Följ oss

Nyheter

Curasight ingår partnerskap med Curium – kan erhålla 70 miljoner USD i milstolpar

Publicerad

den

Curasight, som är noterat på Spotlight, har ingått ett globalt partnerskap med Curium. Curasight kommer att utveckla sin egenutvecklade PET-bildteknik uTRACE för att erhålla myndighetsgodkännande i EU och USA, med Curium som ansvarig för tillverkning och kommersialisering.

Milstolpsbetalningar och tvåsiffriga royalties

Curasight kan få till upp till 70 miljoner USD i milstolpsbetalningar gällande utveckling och kommersialisering. Curasight är även berättigat till tvåsiffriga royalties på försäljningen vid eventuell kommersialisering. Avtalet avser prostatacancer.

Enligt det exklusiva och globala licens- och samarbetsavtalavtalet kommer Curasight att utveckla sin egenutvecklade uTRACE-teknologi för användning i prostatacancer fram till dess att myndighetsgodkännande beviljas i EU och USA. Curium kommer att ansvara för den kommersiella tillverkningen av uTRACE och den globala kommersialiseringen.

Curasight siktar på att positionera uTRACE som en förstklassig PET-tracer som kan fungera som ett alternativ eller komplement till traditionella biopsier för utvärdering av patienter med prostatacancer i aktiv övervakning. Curasight fick nyligen feedback från den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten (FDA) vid ett pre-IND-möte om utvecklingsplanen för den [64]Cu-märkta versionen av uTRACE för användning vid prostatacancer.

”Vi är mycket glada över att underteckna detta partnerskap med Curium, som vi anser ger ytterligare validering av vår uTRACE[®]-plattform och dess användning i prostatacancer. Vårt samarbete kombinerar Curasights styrkor i utvecklingen av uTRACE[®] och Curiums beprövade expertis, kapacitet och globala meriter inom tillverkning och kommersialisering av radiofarmaka”, säger Curasights vd Ulrich Krasilnikoff. ”Det här partnerskapet stöder vidareutvecklingen av vår diagnostiska plattform och för oss närmare vår ambition att hjälpa ett stort antal prostatacancerpatienter.”

”Som global ledare inom nuklearmedicin är Curium engagerat i att utveckla livsviktiga diagnostik- och behandlingslösningar för cancerpatienter. Vi är glada över möjligheten att ytterligare utöka vår innovativa franchise för koppar-64-märkt PET-diagnostik inom en lovande indikation. Vårt partnerskap med Curasight kommer att utnyttja Curiums globala närvaro, Copper 64-expertis och expertis inom prostatacancer för att föra ut denna innovativa lösning till patienter och sjukvårdspersonal runt om i världen.” tillade Chaitanya Tatineni, Curiums Chief M&A Officer och chef för Curiums licens- och partnerskapsprogram.

Curasight behåller rättigheter utanför prostatacancer

uTRACE-plattformen är en del av Curasights uPAR teranostic-lösning, som består av dess uTRACE-diagnostikteknik och dess uTREAT-teknik för riktad behandling. Genom att visualisera cancern på ett förbättrat och intelligent sätt syftar uTRACE-plattformen till att ge en mer exakt diagnos i vissa typer av cancer, inklusive prostatacancer, vilket kan stödja en personlig behandlingslösning för varje patient. Tekniken har testats i flera kliniska fas 2-studier. Curasight kommer att behålla alla rättigheter att utveckla och kommersialisera uTRACE inom indikationer utanför prostatacancer.

Nyheter

Intervju med VD för framgångsbolaget Dynavox

Publicerad

den

Fredrik Ruben, VD för Dynavox

Helene Rothstein intervjuar Fredrik Ruben, VD för det framgångsrika bolaget Dynavox, vars aktie Dagens industri nyligen gav en köprekommendation.

”Efterfrågan är enorm – ändå är det en kamp att nå hela den globala jättemarknaden där människor med funktionshinder behöver hjälp att kommunicera. Fredrik Ruben, vd för Dynavox, förklarar bolagets offensiva tillväxtstrategi och vilka barriärer som måste brytas på vägen.

Victor Kaiser har cerebral pares och använder ett av bolagets ögonstyrda kommunikationshjälpmedel. Han arbetar inom teknisk support på bolaget och förklarar hur tekniken kan förbättras.

I bakgrunden hörs även kommunikationschefen Anders Lundin.”

Intervju med Fredrik Ruben, VD för Dynavox.
Fortsätt läsa

Nyheter

Humble Group är värd en chansning efter att aktien fallit

Publicerad

den

Humble Groups lokal

Affärsvärlden gav under onsdagen en köprekommendation till Humble Group-aktien där man ser en uppsida på 58 procent på ett par års sikt. Bolagets utveckling har inte varit helt stabil, men nu har aktien fallit 30 procent i år och nu finns väldigt lite framgång inprisad i aktien, detta trots att tillväxttakten är imponerande.

”En investering i Humble är inte för alla och riskerna relativt höga. Men riskerna i Humble handlar betydligt mer om bolagsspecifika saker än om tullar och geopolitik. Efter kursfallet tycker vi värderingen ser tillräckligt intressant ut för att syna dessa risker. Vi slår om till ett köpråd”

Humble Group beskriver sig själva som en global koncern inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods), med snabbväxande, entreprenörsdrivna företag som specialiserar sig på innovativa, hälsosammare och mer hållbara konsumentprodukter.

Fortsätt läsa

Nyheter

Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland

Publicerad

den

Dug Barista

Nyligen meddelade DUG Foodtech att deras dryck, DUG Barista, snart kommer att vara tillgänglig i 1 600 Rossmann-butiker runt om i Tyskland. Utöver lanseringen i butik kommer samtliga tre DUG-varianter – DUG Original, DUG Unsweetened och DUG Barista – att finnas tillgängliga för köp via Rossmanns online shop. Detta stärker företagets närvaro på Europas största marknad för växtbaserade mjölkalternativ.

”Detta är ett spännande steg framåt för DUG i Tyskland. Samarbetet med Rossmann, en av landets mest etablerade detaljhandelskedjor, innebär ett verkligt framsteg i vår expansionsstrategi. Tyska konsumenter är mycket engagerade i hållbarhet och växtbaserade val, och vi tror att våra innovativa produkter kommer att tilltala både deras värderingar och smakpreferenser”, sade Helene Nielsen, VD för DUG Foodtech.

Rossmann är en av Tysklands mest välkända apotekskedjor, med över 2 200 butiker i landet och fler än 4 000 i hela Europa. Vanligtvis är butikerna där DUG säljs livsmedelsbutiker, och ibland hälsokostbutiker, men här får DUG alltså även en etablering på en apotekskedja.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära