare. Investeringen i Absolicon solvärme blir konkurrenskraftig genom lokal produktion, vilket begränsar transportkostnaderna och möjliggör en anpassning av materialval efter förutsättningarna och utbudet på den lokala marknaden. Priset optimeras även av solfångarnas design som tillåter massproduktion i Absolicon halvautomatiserad produktionslina med kapacitet att producera en färdig solfångare var 6:e minut. Absolicons produktionslina bidrar även till att skapa lokala arbetstillfällen på en växande marknad.
Egypten stod i november värd för COP27, FN:s klimatkonferens i Sharm el-Sheikh, som samlade ledare från hela världen för att diskutera lösningar på klimatförändringar och global uppvärmning. Landet har många platser med hög solinstrålning, främst koncentrerat kring kustområden vilket gör Egypten fördelaktigt för implementation av solenergiteknik.
CPS är ett Schweizbaserat energiföretag som utvecklar teknik för kraftverk. En av CPS kunder har tecknat ett långsiktigt avtal för att öka effektiviteten i ett 600 MWe värmekraftverk. Teamet identifierade att Absolicons teknologi kan ge stora förbättringar av bränsleeffektiviteten.
Den nyetablerade produktionslinan kommer som ett initialt projekt att producera solfångare för en 14 000 m², motsvarande 7 MW, termisk installation vid värmekraftverket.
I ett nästa steg förutspås liknande möjligheter inom hela elkraftindustrin. I Egypten är den samlade effekten i termiska kraftverk 53 000 MWe.
Förutom att arbeta med energieffektivitet i kraftverk kommer företagen också att arbeta mot industriella nyckelsegment i Egypten. För en produktionslina som producerar solfångaren Absolicon T160 motsvarande 10 % av den totala uppskattade solvärmemarknaden för industrin, uppgår den potentiella marknaden till 4,5 miljoner kvm, motsvarande 800 000 solfångare, vilket minskar koldioxidutsläppen inom industrisektorn i Egypten då användningen av fossila bränslen ersätts som energikälla.
De största segmenten för Absolicons solfångare i regionen är enligt Absolicon:
- Avsaltning
- Livsmedelsindustrin
- Textilindustrin
- Kemikalieindustrin
Intäkter från försäljning
Absolicons intäkter från försäljning kan delas in i tre grupper: förvärv av linan, licensintäkter och intäkter från materialförsäljning.
1. Försäljning av produktionslinan
Produktionslinan är av samma modell som Absolicon har i Sverige och som företaget redan har levererat till Sichuan-provinsen. Linan är utrustad med två sexaxliga robotar från ABB och har en kapacitet att producera 50 MW (18 000 solfångare) per år. Tillsammans med hårdvaran erbjuder Absolicon konsultstöd för marknadsföring och teknisk support, utveckling och teknisk utbildning. Värdet av försäljningen till CPS uppgår till 3,7 miljoner euro.
2. Licens att tillverka T160
För rätten att tillverka T160 under Absolicons immaterialrättsliga skydd, ta del av framtida produktutveckling och användande av Absolicons varumärke, utgår en årlig licensavgift vid full produktion på cirka 4-500 000 euro i försäljningsvärde.
3. Materialförsörjning
Genom avtalet säkerställer Absolicon tillgång till patenterade komponenter och högkvalitativa insatsvaror delvis tillverkade i Egypten eller lokalt på installationsplatsen.
Vid full produktion behöver produktionslinan köpa material för 3-6 miljoner euro per år genom Absolicon. Utfallet för Absolicon beror till viss del på resultatet av Absolicons pågående materialsatsning.
Nästa steg
CPS köp är villkorat av att de kan fullt ut finansiera produktionslinan. Betalningen på 3,7 miljoner euro till Absolicon kommer att påbörjas inom tre månader efter kontraktstecknandet enligt en överenskommen tidsplan.
Produktionslinan förväntas levereras 2023 och produktion av solfångare i Egypten är planerad till början av 2024.
Nyheter
Stor uppsida i Stora Enso – köp aktien säger Dagens industri

Stora Enso var en gång i tiden stora på papper, men företaget har utvecklats och under 2022 utgjorde papper bara 14 procent medan förpackningar utgjorde 38 procent. Företaget är också stora på olika biomaterial och sågade trävaror till byggindustrin. Dagens industri har analyserat företaget och kommer fram till en uppsida på 40 procent i aktien och delar ut en köprekommendation.
”En värdering på 8 gånger rörelseresultatet – betydligt lägre än många andra stora industrijättar – skulle dock räcka för att motivera en aktiekurs om 200 kronor. Det ger en uppsida på 40 procent från i dag.”
Dagens industri lyfter fram att Stora Enso är en strukturell vinnare, har stordriftsfördelar och satsar stort på forskning och utveckling.
Stora Enso-aktien stängde veckan på 143,20 kronor.
Nyheter
Börsveckan rekommenderar tre köpvärda aktier, men en ska man sälja

Sju företag har tidningen Börsveckan denna vecka analyserat och tre av aktierna får köprekommendationer, medan Eltel är aktie man gör bäst i att sälja.
Köp
- Nilfisk
- AQ Group
- Transtema
Avvakta
- Addlife
- Medhelp
- Netel
Sälj
- Eltel
Nyheter
Caverion gör fastigheter smarta, digitala och uthålliga för att möta framtiden

Fastigheters höga koldioxidutsläpp utmanar. Med hashtagen #energywise vill fastighetsteknikbolaget Caverion sätta fokus på att hållbar energianvändning måste vara en prioriterad fråga. – Vi bygger ett robust och transparent förhållningssätt kring fastighetsutveckling, säger Uno Lundberg, vd, Caverion Sverige.
”Vi har ett ansvar att använda vår fulla potential för upprustning av fastighetsbestånden”
Caverion är ett finskägt företag inom fastighetsteknik, ett ungt varumärke som firar tio år under Caverions flagg. Men rötterna är djupa. Ett av bolagets äldsta serviceavtal i Sverige tecknades redan 1973 och det gäller fortfarande.
– 30 procent av människans koldioxidutsläpp kommer från byggnader. 20 procent av koldioxidutsläppen kan minskas genom digitalisering. Tekniska lösningar i fastigheter är därför en game changer för samhället, menar Uno Lundberg, vd, Caverion Sverige.
Vilken är Caverions vision?
– Vi finns där genom hela fastighetens livscykel, sida vid sida med våra kunder. Som en ”elevator-pitch” brukar jag säga att vi gör vår del för att ”rädda planeten”. Att skapa hållbara resultat för människor, företag och omvärld via fastighetsteknik är nyckeln i vår strategi. Det betyder att vi kan påverka våra kunders fastighetstekniska miljöer genom att utveckla långsiktiga lösningar som förbättrar hållbarhet och energieffektivitet. Vi gör byggnader, industrier och infrastruktur smarta och uthålliga för att möta våra kunders utmaningar och förväntningar.
Vilka är Caverions framgångsfaktorer?
– Vår styrka är kombinationen av bredd och djup. Caverion finns i hela Sverige, men därtill har vi hela vårt internationella nätverk av Caverion-bolag i tio europeiska länder. Det är en oerhörd tyngd som skapar möjligheter att arbeta med vår kompetens över gränserna och att kunna möta våra kunders behov, oavsett var och när de uppstår. Med det sagt är våra medarbetare avgörande som varje dag erbjuder sitt kunnande för en välmående omvärld.
På vilket sätt är ni en hållbar aktör i samhällsbyggandet?
– Allt vi gör har med hållbarhet att göra. Vi arbetar med flera av de stora samhällsfrågorna varje dag. Energifrågan, säkerhetsfrågor, digitalisering och automation, vind-, sol- och vattenkraft är exempel på områden där vår kompetens gör skillnad. Genom våra tjänster minskar vi våra kunders koldioxidavtryck – deras fotavtryck – med det vi kallar handavtryck, det vill säga våra tjänster och lösningar. Vi kan med gott självförtroende säga att vårt handavtryck är fyra gånger större än vårt eget fotavtryck. Och år 2030 ska det vara tio gånger större! Vi är en hållbar aktör, men uppmanar också andra att utmana oss – på så vis bygger vi ett hållbart samhälle.
Kan du ge ett exempel?
– Om man tittar på våra EnPC-projekt i svenska kommuner handlar det om ett framåtblickande och att ta ett helhetsgrepp på sitt fastighetsbestånd. Vi hjälps åt tillsammans att upptäcka och genomföra energi- och underhållsbesparingar som ger kommunen möjlighet att renovera stora delar av sitt bestånd med ekonomin i balans – rejäla hållbarhetsprojekt! I en mindre kommun med drygt 100 000 kvm lokal- och bostadsyta som vi just nu jobbar med beräknas energikostnaden sänkas med 2,5 miljoner per år.
Vilka megatrender gynnas Caverion av?
– Teknikanvändningen ökar konstant. Detta gör att vi får en allt tyngre position i byggprocessen och en pågående urbanisering har styrt byggande och renovering. I dagsläget initieras dessutom stora, spännande projekt över hela landet vilket ökar kraven på tillgänglighet och kompetens. Det är också så att dagens utveckling av energipriser och önskemål om miljöcertifiering av fastigheter påverkar oss positivt eftersom det är just där vi kan ge ett stort bidrag till våra kunder. Digitalisering, inte minst när det kommer till att styra, reglera och effektivisera energiflöden, möter samhällets stora behov av energi. Genom att erbjuda analyser och rapporter i digital form är vi med och gör fastigheter och byggnader smarta.
Vilken är er syn på branschen, och var står ni i förhållande till det?
– Vår bransch är både en förutsättning och en utmaning. Vi har ett ansvar att använda vår fulla potential för att bidra till upprustning av fastighetsbestånden. Dessutom, den tekniska kunskap vi har möjliggör både resultat och innovationer. En paradox är att vår bransch på många sätt är lika spännande som telekom-, spel- eller musikbranschen men att vi inte riktigt nått ut med det än. Att jobba med sustainability är ett viktigt komplement för att locka ung och ”mångfaldig” kompetens till branschen.
Finns det någon tydlig trend inom samhällsbyggnad?
– Näringslivet är överens med miljö- och naturorganisationer om att det måste göras mycket på hållbarhetsområdet och att det måste ske nu. Exempelvis är frågan om energieffektiviseringen högt på agendan. Vi använder hashtag #energywise för att tydliggöra att det är en prioriterad fråga för oss; att sprida kunskap och klokskap, om ett hållbart energianvändande.
Vilka utmaningar ser du?
– I nuläget är det på den politiska sidan som det uppstår flaskhalsar. Jag kan sakna ett mer målinriktat engagemang från såväl nationella som kommunala politiker, bland annat när det kommer till energieffektivisering. När vi går in med våra EnPC-projekt i kommuner blir det goda och stora resultat nästan omedelbart. Det är ett sätt att förändra och där vi är aktiva. Men då behövs en förståelse som sträcker sig längre än innevarande mandatperiod.
Vad ska vi hålla ögonen på inom de kommande åren?
– Det som sker den kommande tiden är att agnarna kommer skiljas från vetet. De som inte arbetar ärligt, transparent och tydligt med hållbarhetsfrågan har ingen plats på marknaden framöver. Kompetens, leverans och mätbara
resultat blir viktiga när exempelvis fastighetsförvaltare blir fastighetsutvecklare. De behöver utveckla och tänka nytt. Där kan pigga bolag med samma framåtanda driva på. De andra blir utan uppdrag!
Till sist – vad gör dig stolt som vd på Caverion Sverige?
– Jag är både stolt, glad och extremt motiverad att få jobba för ett företag som gör skillnad på riktigt. Vad kan vara viktigare på lång sikt än att få möjligheten att göra vår del av att rädda planeten? Att vi dessutom har riktigt roligt tillsammans är toppen. Härligt helt enkelt! avslutar Uno Lundberg.
Caverion är verksamma inom fastighetsteknik och erbjuder rådgivning och projektering, via projektledning och projektgenomförande till tekniskt underhåll och Facility Management. Bolaget verkar inom områden som bland annat el, vs, ventilation, automation, energieffektivitet och säkerhet och utvecklar smarta lösningar för fastighetens hela livscykel. Bolaget har verksamhet över Europa och sitt huvudkontor i Finland.
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games adderar web3-teknik – får förskottsbetalning på 2 miljoner
-
Nyheter1 månad sedan
En andra budgivare gör entré och vill köpa Sensidose
-
Nyheter2 månader sedan
Låg värdering och bättre balansräkning gör hotellföretaget Scandic köpvärt
-
Nyheter2 månader sedan
New Wave Group är en köpvärd aktie anser Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Börsveckan rekommenderar två bra aktier och en att sälja
-
Nyheter1 månad sedan
Nokia är en aktie med potential
-
Nyheter2 veckor sedan
Nio aktier med rejäl potential
-
Nyheter3 veckor sedan
Bulten-aktien har fortsatt potential och ger bra direktavkastning