Följ oss

Nyheter

XMReality – En offenstiv nyckelspelare i industrins framtida arbetssätt

Publicerad

den

Jörgen Remmelg på XMReality

Linköpingsbaserade XMReality utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring och guidning på distans via Augmented Reality (AR). Hittills har XMReality levererat sin Remote Guidance mjukvara till 57 länder runtom i världen. Efterfrågan på företagets tjänster har ökat kraftigt i samband med Coronapandemin och mycket tyder på att industrins ökade användning av tjänster för guidning på distans är en del av ett långsiktigt paradigmskifte. Det berättar Jörgen Remmelg, vd på XMReality.

Berätta om er affärsidé!

–Vi utvecklar och säljer en lösning som revolutionerar digital kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet, AR. Vi är marknadsledande inom guidning på distans, där man med hjälp av AR kan guida en person på plats för att utbilda, förebygga eller lösa problem på exempelvis en fabrik. Vår egenutvecklade mjukvara, XMReality Remote Guidance, möjliggör guidning via videosamtal som förstärks med verktyg som pekare, ritfunktioner och mycket mer för effektiv kunskapsdelning mellan personer som befinner sig på helt olika platser. Vi har valt att utforma vår tjänst som ett SaaS-erbjudande, något som verkligen har testats under året då användningen av tjänsten har ökat med över 1000 procent och vi ökat antalet företagskunder signifikant!

På vilket sätt effektiviserar ni industriföretagens verksamhet?

–Med vår lösning förkortas tiden för kunden att lösa problemet i samband med stillestånd och oplanerade produktionsstopp som annars riskerar att medföra stora kostnader. När exempelvis en produktionsutrustning inte fungerar är tidsfaktorn helt avgörande. Med vår Remote Guidance kan våra kunder snabbt få den vägledning som behövs för att återuppta driften genom att koppla upp sig mot rätt expert hos exempelvis leverantören av produktionsutrustningen.

Vilken kundnytta levererar ni till industrin, utöver att erbjuda ett verktyg som snabbt kan åtgärda produktionsstopp?

–Vi skapar förutsättningar för industrin att förbättra sin produktivitet genom att erbjuda ett användarvänligt, enkelt och effektivt verktyg som kan användas vid problemlösning, periodiska inspektioner och utbildning. Vi har valt att fokusera på enkelhet och skalbarhet och tjänsten fungerar på vanliga iOS-, Android- samt Windowsenheter. Det krävs heller inte att appen eller mjukvaran är nedladdad för att ta emot ett samtal. För oss är det viktigt att produkten är så användarvänlig att operatörer och servicetekniker på fabriksgolvet har en enkelhet i användandet, vilket också är en av våra framgångsfaktorer.

”Coronapandemin har inneburit en rejäl skjuts framåt för användandet av vår tjänst samtidigt som de underliggande tillväxtfaktorerna är betydligt mer långsiktiga.” säger Jörgen Remmelg, vd XMReality.

Ni har inlett samarbete med flera av världens ledande industriföretag. Hur ser er huvudsakliga målgrupp ut?

–Våra kunder finns främst inom industrin, exempel på våra mer än 80 företagskunder är ABB, Siemens, Electrolux, Nestlé och Bombardier. Vi ser ökad efterfrågan från kunder inom livsmedelsindustrin och förpackningsindustrin. Ytterligare ett spännande segment som växer är läkemedelsindustrin. Vi har även applikationer inom sjukvården där ambulanspersonal i Norge utrustats med smarta glasögon och via vår mjukvara kan koppla upp sig till akutläkare på sjukhuset så snart de kommer fram till olycksplatsen. Vår lösning används också inom Facility Management där fastighetsskötare i Storbritannien hjälper hyresgästerna på distans.

På vilket sätt är er Remote Guidance tjänst en central del av industrins paradigmskifte och framtida arbetssätt?

–I somras intervjuade vi våra tjugo största kunder för att förstå den nuvarande och framtida betydelsen av XMReality Remote Guidance. Drygt 70 procent av kunderna svarade att vår produkt förväntas vara viktig eller mycket viktig i deras verksamhet även efter Coronapandemin.

Undersökningsresultatet tyder på att många av våra kunder betraktar guidning på distans som ett paradigmskifte. De långsiktigt underliggande drivkrafterna bakom det ökade användandet, hållbarhet och ökad effektivitet, är och förblir starka, även efter Coronapandemin.

Hur ser era framtidsplaner ut?

–Vi vill förstås maximera utkomsten av den starka efterfrågan som finns från marknaden Vårt största fokus för tillfället är generellt att stärka vår försäljningsorganisation och specifikt vår närvaro i USA via vårt kontor i Boston. Vad gäller produkten så har vi en stark produktutvecklingsplan med ytterligare funktionalitet och integrationsmöjligheter under framtagning. Den primära målgruppen framöver är fortsatt globala industriföretag med potential att rulla ut vår mjukvara i många länder och/eller produktionsanläggningar.

Avslutningsvis, vad vill du säga till de som funderar på att investera i ert bolag?

–Vi agerar på en global marknad med mycket starka underliggande drivkrafter, däribland skärpta hållbarhetskrav och övergången till ett mer distansbaserat arbetssätt. Coronapandemin har inneburit en rejäl skjuts framåt för användandet av vår tjänst samtidigt som de underliggande tillväxtfaktorerna är betydligt mer långsiktiga då vi skapar stora värden för kunden. Vi har god tillväxt och en kvalitetssäkrad produkt som visat sig fungera väldigt bra över hela världen. Cirka 80 procent av vår affär är återkommande prenumerationer av mjukvara enligt SaaS-modellen med enkel distribution via App Store eller Google Play, med mycket hög bruttomarginal som resultat.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eblitz Group ökar sitt ägande i Gold Town Games

Publicerad

den

Gaming-tangenterna WASD

Gold Town Games har genomfört sin företrädesemission på 12,5 miljoner kronor som blev tecknad till 124 procent. Investeringsföretaget eBlitz Group, som tidigare hette Onoterat, meddelade idag att de via emissionen ökat sitt ägande i Gold Town Games till 4,8 procent.

”Vi ser mycket positivt på att Gold Town Games, som är en av de mest intressanta och skalbara spelstudios i Norden, med en unik spelplattform för mobila manager spel. Bolaget är nu väl finansierat inför hösten, och speciellt inför lansering av kommande mobilspel inom amerikansk fotboll mfl”, säger Lars-Erik Bratt, vd för eBlitz Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Star Vaults spel Mortal Online 2 närmar sig Early Access

Publicerad

den

Mortal Online 2

Star Vault arbetar nu för att leverera de sista delarna av sitt spel Mortal Online 2 fram till Early Access i slutet av detta kvartal och uppger att de ligger mycket bra till och följer schemat.

”Det är med stor spänning och glädje vi äntligen ser fram emot att gå in i Early access, persistent release på både Steam och Epic Games marknadsplats.” säger Star Vaults vd Henrik Nyström.

”Vi har fokuserat på två viktiga områden för att få en så bra spelupplevelse som möjligt. Nybörjarupplevelsen med en robust tutorial som hjälper in alla nya spelare, som vi fick värdefull feedback på under stresstest perioden, samt AI/PvE upplevelsen där spelare möter de datorstyrda varelserna. Vi släppte nyligen en stor uppdatering som sätter Mortal Online 2 PvE i framkant på marknaden. Star Vault har nu en ledande och avancerad AI inom genren vilket ger spelarna en unik upplevelse. Detta är viktigt då det är en bred publik som uppskattar denna typ av spelande i Mortal Online samt att det alltid ger spelarna något intressant att göra i spelet. Exempel på denna avancerade AI är att de vi kallar humanoider i spelet nu kan agera som spelarna när dom slåss mot varandra och hjälper varandra precis som spelarna i en grupp skulle gjort. Vi har även lagt till vårt legendariska troll från en gammal prototyp som denna gång blir verklighet i spelet och det fungerar med vår teknologi vilket är en väldigt stolt milstolpe för oss.”

Nedan är ett kort klipp som visar lite av det AI:n kan göra just nu i betan.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games utvärderar NFT-funktionalitet till sin spelplattform

Publicerad

den

Trading med blockchain

Gold Town Games som gör sportmanagerspel för mobilen har ingått ett samarbetsavtal med Vorto Gaming. Avtalet ger Gold Town Games möjlighet att addera Vorto Gamings system för att hantera digitala tillgångar till befintliga och kommande spel som utvecklats och driftas med Gold Town Games spelplattform W3XM.

Detta ger GTG möjlighet att erbjuda spel som är anslutna till W3XM blockkedjefunktionalitet i form av non-fungible tokens (NFTs) samt en marknadsplattsform för handel med NFTs som tillhandahålls av Vorto Gaming.

– Vi vet att vi har ett starkt erbjudande med vår spelplattform W3XM redan idag men det är naturligtvis väldigt spännande att kunna vara med i ett tidigt skede och därtill utan några investeringskostnader, säger Gold Town Games VD, Pär Hultgren, i en kommentar.

Företag vill utveckla ett managerspel på plattformen

Gold Town Games utvärderar möjligheterna såväl internt som externt att kunna sjösätta ett första spelprojekt som är förstärkt med NFT-funktionalitet. Vorto Gaming har initierat samarbetet med Gold Town Games på uppdrag av en intressent som planerar att utveckla ett managerspel med NFT-funktionalitet. 

– Jag har med stor nyfikenhet följt utvecklingen inom NFT-baserade spel och ser att en bevisad spelplattform för managerspel som W3XM har alla förutsättningar att ta spel med NFT-funktionalitet till nästa nivå, säger Lars Alin, produktchef på Gold Town Games.

Marknaden för NFTs har vuxit explosionsartat under 2021 och flertalet spektakulära försäljningar har skett – närmast Gold Town Games verksamhet kan nämnas att ett unikt samlarkort på den välkända fotbollsstjärnan Ronaldo såldes för hissnande 290.000 USD i ett fotbollsspel med NFT-funktionalitet.

– Vi på Vorto Gaming ser med stor tillförsikt fram emot att öka intäkterna för sportspel som är spunna från detta samarbete och att addera NFTs till managerspel lämpar sig naturligtvis extra väl genom köp och sälj av spelarkort, säger Vorto Gamings VD, Kris Vaivods, i en kommentar.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära