Nyheter
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
Under våren stod det klart att Star Vault hade en växande skara av månadsbetalande spelare för sitt spel Mortal Online 2 efter att först ha haft vissa tekniska problem i slutet av 2023. Nu har företaget kommit med en uppdatering och det står klart att tillströmningen av aktiva spelare har fortsatt att vara stark. Spelet har nu blivit så pass bra att spelare tycker att det är värt att förutom att köpa själva spelet även betala månadsprenumerationen.
Star Vault skriver att ny uppskattad funktionalitet som adderas på månadsbasis och draghjälp från spelinfluencers som aktivt spelar och streamar spelet bedöms vara de bidragande orsakerna till att basen av prenumeranter i spelet fortsätter att öka. Bättre användarbetyg och positiv feedback från spelarna är också bidragande till den fortsatt positiva trenden. Företaget betonar att man hittills inte har betala spelinfluencers för att spela och streama Mortal Online 2, men skriver att det kan komma att ändras genom framtida marknadskampanjer för att öka användarbasen ytterligare.
Star Vaults VD Henrik Nyström gav idag nedanstående detaljerade uppdatering:
Unreal Engine 5
UE5 är en viktig milstolpe för Star Vault eftersom spelmotorn framtidssäkrar spelet och ger oss färre restriktioner i vårt ambitiösa sandbox MMORPG. Sedan april månad i år har vi återgått till en frekvent uppdateringscykel med spännande nya funktioner ungefär en gång i månaden, vilket har bidragit till att öka både spelaraktiviteten och antalet aktiva spelare.
Uppdateringar & expansioner
I juli, precis före semesterperioden, släppte vi en stor och viktig expansion som introducerade långsiktig karaktärsutveckling, vilket har mottagits mycket positivt av våra spelare. Denna expansion har bidragit till att flera spelare har återvänt till spelet, samtidigt som nya spelare har upptäckt det och nu har mer att göra i spelet. Tidigare klagomål om brist på innehåll har adresserats, vilket syns i de goda betyg och den positiva feedback vi har fått. Vårt ”masterysystem”, där spelare kan nå nivå 1000, har blivit en stor hit och erbjuder långsiktiga mål som håller spelarna engagerade. Det beräknas ta flera år för den första spelaren att nå nivå 1000, vilket är ett tecken på systemets djup och komplexitet.
Balans & PvP
Vi har säkerställt att det nya systemet inte påverkar PvP-balansen, vilket är kritiskt för vårt spel. Våra spelare kan fortfarande konkurrera rättvist, vilket är en av de viktigaste aspekterna. Vi vill även att nya spelare som hittar MO2 känner att dom kan delta och bidra i spelarkonflikter utan att dom ska behöva månader för kunna delta, vilket man oftast behöver i mer traditionella MMORPG-spel.
Marknadsaktiviteter & synlighet
Vi har inlett flera marknadsaktiviteter för att öka spelets synlighet och attrahera nya spelare. Traditionell marknadsföring har visat sig vara mindre effektiv, så vi har använt specifikt riktade strategier. Vissa av dessa metoder har visat sig vara mycket framgångsrika, medan andra inte har passat lika bra för MO2. Vi kommer fortsätta att utforska nya metoder och förfina de som fungerar bäst.
Influencers & streamers
Vi har sett en ökning av influensers som aktivt spelar och streamar spelet, vilket har lett till en snabb tillströmning av spelare. Det är glädjande att se en av världens största streamers, ”summit1g”, spela och streama under några timmar, vilket lockade många nya intresserade spelare.
Framtida marknadsaktiviteter
Vi har en uppsättning planerade marknadsaktiviteter som vi är övertygade om kommer att öka antalet spelare de kommande månaderna. Hela teamet är nu tillbaka och laddade efter semestertider och vi ser fram emot att implementera och följa upp dessa planer.
Stärkt marknadsposition
MO2 har blivit allt bättre med varje patch och antalet spelare fortsätter att öka. Innan uppdateringen till UE5 ansåg en stor del av spelarna att spelet inte var värt en prenumeration men nu bekräftar de flesta att det är värt det, tack vare förbättrad funktionalitet och omfattande innehåll. Varje patch lägger till ytterligare innehåll som når en bredare publik, vilket fortsätter att stärka spelets position på marknaden.
Världsledande teknologi
Vi är stolta över vad vårt sammansvetsade team har åstadkommit under de senaste åren med att ta MO2 till nästa nivå som ett unikt sandbox MMORPG med en banbrytande server meshingteknologi. Vår serverstruktur, som möjliggör en sömlös värld där alla kan spela tillsammans utan laddningstider och instanser, gör vårt MMORPG unikt och världsledande inom denna teknologi. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och förbättra spelet.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter5 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien