Följ oss

Nyheter

Midsummer tecknar avsiktsförklaringar med sex kunder om leverans av mer än 100 MW solpaneler

Publicerad

den

Tak med solceller från Midsummer

Det svenska solenergiföretaget Midsummer meddelade idag att de på kort tid har tecknat avsiktsförklaringar med sex svenska och internationella takmaterialstillverkare, fastighetsägare och solcellsinstallatörer för försäljning av mer än 100 MW solpaneler.

– Det är ett bevis på en urstark efterfrågan på våra attraktiva och miljövänliga produkter att vi på kort tid tecknar så stora offtake-avtal för framtida leverans av solceller och det validerar våra aggressiva tillväxtplaner, säger Midsummers VD Sven Lindström.

De nyligen undertecknade avtalsförklaringarna motsvarar 107 MW solceller vilket kan jämföras med bolagets årliga produktionskapacitet på 2 MW vid den svenska fabriken i Järfälla och 50 MW vid den fabrik i Bari, Italien, som färdigställs för produktionsstart kommande år.

Midsummer har sedan tidigare avtal med tre italienska företag inom bygg och taktillverkning på 15 MW per år i fem år, totalt 75 MW eller drygt 1,4 miljarder kronor i ordervärde, vilket är nästan en tredjedel av den italienska fabrikens årliga kapacitet. Det betyder att Midsummer nu har tecknat avtal och avsiktsförklaringar motsvarande 182 MW.

– Vi diskuterar med fler stora branschaktörer än dessa om överenskommelser för att nå ännu mycket större försäljningsvolymer. Marknaden för våra produkter är gigantisk och växer snabbt och vi sitter på ett flertal konkurrensfördelar som blir ännu starkare med de stordriftsfördelar vi uppnår med denna massiva uppskalning av vår verksamhet, fortsätter Sven Lindström.

Minst 1 000 MW produktionskapacitet år 2030

Bolaget offentliggjorde nyligen planer på kapitalanskaffning, via en riktad emission under fjärde kvartalet, för färdigställande av en ny fabrik i Sverige för inledningsvis 20 MW produktion och på sikt 200 MW. Det långsiktiga målet är minst 1000 MW årlig produktionskapacitet till år 2030 vilket skulle kräva ett flertal megafabriker runt om i Europa.

Midsummers tunnfilmssolceller är producerade med egenutvecklad världsledande maskinutrustning. Företaget äger hela värdekedjan och teknologin, processerna och affärerna är kommersiellt bevisade efter decennielång erfarenhet som tillverkare av såväl unika produktionslinor som solpaneler och solcellstak.

Midsummers CIGS-solceller kräver ingen kisel, inga aluminiumramar och ingen glasinkapsling vilket tillsammans med effektiv materialåtgång, produktion och installation skapat världens mest miljövänliga sätt att producera elektricitet som är känd idag med ett klimatavtryck som bara är en tiondel av kiselpanelers.

– Allt fler kunder tittar på det totala klimatavtryck de lämnar. Midsummers produkter har upp till 90 procent lägre klimatavtryck sett över en livscykel än traditionella paneler, och lägre än även vind- och vattenkraft. Tillsammans med våra övriga fördelar inom utseende, vikt, tålighet, enkelhet i installation utan montagesystem och installerad effekt per tak blir det ett oslagbart erbjudande, avslutar Lindström.

Nyheter

Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas av en förbränningsmotor

Publicerad

den

Volvo-lastbil med förbränningsmotor som använder vätgas

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas istället för fossila bränslen är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Vätgaslastbilar kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier. 

Volvo kommer att påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer med utvalda kunder 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Redan nu pågår tester i labb och i fordon.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att komplettera Volvos erbjudande av andra alternativ såsom batterielektriska lastbilar, bränslecellselektriska lastbilar och lastbilar som körs på förnybara bränslen, såsom biogas och HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja).

– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2*. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.

Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2utsläpp.

– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.

Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt.

Volvokoncernen har tecknat ett avtal med Westport Fuel Systems om att etablera ett samriskbolag som använder HPDI-teknik. Samriskbolaget är planerat att starta sin verksamhet under andra kvartalet 2024, efter att transaktionen har slutförts. Slutförande av transaktionen är villkorat av myndighetsgodkännanden och andra villkor.

Kortfakta

  • Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
  • På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
  • Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer även att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
  • Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.
Fortsätt läsa

Nyheter

AstraZeneca siktar på 80 miljarder dollar i omsättning år 2030

Publicerad

den

AstraZeneca tillverkar medicin

Astra Zeneca som höll kapitalmarknadsdag igår och har nyligen höjt sina mål. Bolaget siktar på att vara uppe i en omsättning på 80 miljarder dollar vid år 2030. Ellinor Hult, förvaltare på Healthinvest, säger att det är ett offensivt mål men samtidigt realistiskt.

Ellinor Hult kommenterar AstraZeneca
Fortsätt läsa

Nyheter

Smolteks styrelse vill frigöra värdena i bolaget

Publicerad

den

Smoltek-halvledare

Det tar tid att ta tekniska innovationer till marknaden, vilket även gäller Smoltek. Det har även gett ett kraftigt negativt avtryck i bolagets värdering. Nu tänker styrelsen aktivt förhålla sig till detta.

Styrelsen upplever att det i dagsläget är ett stort gap mellan aktiemarknadens förtroende för Smoltek och de värden som styrelse och ledning ser i bolaget för de två etablerade affärsområdena, men även inom potentiella nya användningsområden. För att säkra bolagets fortsatta tillväxt och utveckling, har styrelsen beslutat att utforska möjligheten att avyttra hela eller delar av dotterbolagen Smoltek Semi och Smoltek Hydrogen, eller deras teknologi. Detta för att bidra till att säkerställa bolagets långsiktiga framgång och möjliggöra fortsatta satsningar och innovationer, samt att maximera aktieägarvärde på kort såväl som lång sikt.

Anbudsprocesserna beräknas ta cirka 6-12 månader, och bolaget kommer att lämna löpande uppdateringar till marknaden under processens genomförande i den utsträckning detta är möjligt.

– Vi har uppnått betydande värdedrivande framsteg inom Smoltek Semi och Smoltek Hydrogen, och när vi nu inte längre är bundna av någon exklusivitet inom halvledarområdet kan vi prata mycket mer öppet med fler möjliga samarbetspartners. Baserat på vår senaste detaljerade analys av konkurrerande lösningar är vi övertygade om potentialen för vår kondensatorteknik CNF-MIM. Denna teknik kan vara det enda gångbara alternativet till dagens kiselkondensatorer, mer specifikt s.k. silicon deep trench capacitors, som används i ledande mobiltelefoner och som börjar närma sig sin prestandagräns samt domineras av ett fåtal leverantörer. Inom vätgasområdet har de senaste positiva tekniska resultaten lett till ökade dialoger med industriella aktörer inom PEM-elektrolysörer och grön vätgas, vilka bekräftar att de ser stor potential med vår teknik. När vi nu har full frihet att erbjuda båda våra affärsområden till finansiella och industriella aktörer öppnas många nya dörrar, och vi ser fortsatt positivt på framtiden för Smolteks nanoteknikplattform inom både nuvarande och framtida affärsområden, säger Smolteks koncernchef Håkan Persson.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära