Nyheter
Norse Impact expanderar och tar marknadsandelar i det snabbväxande non-smoke-segmentet

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non-smoke-segmentet, lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Norse Impact har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och resten av Europa. Det berättar Marius Arnesen, vd på Norse Impact.

Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non-smoke-segmentet. Berätta om koncernen och er verksamhet.
– Vi utvecklar och säljer produkter inom ”non-smoke” segmentet även kallat Harm reduction, vilket är lagliga nikotinalternativ till tobakscigaretter. Försäljningen sker främst genom egna online och off-line butiker via våra retail varumärken. Försäljningen sker även via återförsäljare. De produkter vi saluför har gjort det möjligt för en hel generation vuxna att praktiskt taget sluta med cigaretter. I Norge och Sverige har andelen män och kvinnor som röker minskat dramatiskt under det senaste decenniet. Många har övergått till e-cigaretter, snus och på senare tid även nikotinportioner. Vi är särskilt starkt positionerade inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e-juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Genom våra dotterbolag är vi ledande inom kategorien non-smoke segmentet i Norden och antalet kunder ökar varje dag, genom nya produkter som framför allt är mer konsumentinriktade ökar försäljningen kontinuerligt.
Hur ser marknaden för non-smoke segmentet ut i de länder där ni är verksamma?
– Alternativet elektroniska cigaretter har visat sig vara ett av de allra bästa sätten att just sluta röka. Tillväxten inom elektroniska cigaretter, som även kallas vape i Sverige och globalt ökar stadigt och de nya produkter som kallas engångsvape tar stora marknadsandelar. Det är den produkt som absolut växer snabbast i segmentet och även den produkt som konsumenten känner sig mest bekväm med just nu. Engångsvapen har klara fördelar och har tagits emot med stor entusiasm från marknaden.
Hur ser era tillväxtmål ut och hur ser strategin ut för att nå dem?
– Vi har en stabil och stark organisk tillväxt, den senast köpta Eurobrand-distributionen har växt med minst 50 % varje år sedan starten, och det finns inga indikationer på att den inte kommer att fortsätta. Vår verksamhet har en omfattande tillväxtpotential och vi jobbar varje dag för att bli större. I Sverige fokusera vi på att bli störst även inom Business to Business. Ett arbete som börjar att bära frukt och vi hoppas att vi tar nästa steg under kvartal två. Koncernen fortsätter att växa organiskt och vi ser långsiktigt och sunt på eventuella förvärv. Utöver organisk tillväxt är vi marknadsnoterade så att vi kan använda detta för att säkerställa bra förvärv till rimliga priser. Kapitalkostnaden för företag inom E-cigaretter är hög, vilket gör att det finns få aktörer på marknaden. Vi har en klar idé om att detta kommer att förändras över tid, men den position vi har etablerat på hemmamarknaden är unik, som enda börsnoterade E-cigarettföretag, och vi har alla möjligheter att växa extremt snabbt de kommande åren.
Hur ser du på koncernens tillväxtpotential på kort och lång sikt?
– Marknaden för E-cigaretter är i en tidig fas och marknaden är mycket fragmenterad. Med det presenteras väldigt många bra förvärvskandidater på befintliga och nya marknader som du kan gå in på under mycket förmånliga villkor. Det finns ett stort antal rökare där ute som måste omvandlas till hälsosammare alternativa produkter som e-cigarett och snus.
Vilka faktorer gör Norse Impact till ett köpvärt bolag för potentiella aktieägare?
– Vi har positionerat oss som den snabbast växande aktören på den skandinaviska marknaden inom elektroniska cigaretter. Marknaden för E-cigaretter är fortfarande mycket omogen och det finns stora möjligheter till snabb tillväxt genom M&A-aktiviteter. Vi har en tydlig och offensiv strategi kring förvärv, vilket kommer att skapa betydande aktieägarvärde. När det kommer till snus är den svenska marknaden mogen, men stora delar av världen är i början och här presenterar vi våra egna produkter på många sätt på samma startlinje som de största aktörerna. Vi har genomfört ett antal förvärv under det senaste året och det börjar nu se mycket positiva resultat av detta. Bolaget är kassapositivt, levererar nu solida EBITDA-resultat, och omsättningen växer kvartal för kvartal.
Fakta: Norse Impact är Nordens snabbast växande koncern inom non – smoke segmentet. Detta segment utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Norge, men även i hela Norden och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena snus och elektroniska cigaretter, inklusive e – juice, med elva exklusivitetsavtal med väletablerade rökfria produkter. Norse Impact har nu tjugofyra fysiska butiker, fjorton egna nätbutiker. Norse Impact är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn NORSE.
Nyheter
AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar bolaget Sferical AI

AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar tillsammans bolaget Sferical AI, som ska driva och utveckla avancerad AI-infrastruktur för svenska företag.
Detta markerar nästa fas i det svenska näringslivssamarbete som tillkännagavs av Marcus Wallenberg och NVIDIAs vd Jensen Huang i maj, då Huang tilldelades en hedersdoktorstitel av Linköpings universitet. Syftet med det nya bolaget är att stärka svensk industris konkurrenskraft genom att erbjuda deltagande företag världsledande datorkraft för AI i en integrerad, suverän och säker infrastruktur.
”Genom denna satsning skapar vi möjligheten för några av de ledande företagen i Sverige att positionera sig i täten på den snabba strukturella förändringen av näringslivet som utveckling och användning av AI medför”, säger Marcus Wallenberg, ordförande för Wallenberg Investments.
AI-systemet, som avses att placeras i Linköping, kommer att baseras på två NVIDIA DGX SuperPODs med den senaste generationen av NVIDIA DGX GB300-system. Totalt handlar det om 1 152 tätt sammankopplade avancerade GPU:er som möjliggör snabb träning och driftsättning av stora och komplexa AI-modeller.
Parallellt med lanseringen av det nya bolaget inleds arbetet med att etablera ett NVIDIA AI Technology Centre i Sverige. Centret kommer att arbeta tillsammans med de deltagande företagen för att skräddarsy företagens AI-system och utveckla nya applikationer. På längre sikt kommer centret även att stödja det bredare svenska näringslivet med kompetenshöjande initiativ, såsom utbildningar genom NVIDIA Deep Learning Institute.
Jenny Nordlöw tillträder som verkställande direktör och Anders Ynnerman utses till arbetande styrelseordförande i Sferical AI.
”Initiativet visar på den svenska förmågan att samarbeta i angelägna frågor. Vi kommer att kunna dra nytta av den samlade kompetensen inom de deltagande bolagen och vi ser redan hur utbytet mellan vitt skilda bolag skapar stora mervärden”, säger Anders Ynnerman.
”Jag är ödmjuk inför uppgiften att leda Sferical AI framåt och ser fram emot att, tillsammans med våra partners, etablera nästa generations AI-infrastruktur i Sverige och stärka svensk industris konkurrenskraft”, säger Jenny Nordlöw.
Nyheter
Refine Groups dotterbolag Lybe växlar som en av de första i Sverige upp inom Shopify Plus

Refine Groups dotterbolag Lybe har tagit en dubbel position som leverantör av tekniktjänster inom nordisk e-handel. Lybe har utsetts till officiell Shopify Plus-partner som ett av endast åtta företag i Sverige, och blir samtidigt den första svenska byrån med ett erfaret dedikerat B2B-team.
Shopify har på senare år breddat sitt erbjudande till större företagskunder och satsar på B2B-segmentet. Plattformen erbjuder idag funktioner som stödjer komplexa affärsflöden, anpassad prissättning, kundspecifika kataloger och globala marknader – allt med den flexibilitet och prestanda som gjort Shopify världsledande inom e-handel.
Genom att kombinera sin nya status som Shopify Plus-partner med lång erfarenhet av digitala B2B-lösningar kan Lybe erbjuda nordiska företag skräddarsydda lösningar som ger snabb implementering, global räckvidd och låg total ägandekostnad (TCO).
“Vi har lång erfarenhet av att skapa digitala B2B-lösningar som driver tillväxt och effektiviserar våra kunders processer. Med Shopifys nya B2B-fokus och vårt dedikerade expertteam kan vi nu leverera dessa lösningar snabbare och med större affärsnytta än någonsin”, säger Håkan Jonsson Bodvar, VD på Lybe.
Denna satsning gör att Lybe och Refine Group stärker sin position som en ledande partner för nordiska företag som vill skala sina B2B-satsningar utan att kompromissa på flexibilitet, prestanda eller kundupplevelse.
Nyheter
Odinwell har tagit fram en handhållen produkt för sårvård

Odinwell är kända för sina lösningar där förband-integrerade sensorer kontinuerligt övervakar statusen på ett sår. Nu har företaget introducerat ett komplement, en handhållen enhet som möjliggör avläsning av bakteriell biomarkör i sårförband för att kunna avgöra om förbandet behöver bytas eller ej. Detta genom att den handhållna enheten hålls ovanför förbandet och lyser igenom och fångar upp signalen från biomarkören. Målet är att kunna erbjuda stöd till sjukvårdspersonal och hjälpa dem att avgöra om ett förband behöver bytas. Detta kan minska risken för infektioner, spara tid för vårdpersonal och förbättra patientens upplevelse.
”Sårvård utgör en betydande del av den dagliga arbetsbördan inom vården, både i tid och resurser. Med vår nya handhållna enhet kan vårdpersonal snabbt få en indikation på om ett förband behöver bytas eller ej. Det innebär en potentiell tidsbesparing i en redan hårt pressad vårdmiljö och vi adresserar ett konkret behov med en lösning som har potential att skapa värde både kliniskt och kommersiellt” säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.
”Det finns idag ingen produkt på marknaden som möjliggör direkt avläsning av bakterienivåer i själva sårförbandet. Vi skickade in en patentansökan på denna innovation tidigare i år och även om det är en bit kvar till att produkten kan nå marknaden så är det viktigt att kunna visa upp en lösning som både kan spara tid och minska risken för sårkomplikationer. Vi ser att detta koncept kan tilltala en bred grupp av samarbetspartners” fortsätter Andersson.
Den nya prototypen kommer demonstreras vid kommande medicintekniska konferenser såsom SAWC konferensen i början av september.
-
Nyheter2 månader sedan
Cell Impact är en teknikledare i vätgasrevolutionen
-
Nyheter2 månader sedan
Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren
-
Nyheter2 månader sedan
Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin
-
Nyheter4 veckor sedan
Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien
-
Nyheter3 veckor sedan
Securitas levererar enligt plan – aktien fortsatt köpvärd anser Di
-
Nyheter2 månader sedan
Analytikerna är inte positiva till Terranors IPO
-
Nyheter2 månader sedan
mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor
-
Nyheter1 månad sedan
SEB justerar ned prognoser men ser fortsatt värde i Green Landscaping