Nyheter
Strategiskt långsiktigt samarbete innebär ett avgörande genombrott för H&D Wireless
Techkoncernen H&D Wireless marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. Koncernens ambition är att stötta stora och medelstora företags digitalisering med mjukvara, hårdvara och konsulttjänster. H&D Wireless har erhållit ett MoU, memorandum of understanding kring samverkan med ett stort globalt bolag. Samarbetet kommer sannolikt att bli koncernens hittills viktigaste milstolpe. Det berättar Pär Bergsten, vd på H&D Wireless.
Berätta om H&D Wireless och koncernens verksamhet.
–H&D Wireless grundades 2009 och är i dagsläget en koncern bestående av fyra bolag som levererar teknik, kompetens och helhetslösningar till företag som vill digitalisera och automatisera sina affärsprocesser i syfte att stärka konkurrenskraften. Vi marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. 2016 listades bolaget, sedan dess har vi tagit in närmare 250 mkr i kapital. Ett av våra bolag erbjuder SaaS-tjänster i form av mjukvara till industrin. Bland bolagets kunder finns Volvo Penta och Volvo Cars. Koncernens andra bolag utvecklar och säljer hårdvarumoduler. Bland bolagets kunder finns bland annat Atlas Copco. Vårt tredje koncernbolag är ett konsultbolag som samlar mjukvarukompetens. Vårt fjärde koncernbolag är ett mekanikbolag som tillhandahåller mekanisk utrustning och erbjuder robotprogrammering.
Hur ser er målgrupp ut och vad utmärker era produktlinjer?
– Vi fokuserar på aktörer inom områdena tillverkande industri, exempelvis fordonsindustri, logistik och transport. Samtliga segment präglas av stora flöden och där förbättringar i effektivitet och resursutnyttjande kan göra stora skillnader finansiellt. En gemensam nämnare för de produktlinjer vi erbjuder är ett tydligt fokus på att skapa värde för kunderna genom att tillhandahålla teknik och kunnande som möjliggör trådlös uppkoppling, positionering, digitalisering eller övervakning av centrala flöden och resurser. Sammanfattningsvis hjälper vi stora industribolag att digitalisera sin verksamhet.
Vad har ni i pipeline för koncernen under 2023 samt andra halvåret 2022?
– En viktig ambition är att samtliga fyra koncernbolag ska bli lönsamma av egen kraft och därmed stå på egna ben rent resultatmässigt. Vårt mekanikbolag är redan lönsamt och när det stora strategiska samarbetet som ännu inte offentliggjorts gått i lås kommer även våra övriga tre koncernbolag att vara lönsamma. Vår långsiktiga vision är att bli marknadsledande i Norden inom tjänster baserat på realtidslokaliseringssystem/IoT, digitalisering och AI (Machines Learning) och därefter, tillsammans med våra kunder, expandera verksamheten internationellt.
Ni har erhållit ett MoU, Memorandum of understanding, från ett stort multinationellt bolag, med syfte att starta förhandling om ett större samarbetsavtal. Hur ser tidsplanen ut för detta strategiskt viktiga samarbete?
– Målet för samarbetet är våra produkter och tjänster inom trådlös kommunikation och IoT. Ursprungstanken var att starta förhandling om ett större samarbetsavtal under första kvartalet 2022 och även att slutföra och signera avtalet under första kvartalet. På grund av komplexiteten i affären, har även denna förhandling fördröjts på grund av den utdragna pandemin samt oplanerade krigsutbrottet i Ukraina. Vår målsättning är nu i stället att avtalet kan utformas och undertecknas under andra kvartalet 2022. Den tekniska utvärderingen har gjorts med demonstrationer och har utfallit positivt med bra gensvar. Det nya samarbetet är långsiktigt och omfattande, det rör sig om ett globalt bolag som ska bli en kanal för våra produkter framöver. Samarbetet innebär bland annat att vår säljavdelning utökas exponentiellt. Ambitionen är att kunna presentera vårt nya strategiska samarbete på mässan Embedded World i Nürnberg kring midsommar.
Vilka faktorer gör H&D Wireless till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi är verksamma inom ett mycket expansivt och snabbväxande fält. Vår aktie är i dagsläget undervärderad och vi var tidigt ute med helhetslösningar för industribolags digitaliseringsprocesser. Vi har på senare år investerat 250 miljoner kronor i koncernen, vilket lett till betydande framsteg hos många stora industriella kunder.
Fakta: H&D Wireless är en svensk leverantör av teknologi och tjänster inom Internet of Things och realtidspositionering med molnplattformarna Griffin® samt GEPS®. H&D Wireless grundades 2009 och har levererat över 1 miljon trådlösa produkter hittills för IoT och M2M-lösningar över hela världen. Företaget utvecklar och levererar lösningar som digitaliserar och visualiserar fysiska processer och identifierar bland annat hanteringen av material, verktyg och maskiner med sin egenutvecklade lösning GEPS® (Griffin Enterprise Positioning Service). Sen halvårsskiftet 2019, ingår även MES systemet Casat i koncernen. H&D Wireless aktie är listad på Nasdaq First North, kortnamn HDWB.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter5 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien