Nyheter
Novedo samlar framgångsrika entreprenörsledda bolag i en nystartad industrigrupp
Novedo är en privatägd företagsgrupp som grundades 2021. Novedos affärsidé är att förvärva och utveckla företag där entreprenören både vill sälja sitt bolag och driva det vidare. Gruppens elva bolag med 650 anställda omsätter drygt en miljard kronor. Ambitionen är att på sikt bygga upp en framgångsrik börsnoterad industrigrupp. Det berättar Novedos vd Per-Johan Dahlgren.
Berätta om Novedo och bolagets affärsidé
– Novedo är en förvärvsbaserad industrigrupp som gjorde sina första förvärv 2021. Vår affärsidé är att förvärva fina, välskötta och stabila bolag med långsiktigt god lönsamhet inom industri- och serviceföretag på B2B marknader. Vi förvärvar och utvecklar bolag med starka kassaflöden där entreprenörerna vill sälja men samtidigt jobba kvar inom bolaget. Novedo grundades av serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh, som har grundat Diamorph och är storägare i teknikkoncernen Sdiptech. Fredrik Holmström, som startat bostadsutvecklingsbolaget Magnolia, är en av våra storägare. Sommaren 2021 kommunicerade vi våra första tio bolag och det pågår i dagsläget flertalet dialoger med fina bolag som drivs av duktiga entreprenörer.
Vilken typ av bolag förvärvar ni?
– Bland välskötta och lönsamma bolag med god kultur och nöjda kunder söker vi engagerade entreprenörer som vill stanna kvar och fortsätta driva sina verksamheter utifrån sitt beprövade framgångsrecept även efter att vi gått in som ägare.
Vad erbjuder ni företagsägarna som väljer att bli en del av Novedo?
– Vi ger företagsledarna stor frihet att självständigt fortsätta driva sina bolag. Bolagens entreprenörer går även in som delägare i Novedo, vilket genererar ett gemensamt engagemang inom gruppen. Entreprenörerna fortsätter att leda sina bolag i samma positiva anda som tidigare men med större utvecklingsmöjligheter. Erfarenhetsutbyte mellan entreprenörer och stöd i strategiska frågor gör att bolagen som ingår i Novedo blir starkare tillsammans. Vår övertygelse är att många av de fina entreprenörsledda bolag som finns runtom i landet har stor nytta av att ingå i en koncern, en gruppering av unika bolag med sina egna framgångsrecept. Att bli en del av Novedo är en kvalitetsstämpel för bolagen.
Hur ser er långsiktiga tillväxtambition för Novedo ut?
– Vår målsättning är att bygga upp en industrigrupp med betydande omsättning. Ambitionen är att uppnå en god riskspridning genom att förvärva bolag med olika verksamhetsinriktning, målgrupp och geografiskt verksamhetsområde. Vi siktar på att Novedo under de kommande åren ska ha en årlig tillväxttakt på 50 procent. På sikt bedömer vi att Novedo blir redo för börsnotering.
Vilka faktorer gör Novedo till en intressant investeringsmöjlighet på sikt för presumtiva aktieägare?
– Vi bygger upp en diversifierad bolagsportfölj med en god riskspridning. Vi har ett starkt erbjudande gentemot entreprenörer, vilket gjort att intresset för att bli en del av Novedo är stort. Vår långsiktiga ägarhorisont och vår position som industrigrupp särskiljer oss från traditionella riskkapitalbolag. Genom att bli aktieägare i Novedo får man som investerare exponering mot en kategori stabila och välskötta svenska bolag som tidigare inte varit representerade på börsen.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO