Följ oss

Nyheter

Dagens industri gillar aktien i bryggeriet Carlsberg

Publicerad

den

Öl från Carlsberg

Dagens industris analytiker Richard Bråse har tittat närmare på det danska bryggeriet Carlsberg, som för övrigt Morningstar var positiv till för två veckor sedan. De senaste årens historik är riktigt dyster läsning. Inklusive utdelningar så har aktieägarna haft en negativ avkastning på 13 procent under de senaste fem åren. Satsningen i Ryssland slutade i komplett katastrof, ryska staten tog över verksamheten. Det har under de tre senaste åren gett en redovisad förlust på 56 miljarder danska kronor, motsvarande 259 procent av aktieägarnas nuvarande egna kapital.

Ovanstående tillhör historiken. För att fokusera på här och nu så är det som skapar turbulens Carlsbergs uppköpsförsök av brittiska Britvic. Det första budet avvisades vilket fick Carlsbergs aktie att rasa. Ett andra bud har nu lagts. Logiken i förvärvet är att Carlsberg får bättre lönsamhet på en marknad när öl och läsk kombineras än när man bara säljer öl.

Hur som helst, det Richard Bråse kommer fram till är att det är rea på Carlsberg-aktien. I grund och botten är det ett stabilt företag med internationella varumärken, som nu har den lägsta värderingen på över tio år. Insynspersoner har den senaste tiden köpt aktier.

”Baserat på Di:s uppskattningar kommer fritt kassaflöde exklusive förvärv under nästa år uppgå till mer än 7 procent av det nuvarande börsvärdet. Det brukar vara en god startpunkt att köpa en växande verksamhet med starka varumärken när kassaflödesavkastningen nästan är i nivå med ett normalt avkastningskrav.”

Nyheter

Invent Medic skriver avtal – försäljning ska inledas i Nya Zeeland om en dryg månad

Publicerad

den

Glad kvinna

Invent Medic har tecknat avtal med Flaxx Medical för distribution av Efemia Bladder Support, Invent Medics produkt för att hantera kvinnlig ansträngningsinkontinens, i Nya Zeeland. Företagen siktar på att komma igång med försäljningen redan i samband med landets stora årliga urologikonferens i slutet av oktober 2024. Det blir Invent Medics andra försäljningsetablering i Oceanien, sedan tidigare har man närvaro i Australien.

Bolagets CE-märkning enligt MDR är nyckeln till expansionen

Invent Medic har som målsättning att utöka sitt nätverk av distributörer i Europa för att dra nytta av bolagets CE-märkning i enlighet med det uppdaterade medicintekniska regelverket MDR. Vidare har bolaget meddelat sin avsikt att utforska möjligheter utanför Europa, och marknader där CE-märkningen erkänns, de regulatoriska krav som finns harmonierar med MDR-regelverket, och vaginala produkter är accepterade, är särskilt relevanta. Nya Zeeland uppfyller samtliga dessa kriterier.

Fortsätt läsa

Nyheter

Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.

Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.

Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära