Följ oss

Nyheter

MTG köper den framgångsrika svenska mobilspelsutvecklaren Snowprint Studios

Publicerad

den

Warhammer 40.000 Tacticus

MTG förvärvar en majoritetsandel om 70 procent i den svenska mobilspelsutvecklaren Snowprint Studios. Transaktionen sker på en kassa- och skuldfri basis för en köpeskilling som kommer att motsvara en multipel på 1,8x av 2023 års intäkter för Warhammer 40,000: Tacticus.  

Snowprint ligger bakom det framgångsrika spelet Warhammer 40,000: Tacticus, ett snabbväxande mobilspel baserat på Warhammer 40,000, ett globalt gaming-IP som ägs av Games Workshop och som engagerar miljoner fans världen runt. Spelet lanserades 2022 och har snabbt vuxit till att vara en av de mest populära titlarna inom Warhammer 40,000-IP. Spelet är även en av de ledande titlarna inom den s.k. ”turn-based tactics”-genren. 

Förvärvet av Snowprint ligger i linje med den förvärvsbaserade delen av MTG:s tillväxtstrategi. Affären gör det möjligt för MTG att utöka sin portfölj med ett kritikerrosat spel som har en hög grad av affinitet med våra andra nuvarande titlar.

Detta innebär att MTG kommer att kunna accelerera Snowprints tillväxt via Flow-plattformen, genom att erbjuda studion vår marknadsledande förmåga inom Business Intelligence och användarförvärv. MTG ser också goda möjligheter att stegvis växa Warhammer 40,000: Tacticus genom att stödja dess expansion till nya plattformar. Som ett resultat av denna affär förväntar sig MTG även betydande framtida möjligheter för cross-promotion mellan mid-core-spelen av sin portfölj. Affären gör det också möjligt för MTG att välkomna en ledningsgrupp med omfattande erfarenhet av mobilspel, i kombination med en företagskultur som ligger nära MTG:s värderingar och vision.

Den initiala köpeskillingen motsvarar cirka 10 procent av koncernens nuvarande kassa

MTG har fortsatt en stark balansräkning och tillkännagav nyligen ett nytt aktieåterköpsprogram om 300 miljoner kronor. Den initiala köpeskillingen motsvarar cirka 10 procent av koncernens nuvarande kassa, MTG bibehåller därmed sin förmåga att generera aktieägarvärde genom sin balansräkning. Transaktionen är stängd och MTG kommer att konsolidera Snowprint Studios resultat från och med nu.

MTG sammanfattar transaktionen

  • Snowprint grundades 2015. De har sitt högkvarter i Stockholm och ett kontor i Berlin i Tyskland.
  • Studion är specialiserad på omgångsbaserade taktikspel (s.k. ”turn-based tactics”) har framgångsrikt itererat på sina två första spel – Legend of Solgard och Rivengard – för att i 2022 lansera Warhammer 40,000: Tacticus.
  • Warhammer 40,000: Tacticus har fått ett mycket varmt mottagande från både spelare och media. Spelet har belönats med flera utmärkelser, inklusive Pocket Gamers ”Årets mobilspel” och ”Bästa strategispel” 2022.
  • Den initiala andelen om 70% i Snowprint har förvärvats på en multipel om 1.8 gånger 2023 års bruttointäkter från Warhammer 40,000: Tacticus. Det initiala beloppet kommer därför att justeras baserat på resultatet för helåret 2023.
  • Tydlig väg mot 100% ägarskap. MTG förväntar sig att förvärva de resterande 30% av bolaget under 2025 och 2026, baserat på en framtida värdering av de kvarvarande aktierna, grundat på studions resultat.
  • Tilläggsköpeskilling baserad på tillväxt och målnivåer för intäkter och EBITDA. Denna betalas ut över en fyraårsperiod med start 2025 och kommer motsvara en del av Snowprints kassaflöde.
  • Snowprint förväntas att generera mellan 30 och 35 miljoner dollar i intäkter för helåret 2023. Detta återspeglar en attraktiv tillväxtnivå på över 150% på årsbasis. MTG ser mycket positivt på bolagets framtida tillväxtmöjligheter och vi förväntar oss fortsatt hög tillväxt från Warhammer 40,000 Tacticus på mobilen, samt en potentiell expansion av spelet till nya plattformar. Vi förväntar oss vidare att Snowprint fortsätter att driva tillväxt genom att lansera nya spel i framtiden.

MTG och Snowprint kommenterar

Koncernchef och VD Maria Redin kommenterar:

”Det är ett nöje att få välkomna alla på Snowprint till MTGs Gaming Village. Det är ett team med omfattande erfarenhet av att utveckla, lansera och växa mobilspel, och förmågan att arbeta framgångsrikt tillsammans med globala IP-ägare som Games Workshop och deras Warhammer 40,000 franchise. Detta är ett viktigt tillskott till koncernen och ligger helt i linje med vår tro på styrkan och värdet av långsiktiga starka långsiktiga IPs.

Snowprint passar perfekt i vår portfölj. Warhammer 40,000: Tacticus är ett ungt spel med snabb tillväxt som tydligt visat att det uppskattas av både spelare och media. Detta tack vare kombinationen av den enkla och roliga kundresa man gör när man börjar spela med en djupgående och engagerande spelupplevelse. Spelet har även hög affinitet med flera av våra andra mid-core-titlar och vi ser en stark potential för cross promotion i framtiden. Vi ser också goda möjligheter för att accelerera spelets tillväxt genom att ge Snowprint tillgång till de verktyg och kunskap vi har i koncernen. Detta kommer hjälpa dem att diversifiera sina intäkter och expandera spelarbasen.”

Snowprints VD och medgrundare Alexander Ekvall kommenterar:

”Vi har hittat en perfekt ägare i MTG, som har en management-filosofi och företagskultur som stämmer överens med vår. Både vårt team och jag är stolta att ha kunnat växa Snowprint från en startup till den oberoende mobilspelsstudio vi är idag. Vi är övertygade om att MTG är det rätta hemmet för Snowprint och att de kan erbjuda oss både friheten att fortsätta bygga fantastiska spel och tillgång till ett brett utbud av verktyg som kan hjälpa oss att accelerera tillväxten av våra titlar. Vi ser med spänning fram mot att bli en del av MTG och vill tacka våra investerare King, HIRO Capital, Korea Investment Partners, Sisu Game Ventures och alla andra som trodde på vår vision för Snowprint.”

Om Snowprints grundare

Snowprint har ett mycket erfaret team av grundare som alla har djupgående erfarenhet av mobilspel. Studion leds av VD och medgrundare Alexander Ekvall, CTO och medgrundare Patrik Lindegren samt Game Director och Studio General Manager Wilhelm Österberg. Alla i ledningsteamet har över 15 års erfarenhet av att skapa, lansera och driva mobilspel.

Alexander är en erfaren entreprenör inom gaming. Innan han grundade Snowprint var han en av grundarna av Fabrication Games. Detta bolag köptes senare upp av King, där Alexander tjänstgjorde som Director of Product. Under sin tid med studion var han ansvarig för utvecklingen för Candy Crush Saga för mobilen och var involverad i att expandera spelarbasen till var den är idag.

Patrik har också en bakgrund på King och skapade arkitekturen för den spelmotor som användes för flera av Kings spel, inklusive Candy Crush Saga. Han var också huvudutvecklare för Candy Crush Saga och bidrog till spelets enorma succé.

Wilhelm är baserad i Berlin och är ansvarig för Snowprints tyska team. Han har tidigare tjänstgjort som Head of Studio på mobilspelsutvecklaren Wooga och har varit spelutvecklare och producent på EA Digital Illusions, där han jobbade på Battlefield 3. 

Nyheter

DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

Publicerad

den

Dug Barista

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.

Barista i 500 svenska butiker

DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.

Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Publicerad

den

Plopp, en välkänt godis från Cloetta

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.

I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.

”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”

Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Asmodee Group-aktien får en neutral rekommendation av Affärsvärlden på sin första börsdag

Publicerad

den

Asmodee Group-spel

Embracer Group-avknoppningen Asmodee Group noterades på Stockholmsbörsen den 7 februari och inledde handeln kring 115 kronor per aktie men stängde sedan dagen på 105 kronor, vilket ger ett börsvärde på 24,5 miljarder kronor. Inför noteringen som fanns det en del uppskattningar på att börsvärdet borde kunna vara 22 miljarder kronor och när aktien knoppades av från Embracer så sjönk Embracer-aktien med strax under 100 kronor.

Det återstår att se vilket pris marknaden kommer att sätta på Asmodee Group efter den initiala osäkerheten. Det finns säkert några aktieägare som säljer avknoppningen samtidigt som företaget även kan locka nya investerare.

Under den första handelsdagen den 7 februari gav Affärsvärlden en neutral rekommendation till Asmodee-aktien. Det analytikern lyfter fram att vid sidan av starka varumärken inom brädspel så är stora delar av verksamheten byggd på distribution av samlarkortspel där företaget är beroende av ett fåtal viktiga partners.

”Vi är generellt positivt inställda till Asmodee men tycker inte prislappen lockar tillräckligt för att sätta något köpråd”

Intervju med Asmodee Groups vd Thomas Koegler inför börsnoteringen.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära