Följ oss

Nyheter

Studentbostäder i Norden utmanar studentbostads-marknaden med handlingskraft, ambitiösa tillväxtmål och en nordisk expansionsplan

Publicerad

den

Rebecka Eidenert

Studentbostäder i Norden är en av Nordens ledande privata studentbostadsaktörer. Bolaget förvaltar drygt 5000 studentlägenheter i Sverige och Danmark och siktar på att bli marknadsledande i Norden. Studentbostäder i Norden är ett bolag med ett kraftfullt tillväxtfokus och ägare med gedigen erfarenhet av att bygga framgångsrika och expansiva fastighetsbolag. Det berättar bolagets vd Rebecka Eidenert.

Berätta om Studentbostäder i Norden och er affärsidé

– Bolaget startades hösten 2018, grundarna kunde se att det saknades ett rikstäckande studentbostadsbolag som håller en långsiktig agenda. Det har under många år varit en stor brist på studentbostäder. Utomlands är det vanligare med privata aktörer som äger studentbostäder. Vår affärsidé är att långsiktigt äga, utveckla och förvalta studentbostäder i nära samarbete med kommuner och lärosäten. Vi ser att fler unga väljer att studera vidare och att kommunerna också har ansträngda budgetar.

Vad skiljer er från andra studentbostadsbolag?

– Studentbostäder har historiskt sett varit dyrare att förvalta främst på grund av en hög omflyttningsgrad, nyckeln till att hantera detta på ett effektivt sätt är att uppnå skalfördelar med ett stort innehav samt digitaliseringslösningar och erbjuda lägenheter som dagens studenter vill ha. Yteffektiva med hög kvalitet i attraktiva lägen och med fler gemenskapsytor. Vi har en specialiserad organisation för studentbostäder med rätt digitala verktyg, medarbetarna är engagerade och vi är nära våra beslutsfattare. Våra värdeord är ansvarsfulla, öppna och framåtlutande. Det hjälper oss i vår vardag att ta rätt beslut. Merparten av studentbostäderna i Sverige ägs av stiftelser, kommuner eller lärosäten. Vi är en privat och snabbfotad aktör som verkar för att minska obalansen mellan tillgång och efterfrågan.

Hur har er verksamhet utvecklats sedan bolaget grundades 2018?

– Vi startade med studentbostäder för 950 mkr, 1350 studentlägenheter som tills idag har utvecklats till en portfölj för 3,6 miljarder, 4 251 studentlägenheter på 13 orter, en projektportfölj med över 2 200 studentlägenheter som skall förverkligas inom de kommande 5 åren där nästan hälften finns i Stockholm. Hittills under 2021 har vi gjort ytterligare transaktioner om 2,4 miljarder där vi utökar till 3 nya orter och går utanför Sveriges gränser med vårt förvärv i Köpenhamn. Genom dessa förvärv kommer vi öka vårt driftnetto med 54% till 222 mkr/år. Sammanfattningsvis har vi hållit en hög tillväxttakt sedan start. Sedan 2018 har vi i princip årligen dubblerat vårt samlade fastighetsvärde.

Hur har marknaden för studentlägenheter utvecklats på senare år?

– I Sverige finns ca 400 000 studenter och ca 100 000 studentbostäder, bristen på bostäder är störst i de stora städerna. I Stockholm går det nästa9 studenter per studentlägenhet. Om bristen ökar kommer detta sätta sina spår i att alla som vill inte kommer ha möjlighet att studera vidare. Det är en viktig samhällsfråga. Vi har utvecklat ett bra koncept som vi nu kan applicera i all vår nyproduktion. Vi satsar på yteffektiva lägenheter så vi kan få ner månadshyran. Samtidigt kan vi öka snitthyran per kvadratmeter kombinerat med gemensamma utrymmen i bottenplan. Vi vill även få in så mycket rörelse som möjligt för våra hyresgäster med exempelvis utegym, idrottsplan eller padel.

Vilka är era lång- och kortsiktiga tillväxtmål?

– Våra finansiella mål är att generera tillväxt i förvaltningsresultat samt tillväxt i substansresultat per aktie som över en femårsperiod i genomsnitt uppgår till minst 20 procent per år. Våra viktigaste operationella mål är att produktionsstarta i genomsnitt mellan 700 och 1000 studentbostäder per år över en femårsperiod samt att vid utgången av 2025 förvalta minst 10 000 studentbostäder. I dagsläget äger och förvaltar vi strax över 4000 lägenheter. Via de transaktioner vi genomfört hittills under 2021 tillkommer ytterligare 1000 lägenheter. Vi har dessutom en projektutvecklingsportfölj på 2000 lägenheter.

Vilka faktorer gör Studentbostäder i Norden intressant för presumtiva aktieägare?

– Vi är den enda renodlade rikstäckande studentbostadsbolaget, vilket ger oss ett tydligt fokus med en klar position. Vi har ett stort fokus på att leverera tillväxt till våra aktieägare på såväl kort som lång sikt. Vårt innehav består av små lägenheter, vilket ger högre snitthyra per kvadratmeter enligt Hyresgästföreningens NORM-hyra. Vår framtida projektportfölj innebär även att vi successivt kommer att öka vårt driftnetto per kvadratmeter. Samtidigt ökat antalet studenter på flera håll i landet i åldersgruppen då allt fler i åldersgruppen 19 till 26 år väljer att studera vidare. Ytterligare ett argument för presumtiva investerare är det faktum att vi är ett bolag med en tydlig tillväxtagenda och handlingskraftiga ägare i form av SBB, Fastator och Amasten.

Nyheter

Gold Town Games tecknar publishingavtal med Turkcell

Publicerad

den

World Football Manager från Gold Town Games

Gold Town Games har tecknat ett publishingavtal med teleoperatören Turkcells avdelning för utgivning av spel. Avtalet gäller för ensamrätten till marknadsföring av bolagets fotbollsmanagerspel, World Football Manager, i Turkiet, under en tre månader lång testperiod. 

“Vi ser fram emot att lansera det här samarbetet tillsammans med en aktör som har hög kunskap och stark position på en stor nationell mobilmarknad. Den initiala perioden för samarbetet syftar till att stärka World Football Managers varumärke i Turkiet och samtidigt skapa insyn och förståelse för den turkiska marknaden”, säger Thomas Jonasson, Head Of Publishing på Gold Town Games.

Det tre månader långa avtalet innebär att bolagen kommer att dela intäkterna som användarna genererar genom köp i appen och videoannonser. Turkcell står för all marknadsföring och exponering. Avtalet kan komma att förlängas efter periodens utgång om båda parter önskar det. 

“Samarbetet med Turkcell är ett test för att se om vi kan nå önskad volym och kvalitet av användare på en nationell marknad. Den globala marknaden för fotbollsmanagerspel är stor och om vi lyckas med samarbeten likt detta kan det ge en kostnadseffektiv och snabb tillväxt på användare i World Football Manager”, avslutar Pär Hultgren, VD Gold Town Games. 

Fortsätt läsa

Nyheter

SHT Smart High-Tech ger kylning åt elektronik med grafen

Publicerad

den

Grafenförstärkt kylning av elektronik från SHT

SHT, Smart High-Tech, har genom den patenterade produkten SHT-GT utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”thermal interface material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion. SHT:s vision är att bli globalt ledande leverantörerna i världen av nanobaserat material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Det ska ske genom en hög grad av automation i kombination med en unik och patenterad grafenförstärkt tillverkningsteknologi.

SHT gör nu en noteringsemission på 22 miljoner kronor och noterar sig sedan på Spotlight. Här blir vd Thien Laubeck intervjuad om verksamheten.

Fortsätt läsa

Nyheter

Intervju med vd för Pagero som gör en IPO på First North

Publicerad

den

Karta över nätverk

Pagero gör just nu en IPO på 575 miljoner kronor varav 500 miljoner kronor är en nyemission och noteras sedan på First North den 22 oktober. Här blir bolagets vd Bengt Nilsson intervjuad om verksamheten och han ger en bra förklaring. Det kan nämligen behövas en förklaring för ”affärsnätverk som kopplar ihop köpare och säljare världen över” är inte så konkret i text.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära