Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Wicket Gaming står redo för lansering av bolagets första sportmanagerspel på en av världens snabbast växande mobilspelsmarknader

Publicerad

den

Cricket Manager, Wicket Gamings spel

Spelutvecklingsbolaget Wicket Gaming, som utvecklar free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken, går under 2022 in i en ny spännande fas med fokus på intäkter och att skörda frukterna av flera års intensivt utvecklingsarbete. Nu väntar en lansering av bolagets första egenutvecklade spel, Cricket Manager, i Indien, ett land med 1,3 miljarder invånare som står inför en exponentiell tillväxt på mobilspelsmarknaden. Det berättar Eric de Basso, vd på Wicket Gaming.

Eric de Basso, vd för Wicket Gaming
Eric de Basso

Wicket Gaming är ett spelutvecklingsbolag med fokus på att utveckla och distribuera free-to-play spel. Berätta mer om bolaget och er affärsmodell.

− Sedan start 2015 har vi utvecklat vår första titel, Cricket Manager, ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel.  Vi har utvecklat en teknisk skalbar plattform, vilket gör att vi med relativt korta utvecklingstider kan bredda vår spelportföljen till att innefatta fler sportmanagerspel.

2022 blir ett år då ni lanserar Cricket Manager och har ett starkt fokus på intäkter. Hur ser er tillväxtstrategi ut framöver?

− Under första halvåret 2022 lanserar vi Cricket Manager på den indiska subkontinenten, där marknaden för mobilspel genererade intäkter på mer än 4,5 miljarder USD under 2021. Indien är en mobilspelmarknad som väntas befinna sig i kraftig tillväxt under de kommande åren och har i dagsläget drygt 230 miljoner mobilspelare. Vi har i drygt två års tid förberett vår lansering av Cricket Manager på den indiska marknaden. Spelets tekniska plattform är på plats, marknadsföringskanalerna står redo och nu ska vi börja förvärva användare. 2022 blir året då vi fokuserar på intäkter. Vi har utvecklat en gedigen marknadskännedom och samtidigt har den indiska marknaden mognat, vilket innebär att den är redo för Cricket Manager.

Vilka faktorer bidrar till att ni i första hand planerar att lansera Cricket Manager i Indien?

− Indien rankas för närvarande som den femte största globala marknaden för mobilspel när det gäller intäkter. 2020 genomfördes 9 miljarder nedladdningar av mobilspel i landet, som har en befolkning på 1,3 miljarder människor. Dessa faktorer bidrar förstås till att vi väljer att lansera Cricket Manager just i Indien. Ytterligare faktorer som talar för en exponentiell tillväxt på den indiska mobilspelsmarknaden framöver är det faktum att 4G nu rullats ut i merparten av landet samt att det finns en stor nyfikenhet och hunger efter kvalitativa mobilspel med cricket i fokus.

Våren 2022 passerar Wicket Gaming en viktig milstolpe när ni förvärvar den tyska spel- och mediakoncernen Wegesrand. Vilka faktorer gör förvärvet strategiskt viktigt för er framtida tillväxt?

− Wegesrand är en koncern som samlar expertis inom dataspelsutveckling, speldesign och digital utbildning. Wegesrand har även ett flertal egenutvecklade titlar som planeras att lanseras de kommande två åren.  Koncernen har uppvisat en god historisk tillväxt. Efter förvärvet av Wegesrand kommer Wicket Gaming att kunna hantera hela den infrastruktur som krävs för att utveckla och marknadsföra speltitlar i egen regi. Genom förvärvet tillgodogör vi oss spetskunskap inom områdena Games, Media och Education.

I cricketvärlden talas det numera om det svenska techbolaget som utvecklar ett cricket managerspel. Varför har ni valt att signera avtal med tre av cricketvärldens främsta superstjärnor?

− Att cricket är världens näst största sport är inte alltid självklart för oss i Europa, UK undantaget. Cricketstjärnor har många gånger stora följarskaror på sociala medier, och vi har signerat avtal med tre superstjärnor. AB de Villiers, Hardik Pandya och Jasprit Bumrah har tillsammans över 100 miljoner följare på sociala medier. Att vi knutit till oss AB de Villiers, en av de absolut bästa cricketspelarna i modern tid, har genererat kunskap och legitimitet för vårt spel. Cricket är en sport full av känslor och vi har med våra trailers och teasers gjort ett tydligt avtryck på cricketmarknaden. Att AB de Villiers, cricketvärldens förmodligen allra största stjärna, valt att gå ett steg längre och bli aktieägare i Wicket Gaming är en kvittens på att vi hittat rätt på den stora cricketmarknaden. Vår ambition är att signera avtal med ytterligare cricketstjärnor med stora följarskaror på sociala medier.

Vilka faktorer gör Wicket Gaming till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett unikt bolag med en nischad produkt som vänder sig till en stor global marknad. Vi har gedigen erfarenhet av att utveckla och lansera liknande spelplattformar och har även etablerat ett omfattande kontaktnät inom cricket samt marknadsföring och distribution av mobilspel i Indien. Vi har dessutom tillgång till ovärderliga data som tydliggör exakt vad spelarna efterfrågar i den här typen av spel. Timingen i vår lansering är helt rätt, nu är den indiska marknaden teknikmässigt redo för den här typen av free-to-play spel med ett omfattande speldjup.

Fakta: Wicket Gaming är ett svenskt spelutvecklingsbolag som grundades 2015. Bolagets affärsidé bygger på att utveckla och distribuera så kallade free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken. Sedan start har Bolaget arbetat med att utveckla sin första titel, Cricket Manager, som är ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel. Wicket Gaming är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn WIG.

Nyheter

Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien

Publicerad

den

Radar i trafiken

Gapwaves, det svenska teknikbolaget som utvecklar vågledarbaserade radarantenner för fordonsindustrin, ser ut att ha fått vind i seglen. Enligt en ny analys från Redeye har bolaget tagit flera avgörande steg mot lönsamhet – något som också kan innebära en vändning för aktien, som haft en fem år lång negativ utveckling.

Tillväxt på bred front

I den senaste kvartalsrapporten överträffade Gapwaves förväntningarna på samtliga nyckelområden. Intäkterna landade på 24,1 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 66 procent jämfört med samma period i fjol – och hela 20 procent över Redeyes prognos. Bakom ökningen ligger främst utrustningsförsäljning och projektintäkter från stora Tier 1-leverantörer som Valeo, Hella och Desay SV.

Trots att produktionsvolymerna ännu är relativt låga, är den långsiktiga potentialen stor. Med start av volymproduktion hos Valeo den 1 juli – där Gapwaves får intäkter per såld produkt snarare än via licenser – väntas intäkterna öka markant. Försäljningsmodellen hos Valeo ger dessutom upp till tio gånger högre intäkter än motsvarande avtal med Hella.

En pipeline av triggers

Redeye beskriver Gapwaves framtid som en ”transportband av katalysatorer”, där flera kundprojekt just nu befinner sig i övergången från utvecklingsfas till volymproduktion. Bland annat nämns kinesiska Desay SV, med produktionsstart väntad 2026, samt ännu ej namngivna Tier 1-leverantörer i Nordamerika och Asien med tänkta produktionsstarter 2027 och 2028.

Att dessa avtal ofta innehåller volymgarantier ger dessutom en viss intäktssäkerhet – något som är ovanligt i den annars så volatila fordonsindustrin.

Stark teknisk plattform

Gapwaves tekniska lösning – baserad på vågledarteknologi – är ett svar på industrins ökade krav på högupplösta radarantenner. Nya säkerhetsregler, exempelvis Euro NCAP:s krav på autobroms för femstjärnig krocksäkerhet, driver på behovet av avancerade radarprodukter. Gapwaves har lyckats möta denna efterfrågan och har nu produktionskapacitet för över tre miljoner antenner per år, genom samarbete med tillverkaren Frencken Group.

Utmaningar kvarstår – men kapitalbehovet ser hanterbart ut

Trots positiva signaler återstår vissa finansiella utmaningar. Bolaget har ännu inte nått lönsamhet, och kassaflödet är fortsatt negativt. Men med en solid kassa, tydlig kostnadskontroll och potentiella intäkter från nya avtal, bedömer Redeye att Gapwaves har tillräckliga resurser för att ta sig till break-even.

Dessutom kan nya kundavtal medföras av större förskottsbetalningar, vilket ger ytterligare finansiellt handlingsutrymme.

Momentum byggs inför 2026

Med produktion i gång hos både Hella och Valeo, en växande pipeline av volymavtal och ett starkt teknikfokus ser Gapwaves ut att stå inför ett genombrott. Redeye behåller sina finansiella prognoser oförändrade men höjer sin kvalitetsbedömning och lyfter fram den alltmer attraktiva långsiktiga potentialen. Basvärderingen ligger kvar på 26 kronor per aktie, med ett bull case på 38 kronor.

För investerare med tålamod och tro på fordonsradarns framtid kan Gapwaves nu vara ett bolag att hålla extra ögonen på.

Fortsätt läsa

Nyheter

XMReality når det uppsatta målet om positivt kassaflöde

Publicerad

den

XMReality har under det gångna året genomfört större förändringar av verksamheten för att minska kostnader och nå lönsamhet. Genom dessa förändringar har bolaget under juni månad nått en kostnadsnivå som ligger i nivå med intäkten från mjukvaruprenumerationer, och därmed uppfyllt det tidigare kommunicerade målet att generera positivt kassaflöde.

Under 2024 kommunicerades en plan för bolaget som prioriterade kostnadsminskningar, med målet att verksamheten skulle bli lönsam. Under hösten 2024 sattes det finansiella målet att verksamheten skulle börja generera positivt kassaflöde på årsbasis under våren 2025. Under juni månad nåddes målet, då den månatliga återkommande intäkten (MRR) för första gången översteg verksamhetens kostnader på månadsbasis.

“Att ställa om verksamheten till lönsamhet har krävt många stora förändringar, vilket har upptagit en stor del av vår tid och vårt fokus under det gångna året.” säger Alexander Sandström, vd på XMReality. “Nu när dessa förändringar är fullt ut genomförda ser jag fram emot att vi kan lägga mer tid på att utveckla både marknadsföring, sälj, kundrelationer och vår produkt vidare för att göra bolaget ännu bättre i framtiden.”

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite tar in ytterligare 6 miljoner kronor till sin bitcoin treasury

Publicerad

den

Tidigare denna månad började Fragbite Group att anlägga en bitcoin treasury-strategi med en finansiering på 5 miljoner kronor. Patrik von Bahr utsågs till treasury director.

Idag meddelade Fragbite att man tar in ytteligare 6 miljoner kronor via konvertibler som kan konverteras till 13 kronor per aktie.

”Det gläder mig att vi på kort tid mottagit stort intresse för affärsområde Bitcoin Treasury och vår långsiktiga strategi att öka aktieägarvärdet med bitcoin som hävstång. Nu engagerar vi nya investerare och tar in ytterligare etableringslikvid för att så snabbt som möjligt kunna påbörja förbättringen av Bolagets kapitalstruktur,” säger Patrik von Bahr, Bitcoin Treasury Director, Fragbite Group.

Investeringen genomförs med målsättningen att ge Fragbite Groups nya affärsområde Bitcoin Treasury ytterligare etableringslikvid. Det nya affärsområdet möjliggör för placering av överskott från bolagets kärnverksamhet i bitcoin i syfte att bygga en stark kapitalstruktur i koncernen.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära