Följ oss

Nyheter

Midsummer tecknar avsiktsförklaringar med sex kunder om leverans av mer än 100 MW solpaneler

Publicerad

den

Tak med solceller från Midsummer

Det svenska solenergiföretaget Midsummer meddelade idag att de på kort tid har tecknat avsiktsförklaringar med sex svenska och internationella takmaterialstillverkare, fastighetsägare och solcellsinstallatörer för försäljning av mer än 100 MW solpaneler.

– Det är ett bevis på en urstark efterfrågan på våra attraktiva och miljövänliga produkter att vi på kort tid tecknar så stora offtake-avtal för framtida leverans av solceller och det validerar våra aggressiva tillväxtplaner, säger Midsummers VD Sven Lindström.

De nyligen undertecknade avtalsförklaringarna motsvarar 107 MW solceller vilket kan jämföras med bolagets årliga produktionskapacitet på 2 MW vid den svenska fabriken i Järfälla och 50 MW vid den fabrik i Bari, Italien, som färdigställs för produktionsstart kommande år.

Midsummer har sedan tidigare avtal med tre italienska företag inom bygg och taktillverkning på 15 MW per år i fem år, totalt 75 MW eller drygt 1,4 miljarder kronor i ordervärde, vilket är nästan en tredjedel av den italienska fabrikens årliga kapacitet. Det betyder att Midsummer nu har tecknat avtal och avsiktsförklaringar motsvarande 182 MW.

– Vi diskuterar med fler stora branschaktörer än dessa om överenskommelser för att nå ännu mycket större försäljningsvolymer. Marknaden för våra produkter är gigantisk och växer snabbt och vi sitter på ett flertal konkurrensfördelar som blir ännu starkare med de stordriftsfördelar vi uppnår med denna massiva uppskalning av vår verksamhet, fortsätter Sven Lindström.

Minst 1 000 MW produktionskapacitet år 2030

Bolaget offentliggjorde nyligen planer på kapitalanskaffning, via en riktad emission under fjärde kvartalet, för färdigställande av en ny fabrik i Sverige för inledningsvis 20 MW produktion och på sikt 200 MW. Det långsiktiga målet är minst 1000 MW årlig produktionskapacitet till år 2030 vilket skulle kräva ett flertal megafabriker runt om i Europa.

Midsummers tunnfilmssolceller är producerade med egenutvecklad världsledande maskinutrustning. Företaget äger hela värdekedjan och teknologin, processerna och affärerna är kommersiellt bevisade efter decennielång erfarenhet som tillverkare av såväl unika produktionslinor som solpaneler och solcellstak.

Midsummers CIGS-solceller kräver ingen kisel, inga aluminiumramar och ingen glasinkapsling vilket tillsammans med effektiv materialåtgång, produktion och installation skapat världens mest miljövänliga sätt att producera elektricitet som är känd idag med ett klimatavtryck som bara är en tiondel av kiselpanelers.

– Allt fler kunder tittar på det totala klimatavtryck de lämnar. Midsummers produkter har upp till 90 procent lägre klimatavtryck sett över en livscykel än traditionella paneler, och lägre än även vind- och vattenkraft. Tillsammans med våra övriga fördelar inom utseende, vikt, tålighet, enkelhet i installation utan montagesystem och installerad effekt per tak blir det ett oslagbart erbjudande, avslutar Lindström.

Nyheter

Holmen på 20 minuter

Publicerad

den

Holmen gör sågade trävaror

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom skogs- och pappersbolaget Holmen vilket ger en bra förståelse av verksamheten.

Holmen har fyra affärsområden, skog, trävaror, kartong & papper samt energi. Holmen är en av Sveriges största skogsägare. Bolaget föräldrar trä till sågade trävaror med fokus på bygg. Utvecklar premiumkartong och innovativa pappersprodukter för allt ifrån kosmetik, elektronik, läkemedel och livsmedel till böcker, magasin, reklam och transportförpackningar. Vidare så producerar bolaget förnybar energi med vattenkraftverk och vindkraftverk, och investerar i att bygga mer vindkraft på egen mark.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det bästa med Volvos rapport på 1 minut

Publicerad

den

Lastbil från Volvo

Idag kom Volvo med en rapport som slog vinstförväntningarna. Dagens industris nyhetschef Anders Hägerstrand som är en stor anhängare av Volvo lyfter fram vad som är bäst med rapporten på 1 minut.

Anders Hägerstrand om AB Volvo

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta på 20 minuter

Publicerad

den

Gott och Blandat från Cloetta

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom konfektyrbolaget Cloetta vilket ger en bra översikt av verksamheten.

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag på flera marknader i norra Europa bolagets produkter säljs i fler än 50 länder. Bolaget lyfter själva fram Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, CandyKing, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära