Nyheter
Absolicon säljer produktionslina till Egypten

Absolicon tar ett viktigt steg i sin utveckling genom försäljningen av en produktionslina till partnern Creative Power Solutions i Egypten till ett värde av 3,7 miljoner euro. Produktionslinan möjliggör, helt enligt konceptet, för lokal produktion av Absolicons patenterade solfångare. Detta skapar konkurrenskraftiga förutsättningar för Absolicons solvärme och Creative Power Solutions har redan färdiga planer på ett projekt som omfattar 14 000 m² solfångare som ska produceras i den nyetablerade linan i Egypten.
I januari 2022 tecknade Creative Power Solutions (CPS) ett ramavtal med Absolicon för etablering av en produktionslina för solfångaren Absolicon T160 som exklusiv partner i Egypten. I slutet av året mottog CPS finansiering motsvarande 2,7 miljoner euro från KfW Development Bank genom The Facility Investing for Employment (IFE). Nu, i december 2022, går de vidare med köpet av en produktionslina från Absolicon. Värdet av försäljningen motsvarar 3,7 miljoner euro för Absolicon och bolaget planerar kunna leverera produktionslinan till Egypten under 2023. CPS planerar i sin tur att börja produktion under 2024 och har redan ett projekt motsvarande 14 000 m² färdigt.
– Försäljningen av en produktionslina till Egypten är en viktig milstolpe för Absolicon och det är glädjande att kunna visa upp resultatet av ett målinriktat och hårt arbete! Världen är i behov av en förnyelsebar, billig och effektiv energiproduktion som kan täcka den växande efterfrågan. Absolicon tillsammans med partners som CPS kan spela en viktig roll i att tillgodose behoven hos industrin av hållbara lösningar på energiutmaningen, säger Joakim Byström, verkställande direktör Absolicon.
– Vi är stolta över att kunna etablera den första tillverkningsanläggningen för solfångare i Egypten. Med en total investeringskostnad på 5,4 miljoner euro kommer den lokala produktionen i tillverkningsanläggningen att möjliggöra kunskapsöverföring, samtidigt som den ökar användningen av förnybar energi och skapar arbetstillfällen inom olika industrisektorer. Genom vår innovativa solvärmeteknologi är vi fast beslutna att bidra till de globala strävandena för att mildra klimatförändringar och stödja Egyptens hållbara energistrategi 2035, säger Dr Majed Toqan, verkställande direktör Creative Power Solutions AG.
Solvärmemarknad
Hälften av världens energianvändning är värme, och industrierna förbrukar enorma mängder fossila bränslen för att värma sina processer. Marknaden för storskalig solvärme uppskattas av det internationella energiorganet IRENA till 8 000 miljarder kronor i investeringar inom industrin fram till år 2050.
Absolicon har en unik teknologi, baserad på 20 års forskning, för att utvinna energi från solen med koncentrerande solfångare. Investeringen i Absolicon solvärme blir konkurrenskraftig genom lokal produktion, vilket begränsar transportkostnaderna och möjliggör en anpassning av materialval efter förutsättningarna och utbudet på den lokala marknaden. Priset optimeras även av solfångarnas design som tillåter massproduktion i Absolicon halvautomatiserad produktionslina med kapacitet att producera en färdig solfångare var 6:e minut. Absolicons produktionslina bidrar även till att skapa lokala arbetstillfällen på en växande marknad.
Egypten stod i november värd för COP27, FN:s klimatkonferens i Sharm el-Sheikh, som samlade ledare från hela världen för att diskutera lösningar på klimatförändringar och global uppvärmning. Landet har många platser med hög solinstrålning, främst koncentrerat kring kustområden vilket gör Egypten fördelaktigt för implementation av solenergiteknik.
CPS är ett Schweizbaserat energiföretag som utvecklar teknik för kraftverk. En av CPS kunder har tecknat ett långsiktigt avtal för att öka effektiviteten i ett 600 MWe värmekraftverk. Teamet identifierade att Absolicons teknologi kan ge stora förbättringar av bränsleeffektiviteten.
Den nyetablerade produktionslinan kommer som ett initialt projekt att producera solfångare för en 14 000 m², motsvarande 7 MW, termisk installation vid värmekraftverket.
I ett nästa steg förutspås liknande möjligheter inom hela elkraftindustrin. I Egypten är den samlade effekten i termiska kraftverk 53 000 MWe.
Förutom att arbeta med energieffektivitet i kraftverk kommer företagen också att arbeta mot industriella nyckelsegment i Egypten. För en produktionslina som producerar solfångaren Absolicon T160 motsvarande 10 % av den totala uppskattade solvärmemarknaden för industrin, uppgår den potentiella marknaden till 4,5 miljoner kvm, motsvarande 800 000 solfångare, vilket minskar koldioxidutsläppen inom industrisektorn i Egypten då användningen av fossila bränslen ersätts som energikälla.
De största segmenten för Absolicons solfångare i regionen är enligt Absolicon:
- Avsaltning
- Livsmedelsindustrin
- Textilindustrin
- Kemikalieindustrin
Intäkter från försäljning
Absolicons intäkter från försäljning kan delas in i tre grupper: förvärv av linan, licensintäkter och intäkter från materialförsäljning.
1. Försäljning av produktionslinan
Produktionslinan är av samma modell som Absolicon har i Sverige och som företaget redan har levererat till Sichuan-provinsen. Linan är utrustad med två sexaxliga robotar från ABB och har en kapacitet att producera 50 MW (18 000 solfångare) per år. Tillsammans med hårdvaran erbjuder Absolicon konsultstöd för marknadsföring och teknisk support, utveckling och teknisk utbildning. Värdet av försäljningen till CPS uppgår till 3,7 miljoner euro.
2. Licens att tillverka T160
För rätten att tillverka T160 under Absolicons immaterialrättsliga skydd, ta del av framtida produktutveckling och användande av Absolicons varumärke, utgår en årlig licensavgift vid full produktion på cirka 4-500 000 euro i försäljningsvärde.
3. Materialförsörjning
Genom avtalet säkerställer Absolicon tillgång till patenterade komponenter och högkvalitativa insatsvaror delvis tillverkade i Egypten eller lokalt på installationsplatsen.
Vid full produktion behöver produktionslinan köpa material för 3-6 miljoner euro per år genom Absolicon. Utfallet för Absolicon beror till viss del på resultatet av Absolicons pågående materialsatsning.
Nästa steg
CPS köp är villkorat av att de kan fullt ut finansiera produktionslinan. Betalningen på 3,7 miljoner euro till Absolicon kommer att påbörjas inom tre månader efter kontraktstecknandet enligt en överenskommen tidsplan.
Produktionslinan förväntas levereras 2023 och produktion av solfångare i Egypten är planerad till början av 2024.
Nyheter
Vad hände med lanseringen Star Vault?

Star Vault har under lång tid arbetat med den stora nylanseringen av spelet Mortal Online 2, där det för första gången även skulle släppas på Epic Game Store och den delen av affärsmodellen som inkluderar en månadsavgift för att spela skulle aktiveras. Den 28 november var den stora lanseringsdagen och inför detta hade en serie pressmeddelanden publicerats, det senaste den 27 november med rubriken ”Nya Mortal Online 2 går live imorgon den 28 november som planerat”.
Problemet? Någon lansering i Epic Game Store har inte skett, det står bara ”Coming soon” och från bolaget har det varit helt tyst.
För att sätta detta i perspektiv. Mortal Online är den enda produkten som bolaget har idag, det är 100 procent av verksamheten. Spelet finns visserligen på den största pc-spelsbutiken Steam, men där har det funnits sedan början av 2022. Lanseringen på Epic Game Store med uppbackning från Epic Games skulle vara den stora händelsen.
Nyheter
Medimi accelererar i Danmark och startar försäljning i de nordiska länderna

Medimi är fullt aktiva med försäljning på danska marknaden och tar ytterligare steg för att öka aktiviteterna på övriga nordiska länder. I Danmark har bolaget tecknat avtal som gör att kommuner i samtliga av landets fem regioner är knutna till Medimi Smart vilket är i linje med verksamhetens mål om 100 procent omsättningsökning 2024. Intervju med VD Johan Wiesel.
Vad har Medimi för verksamhet?
Medimi AB utvecklar och säljer lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet.
Specifikt har vi tagit fram Medimi Smart som är en avancerad läkemedelsrobot för hemmabruk. Vår unika lösning är framför allt relaterat till kassetteknologi med enstyckshantering av läkemedel. Det ger användaren en flexibel lösning som kan hantera behovsläkemedel för tillfällig eller oregelbunden medicingivning, tex smärtstillande eller ångestdämpande medicin. Medimi Smart kan också integreras fullt ut med ordinationssystem så förändring i behandling kan genomföras i realtid.
Hur är intresset för er lösning?
Vi ser ett stort och växande intresse i flera olika marknadskanaler. I Danmark har vi framgångsrikt byggt upp ett rykte och en kundmassa som gör att de flesta kommunerna har hört talas om vår lösning.
I de övriga nordiska länderna befinner vi oss i en uppstartsfas. Vi har genomfört ett par lyckade pilotprojekt och har nu projekt i gång i Finland, Norge och Sverige. Det finns en viss startsträcka innan kund är helt igång men utbytet har varit positivt. Vi har också ökat vår aktivitet för att bli mer och mer synliga vid olika mässor samt presentationer vilket ökat intresset för våra lösningar och kommer påverka upphandlingarna och öka möjligheten att etablera nya affärer.
Ni har börjat etablera er utanför Sverige, vilka länder är aktuella?
I Danmark är vi på väg att etablera en mycket stark position med närvaro i alla delar av landet och sätter just nu upp ett bolag i landet. Samtidigt intensifierar vi vårt arbete med att expandera vår verksamhet i övriga nordiska marknader. Här ser vi en enorm potential att växa vår affär ytterligare. Genom att etablera avtal med regioner eller med distributörer kan vi nå ut till fler kommuner och omsorgsföretag på ett effektivt sätt.
Bolaget har sedan tidigare kontrakt med kommuner i tre av fem regioner i Danmark och nyligen offentliggjordes ett nytt avtal med två kommuner till i de kvarvarande regionerna för att driftsätta Medimi Smart. Genom vår affärsmodell med månadshyra finns det goda förutsättningar att utöka intäkten i befintliga kommuner och att accelerera tillväxten under de kommande åren i befintliga och nya kontrakt.
På längre sikt finns det inga hinder att expandera verksamheten till andra länder i övriga Europa. Det finns många länder med liknande förutsättningar ur ett demografiskt perspektiv med en äldrevård och apoteksverksamhet som liknar den nordiska.
Hur har försäljningen utvecklats under 2023 och vad kan vi förvänta oss under kommande år?
Coronapandemin försenade den förväntade försäljningsutvecklingen under 2020 och 2021. Från början av 2021 fram till idag har vi ökat vår försäljning med 300 procent. Vi har som målsättning att ha en försäljningstillväxt om cirka 100 procent under 2023 och nå 4 miljoner kronor. Vi har också uttalat mål att dubbla omsättningen nästa år och därigenom nå 8 miljoner kronor. Vår långsiktiga försäljningsplan är att driva stark tillväxt även de kommande åren för att sedan kunna ta lösningen vidare ut till andra länder.
Ni gör en företrädesemission på 26,5 miljoner, vad ska ni använda kapitalet till?
I huvudsak ska pengarna användas till att accelerera tillväxten i Norden. Etablering på marknaderna i Norge, Finland och Sverige drivs framför allt genom ökad marknadsnärvaro på fält samt att etablera en attraktiv lösning på plats för nya kommuner.
Tillsammans med bolagets tillväxtplan behöver det också tillverkas fler enheter för att utöka vårt varulager så att vi kan möta den ökade efterfrågan av Medimi Smart.
Avslutningsvis, vad vill du säga till de som funderar på att investera i Medimi?
Det finns mycket positivt att säga om investeringscaset Medimi, men för att sammanfatta så är Medimi ett bolag som befinner sig på en expansiv tillväxtresa och som också gör skillnad för en bättre framtid.
Det är ett spännande och positivt investeringscase där vi har fått igång en bra försäljningsbas och arbetar intensivt för att få exponentiell utväxling på fler marknader. Vi har visat att behovet för en välfärdsteknologisk lösning i hemmet ökar och att Medimi kan tillhandahålla en unik och flexibel robot som matchar det väl.
Medimi gör stor skillnad för patienter och användare och investerar därför i framtiden, precis som vi vill att våra investerare ska investera i oss!
Nyheter
Nordea har en mindre positiv syn på Coor

Nordea har idag publicerat en analys på facility management-företaget Coor och ger rekommendationen behåll. Bankens analytiker ger ingen riktkurs men sätter ett motiverat värde på 35 kronor per aktie. Det får aktien att falla och efter en knapp timmes handel så är aktien ner 5,2 procent till 37,92 kronor.
Det är en betydligt annorlunda slutsats än Placera kom fram till för tre månader sedan, vilka ansåg att Coor-aktien hörde hemma i portföljen då den handlades kring 47 kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Fem småbolag med bra utsikter
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault släpper nya Mortal Online 2 den 28 november
-
Nyheter1 månad sedan
Investerare i MTG får 3 av 4 verksamheter gratis
-
Nyheter2 månader sedan
Mandatum är en bra värdeaktie anser Affärsvärlden
-
Nyheter2 månader sedan
Sälj EQT innan storägarna gör det
-
Nyheter2 månader sedan
Börsveckan gillar Yubico och Mandatum, men sälj Freja eID
-
Nyheter2 veckor sedan
Intervju med fastighetsbolaget Balders populära VD och grundare Erik Selin
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games meddelar positiva signaler från lanseringen av Baseball Franchise Manager