Nyheter
BellPal skalar upp sin affär via viktiga referenssamarbete med globala teknikleverantörer
BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för seniorer och omsorg. I Sverige läggs 70 000 personer årligen in på sjukhus på grund av fallolyckor, varav merparten är äldre. Fallolyckor bland seniorer är vanliga och orsakas ofta av faktorer som kan predikteras. Med hjälp av en egenutvecklad AI-baserad algoritm kan BellPal minska antalet fallskador och öka tryggheten för seniorer. Det berättar BellPals vd David Ziemsky.
Berätta om BellPal och bolagets affärsidé
– BellPal är ett caretech-bolag som grundades 2016 i Stockholm. Vi utvecklar produkter och tjänster som stöttar seniorer att leva fria och aktiva liv. Vårt mål är att med design och ingenjörskompetens utveckla en mer mänsklig teknik. Vi har utvecklat en AI-baserad plattform som detekterar mänskliga fallolyckor, vilket innebär att vi erbjuder ett basalt stöd som ökar seniorers trygghet och livskvalitet.
Ni har utvecklat en AI-baserad plattform som kan detektera mänskliga fallolyckor. Berätta mer om plattformen och intäktsmodellen som är knuten till den.
– Vår plattform ”BellPal Assured Living Platform” bygger på vår egenutvecklade edge-algoritm som kan detektera mänskliga fallolyckor. Algoritmen är integrerad i en klassiskt designad klocka som via en mobilapplikation notifierar anhöriga och en larmcentral när olyckan är framme. Genom plattformen ökar äldres säkerhet och anhörigas oro kan reduceras. Vår intäktsmodell består av tre komponenter, dels marknadsför vi BellPal Assured Living Platform som en abonnemangstjänst direkt till slutkund. För internationell expansion samarbetar vi i stället med stora teknikbolag med en stark lokal förankring. Den tredje komponenten i vår intäktsmodell är licensiering av delar av plattformen, exempelvis vår Edge Fall Algoritm.
Antalet personer över 70 år ökar stadigt i de flesta länder. Denna åldersgrupp är också er primära målgrupp. Vilken inverkan har det ökade antalet äldre BellPals framtida tillväxtpotential?
– Den förväntade livslängden har ökat markant i de flesta länder, vilket innebär att människor håller sig friska högre upp i åldrarna. Allt fler äldre tar teknologin till hjälp för att öka sin trygghet och möjliggöra ett aktivt och självständigt liv långt upp i åldrarna. I det sammanhanget passar vår teknologiplattform och produkt in väldigt bra, vilket självklart även innebär en omfattande tillväxtpotential för oss.
Ni har blivit uppvaktade av flera globala teknikbolag som vill integrera er fallalgoritm i sina produkter. Vad innebär det för BellPals framtida expansionspotential?
– Det faktum att de stora teknikleverantörerna kontaktar oss snarare än tvärtom betraktar vi som en kvalitetsstämpel och en bekräftelse på att vår teknologi både fungerar och är efterfrågad. Det faktum att vi har bevisat vår teknologi via en egenutvecklad produkt som vi själva marknadsför mot seniorer har visat sig vara en framgångsfaktor som banat väg för globala samverkansavtal. Via vårt samarbete med Motorola beräknas drygt 800 000 klockor med vår fallalgoritm att säljas i USA. Via avtal med stora globala aktörer kan vi på relativt kort tid öka antalet abonnenter och därmed även våra löpande intäkter.
Vilka faktorer gör BellPal till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Det faktum att vi befinner oss i en kommersialiseringsfas med en konkret produkt ute på marknaden talar till vår fördel. Våra tre parallella intäktsmodeller ger oss dessutom rätt förutsättningar för en kostnadseffektiv expansion. Vårt globala samarbete med Motorola, som planerar att inom en snar framtid lansera smarta klockor som ger användaren möjlighet att använda vår teknologi är ytterligare ett argument till att bli aktieägare. Vårt avtal med Motorola är ett viktigt referenssamarbete som kan bidra till att skala upp vår affär och generera betydande abonnemangsintäkter framöver. Vi betraktar det också som ett kvitto på att vår egenutvecklade plattform håller en genomgående hög kvalitet.
Fakta: BellPal är ett caretech-bolag som kombinerar digitala tjänster med medicinsk expertis för att utveckla produkter, tjänster och digitala lösningar för primärt seniorer och omsorg. Verksamhetens huvudområde är en heltäckande plattform som sammanlänkar användaren med anhöriga och larmcentral. BellPal har en SaaS-baserad affärsmodell för sin plattform och fakturerar slutanvändarna en månatlig abonnemangskostnad för användandet av tjänsten. BellePal är sedan maj 2022 noterat på NGM Nordic SME, kortnamn BELLP.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner
Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.
Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.
Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.
“Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.
Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.
Nyheter
Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck
Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.
Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.
Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.
”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.
-
Nyheter1 vecka sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter1 månad sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical