Nyheter
Mobilaris påskyndar den smarta gröna industriella omställningen genom att bli ledande IndTech-investerare i norra Skandinavien
Det Luleåbaserade mjukvarubolaget Mobilaris, som nyligen avyttrade sin framgångsrika verksamhet med fokus på positionsbaserade beslutsstödsystem för gruvindustrin, går våren 2022 in i en ny utvecklingsfas med lanseringen av det nya verksamhetsområdet Mobilaris Evolve. Mobilaris, som sedan tidigare driver ett innovationscenter för samverkan mellan några av regionens mest spännande bolag, har ambitionen att utvecklas till norra Skandinaviens ledande investerare i mjukvarubolag som bidrar till industrins smarta gröna omställning.
I norra Skandinavien pågår för närvarande en intensiv och kraftfull grön omställning av traditionella industrigrenar, exempelvis stålindustrin. Takten och skalan på omställningen i framför allt norra Sverige är världsunik, vilket bidrar till ett entreprenörsinriktat klimat som utgör en god grogrund för nya hållbara affärsidéer.
Mobilaris grundades 1999 och fokuserade första åren på att utveckla mjukvara för mobila positioneringstjänster, ett erbjudande som sedan anpassades för myndigheter och knoppades av till ett självständigt bolag. För 10 års sedan startades ett affärsområde som utvecklade system för digitalisering av gruvor, en verksamhet som i slutet av 2021 förvärvades av gruvjätten Epiroc. Nu står dotterbolaget Mobilaris Industrial Solutions inför en tillväxtresa med lösningar för smartare och säkrare arbetsplatser inom främst tung industri. Våren 2022 inleds den tredje fasen i Mobilaris historia då bolaget etablerar Evolve, en ny verksamhetsinriktning där bolaget stöttar och investerar i IndTech-mjukvarubolag som bidrar till den pågående gröna industriella omställningen i norra Skandinavien.
Accelererar industrins gröna omställning
– Vår ambition är att accelerera den smarta gröna industriella omställningen. Mobilaris Evolve fungerar som en katalysator för den erfarenhet vi samlat på oss under drygt tjugo år, Då vi skalat teknik på en global marknad och kunnat knoppa av flera bolag. Genom att gå in med såväl kompetens som kapital och långsiktigt följa bolag vi verkligen tror på kan vi generera tillväxt både för oss och för de bolag vi blir delägare i. Vi ska vara en aktiv delägare som lotsar bolagen genom sin tillväxtresa, säger Daniel Enström, som sedan januari 2022 är vd för Mobilaris. Innan han kom till Mobilaris har han haft olika ledande befattningar, bland annat som ansvarig för Ericsson Researchs forskning inom 5G-kärnnät, IoT och molntjänster.
Mobilaris driver även Mobilaris Innovation Center, en kreativ hub i centrala Luleå som främjar innovation och samarbeten mellan bolag och individer som vill bidra till positiv förändring. Kopplingen till universitetet är ett viktigt inslag för innovationscentret.
– Utöver Mobilaris Evolve och Mobilaris Innovation Center finns även vårt helägda dotterbolag Mobilaris Industrial Solutions, som kommer att växa kraftigt de kommande åren. Vi har även en speciell del i vår strategi som kallas gaps, där vi utvecklar och stöttar befintliga bolag genom att exempelvis byta verksamhetsinriktning eller genomföra en sammanslagning, säger Daniel Enström.
Privat aktör med rätt erfarenhet och tillgång till kapital
Han betonar att man inte bör betrakta Mobilaris som ett traditionellt riskkapitalbolag. Bolagets målbild är att vara en aktiv och signifikant delägare snarare än en klassisk riskkapitalaktör.
– Vår primära målgrupp är bolag med en existerande kundbas och en etablerad verksamhet. Det är självklart också viktigt att de har en skalbar affärsmodell och internationell tillväxtpotential. Vi är en uthållig aktör som siktar på att långsiktigt följa bolagen på deras tillväxtresa. Vi har hittills fått mycket bra respons på vår nya verksamhetsinriktning. Det behövs en privat aktör med rätt kompetens och resurser för att investera i gröna mjukvarubolag i vår region. Vi brinner för den hållbara tillväxten i norra Skandinavien och ser goda möjligheter att bidra till den framöver, säger Daniel Enström.
Fakta: Mobilaris grundades 1999 i Luleå och har genom åren ständigt utvecklat nya affärsområden, alltid med fokus på banbrytande teknik som skalat på en internationell marknad. De första åren fokuserade bolaget på mjukvara för mobila positioneringstjänster, ett erbjudande som anpassades för myndigheter och knoppats av till ett självständigt bolag. Under 2012 bildades ett nytt affärsområde som utvecklade system för digitalisering av gruvor, en verksamhet som i slutet av 2021 förvärvades av gruvjätten Epiroc. Idag består Mobilaris av det helägda dotterbolaget Mobilaris Industrial Solutions som utvecklar innovativa lösningar för smartare och säkrare arbetsplatser inom främst tung industri.
Våren 2022 inleds en ny fas i Mobilaris resa då bolaget etablerar Mobilaris Evolve, en ny verksamhetsinriktning med målet att accelera den smarta gröna industriella omställningen och bli ledande IndTech investerare i norra Skandinavien. Med en unik samlad kunskap och erfarenhet inom digitalisering och att skala teknik på en global marknad, kommer Mobilaris Evolve att agera som aktiva ägare som stöttar företagstillväxt med mer än bara kapital.
Nyheter
Den tekniska analysen av Hexatronic ger inga jättetydliga signaler
Ingemar Carlsson på Tendens har gjort en tekniska analys på Hexatronic. Den visar att aktien är i en klassisk fallande trend. Frågan är nu om man vill försöka köpa på den lägsta nivån eller om man vill känna sig tryggare och köpa när man ser högre bottnar. Inga jättetydliga signaler, mer av ett avvakta läge.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 månader sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO