Nyheter
Starbreeze expanderar med ny studio i Storbritannien och två nya IP:n
Starbreeze meddelade idag att de öppnar en ny studio i Storbritannien och förvärvar två nya IP:n för framtida speltitlar. Det är ett stort steg för Starbreeze som idag bara utvecklar ett IP, i form av den framgångsrika driften av det gamla spelet Payday 2 och utvecklingen av Payday 3.
Den nya satsningen innebär en utökning av både utvecklings- och publishingkapaciteten. Den brittiska studion kommer att fungera som en hub för rekrytering av utvecklare, med fokus på att utveckla och publicera nyförvärvade IP:n och framtida projekt. Starbreeze Studios UK kommer att ledas av de tidigare Cinder Cone-grundarna Tancred Dyke-Wells och Lawrence Bishop.
”Vi har medarbetare från hela världen och är glada över att utöka vår verksamhet med ytterligare en studio baserad i Storbritannien för att skapa spel som vårt community kommer att uppskatta i många år framöver”, säger Tobias Sjögren, VD för Starbreeze. ”Med denna nya brittiska studio kommer Starbreeze att ha möjlighet att direkt utnyttja den brittiska talangpoolen för spelutveckling, som är en av de bästa i världen.”
Tancred Dyke-Wells och Lawrence Bishop tar med sig mycket erfarenhet till sina nya roller, med Dyke-Wells som kreativ ledare och Bishop som teknisk chef. Tillsammans har de mer än 40 års utvecklingserfarenhet i ledande roller och ligger bakom titlar som Smoke & Sacrifice, Firewatch, Nintendo Art Academy, Proteus och Battalion Wars. Under 2022 släppte Dyke-Wells och Bishop Cinder Cones debuttitel Skeleton Crew.
”Att få arbeta för ett företag som Starbreeze och etablera Starbreeze i Storbritannien är en ära och en fantastisk möjlighet”, säger Tancred Dyke-Wells. ”Även om vi är i ett tidigt skede är det början på en ny era, och vi ser fram emot att skapa, publicera och leverera utmärkta spel hand i hand med Starbreeze-teamet.”
”Efter att ha varit i indie segmentet under en längre tid är jag glad över möjligheten att få bygga ett starkt team med Starbreeze support och expertis” säger Lawrence Bishop ”Vi kommer verkligen att kunna höja vår nivå och, med hjälp av Starbreeze communityteam, leverera fantastiska upplevelser för spelarna”
Starbreeze skriver att den brittiska studion kommer att stärka företagets förmåga att fortsätta skapa unika spel-IP:n och utveckla bolagets styrka som utvecklare och publisher utöver succén med Payday-franchisen. Samt att vara närvarande på en så stor marknad för spelutvecklingstalanger kommer också att vara fördelaktigt för att säkerställa rekryteringen av kompetenta utvecklare som kan utöka och komplettera Starbreeze övergripande kapacitet. Det brittiska teamet kommer att arbeta nära Stockholmsstudion för att utveckla de två förvärvade IP:n enligt Games as a Service-modellen som så framgångsrikt används i Payday 2.
”Detta hjälper Starbreeze inte bara när det gäller de nya IP:n som vi arbetar med, utan även med andra projekt, inklusive det efterlängtade PAYDAY 3”, säger Mats Juhl, Chief Financial Officer på Starbreeze. ”Vi vill utöka vår portfölj med fantastiska titlar som våra spelare kommer att älska, och den brittiska studion är ytterligare ett steg i den riktningen.”
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien