Nyheter
Studentbostäder i Norden utmanar studentbostads-marknaden med handlingskraft, ambitiösa tillväxtmål och en nordisk expansionsplan
Studentbostäder i Norden är en av Nordens ledande privata studentbostadsaktörer. Bolaget förvaltar drygt 5000 studentlägenheter i Sverige och Danmark och siktar på att bli marknadsledande i Norden. Studentbostäder i Norden är ett bolag med ett kraftfullt tillväxtfokus och ägare med gedigen erfarenhet av att bygga framgångsrika och expansiva fastighetsbolag. Det berättar bolagets vd Rebecka Eidenert.
Berätta om Studentbostäder i Norden och er affärsidé
– Bolaget startades hösten 2018, grundarna kunde se att det saknades ett rikstäckande studentbostadsbolag som håller en långsiktig agenda. Det har under många år varit en stor brist på studentbostäder. Utomlands är det vanligare med privata aktörer som äger studentbostäder. Vår affärsidé är att långsiktigt äga, utveckla och förvalta studentbostäder i nära samarbete med kommuner och lärosäten. Vi ser att fler unga väljer att studera vidare och att kommunerna också har ansträngda budgetar.
Vad skiljer er från andra studentbostadsbolag?
– Studentbostäder har historiskt sett varit dyrare att förvalta främst på grund av en hög omflyttningsgrad, nyckeln till att hantera detta på ett effektivt sätt är att uppnå skalfördelar med ett stort innehav samt digitaliseringslösningar och erbjuda lägenheter som dagens studenter vill ha. Yteffektiva med hög kvalitet i attraktiva lägen och med fler gemenskapsytor. Vi har en specialiserad organisation för studentbostäder med rätt digitala verktyg, medarbetarna är engagerade och vi är nära våra beslutsfattare. Våra värdeord är ansvarsfulla, öppna och framåtlutande. Det hjälper oss i vår vardag att ta rätt beslut. Merparten av studentbostäderna i Sverige ägs av stiftelser, kommuner eller lärosäten. Vi är en privat och snabbfotad aktör som verkar för att minska obalansen mellan tillgång och efterfrågan.
Hur har er verksamhet utvecklats sedan bolaget grundades 2018?
– Vi startade med studentbostäder för 950 mkr, 1350 studentlägenheter som tills idag har utvecklats till en portfölj för 3,6 miljarder, 4 251 studentlägenheter på 13 orter, en projektportfölj med över 2 200 studentlägenheter som skall förverkligas inom de kommande 5 åren där nästan hälften finns i Stockholm. Hittills under 2021 har vi gjort ytterligare transaktioner om 2,4 miljarder där vi utökar till 3 nya orter och går utanför Sveriges gränser med vårt förvärv i Köpenhamn. Genom dessa förvärv kommer vi öka vårt driftnetto med 54% till 222 mkr/år. Sammanfattningsvis har vi hållit en hög tillväxttakt sedan start. Sedan 2018 har vi i princip årligen dubblerat vårt samlade fastighetsvärde.
Hur har marknaden för studentlägenheter utvecklats på senare år?
– I Sverige finns ca 400 000 studenter och ca 100 000 studentbostäder, bristen på bostäder är störst i de stora städerna. I Stockholm går det nästa9 studenter per studentlägenhet. Om bristen ökar kommer detta sätta sina spår i att alla som vill inte kommer ha möjlighet att studera vidare. Det är en viktig samhällsfråga. Vi har utvecklat ett bra koncept som vi nu kan applicera i all vår nyproduktion. Vi satsar på yteffektiva lägenheter så vi kan få ner månadshyran. Samtidigt kan vi öka snitthyran per kvadratmeter kombinerat med gemensamma utrymmen i bottenplan. Vi vill även få in så mycket rörelse som möjligt för våra hyresgäster med exempelvis utegym, idrottsplan eller padel.
Vilka är era lång- och kortsiktiga tillväxtmål?
– Våra finansiella mål är att generera tillväxt i förvaltningsresultat samt tillväxt i substansresultat per aktie som över en femårsperiod i genomsnitt uppgår till minst 20 procent per år. Våra viktigaste operationella mål är att produktionsstarta i genomsnitt mellan 700 och 1000 studentbostäder per år över en femårsperiod samt att vid utgången av 2025 förvalta minst 10 000 studentbostäder. I dagsläget äger och förvaltar vi strax över 4000 lägenheter. Via de transaktioner vi genomfört hittills under 2021 tillkommer ytterligare 1000 lägenheter. Vi har dessutom en projektutvecklingsportfölj på 2000 lägenheter.
Vilka faktorer gör Studentbostäder i Norden intressant för presumtiva aktieägare?
– Vi är den enda renodlade rikstäckande studentbostadsbolaget, vilket ger oss ett tydligt fokus med en klar position. Vi har ett stort fokus på att leverera tillväxt till våra aktieägare på såväl kort som lång sikt. Vårt innehav består av små lägenheter, vilket ger högre snitthyra per kvadratmeter enligt Hyresgästföreningens NORM-hyra. Vår framtida projektportfölj innebär även att vi successivt kommer att öka vårt driftnetto per kvadratmeter. Samtidigt ökat antalet studenter på flera håll i landet i åldersgruppen då allt fler i åldersgruppen 19 till 26 år väljer att studera vidare. Ytterligare ett argument för presumtiva investerare är det faktum att vi är ett bolag med en tydlig tillväxtagenda och handlingskraftiga ägare i form av SBB, Fastator och Amasten.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 månader sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO