Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa

Publicerad

den

Dug Barista

DUG Foodtech gjorde en nylansering av sina produkter i april då man gett förpackningarna en helt ny grafisk profil. Samtidigt bytte företaget även namn och tog ett namn som är närliggande med produktens namn. Det blev även starten på intensifierade försäljningsinsatser med fokus på strategiskt utvalda marknader.

Fokus på den svenska marknaden

DUG ökar sin närvaro i Sverige genom ett starkt försäljningsfokus. Fredrik Marquard, tidigare försäljningschef för Foodservice på Oatly, driver dessa insatser med fokus på offentliga sektorn. Ett genombrott har redan uppnåtts med flera kommuner. Samtidigt arbetar bolaget aktivt med Tobias Palm, svensk baristamästare, för att etablera DUG på cafémarknaden. Genom denna samverkan når DUG ut till ett växande antal caféer som vill erbjuda sina kunder ett hållbart, laktos- och glutenfritt växtbaserat alternativ.

I linje med sitt nationella fokus har DUG lanserats på Mathem, vilket gör produkterna lättillgängliga för konsumenter i hela Sverige. Samarbetet med Mathem ger DUG en plattform för att nå både hushåll och foodservice med sina hållbara alternativ.

Expansion i Tyskland

DUG är nu tillgänglig via REWE Lieferservice samt i utvalda REWE-butiker i Tyskland, där en säljinriktad aktiveringsplan rullar ut för att nå ytterligare regioner. I Berlinområdet inleds ett samarbete med Thorsten Lehman från Adventure Brands, med start den 1 november, för att stärka DUG:s närvaro inom kaffekanaler och foodservice. Thorsten Lehman, med lång erfarenhet i branschen, kommer att driva DUG:s försäljning genom etablerade relationer med foodservice-aktörer i området.

Satsning på den italienska marknaden

I Italien, ett land med stark kaffekultur och ökande efterfrågan på växtbaserade alternativ, samarbetar DUG med Davide Cobelli, en erkänd barista och tränare inom kaffevärlden. Davide kommer att arbeta nära DUG:s distributör för att bygga varumärkets närvaro på den italienska marknaden, särskilt inom kaffekanaler och foodservice.

Polen och internationella samarbeten

DUG fortsätter arbetet med att etablera sig inom dagligvaruhandeln och har nu inlett ett samarbete med baristakonsulten Uri Wollner, som kommer att stötta företaget inom kaffesegmentet. Dessutom samarbetar man med Coffee Desk, en distributör inom kaffekanalen i Polen. Bolaget kommer att delta vid Horeca-mässan i Krakow 6-9 november, vilket stärker positionen i den polska foodservice-sektorn och ökar synligheten för DUG:s produkter. Parallellt arbetar DUG med lanseringar i Österrike, Benelux, Baltikum, Tjeckien, Ungern och Rumänien för att stärka vår närvaro på den europeiska marknaden.

Produktutveckling och framtida innovationer

Efterfrågan på smakneutrala växtbaserade produkter inom matlagningssegmentet ökar. DUG arbetar intensivt med nya produktkategorier, inklusive växtbaserade matlagningsprodukter, yoghurtar och andra mjölkfria alternativ, under ledning av Åsa Josell, ansvarig för forskning och utveckling. 

Med en stark produktportfölj, teknisk innovationsplattform och internationellt samarbete ser DUG Foodtech fram emot att fortsätta sin tillväxt och erbjuda hållbara alternativ för både konsumenter och foodservice-aktörer globalt.

”Med den pågående företrädesemissionen tar vi viktiga steg mot vår tillväxt och lägger grunden för en stabil framtid,” säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.

Nyheter

Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren

Publicerad

den

Solen visar vägen

EFN:s analytiker Martin Blomgren har valt ut tre bra aktier att köpa under sommaren 2025.

Hexagon

Tillfälliga motgångar har pressat aktien, men låg värdering och flera möjliga katalysatorer – som ledningsskifte och avknoppningar – skapar intressant uppsida.

Securitas

Ökad andel teknikdrivna säkerhetslösningar förbättrar marginalerna. Om bolaget når sina mål finns potential för kurslyft, särskilt då värderingen är återhållsam.

Matas

Trots en svag rapport är caset intakt. Ocykliska intäkter och tillväxtmöjligheter via Kicks-förvärvet ger stöd för en starkare kursutveckling på sikt. Dagens industri gav för övrigt en köprekommendation till bolaget i måndagens tidning.

Fortsätt läsa

Nyheter

Danska skönhetskedjan Matas fortsatt köpvärd

Publicerad

den

Matas varumärken

Den danska skönhetskedjan Matas, som även äger Kicks, har en bra tillväxtpotential till en attraktiv värdering. Dagens industri upprepar sin köprekommendation för aktien. För ett år sedan gav tidningen en köprekommendation och den föll ut helt okej. Det såg ännu bättre ut tidigare, men rapporten för fjärde kvartalet fick aktien på fall. Tillväxten i bolaget har varit enligt Dagens industris prognos men det blev svagare för lönsamheten, men det går åt rätt håll men något långsammare.

”För ett år sedan såg Di köpläge i den danska skönhetskedjan Matas. En växande nordisk skönhetsmarknad lockade och genom köpet av Kicks hade Matas blivit marknadsledande i Sverige, Norge och Danmark samt tredje störst i Finland.”

När Dagens industri gav sin köprekommendation för ett år sedan stod aktien i 116 DKK och i fredags stängde den på 131,2 DKK. Aktuellt läge är alltså att det finns uppsida kvar i aktien enligt Dagens industri.

Fortsätt läsa

Nyheter

Truecaller har flera intäktsben

Publicerad

den

Mobil med Truecaller

Veckans aktie i Dagens industri är Truecaller och analysen mynnar ut i en köprekommendation och en uppsida på 25 procent. Tidningens analytiker Robert Andersson lyfter fram att bolaget har över 400 miljoner användare och växer varje kvartal, samt trotsar motvind som valutakurser och konjunktur.

Bolaget har flera intäktsben och har en förmåga att hitta nya.

”Truecaller är sammanfattningsvis ett mycket imponerande svenskt teknikbolag. Flera teknikjättar har försökt konkurrera, exempelvis Google och Facebook, men nätverkseffekterna har visat sig vara en mycket viktig konkurrensfördel för Truecaller.”

Dagens industri tror att aktien kan stiga till 78 kronor och veckans aktie-analysen är alltid skriven med en horisont på ett år.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära