Nyheter
Beactica Therapeutics validerade småmolekylära plattform möjliggör effektivutveckling av innovativa läkemedelskandidater
Med sin mångsidiga och kraftfulla plattform skräddarsyr Beactica Therapeutics innovativa småmolekylära läkemedelskandidater som har en riktad verkan mot noga utvalda sjukdomsproteiner. Strategiska samarbeten ger tillgång till värdefull kunskap och möjlighet att arbeta med en bredare portfölj. Det berättar bolagets vd Per Källblad.
Berätta om Beactica Therapeutics och er affärsidé
– Vi är ett forskningsbolag grundat ur världsledande kompetens avseende molekylära interaktioner och molekylär design. Vi har en validerad teknikplattform för effektiv identifiering av innovativa småmolekyler som kan tillämpas brett. Plattformen har utvecklats och validerats under femton år och i samarbete med flera globala läkemedelsbolag såsom Janssen, Takeda, Boehringer Ingelheim och Sanofi. Nu använder vi den för att bygga en egen pipeline av produkter för utlicensiering. Vårt primära fokus är cancer, ett område där det finns enorma behov av bättre läkemedel. Cancer är också det sjukdomsområde där det görs flest licensaffärer, vilket kan vara ett mycket attraktivt alternativ till att bedriva egen utveckling i de mer framskridna kliniska skedena.
Strategiska partnerskap med forskningsinstitut, universitet och läkemedelsbolag utgör en central del av er affärsstrategi. På vilket sätt är partnerskap viktiga för bolagets fortsatta utveckling?
– Ny kunskap om sjukdomar utvecklas idag mycket snabbt, detta har tydliggjorts för alla under den nuvarande pandemin. För att hänga med och bibehålla en framskjuten position i vår konkurrensutsatta bransch är det därför extremt viktigt att vara ute på fältet och samarbeta med andra som också ligger i framkant. Genom att etablera forskningssamarbeten med ledande universitet och institut, både lokalt och globalt, får Beactica på ett effektivt sätt tillgång till värdefull kompetens och kunskap som hade varit extremt dyrt att bygga upp internt.
– För att accelerera våra utvecklingsprogram ingår vi även strategiska partnerskap med andra läkemedelsbolag. På så vis kan vi snabbare nå fram genom kliniska studier så att våra substanser fortare kan göra nytta för patienter. Beactica har för närvarande två utlicensierade program som drivs av två koreanska läkemedelsbolag. De kommer att ansvara för kliniska prövningar och kommersialisering av våra läkemedelskandidater. Partnerskapen ger även viktiga intäkter som vi kan investera i att bredda vår pipeline med fler projekt. Parallellt med att våra partners avancerar våra utlicensierade produkter är målsättningen att inom tre år ha ett eget projekt i klinisk fas.
I mars 2021 tecknade ni ett samarbetsavtal med det koreanska läkemedelsbolaget Oscotec. Vad innebär det här strategiska samarbetsavtalet för er fortsatta utveckling?
– Licensaffären med Oscotec är en milstolpe för Beactica och har ett totalt möjligt avtalsvärde på över 1,5 miljarder kronor. Inledningsvis samarbetar vi kring forskning och preklinisk utveckling av nya anti-cancersubstanser från vårt LSD1- program. Oscotec ges därefter rätt att ta fullt ansvar för klinisk utveckling och kommersialisering. Vi är stolta över detta partnerskap med Oscotec, och deras fokus på immunologi och onkologi gör dem till en idealisk partner för just detta program. Samarbetet frigör även resurser för oss att fokusera mer på våra tidigare utvecklingsprojekt och därigenom bredda vår pipeline av innovativa produkter.
Vilka är era främsta konkurrensfördelar?
– En viktig konkurrensfördel är vår mångsidiga och validerade teknikplattform, som kan tillämpas väldigt brett och som ger innovativa angreppsvinklar på extremt svåra sjukdomsproteiner. Ytterligare en konkurrensfördel är vårt globala affärs- och forskningsnätverk som vi metodiskt byggt upp under lång tid.
Beactica Therapeutics är i dagsläget ett privatägt bolag. Kan en börsnotering bli aktuell för er så småningom?
–Bolaget har idag ett fyrtiotal aktieägare som har finansierat bolaget sedan vi för sex år sedan initierade arbetet med egenutvecklade läkemedelskandidater. Diskussioner med strategiska och långsiktiga investerare som ser Beacticas stora utvecklingspotential är alltid intressanta. Vi överväger löpande olika finansieringsalternativ och det kan absolut bli aktuellt med en börsnotering framöver.
Nyheter
DUG Foodtech vill se en potatisrevolution
Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.
– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.
Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.
– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.
Vad är det för fördelar med potatis?
– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.
– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.
Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.
– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.
DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.
Hur ser marknaden ut?
– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.
– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner
Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.
Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.
Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.
“Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.
Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.
-
Nyheter1 vecka sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter1 månad sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical