Följ oss
Dug Foodtech

Nyheter

Coegin Pharma har ett nytt angreppssätt i kampen mot cancer

Publicerad

den

Coegin Pharmas vd Tore Duvold

Coegin Pharma är ett forskningsbaserat bioteknikföretag som utvecklar små molekylbaserade läkemedelskandidater för behandling av cancer. Coegin Pharmas patenterade nyckelenzym cPLA2 spelar en central roll vid inflammationer och okontrollerad celltillväxt i samband med cancersjukdomar. Enzymet utgör grunden till bolagets mångsidiga och kraftfulla terapeutiska utvecklingsplattform. 2021 initierar Coegin Pharma en kombinerad fas I / II-studie av en läkemedelskandidat som behandlar aktinisk keratos (AK), ett förstadium till hudcancer som drabbar miljontals människor och kan leda till allvarlig hudcancer, berättar bolagets vd Tore Duvold.

Berätta om Coegin Pharma och er affärsidé.

– Vi har utvecklat en innovativ och unik terapeutiska plattform baserad på selektiv hämning av nyckelenzymet cPLA2 som spelar en central roll vid inflammationer och okontrollerad celltillväxt. cPLA2 är både prekliniskt och kliniskt validerat. Studier visar på goda resultat för precisa cancerbehandlingar och plattformen baseras på drygt trettio års forskning. Vår ambition är att utveckla en ny generation cancerläkemedel som hämmar ett specifikt enzym som spelar en central roll vid flera olika cancersjukdomar. Det är ett helt nytt medicinskt angreppssätt.

Ni är ett forskande läkemedelsbolag. Hur ser er affärsstrategi ut?

– Vår ambition är att utveckla läkemedelskandidater tills de uppnår proof of concept på sjukdomar där de medicinska behoven är omfattande och där vår terapeutiska plattform kan göra allra mest nytta. Därefter är målsättningen att utlicensiera våra läkemedelskandidater eller ingå samarbete med större internationella läkemedelsbolag.

I år inleder ni en kombinerad fas I / II-studie i aktinisk keratos (AK), ett förstadie till hudcancer som drabbar miljontals människor och kan leda till allvarlig hudcancer. Varför har ni valt att utveckla en läkemedelskandidat mot just aktinisk keratos?

– I dagsläget är patienter med aktinisk keratos hänvisade till tidskrävande och relativt ineffektiva behandlingsformer. Vår ambition är att utveckla en behandling som är mindre tidskrävande och mer effektiv än de befintliga behandlingsalternativen. De medicinska behoven är omfattande. I början av 2022 förväntas resultat från den kliniska studien. Då är vår ambition att inleda samarbete med ett stort internationellt läkemedelsbolag för den fortsatta utvecklingen av vår läkemedelskandidat.

Vad har ni i pipeline under 2021?

– Utöver det pågående arbetet med vår läkemedelskandidat inom aktinisk keratos utvärderar vi andra tillämpningsområden för vår terapeutiska plattform, exempelvis basalcellscancer, trippel negativ bröstcancer och leukemi. Vi har också mycket lovande prekliniska resultat inom fibros och planerar därför att utvärdera kroniska njursjukdomar, ytterligare ett område där det medicinska behovet av nya behandlingar är mycket stort. 

Vilka faktorer gör Coegin Pharma till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vår styrka är att vi har en plattform med hög relevans inom flera sjukdomar med stora medicinska behov, vilket innebär att potentialen är mycket hög om vi lyckas utveckla framgångsrika läkemedel. Vi har en terapeutisk plattform som är relevant för behandling av hudcancer och andra typer av cancer samt fibrotiska sjukdomar, vilka är stora indikationsområden. Vi har fått ett fint mottagande på börsen, vilket tyder på att det finns en stark tilltro till potentialen i vår plattform och vår förmåga som bolag. 

Vilka är dina viktigaste drivkrafter som vd för Coegin Pharma?

– Jag har mer än tjugo års tid arbetat med läkemedelsutveckling med fokus på dermatologi och inflammatoriska sjukdomar, bland annat som forskningsdirektör på Leo Pharma. Hösten 2020 tillträdde jag som vd för Coegin Pharma eftersom jag anser det som ett spännande bolag med en mycket lovande terapeutisk plattform. Min främsta drivkraft är att utveckla läkemedel för patienter med ett uttalat medicinskt behov baserat på den unika biologiska förståelsen.

Nyheter

Fantastisk uppgång, men nu är det dags att sälja Avanza-aktien anser Dagens industris analytiker

Publicerad

den

Avanza Bank-skylt

Dagens industris analytiker Magnus Dagel konstaterar i en analys att Avanza-aktien har gett en totalavkastning på 230 procent på fem år, men att det nu är dags att sälja den.

Riksbankens chockhöjda styrränta under 2022 och 2023 gjorde att Avanzas räntenetto rusade i höjden. Men den ovanligt gynnsamma perioden är nu över. Di räknar med att räntenettot dessutom kommer att falla snabbare än konsensusförväntningarna.

Courtageintäkter förväntas inte kunna kompensera för det fallande räntenettot. Valutaväxlingsavgifter har ökat till en vinst på 400 miljoner kronor, vilken för fem år sedan låg på drygt 100 miljoner kronor. Dagens industri tror dock att det är orimligt högt på sikt då Avanza har ett lågprisfokus.

”Summa summarum räknar Di med att intäkterna minskar med 11 procent nästa år medan kostnaderna fortsätter sin stabila expansion med 10 procent. Vinsten per aktie väntas minska 23 procent nästa år till drygt 10 kronor per aktie, vilket ger ett p/e-tal på 22. ”

En stor sak framåt är att Avanza har planer på att etablera sig utanför Sverige. Det spekuleras rent allmänt ganska vilt kring vilken väg banken ska ta, allt från stora uppköp till mer nischade satsningar. Dagens industri nöjer sig med att konstatera att en sådan satsning har potential, men att det kan kosta enorma belopp och tid.

Avanza-aktien stängde igår veckan på 228,10 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er

Publicerad

den

Invent Medic har mottagit två nya order från Carve Africa och Star for Life. Carve Africa har beställt 2000 menskoppar, vilket markerar det andra inköpet från bolaget och det andra för i år. Star for Life har följt upp sin initiala beställning av menstrosor med en ny order, där de har ökat volymen med 20 %. Dessa order bekräftar det goda samarbetet mellan Invent Medic och NGO:er samt det ökande intresset för bolagets mensprodukter på den afrikanska marknaden skriver bolaget.

Under de senaste åren har Invent Medic, genom sitt varumärke FlowCup, distribuerat över 60 000 menskoppar till regioner med begränsad tillgång till säkra och hygieniska mensprodukter. Genom att tillhandahålla hållbara mensprodukter och samarbeta med organisationer som erbjuder utbildning i menstruationshygien, har företaget bidragit till att fler flickor kan fortsätta sin skolgång även under menstruation.

”Vi är mycket glada över att få ytterligare order från Carve Africa och Star for Life, vilket understryker deras förtroende för våra produkter. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt partnerskap och bidra till förbättrad menstruell hälsa för kvinnor i Afrika”, säger Diana Lidforsen, Program manager på Invent Medic.

Detta är Carve Africa och Star for Life

Carve Africa, grundades 2023 av Casey English, en sjuksköterska, tillsammans med Betti och Eluby. Men de började sin resa redan 2017 med etableringen av en kvinnogrupp. Carve Africa arbetar idag för att stärka människors förmåga att fatta informerade beslut kring sexuella och reproduktiva rättigheter samt menstruationshälsa och hygien genom ett genus- och åldersinkluderande, samhällsdrivet tillvägagångssätt. De fokuserar på individen och använder roliga och interaktiva metoder för att stärka ungdomar, flickor och kvinnor med omfattande kunskap. Deras intensiva program för menstruationskoppar i Malawi är kända för sin effektivitet, där kamratstöd främjar meningsfull beteendeförändring.

Star for Life är en svensk organisation som grundades 2005 av Dan och Christin Olofsson. Organisationen arbetar med att utbilda skolungdomar i södra Afrika så att de kan bygga en bättre framtid, vilket bidrar till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle. Start for Life finns i 120 skolor där drygt 450 000 elever tagit del av Star for Lifes projekt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ericsson på 2 minuter efter rapporten

Publicerad

den

Morningstar höjde sitt motiverade värde för Ericsson efter rapporten, men det håller sig kring aktuell värdering. Försäljning och vinst under tredje kvartalet var mycket bättre än väntat, men Morningstar tror inte att Ericsson kommer att generera någon märkbar avkastning under det kommande årtiondet.

Johanna Englundh på Morningstar går igenom Ericsson på 2 minuter.
Fortsätt läsa

Populära