Följ oss

Nyheter

Vad hände med lanseringen Star Vault?

Publicerad

den

Star Vault har under lång tid arbetat med den stora nylanseringen av spelet Mortal Online 2, där det för första gången även skulle släppas på Epic Game Store och den delen av affärsmodellen som inkluderar en månadsavgift för att spela skulle aktiveras. Den 28 november var den stora lanseringsdagen och inför detta hade en serie pressmeddelanden publicerats, det senaste den 27 november med rubriken ”Nya Mortal Online 2 går live imorgon den 28 november som planerat”.

Problemet? Någon lansering i Epic Game Store har inte skett, det står bara ”Coming soon” och från bolaget har det varit helt tyst.

För att sätta detta i perspektiv. Mortal Online är den enda produkten som bolaget har idag, det är 100 procent av verksamheten. Spelet finns visserligen på den största pc-spelsbutiken Steam, men där har det funnits sedan början av 2022. Lanseringen på Epic Game Store med uppbackning från Epic Games skulle vara den stora händelsen.

Uppdatering: Problem vid lanseringen

Den 1 december bröt Star Vault tystnaden och gav en förklaring till vad som hänt. Ett problem med servern störde spelandet, därför pausade man lanseringen. Problemet uppges nu vara åtgärdat och spelet ska lanseras på Epic Game Store, och när det har skett så ska även marknadsföringen via streamers aktiveras.

Ett ytterligare problem som bolaget flaggar för är att nybörjare kan få en dålig upplevelse då de omgående blir överfallna. Bolaget ska nu göra justeringar så att nybörjarområden blir säkrare.

Trailer för lanseringen av nya Mortal Online 2

Nyheter

Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien

Publicerad

den

Förpackningar från Billerud

Billerud har haft motgångar och aktien har stått still i ett årtionde. Men nu är det dags för en vändning, Dagens industri skriver att vinsterna kommer att stiga kraftigt under 2025-2026 och med det kommer även höjda utdelningar.

”Billerud har en relativt stark position i Europa med välinvesterade anläggningar och mestadels mer lönsamma produktkategorier. Dessutom har bolaget sedan ett par år den amerikanska verksamheten som ytterligare ett ben att stå på.”

I USA måste verksamheten ställas om med marknadens förändring. Här valde Billerud att skjuta på investeringarna, i stället för en jätteinvestering så ställer man nu om över tid. Det ser ut att ha blivit ett bra val då inflationen stack i höjden.

Dagens industri spår att Billerud kommer att ha ett fritt kassaflöde på över 3 miljarder kronor under 2025 och 2026 där man tror att merparten kommer under 2026. Då kan bolaget både höja utdelningen och sänka nettoskulden.

Dagens industris analytiker Mikael Olsson ser en potential på 25 procent för aktien på ett års sikt.

Billerud-aktien stängde i fredags på 108,70 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat

Publicerad

den

SAAB-logga

Saabs försäljningsintäkter för helåret 2024 förväntas bli cirka 63,8 miljarder kronor, motsvarande en organisk försäljningstillväxt på 23,4 procent. Dvs betydligt högre än tidigare prognos som var i den övre delen av spannet 15-20 procent för helåret 2024.

Den ökade organiska försäljningstillväxten om 23,4 procent för helåret 2024 är ett resultat av en bättre än förväntad försäljningsutveckling. Detta är en följd av ovanligt god projektexekvering i det fjärde kvartalet. Försäljningsintäkterna i kvartalet förväntas bli cirka 20,9 miljarder kronor med en organisk försäljningstillväxt om 29,3 procent.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet förväntas öka till cirka 2,0 miljarder kronor. Rörelsemarginalen i det fjärde kvartalet förväntas stiga till 9,4 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland

Publicerad

den

Dug-mjölk

Dug Foodtech inleder 2025 med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.

Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.

”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära