Nyheter

Star Vault kan bli först med att använda Unreal Engine 5 i ett MMO-spel

Publicerad

den

Lanseringen av Star Vaults spel Mortal Online 2 fick inte en optimal inledning, men företaget vänder steg för steg utvecklingen. Den senaste uppdateringen (necro-patchen) har fått ett mycket positivt mottagande i såväl förbättrade användardata som omdömen (78% positiva på Steam). Detta har även bidragit till att antalet spelare ökat. Att merparten av spelarna gillar spelet kan utläsas av att nya spelare spenderar över en timme i MO2, vilket är klart över genomsnittet för en ny spelare på Steam skriver Star Vault. Datan är baserad på ca 121.000 spelare.

I Star Vaults tidsplanering för förbättringar och utökat innehåll i MO2 finns övergången till Epic Games nyaste version av spelmotorn Unreal (UE5) som en viktig milstolpe. Star Vault har som målsättning att lansera MO2 på Epics distributionsplattform Epic Games Store före utgången av 2022 och då med UE5 implementerad. Detta bedöms kunna skapa en hel del värdefull synlighet för MO2, i synnerhet då MO2 har goda möjligheter att bli det första MMO-spelet som kan dra nytta av förbättringarna som UE5 kommer med som spelmotor. Att Star Vault då också har en fungerande nätverkslösning som är integrerad med UE5 borde kunna skapa nya affärsmöjligheter för Star Vault som bolag. Redan idag har Star Vault blivit kontaktade av externa bolag som är intresserade av samprojekt och/eller licensiering av teknik.

”Tillsammans med de förbättringar vi redan gör med MO2 kommer övergången till Unreal Engine 5 att bli ett stort steg i rätt riktning för Mortal Online 2. Att vi dessutom har de finansiella musklerna att inte stressa fram bytet eller att koppla på abonnemangsmodellen innan vi har en riktigt vass version av spelet gör mig trygg i mitt uppdrag som VD och som större aktieägare”, säger Star Vaults VD, Henrik Nyström, i en kommentar.

Star Vault släppte nyligen en ny trailer för Mortal Online 2:

Populära

Exit mobile version