Följ oss

Nyheter

Pila Pharma rustar bolaget inför en ny fas med notering och accelererad utvecklingsresa

Publicerad

den

Piller

Det Malmöbaserade läkemedelsbolaget Pila Pharma, som nyligen avslutat fas IIa-studier på sin banbrytande läkemedelskandidat XEN-D501, står inför en notering på First North den 12 juli, med ett dokumenterat relevansen för sin läkemedelskandidat i bagaget. Pila Pharma befinner sig just nu på tröskeln till en accelererad utvecklingsresa. Man har bland annat rustat organisationen inför den kommande noteringen och fortsatta kliniska studier. Nu läggs grunden till Pila Pharma 2.0. Det berättar bolagets grundare Dorte X Gram.

Berätta om Pila Pharma och er affärsidé

– Jag grundade Pila Pharma 2014 efter att ha arbetat med läkemedelsutveckling i många år, bland annat på Novo nordisk. Vårt nuvarande primära fokus är typ 2 diabetes. Vi utvecklar en ny klass av oralt aktiva läkemedel för behandling av nydiagnostiserad typ 2 diabetes som tillsammans med andra glukosreglerande läkemedel kan skjuta upp behandling med insulin och förhindra och fördröja att patienterna utvecklar de allvarliga sjukdomstillstånd som är förknippade med senare stadier av sjukdomen.

Er läkemedelskandidat XEN-D0501 baseras på blockeringen av en chili-receptor som reagerar på den aktiva substansen i chilifrukter. Berätta mer om vad som utmärker er diabetesbehandling.

– 2016 köpte vi rättigheterna till en substans som blockerar chilireceptorn och som redan är testad i läkemedelssammanhang. Substansen har därför stora chanser att fungera bra som läkemedel mot diabetes typ 2. Det är en liten molekyl, vilket gör att den passar bra att formulera som tablett. De studier vi hittills genomfört visar att vår läkemedelskandidat kan reglera insulinet hos diabetespatienter utan allvarliga bieffekter. Den så kallade chili-receptorn, som reagerar på den aktiva substansen i chilifrukter aktiveras även vid inflammationer i kroppen. Inflammationer är en betydande del av orsaken till diabetes.

Den kliniska fas IIa-studien på er läkemedelskandidat har genererat positiva resultat. Nu rustar ni organisationen för att skala upp ert utvecklingsarbete. Berätta mer om det.

– Styrelsen och vissa aktieägare har önskat att jag fortsätter som vd och jag håller nu att möblera om och bygga ut organisationen så vi kan klara oss så bra som möjligt på marknadsplatsen i Sverige. Vi har i första hand vald att stärka vår samlade börserfarenhet med årsstämmans nyval av Fredrik Buch till ny styrelseordförande samt anställningen av ny, svensk, finanschef Elna Lembrér Åström. Båda har jobbat med oss i flera år, Fredrik som styrelseledamot sedan 2016 och Elna som vår tidigare revisor hos Deloitte 2015 till 2019 och därtill har båda har lång och bred erfarenhet av att jobba med noterade bolag i Sverige. Därtill har vi påbörjat att klargöra den operationella organisationen inför uppskalering så vi kan hantera de framtida större och kanske flera projekt. Jag därför nyligen utnämnt Lars Bukhave Rasmussen till ny operativ chef. Lars har jobbat med mig som finanschef sedan september förre året och har fått bra insikt i bolaget genom vårt arbete med prospekt och noteringsförberedelserna generellt. Nu är det dags att han övergår till det han brinner mest för, nämligen att bygga teams som kan leverera resultat enligt planer.

Vad är bakgrunden till er kommande börsnotering?

– Noteringen av bolaget är en del av att skapa Pila Pharma 2.0 som kommer att vara mer kostsamt. Nu pågår förberedelserna inför en mer omfattande fas II-studie. När studien i fas II-studie är avslutad om ungefär 3 år, är vår ambition att inleda samarbete med ett större läkemedelsbolag med fokus på diabetes. Tillsammans kan vi genomföra de fortsatta studierna och så småningom förhoppningsvis lansera XEN-D0501 på den globala marknaden och förverkliga vår vision – att göra skillnad för diabetespatienter globalt. För att finansiera den kommande fas IIb-studien genomför vi en nyemission av units på 35 Mkr samtidigt som aktien avses listas på Nasdaq First North Growth Market.

Hur har Pila Pharma utvecklats sedan bolaget startades 2014?

– Vi har lyckats bevisa ”proof of principle” på människa och samtidigt lyckats hålla nere våra kostnadsnivåer. Vi är först ut med att ha lyckats utveckla en liten tablett som är aktiv på blockering av ’chili-receptorn’ och samtidigt säker, effektiv på insulin och som troligen kommer att kunna bli billig för diabetespatienter runtom i världen, vilket förstås innebär att marknadspotentialen är enorm. 

Den aktiva substansen i er läkemedelskandidat kan långsiktigt även tillämpas på andra sjukdomsområden och diagnoser. Hur ser era framtidsplaner ut?

– Eftersom studier har visat att chili- receptorn spelar en stor roll vid andra inflammatoriska sjukdomar är vi intresserad av på sikt att analysera om vårt läkemedel kan tillämpas även på andra diagnoser framöver.

Vilka är dina främsta drivkrafter som vd för Pila Pharma?

– Min absolut viktigaste drivkraft är att utveckla ett diabetesläkemedel som både är verksamt och kostnadseffektivt och som kan nå ut till det stora antalet diabetiker som inte har råd med de dyra diabetesläkemedel som i dagsläget erbjuds på marknaden. Miljontals diabetiker i bland annat utvecklingsländer har helt enkelt inte råd att behandla sin sjukdom på rätt sätt, vilket kan innebära ödesdigra konsekvenser för deras livskvalitet. Jag känner ett stort moraliskt ansvar för att kunna erbjuda dom vår läkemedelskandidat och tror att vi kan göra verklig skillnad för denna stora grupp.

Varför är Pila Pharma ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi utvecklar en helt ny typ av diabetesläkemedel med en tillräckligt attraktiv kostnadsbild för att på sikt kunna tillgängliggöras även för diabetiker i tredje världen som saknar sjukförsäkring. Eftersom vi befinner oss i fas-II har vi vid det här laget bevisat effekten av vår läkemedelskandidat.Vi adresserar en global och växande mångmiljonmarknad och ser dessutom goda förutsättningar att i framtiden utveckla läkemedelskandidater även för andra diagnoser. Vi befinner oss dessutom betydligt längre fram i vår kliniska utvecklingsresa jämfört med många andra läkemedelsbolag som börsnoteras.

Nyheter

SSAB på 20 minuter

Publicerad

den

Stål från SSAB

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som huvudsakligen producerar stål, höghållfast stål, samt specialstål och övriga konstruktionslösningar. Bolaget befinner sig i ett skifte med en stor satsning på fossilfritt stål. Bolagsanalyspodden går igenom företaget på 20 minuter vilket ger en bra överblick.

Fortsätt läsa

Nyheter

Volvo får ny order på 100 elektriska lastbilar från DFDS

Publicerad

den

Volvo ellastbil

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från logistikföretaget DFDS. Med den senaste ordern har DFDS nästan fördubblat antalet ellastbilar från Volvo till totalt 225 – den största flottan av tunga ellastbilar i Europa.

DFDS, ett av de största rederi- och logistikföretagen i norra Europa, ser en växande efterfrågan på transportlösningar med lägre miljöpåverkan. För att möta efterfrågan har företaget lagt ytterligare en order på 100 batterielektriska lastbilar från Volvo. Tidigare har DFDS köpt totalt 125 tunga ellastbilar från Volvo. 95 av dessa går i trafik i Sverige, Danmark, Litauen, Belgien och Nederländerna, de återstående 30 lastbilarna ska levereras under 2024.

– Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Beställningen på ytterligare 100 ellastbilar är ett bevis på DFDS förtroende för Volvo. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

De nya ellastbilarna kommer att placeras i Sverige och ytterligare åtta marknader i Europa, bland annat Storbritannien, Irland, Nederländerna och Belgien. Lastbilarna kommer att vara de uppdaterade och mer energieffektiva modellerna av Volvo FH Electric och FM Electric.

DFDS har för närvarande den största flottan av tunga elektriska lastbilar i Europa och är på god väg att nå sitt mål att ha minst 25 procent av lastbilsflottan elektrifierad till 2030.

– Vi vill driva den gröna omställningen inom vägtransporter. Vår utökade flotta av elektriska lastbilar kommer inte bara bidra till att minska klimatpåverkan från vår verksamhet. Det kommer också att göra det möjligt för DFDS att stötta fler företag som vill minska koldioxidutsläppen i sina leveranskedjor. De 100 nya eldrivna lastbilarna understryker vårt engagemang för att driva utvecklingen framåt, säger Niklas Anderson, Executive Vice President och chef för logistikavdelningen på DFDS.

Några av de nya ellastbilarna kommer att användas för att transportera gods till och från Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve utanför Göteborg.

Sedan 2019 har Volvo Lastvagnar sålt elektriska lastbilar till kunder i 45 länder på sex kontinenter. Volvo erbjuder branschens bredaste produktutbud med åtta elektriska modeller, som tillgodoser en mängd olika transportbehov i och mellan städer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dags att sälja Engcon-aktien efter en fantastisk utveckling skriver Dagens industri

Publicerad

den

Engcons tiltrotator

Engcon noterades på börsen för knappt två år sedan och aktien är en succé med en uppgång på närmare 84 procent och en stark ägarlista. Men nu är det dags att sälja, aktiemarknaden har tagit ut för mycket i förskott och Dagens industris analytiker ser en nedsida på 20 procent under det kommande året, motsvarande ett pris på 70 kronor per aktie.

Den negativa sidan sammanfattas av att värderingen är hög, en svag byggkonjunktur här hemma i Norden och ökad risk för konkurrens.

Även om det är en säljrekommendation för aktien så är dock analysen genomgående positiv till företaget. Det är ett kvalitetsbolag bra tillväxtutsikter som har gjort sig mindre beroende av den nordiska marknaden. Även själva kärnan i bolaget, tiltrotatorn, är en genuint bra produkt där Dagens industri tar upp att fyra av de fem ledande företagen i världen är från Sverige.

Aktien stängde på 84,55 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära