Följ oss

Nyheter

MTG köper den framgångsrika svenska mobilspelsutvecklaren Snowprint Studios

Publicerad

den

Warhammer 40.000 Tacticus

MTG förvärvar en majoritetsandel om 70 procent i den svenska mobilspelsutvecklaren Snowprint Studios. Transaktionen sker på en kassa- och skuldfri basis för en köpeskilling som kommer att motsvara en multipel på 1,8x av 2023 års intäkter för Warhammer 40,000: Tacticus.  

Snowprint ligger bakom det framgångsrika spelet Warhammer 40,000: Tacticus, ett snabbväxande mobilspel baserat på Warhammer 40,000, ett globalt gaming-IP som ägs av Games Workshop och som engagerar miljoner fans världen runt. Spelet lanserades 2022 och har snabbt vuxit till att vara en av de mest populära titlarna inom Warhammer 40,000-IP. Spelet är även en av de ledande titlarna inom den s.k. ”turn-based tactics”-genren. 

Förvärvet av Snowprint ligger i linje med den förvärvsbaserade delen av MTG:s tillväxtstrategi. Affären gör det möjligt för MTG att utöka sin portfölj med ett kritikerrosat spel som har en hög grad av affinitet med våra andra nuvarande titlar.

Detta innebär att MTG kommer att kunna accelerera Snowprints tillväxt via Flow-plattformen, genom att erbjuda studion vår marknadsledande förmåga inom Business Intelligence och användarförvärv. MTG ser också goda möjligheter att stegvis växa Warhammer 40,000: Tacticus genom att stödja dess expansion till nya plattformar. Som ett resultat av denna affär förväntar sig MTG även betydande framtida möjligheter för cross-promotion mellan mid-core-spelen av sin portfölj. Affären gör det också möjligt för MTG att välkomna en ledningsgrupp med omfattande erfarenhet av mobilspel, i kombination med en företagskultur som ligger nära MTG:s värderingar och vision.

Den initiala köpeskillingen motsvarar cirka 10 procent av koncernens nuvarande kassa

MTG har fortsatt en stark balansräkning och tillkännagav nyligen ett nytt aktieåterköpsprogram om 300 miljoner kronor. Den initiala köpeskillingen motsvarar cirka 10 procent av koncernens nuvarande kassa, MTG bibehåller därmed sin förmåga att generera aktieägarvärde genom sin balansräkning. Transaktionen är stängd och MTG kommer att konsolidera Snowprint Studios resultat från och med nu.

MTG sammanfattar transaktionen

  • Snowprint grundades 2015. De har sitt högkvarter i Stockholm och ett kontor i Berlin i Tyskland.
  • Studion är specialiserad på omgångsbaserade taktikspel (s.k. ”turn-based tactics”) har framgångsrikt itererat på sina två första spel – Legend of Solgard och Rivengard – för att i 2022 lansera Warhammer 40,000: Tacticus.
  • Warhammer 40,000: Tacticus har fått ett mycket varmt mottagande från både spelare och media. Spelet har belönats med flera utmärkelser, inklusive Pocket Gamers ”Årets mobilspel” och ”Bästa strategispel” 2022.
  • Den initiala andelen om 70% i Snowprint har förvärvats på en multipel om 1.8 gånger 2023 års bruttointäkter från Warhammer 40,000: Tacticus. Det initiala beloppet kommer därför att justeras baserat på resultatet för helåret 2023.
  • Tydlig väg mot 100% ägarskap. MTG förväntar sig att förvärva de resterande 30% av bolaget under 2025 och 2026, baserat på en framtida värdering av de kvarvarande aktierna, grundat på studions resultat.
  • Tilläggsköpeskilling baserad på tillväxt och målnivåer för intäkter och EBITDA. Denna betalas ut över en fyraårsperiod med start 2025 och kommer motsvara en del av Snowprints kassaflöde.
  • Snowprint förväntas att generera mellan 30 och 35 miljoner dollar i intäkter för helåret 2023. Detta återspeglar en attraktiv tillväxtnivå på över 150% på årsbasis. MTG ser mycket positivt på bolagets framtida tillväxtmöjligheter och vi förväntar oss fortsatt hög tillväxt från Warhammer 40,000 Tacticus på mobilen, samt en potentiell expansion av spelet till nya plattformar. Vi förväntar oss vidare att Snowprint fortsätter att driva tillväxt genom att lansera nya spel i framtiden.

MTG och Snowprint kommenterar

Koncernchef och VD Maria Redin kommenterar:

”Det är ett nöje att få välkomna alla på Snowprint till MTGs Gaming Village. Det är ett team med omfattande erfarenhet av att utveckla, lansera och växa mobilspel, och förmågan att arbeta framgångsrikt tillsammans med globala IP-ägare som Games Workshop och deras Warhammer 40,000 franchise. Detta är ett viktigt tillskott till koncernen och ligger helt i linje med vår tro på styrkan och värdet av långsiktiga starka långsiktiga IPs.

Snowprint passar perfekt i vår portfölj. Warhammer 40,000: Tacticus är ett ungt spel med snabb tillväxt som tydligt visat att det uppskattas av både spelare och media. Detta tack vare kombinationen av den enkla och roliga kundresa man gör när man börjar spela med en djupgående och engagerande spelupplevelse. Spelet har även hög affinitet med flera av våra andra mid-core-titlar och vi ser en stark potential för cross promotion i framtiden. Vi ser också goda möjligheter för att accelerera spelets tillväxt genom att ge Snowprint tillgång till de verktyg och kunskap vi har i koncernen. Detta kommer hjälpa dem att diversifiera sina intäkter och expandera spelarbasen.”

Snowprints VD och medgrundare Alexander Ekvall kommenterar:

”Vi har hittat en perfekt ägare i MTG, som har en management-filosofi och företagskultur som stämmer överens med vår. Både vårt team och jag är stolta att ha kunnat växa Snowprint från en startup till den oberoende mobilspelsstudio vi är idag. Vi är övertygade om att MTG är det rätta hemmet för Snowprint och att de kan erbjuda oss både friheten att fortsätta bygga fantastiska spel och tillgång till ett brett utbud av verktyg som kan hjälpa oss att accelerera tillväxten av våra titlar. Vi ser med spänning fram mot att bli en del av MTG och vill tacka våra investerare King, HIRO Capital, Korea Investment Partners, Sisu Game Ventures och alla andra som trodde på vår vision för Snowprint.”

Om Snowprints grundare

Snowprint har ett mycket erfaret team av grundare som alla har djupgående erfarenhet av mobilspel. Studion leds av VD och medgrundare Alexander Ekvall, CTO och medgrundare Patrik Lindegren samt Game Director och Studio General Manager Wilhelm Österberg. Alla i ledningsteamet har över 15 års erfarenhet av att skapa, lansera och driva mobilspel.

Alexander är en erfaren entreprenör inom gaming. Innan han grundade Snowprint var han en av grundarna av Fabrication Games. Detta bolag köptes senare upp av King, där Alexander tjänstgjorde som Director of Product. Under sin tid med studion var han ansvarig för utvecklingen för Candy Crush Saga för mobilen och var involverad i att expandera spelarbasen till var den är idag.

Patrik har också en bakgrund på King och skapade arkitekturen för den spelmotor som användes för flera av Kings spel, inklusive Candy Crush Saga. Han var också huvudutvecklare för Candy Crush Saga och bidrog till spelets enorma succé.

Wilhelm är baserad i Berlin och är ansvarig för Snowprints tyska team. Han har tidigare tjänstgjort som Head of Studio på mobilspelsutvecklaren Wooga och har varit spelutvecklare och producent på EA Digital Illusions, där han jobbade på Battlefield 3. 

Nyheter

Lundin Mining vill köpa Filo tillsammans med BHP

Publicerad

den

Filo del Sol

Det är ingen hemlighet att Lundin-familjen är intresserad av att i någon form slå samman bolag som är verksamma i Vicuña-området som gruppen utvecklar, med fokus på koppar (samt guld och silver). Tre Lundin-bolag är verksamma bredvid varandra, nämligen Lundin MiningFilo Corp och NGEX Minerals.

Nu rapporterar flera nyhetsbyråer, med hänvisning till källor, att Lundin Mining har kontaktat BHP Group om att tillsammans köpa ut Filo Corp. Det är något som skulle lösa finansieringsfrågan för Filo Corp och deras projekt.

Lundin-familjen äger 15 % av Lundin Mining och 32 % av Filo Corp. BHP äger 6 % av Filo Corp.

Tanken med att köpa ut Filo Corp är att slå samman dess projekt Filo del Sol som ligger på gränsen Argentina-Chile med Lundin Mings närliggande Josemaria-projekt. Det skulle göra det lättare för Lundin-familjen att finansiera projektet och för BHP skulle det ge en expansion inom koppar som företaget behöver.

Representanter för Filo Corp och Lundin Mining har avböjt att kommentera uppgifterna, som satte Filo Corps aktie i rörelse uppåt.

Artikeln först publicerad på Nyemissioner.se

Fortsätt läsa

Nyheter

Finska Harvia har blivit en global bastutillverkare

Publicerad

den

Harvia-bastu

Den finska bastutillverkaren Harvia är börsnoterad sedan 2018 och har utvecklats till en verkligt global aktör inom bastu med försäljning i 90 länder. Dagens industri har tittat närmare på Harvia i en analys och då speciellt med fokus på bolagets intressanta verksamhet i Nordamerika. 2018 köpte Harvia det amerikanska företaget Almost Heaven som haft en både stadig och kraftig tillväxt. Harvia har även kunnat kapa olönsamma produkter och minska konstnaderna hos Almost Heaven och tillsammans fick bolagen en bredare portfölj.

Något som driver försäljningen i Nordamerika är hälsoaspekten av bastubadande, det kopplas samman med flera positiva effekter. Bland annat uppger bolaget enligt Di att det minskar risken för högt blodtryck samt hjärt- och kärlsjukdomar. För ett par månader sedan skrev Wired om bastubadande är den nya fronten i kampen mot depression.

På det ekonomiska planet skriver Di att en fördel med tillväxten på den Nordamerikanska marknaden är att Harvia gått från att vara en utrustningstillverkare till att allt oftare leverera en hel bastu.

Nackdelen är att aktien inte är vidare billig sett till de flesta värderingsmåtten skriver Di. Men samtidigt har verksamheten visat sig kunna hålla marginalerna även vid försäljningstapp, vilket motiverar en något högre värdering, vilket även den intressanta amerikanska marknaden gör. Analysen mynnar inte ut i en köprekommendation, utan investerare uppmanas att sätta upp det intressanta bolaget på bevakningslistan för framtida köp.

P.S. Bara att lyfta på hatten för Oscar Karlsson på Enter Fonder som rekommenderade aktien för nio månader sedan då den stod i 23 euro mot 37 euro nu. Under våren var aktien till och med uppe på 45 euro.

Fortsätt läsa

Nyheter

Direktavkastning är numera vad Analysguiden fokuserar på för Coor

Publicerad

den

Coor städar

Coor släpper sin rapport för andra kvartalet på fredag och inför det har Analysguiden gett en uppdatering. Analystjänsten räknar med en tillväxt omkring nollsträcket och en rörelsemarginal som går ner mot 5,0 procent. Man upprepar sitt motiverade värde på 54 kronor per aktie, vilket kan jämföras med att aktien i skrivande stund handlas till 46,16 kronor.

”Inför det andra kvartalet 2024 räknar Analysguiden med ett något svagare kvartal främst på grund av lägre rörliga volymer inte minst på den danska marknaden. Omsättningen på koncernnivå förväntas uppgå till 3 162 mkr, motsvarande en tillväxt runt nollstrecket. Kvartalet blir det sista där det stora Ericsson-kontraktet fullt ut återfinns i jämförelsesiffrorna. Rörelsemarginalen förväntas backa till 5,0% (5,1%), främst på grund av ökade centrala kostnader. Det är i linje med ledingens ambition att centralisera och strömlinjeforma administrativa kostnader.”

Analysguiden skriver att vid en aktiekurs på 47 kronor så är direktavkastningen 6,4 procent.

”Och med en låg operationell risk, följt av vunna omförhandlingar, är den goda direktavkastningen numera huvudspåret i vår investeringstes.”

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära