Nyheter
Strategiskt långsiktigt samarbete innebär ett avgörande genombrott för H&D Wireless

Techkoncernen H&D Wireless marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. Koncernens ambition är att stötta stora och medelstora företags digitalisering med mjukvara, hårdvara och konsulttjänster. H&D Wireless har erhållit ett MoU, memorandum of understanding kring samverkan med ett stort globalt bolag. Samarbetet kommer sannolikt att bli koncernens hittills viktigaste milstolpe. Det berättar Pär Bergsten, vd på H&D Wireless.

Berätta om H&D Wireless och koncernens verksamhet.
–H&D Wireless grundades 2009 och är i dagsläget en koncern bestående av fyra bolag som levererar teknik, kompetens och helhetslösningar till företag som vill digitalisera och automatisera sina affärsprocesser i syfte att stärka konkurrenskraften. Vi marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. 2016 listades bolaget, sedan dess har vi tagit in närmare 250 mkr i kapital. Ett av våra bolag erbjuder SaaS-tjänster i form av mjukvara till industrin. Bland bolagets kunder finns Volvo Penta och Volvo Cars. Koncernens andra bolag utvecklar och säljer hårdvarumoduler. Bland bolagets kunder finns bland annat Atlas Copco. Vårt tredje koncernbolag är ett konsultbolag som samlar mjukvarukompetens. Vårt fjärde koncernbolag är ett mekanikbolag som tillhandahåller mekanisk utrustning och erbjuder robotprogrammering.
Hur ser er målgrupp ut och vad utmärker era produktlinjer?
– Vi fokuserar på aktörer inom områdena tillverkande industri, exempelvis fordonsindustri, logistik och transport. Samtliga segment präglas av stora flöden och där förbättringar i effektivitet och resursutnyttjande kan göra stora skillnader finansiellt. En gemensam nämnare för de produktlinjer vi erbjuder är ett tydligt fokus på att skapa värde för kunderna genom att tillhandahålla teknik och kunnande som möjliggör trådlös uppkoppling, positionering, digitalisering eller övervakning av centrala flöden och resurser. Sammanfattningsvis hjälper vi stora industribolag att digitalisera sin verksamhet.
Vad har ni i pipeline för koncernen under 2023 samt andra halvåret 2022?
– En viktig ambition är att samtliga fyra koncernbolag ska bli lönsamma av egen kraft och därmed stå på egna ben rent resultatmässigt. Vårt mekanikbolag är redan lönsamt och när det stora strategiska samarbetet som ännu inte offentliggjorts gått i lås kommer även våra övriga tre koncernbolag att vara lönsamma. Vår långsiktiga vision är att bli marknadsledande i Norden inom tjänster baserat på realtidslokaliseringssystem/IoT, digitalisering och AI (Machines Learning) och därefter, tillsammans med våra kunder, expandera verksamheten internationellt.
Ni har erhållit ett MoU, Memorandum of understanding, från ett stort multinationellt bolag, med syfte att starta förhandling om ett större samarbetsavtal. Hur ser tidsplanen ut för detta strategiskt viktiga samarbete?
– Målet för samarbetet är våra produkter och tjänster inom trådlös kommunikation och IoT. Ursprungstanken var att starta förhandling om ett större samarbetsavtal under första kvartalet 2022 och även att slutföra och signera avtalet under första kvartalet. På grund av komplexiteten i affären, har även denna förhandling fördröjts på grund av den utdragna pandemin samt oplanerade krigsutbrottet i Ukraina. Vår målsättning är nu i stället att avtalet kan utformas och undertecknas under andra kvartalet 2022. Den tekniska utvärderingen har gjorts med demonstrationer och har utfallit positivt med bra gensvar. Det nya samarbetet är långsiktigt och omfattande, det rör sig om ett globalt bolag som ska bli en kanal för våra produkter framöver. Samarbetet innebär bland annat att vår säljavdelning utökas exponentiellt. Ambitionen är att kunna presentera vårt nya strategiska samarbete på mässan Embedded World i Nürnberg kring midsommar.
Vilka faktorer gör H&D Wireless till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi är verksamma inom ett mycket expansivt och snabbväxande fält. Vår aktie är i dagsläget undervärderad och vi var tidigt ute med helhetslösningar för industribolags digitaliseringsprocesser. Vi har på senare år investerat 250 miljoner kronor i koncernen, vilket lett till betydande framsteg hos många stora industriella kunder.
Fakta: H&D Wireless är en svensk leverantör av teknologi och tjänster inom Internet of Things och realtidspositionering med molnplattformarna Griffin® samt GEPS®. H&D Wireless grundades 2009 och har levererat över 1 miljon trådlösa produkter hittills för IoT och M2M-lösningar över hela världen. Företaget utvecklar och levererar lösningar som digitaliserar och visualiserar fysiska processer och identifierar bland annat hanteringen av material, verktyg och maskiner med sin egenutvecklade lösning GEPS® (Griffin Enterprise Positioning Service). Sen halvårsskiftet 2019, ingår även MES systemet Casat i koncernen. H&D Wireless aktie är listad på Nasdaq First North, kortnamn HDWB.
Nyheter
AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar bolaget Sferical AI

AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar tillsammans bolaget Sferical AI, som ska driva och utveckla avancerad AI-infrastruktur för svenska företag.
Detta markerar nästa fas i det svenska näringslivssamarbete som tillkännagavs av Marcus Wallenberg och NVIDIAs vd Jensen Huang i maj, då Huang tilldelades en hedersdoktorstitel av Linköpings universitet. Syftet med det nya bolaget är att stärka svensk industris konkurrenskraft genom att erbjuda deltagande företag världsledande datorkraft för AI i en integrerad, suverän och säker infrastruktur.
”Genom denna satsning skapar vi möjligheten för några av de ledande företagen i Sverige att positionera sig i täten på den snabba strukturella förändringen av näringslivet som utveckling och användning av AI medför”, säger Marcus Wallenberg, ordförande för Wallenberg Investments.
AI-systemet, som avses att placeras i Linköping, kommer att baseras på två NVIDIA DGX SuperPODs med den senaste generationen av NVIDIA DGX GB300-system. Totalt handlar det om 1 152 tätt sammankopplade avancerade GPU:er som möjliggör snabb träning och driftsättning av stora och komplexa AI-modeller.
Parallellt med lanseringen av det nya bolaget inleds arbetet med att etablera ett NVIDIA AI Technology Centre i Sverige. Centret kommer att arbeta tillsammans med de deltagande företagen för att skräddarsy företagens AI-system och utveckla nya applikationer. På längre sikt kommer centret även att stödja det bredare svenska näringslivet med kompetenshöjande initiativ, såsom utbildningar genom NVIDIA Deep Learning Institute.
Jenny Nordlöw tillträder som verkställande direktör och Anders Ynnerman utses till arbetande styrelseordförande i Sferical AI.
”Initiativet visar på den svenska förmågan att samarbeta i angelägna frågor. Vi kommer att kunna dra nytta av den samlade kompetensen inom de deltagande bolagen och vi ser redan hur utbytet mellan vitt skilda bolag skapar stora mervärden”, säger Anders Ynnerman.
”Jag är ödmjuk inför uppgiften att leda Sferical AI framåt och ser fram emot att, tillsammans med våra partners, etablera nästa generations AI-infrastruktur i Sverige och stärka svensk industris konkurrenskraft”, säger Jenny Nordlöw.
Nyheter
Refine Groups dotterbolag Lybe växlar som en av de första i Sverige upp inom Shopify Plus

Refine Groups dotterbolag Lybe har tagit en dubbel position som leverantör av tekniktjänster inom nordisk e-handel. Lybe har utsetts till officiell Shopify Plus-partner som ett av endast åtta företag i Sverige, och blir samtidigt den första svenska byrån med ett erfaret dedikerat B2B-team.
Shopify har på senare år breddat sitt erbjudande till större företagskunder och satsar på B2B-segmentet. Plattformen erbjuder idag funktioner som stödjer komplexa affärsflöden, anpassad prissättning, kundspecifika kataloger och globala marknader – allt med den flexibilitet och prestanda som gjort Shopify världsledande inom e-handel.
Genom att kombinera sin nya status som Shopify Plus-partner med lång erfarenhet av digitala B2B-lösningar kan Lybe erbjuda nordiska företag skräddarsydda lösningar som ger snabb implementering, global räckvidd och låg total ägandekostnad (TCO).
“Vi har lång erfarenhet av att skapa digitala B2B-lösningar som driver tillväxt och effektiviserar våra kunders processer. Med Shopifys nya B2B-fokus och vårt dedikerade expertteam kan vi nu leverera dessa lösningar snabbare och med större affärsnytta än någonsin”, säger Håkan Jonsson Bodvar, VD på Lybe.
Denna satsning gör att Lybe och Refine Group stärker sin position som en ledande partner för nordiska företag som vill skala sina B2B-satsningar utan att kompromissa på flexibilitet, prestanda eller kundupplevelse.
Nyheter
Odinwell har tagit fram en handhållen produkt för sårvård

Odinwell är kända för sina lösningar där förband-integrerade sensorer kontinuerligt övervakar statusen på ett sår. Nu har företaget introducerat ett komplement, en handhållen enhet som möjliggör avläsning av bakteriell biomarkör i sårförband för att kunna avgöra om förbandet behöver bytas eller ej. Detta genom att den handhållna enheten hålls ovanför förbandet och lyser igenom och fångar upp signalen från biomarkören. Målet är att kunna erbjuda stöd till sjukvårdspersonal och hjälpa dem att avgöra om ett förband behöver bytas. Detta kan minska risken för infektioner, spara tid för vårdpersonal och förbättra patientens upplevelse.
”Sårvård utgör en betydande del av den dagliga arbetsbördan inom vården, både i tid och resurser. Med vår nya handhållna enhet kan vårdpersonal snabbt få en indikation på om ett förband behöver bytas eller ej. Det innebär en potentiell tidsbesparing i en redan hårt pressad vårdmiljö och vi adresserar ett konkret behov med en lösning som har potential att skapa värde både kliniskt och kommersiellt” säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.
”Det finns idag ingen produkt på marknaden som möjliggör direkt avläsning av bakterienivåer i själva sårförbandet. Vi skickade in en patentansökan på denna innovation tidigare i år och även om det är en bit kvar till att produkten kan nå marknaden så är det viktigt att kunna visa upp en lösning som både kan spara tid och minska risken för sårkomplikationer. Vi ser att detta koncept kan tilltala en bred grupp av samarbetspartners” fortsätter Andersson.
Den nya prototypen kommer demonstreras vid kommande medicintekniska konferenser såsom SAWC konferensen i början av september.
-
Nyheter2 månader sedan
Cell Impact är en teknikledare i vätgasrevolutionen
-
Nyheter2 månader sedan
Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren
-
Nyheter2 månader sedan
Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin
-
Nyheter4 veckor sedan
Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien
-
Nyheter3 veckor sedan
Securitas levererar enligt plan – aktien fortsatt köpvärd anser Di
-
Nyheter2 månader sedan
Analytikerna är inte positiva till Terranors IPO
-
Nyheter2 månader sedan
mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor
-
Nyheter1 månad sedan
SEB justerar ned prognoser men ser fortsatt värde i Green Landscaping