Följ oss

Nyheter

Appspotr står väl rustade för en rejäl tillväxtökning under de kommande åren

Publicerad

den

Mobiltelefon

IT-bolaget Appspotr utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Det faktum att Low Code utpekats som en av de globala megatrenderna bidrar förstås till Appspotrs utveckling. Nu satsar bolaget dessutom på att utveckla fler distributionskanaler och står dessutom väl rustade för en accelererad tillväxtresa med enorm potential. Det berättar Appspotrs vd Patric Bottne.

Berätta om Appspotr och er affärsidé.

– Vi har utvecklat plattformen Appspotr 3 som gör det möjligt för företag och offentliga organisationer att utveckla egna appar på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Vår övergripande vision är att demokratisera apputveckling i hela världen med hjälp av en attraktiv och mångsidig Low Code plattform.

Appspotrs vd Patric Bottne

Era mjukvarulösningar är inriktade på Low Code som ger användaren möjlighet att skapa mobilappar utan förkunskaper inom programmering. Hur har Low Code utvecklats sedan start och hur ser tillväxtpotentialen ut under de kommande åren?

– Enligt analysföretaget Gartner är Low Code en global megatrend, ett segment som kommer att växa med 30 procent årligen fram till år 2030. Low Code gör det möjligt att dramatiskt accelerera organisationers digitalisering och eftersom teknologin är beprövad vid det här laget befinner den sig för närvarande i en mognadsfas med fullt fokus på att nå ut brett via kommersialisering. Enligt Gartner kommer i princip alla företag att inom fem till tio år använda Low Code, som alltså befinner sig i en mycket lönsam tillväxtfas med nästintill oändliga tillväxtmöjligheter.

Vad särskiljer er plattform från konkurrenterna?

– Bland våra konkurrenter finns globala jättar som Microsoft och IBM. Vårt erbjudande särskiljer sig från konkurrenterna eftersom vi finns med kunden hela vägen från utveckling till att stötta dem i deras långsiktiga apputveckling. Vår plattform erbjuder dessutom betydligt mer sofistikerad funktionalitet jämfört med konkurrenterna. Vår plattform är mer snillrik och tekniskt komplex eftersom vi kontinuerligt adderar ny funktionalitet som våra kunder efterfrågar. Ytterligare en faktor som särskiljer oss från konkurrenterna är vår affärsmodell, vi tar betalt per app snarare än per användare i en specifik app.

Hur ser er tillväxtstrategi ut?

– För närvarande lägger vi mycket fokus på att positionera oss på den snabbväxande Low Code marknaden. Vi har även breddat våra försäljningskanaler genom att satsa mer på direktförsäljning till företag och offentlig sektor, distribution av ett nyutvecklat white label koncept via strategiska partners samt onlineförsäljning. Det ger oss betydligt större djup och bredd i vår försäljning jämfört med våra konkurrenter.

Vilka faktorer gör Appspotr till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vår affärsmodell har tydliga skalfördelar och nu börjar vi generera intäkter via flera parallella distributionskanaler, vilket innebär att vår omsättning har god potential att öka exponentiellt under de kommande åren. Med tanke på hur prognosen för den globala Low Code marknaden ser ut så har vi mycket goda förutsättningar att positionera oss på en snabbväxande marknad framöver, inte minst med tanke på att vi nu fått rejäl fart på direktförsäljningen till näringsliv och offentlig sektor. Vi har nyligen fyllt på vår kassa med 55 miljoner kronor och har även utökat vår organisation för att rusta bolaget för en accelererad tillväxtresa med enorm expansionspotential.

Nyheter

SSAB på 20 minuter

Publicerad

den

Stål från SSAB

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som huvudsakligen producerar stål, höghållfast stål, samt specialstål och övriga konstruktionslösningar. Bolaget befinner sig i ett skifte med en stor satsning på fossilfritt stål. Bolagsanalyspodden går igenom företaget på 20 minuter vilket ger en bra överblick.

Fortsätt läsa

Nyheter

Volvo får ny order på 100 elektriska lastbilar från DFDS

Publicerad

den

Volvo ellastbil

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från logistikföretaget DFDS. Med den senaste ordern har DFDS nästan fördubblat antalet ellastbilar från Volvo till totalt 225 – den största flottan av tunga ellastbilar i Europa.

DFDS, ett av de största rederi- och logistikföretagen i norra Europa, ser en växande efterfrågan på transportlösningar med lägre miljöpåverkan. För att möta efterfrågan har företaget lagt ytterligare en order på 100 batterielektriska lastbilar från Volvo. Tidigare har DFDS köpt totalt 125 tunga ellastbilar från Volvo. 95 av dessa går i trafik i Sverige, Danmark, Litauen, Belgien och Nederländerna, de återstående 30 lastbilarna ska levereras under 2024.

– Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Beställningen på ytterligare 100 ellastbilar är ett bevis på DFDS förtroende för Volvo. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

De nya ellastbilarna kommer att placeras i Sverige och ytterligare åtta marknader i Europa, bland annat Storbritannien, Irland, Nederländerna och Belgien. Lastbilarna kommer att vara de uppdaterade och mer energieffektiva modellerna av Volvo FH Electric och FM Electric.

DFDS har för närvarande den största flottan av tunga elektriska lastbilar i Europa och är på god väg att nå sitt mål att ha minst 25 procent av lastbilsflottan elektrifierad till 2030.

– Vi vill driva den gröna omställningen inom vägtransporter. Vår utökade flotta av elektriska lastbilar kommer inte bara bidra till att minska klimatpåverkan från vår verksamhet. Det kommer också att göra det möjligt för DFDS att stötta fler företag som vill minska koldioxidutsläppen i sina leveranskedjor. De 100 nya eldrivna lastbilarna understryker vårt engagemang för att driva utvecklingen framåt, säger Niklas Anderson, Executive Vice President och chef för logistikavdelningen på DFDS.

Några av de nya ellastbilarna kommer att användas för att transportera gods till och från Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve utanför Göteborg.

Sedan 2019 har Volvo Lastvagnar sålt elektriska lastbilar till kunder i 45 länder på sex kontinenter. Volvo erbjuder branschens bredaste produktutbud med åtta elektriska modeller, som tillgodoser en mängd olika transportbehov i och mellan städer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dags att sälja Engcon-aktien efter en fantastisk utveckling skriver Dagens industri

Publicerad

den

Engcons tiltrotator

Engcon noterades på börsen för knappt två år sedan och aktien är en succé med en uppgång på närmare 84 procent och en stark ägarlista. Men nu är det dags att sälja, aktiemarknaden har tagit ut för mycket i förskott och Dagens industris analytiker ser en nedsida på 20 procent under det kommande året, motsvarande ett pris på 70 kronor per aktie.

Den negativa sidan sammanfattas av att värderingen är hög, en svag byggkonjunktur här hemma i Norden och ökad risk för konkurrens.

Även om det är en säljrekommendation för aktien så är dock analysen genomgående positiv till företaget. Det är ett kvalitetsbolag bra tillväxtutsikter som har gjort sig mindre beroende av den nordiska marknaden. Även själva kärnan i bolaget, tiltrotatorn, är en genuint bra produkt där Dagens industri tar upp att fyra av de fem ledande företagen i världen är från Sverige.

Aktien stängde på 84,55 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära