Följ oss

Nyheter

Agtira säljer gurkor för 100 miljoner kronor

Publicerad

den

Gurkor växer i Agtiras växthus

Agtira, som tidigare hette Peckas Naturodlingar, har tecknat ett avtal med livsmedelskoncernen Greenfood som innebär att Greenfood köper hela produktionen av gurkor från Agtiras anläggning i Härnösand. Avtalet, som löper över tre år, beräknas vara värt över 100 miljoner kronor för Agtira.

Det avtal som Agtira och Greenfood nu skrivit under innebär att all produktion av gurkor i växthuset i Härnösand från den 1 januari 2023 tas omhand via Greenfoods nationella distributionsnät och partners med butikskedjor, enskilda butiker och restauranger.

Greenfood-koncernen är en av norra Europas ledande aktörer inom hälsosam mat. Företaget har bland annat nått stora framgångar med Picadeli som etablerats på åtta europeiska marknader.

Sex miljoner gurkor om året

Enligt avtalet ansvarar Agtira för allt ända fram till skörd, då grönsakerna tas omhand av Greenfoods distributionsnät. Det rör sig om cirka 6 miljoner gurkor per år från den 12 000 kvadratmeter stora anläggningen i Härnösand. 

”Det här är ett mycket bra avtal för Agtira, för Greenfood och för alla kunder. Vi visar att vi säljer allt vi producerar och med en prissättning som säkerställer exempelvis oförutsägbara elpriser, samtidigt som vi tillsammans med Greenfood delar på lönsamheten mot handlare och konsument. Det stärker det goda samarbete vi har med Greenfood”, kommenterar Christer Edblad, t f vd för Agtira. 

Agtira och Greenfood tecknade under 2022 ett ramavtal som innebär att de båda bolagen tillsammans ska etablera tio stora urbana odlingssystem på strategiskt utvalda platser i Sverige, vilka ska producera hela året.

’”Vi ser verkligen fram emot att få vara en del av Agtiras expansionsplaner för närodlade grödor. Resan har bara börjat”, säger Magnus Nilsson, vd för distributionsbolaget Ewerman, en del av Greenfood.’”Vi ser verkligen fram emot att få vara en del av Agtiras expansionsplaner för närodlade grödor. Resan har bara börjat”, säger Magnus Nilsson, vd för distributionsbolaget Ewerman, en del av Greenfood.

Nyheter

Traction har för mycket av sin substans i räntesparande anser Börsveckan

Publicerad

den

Tänker på investeringar

Börsveckan har denna gång gjort en stor insats med att analysera investmentbolagen och ett av dem är Traction. Aktien får en avvakta-rekommendation.

Tidningens analytiker skriver att Traction utmärker sig genom en hög andel kassa och räntebärande placeringar. Mellan 2014-2015 ökade likvida medel från 12 procent till 34 procent, och 2016 steg räntebärande placeringar från 10 procent till 34 procent. Sedan dess har dessa legat kring 40 procent, förutom 2021. VD Petter Stillström påpekade 2016 att det var svårt att hitta attraktiva placeringar i den rådande nollräntemiljön.

Börsveckan noterar att det är ovanligt för ett investmentbolag att ha en så stor andel räntepapper och likvida medel. Detta kan ses som en strategi från familjen Stillström för att diversifiera inom bolaget, men det är inte optimalt för aktieägarna som förlorar möjligheten att disponera kassan själva.

Traction har gett omkring 60 procent avkastning de senaste fem åren på en portfölj som motsvarar 60 procent av substansen. Om de varit fullinvesterade hade avkastningen varit bättre, men deras portfölj har högre risk än index. Med en substansrabatt på knappt 5 procent är det inte tillräckligt attraktivt för att locka till köp.

Fortsätt läsa

Nyheter

Flerie, investmentbolaget inom life science som är nytt på börsen

Publicerad

den

Vilka investeringar som Flerie har gjort under åren

Flerie är ett investmentbolag inom life science som precis har noterat sig på börsen, via ett omvänt förvärv av Index Pharmaceuticals-skalet. Bolaget startades bland annat av den framgångsrika entreprenören på området, Thomas Eldered. Affärsvärlden gav nyligen en köprekommendation till aktien. Här presenteras bolaget av VD Ted Fjällman.

Ted Fjällman, VD för Flerie, presenterar verksamheten
Fortsätt läsa

Nyheter

Shortcut Media har blivit ett litet bolag, lämnar aktiemarknaden

Publicerad

den

För nästan två år sedan skrev Börsposten att Shortcut Media inte har en fungerande verksamhet eller affärsmodell. Några månader senare försattes en stor del av verksamheten i konkurs, och den kvarvarande verksamheten klarade inte att hantera skuldberget och fick gå in i rekonstruktion. Shortcut Media tog sig igenom rekonstruktionen och kom ut i ett betydligt friskare skick. Men med det sagt, man var fortfarande verksam på samma hårt konkurrensutsatta marknad där personalen dessutom är högst flyktig.

Shortcut Media har utvecklats till ett litet bolag som går halvdåligt. Nu tar bolaget konsekvensen av det och planerar att avnotera aktierna från Spotlight. Man skriver att det är en konsekvens av att man inte längre uppfyller Spotlights noteringskrav på att minst 100 aktieägare ska äga aktier för minst 2000 kronor vardera. Men det är knappast unikt för Shortcut Media, orsaken är nog snarare att noteringen inte tillför något till det skadeskjutna bolaget längre, det är bara en kostnad och tidsåtgång.

”Efter ett år av rekonstruktion och kraftiga nedskärningar är Shortcut Media-koncernen ett betydligt mindre bolag med en nuvarande värdering på under 10 MSEK. Vårt fokus framöver är att utveckla de två kvarvarande verksamheterna Magoo och Stark Film, som båda har fina förutsättningar att återgå till god lönsamhet och tillväxt när konjunkturen vänder. Detta arbete kommer underlättas utanför den noterade miljön, samtidigt som kostnadsbesparingarna kommer att vara betydande för bolaget”, säger Lennart Larsson, som har blivit huvudägare och tf VD för Shortcut Media AB.

Aktien har i skrivande stund fallit 44 procent vilket ger ett börsvärde på 3,9 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära