Följ oss

Nyheter

Midsummer tecknar avsiktsförklaringar med sex kunder om leverans av mer än 100 MW solpaneler

Publicerad

den

Tak med solceller från Midsummer

Det svenska solenergiföretaget Midsummer meddelade idag att de på kort tid har tecknat avsiktsförklaringar med sex svenska och internationella takmaterialstillverkare, fastighetsägare och solcellsinstallatörer för försäljning av mer än 100 MW solpaneler.

– Det är ett bevis på en urstark efterfrågan på våra attraktiva och miljövänliga produkter att vi på kort tid tecknar så stora offtake-avtal för framtida leverans av solceller och det validerar våra aggressiva tillväxtplaner, säger Midsummers VD Sven Lindström.

De nyligen undertecknade avtalsförklaringarna motsvarar 107 MW solceller vilket kan jämföras med bolagets årliga produktionskapacitet på 2 MW vid den svenska fabriken i Järfälla och 50 MW vid den fabrik i Bari, Italien, som färdigställs för produktionsstart kommande år.

Midsummer har sedan tidigare avtal med tre italienska företag inom bygg och taktillverkning på 15 MW per år i fem år, totalt 75 MW eller drygt 1,4 miljarder kronor i ordervärde, vilket är nästan en tredjedel av den italienska fabrikens årliga kapacitet. Det betyder att Midsummer nu har tecknat avtal och avsiktsförklaringar motsvarande 182 MW.

– Vi diskuterar med fler stora branschaktörer än dessa om överenskommelser för att nå ännu mycket större försäljningsvolymer. Marknaden för våra produkter är gigantisk och växer snabbt och vi sitter på ett flertal konkurrensfördelar som blir ännu starkare med de stordriftsfördelar vi uppnår med denna massiva uppskalning av vår verksamhet, fortsätter Sven Lindström.

Minst 1 000 MW produktionskapacitet år 2030

Bolaget offentliggjorde nyligen planer på kapitalanskaffning, via en riktad emission under fjärde kvartalet, för färdigställande av en ny fabrik i Sverige för inledningsvis 20 MW produktion och på sikt 200 MW. Det långsiktiga målet är minst 1000 MW årlig produktionskapacitet till år 2030 vilket skulle kräva ett flertal megafabriker runt om i Europa.

Midsummers tunnfilmssolceller är producerade med egenutvecklad världsledande maskinutrustning. Företaget äger hela värdekedjan och teknologin, processerna och affärerna är kommersiellt bevisade efter decennielång erfarenhet som tillverkare av såväl unika produktionslinor som solpaneler och solcellstak.

Midsummers CIGS-solceller kräver ingen kisel, inga aluminiumramar och ingen glasinkapsling vilket tillsammans med effektiv materialåtgång, produktion och installation skapat världens mest miljövänliga sätt att producera elektricitet som är känd idag med ett klimatavtryck som bara är en tiondel av kiselpanelers.

– Allt fler kunder tittar på det totala klimatavtryck de lämnar. Midsummers produkter har upp till 90 procent lägre klimatavtryck sett över en livscykel än traditionella paneler, och lägre än även vind- och vattenkraft. Tillsammans med våra övriga fördelar inom utseende, vikt, tålighet, enkelhet i installation utan montagesystem och installerad effekt per tak blir det ett oslagbart erbjudande, avslutar Lindström.

Nyheter

Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.

Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.

Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära