Följ oss

Nyheter

XMReality – En offenstiv nyckelspelare i industrins framtida arbetssätt

Publicerad

den

Jörgen Remmelg på XMReality

Linköpingsbaserade XMReality utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring och guidning på distans via Augmented Reality (AR). Hittills har XMReality levererat sin Remote Guidance mjukvara till 57 länder runtom i världen. Efterfrågan på företagets tjänster har ökat kraftigt i samband med Coronapandemin och mycket tyder på att industrins ökade användning av tjänster för guidning på distans är en del av ett långsiktigt paradigmskifte. Det berättar Jörgen Remmelg, vd på XMReality.

Berätta om er affärsidé!

–Vi utvecklar och säljer en lösning som revolutionerar digital kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet, AR. Vi är marknadsledande inom guidning på distans, där man med hjälp av AR kan guida en person på plats för att utbilda, förebygga eller lösa problem på exempelvis en fabrik. Vår egenutvecklade mjukvara, XMReality Remote Guidance, möjliggör guidning via videosamtal som förstärks med verktyg som pekare, ritfunktioner och mycket mer för effektiv kunskapsdelning mellan personer som befinner sig på helt olika platser. Vi har valt att utforma vår tjänst som ett SaaS-erbjudande, något som verkligen har testats under året då användningen av tjänsten har ökat med över 1000 procent och vi ökat antalet företagskunder signifikant!

På vilket sätt effektiviserar ni industriföretagens verksamhet?

–Med vår lösning förkortas tiden för kunden att lösa problemet i samband med stillestånd och oplanerade produktionsstopp som annars riskerar att medföra stora kostnader. När exempelvis en produktionsutrustning inte fungerar är tidsfaktorn helt avgörande. Med vår Remote Guidance kan våra kunder snabbt få den vägledning som behövs för att återuppta driften genom att koppla upp sig mot rätt expert hos exempelvis leverantören av produktionsutrustningen.

Vilken kundnytta levererar ni till industrin, utöver att erbjuda ett verktyg som snabbt kan åtgärda produktionsstopp?

–Vi skapar förutsättningar för industrin att förbättra sin produktivitet genom att erbjuda ett användarvänligt, enkelt och effektivt verktyg som kan användas vid problemlösning, periodiska inspektioner och utbildning. Vi har valt att fokusera på enkelhet och skalbarhet och tjänsten fungerar på vanliga iOS-, Android- samt Windowsenheter. Det krävs heller inte att appen eller mjukvaran är nedladdad för att ta emot ett samtal. För oss är det viktigt att produkten är så användarvänlig att operatörer och servicetekniker på fabriksgolvet har en enkelhet i användandet, vilket också är en av våra framgångsfaktorer.

”Coronapandemin har inneburit en rejäl skjuts framåt för användandet av vår tjänst samtidigt som de underliggande tillväxtfaktorerna är betydligt mer långsiktiga.” säger Jörgen Remmelg, vd XMReality.

Ni har inlett samarbete med flera av världens ledande industriföretag. Hur ser er huvudsakliga målgrupp ut?

–Våra kunder finns främst inom industrin, exempel på våra mer än 80 företagskunder är ABB, Siemens, Electrolux, Nestlé och Bombardier. Vi ser ökad efterfrågan från kunder inom livsmedelsindustrin och förpackningsindustrin. Ytterligare ett spännande segment som växer är läkemedelsindustrin. Vi har även applikationer inom sjukvården där ambulanspersonal i Norge utrustats med smarta glasögon och via vår mjukvara kan koppla upp sig till akutläkare på sjukhuset så snart de kommer fram till olycksplatsen. Vår lösning används också inom Facility Management där fastighetsskötare i Storbritannien hjälper hyresgästerna på distans.

På vilket sätt är er Remote Guidance tjänst en central del av industrins paradigmskifte och framtida arbetssätt?

–I somras intervjuade vi våra tjugo största kunder för att förstå den nuvarande och framtida betydelsen av XMReality Remote Guidance. Drygt 70 procent av kunderna svarade att vår produkt förväntas vara viktig eller mycket viktig i deras verksamhet även efter Coronapandemin.

Undersökningsresultatet tyder på att många av våra kunder betraktar guidning på distans som ett paradigmskifte. De långsiktigt underliggande drivkrafterna bakom det ökade användandet, hållbarhet och ökad effektivitet, är och förblir starka, även efter Coronapandemin.

Hur ser era framtidsplaner ut?

–Vi vill förstås maximera utkomsten av den starka efterfrågan som finns från marknaden Vårt största fokus för tillfället är generellt att stärka vår försäljningsorganisation och specifikt vår närvaro i USA via vårt kontor i Boston. Vad gäller produkten så har vi en stark produktutvecklingsplan med ytterligare funktionalitet och integrationsmöjligheter under framtagning. Den primära målgruppen framöver är fortsatt globala industriföretag med potential att rulla ut vår mjukvara i många länder och/eller produktionsanläggningar.

Avslutningsvis, vad vill du säga till de som funderar på att investera i ert bolag?

–Vi agerar på en global marknad med mycket starka underliggande drivkrafter, däribland skärpta hållbarhetskrav och övergången till ett mer distansbaserat arbetssätt. Coronapandemin har inneburit en rejäl skjuts framåt för användandet av vår tjänst samtidigt som de underliggande tillväxtfaktorerna är betydligt mer långsiktiga då vi skapar stora värden för kunden. Vi har god tillväxt och en kvalitetssäkrad produkt som visat sig fungera väldigt bra över hela världen. Cirka 80 procent av vår affär är återkommande prenumerationer av mjukvara enligt SaaS-modellen med enkel distribution via App Store eller Google Play, med mycket hög bruttomarginal som resultat.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games förlänger avtalet med Wayne Gretzky

Publicerad

den

Wayne Gretzky

Gold Town Games förlänger licensavtalet gällande Wayne Gretzkys ambassadörskap i World Hockey Manager. Avtalet inleddes i slutet av 2019 och kommer nu att gälla till slutet av 2021. Avtalet innehåller en option om förlängning.

– Samarbetet med Gretzky fungerar väldigt bra, det ger World Hockey Manager en tydlig profil att bygga varumärket kring vilket även stärker bolagets möjligheter att ingå i andra affärsmässiga partnerskap. 2021 ser vi fram emot att arbeta mer med Gretzky i vår marknadsföring, inte minst i hockeyns och hans eget hemland Kanada, säger Gold Town Games VD Pär Hultgren

Under året kommer bolaget att använda befintligt marknadsmaterial med Gretzky, då pandemin försvårat produktionen av nytt innehåll. Tack vare detta har licensavgiften för att använda Gretzkys varumärke under perioden väsentligt reducerats, vilket medför sänkta kostnader under året.

– Vi genererade mycket marknadsmaterial inför den första avtalsperioden med Gretzky, så vi har gott om material till att förändra innehållet i spelet och marknadsföra World Hockey Manager. Det är med stolthet och ära vi arbetar vidare med att befästa World Hockey Managers marknadsposition tillsammans med världens genom tiderna största hockeyprofil, avslutar Pär Hultgren.

Fortsätt läsa

Nyheter

Analytiker ser guldläge i Gold Town Games

Publicerad

den

Gold Town Games fotbollsspel

Analyst Group inleder analysbevakning på Gold Town Games och ser ett guldläge med attraktiv risk-reward och motiverat värde på 2 kr för aktien i ett ”Base scenario”, men en möjlighet att prognoserna lämnar utrymme för upprevidering under kommande kvartal.

”Uppskalning av befintliga två spel, lansering av ytterligare ett och eventuellt tillkännagivande om en fjärde titel – allt detta ligger i korten för år 2021. Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har mycket på gång och med hänsyn till dagens bolagsvärde, samt tänkbara triggers, anser vi att aktien har en attraktiv risk–reward idag. I ett Base scenario estimeras försäljningen stiga till 15 MSEK år 2021 (+35 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 36 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal. Baserat på en P/S-multipel på 2021 års försäljning erhålls ett motiverat värde per aktie om 2 kr i ett Base scenario.”

”Parallellt med uppskalningen av WHM och WFM ämnar Gold Town Games, via tidigare investering i spelstudion Sideline Labs, lansera ett amerikanskt fotbollsspel. Genom att ha fler speltitlar inom olika sporter blir Bolaget mindre säsongskänsliga och får en mer diversifierad intäktsbas. Likt tidigare spel är det Gold Town Games utvecklingsplattform W3XM som utgör grunden och själva ”motorn”. Att utveckla spel från samma plattform skapar korssynergier, där varje nytt spel hela tiden får bättre förutsättningar för att lyckas affärsmässigt.”

Fortsätt läsa

Nyheter

Bioinvent i transformativt skede – får rejält höjd riktkurs

Publicerad

den

Pareto Securities höjde igår sin riktkurs för Bioinvent-aktien ordentligt, från 75 kronor till 115 kronor, och upprepade sin köprekommendation. Analytikern Dan Akschuti går i videon nedan igenom analysen och företaget. Han lyfter bland annat fram att bolaget nu går från att vara ett mer forskningsfokuserat bolag till ett i klinisk stadie. Pareto förväntar sig ett rikt nyhetsflöde under de kommande 12 månaderna och anser att bolaget befinner sig i ett transformativt skede.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära