Följ oss

Nyheter

Meltron siktar på en snabb tillväxttakt och står redo att ta stora steg ut i världen med sina avancerade LED-belysningslösningar

Publicerad

den

LED-lampa från Meltron

Meltron är specialiserade på LED-belysningslösningar för tuffa och krävande miljöer. En omsättningsökning på drygt 50 procent, trots ett tufft affärsklimat under Coronapandemin, tyder på att bolaget har goda möjligheter att väsentligt öka tillväxttakten när restriktionerna väl släpper. Ambitionen är att dubblera omsättningen år för år. Under hösten genomför Meltron en emission för att finansiera bolagets framtida tillväxt. Det berättar bolagets vd Ville Sistonen.

Ville Sistonen, vd för Meltron
Ville Sistonen

Berätta om Meltron och er affärsidé.

– Vi designar, tillverkar och säljer avancerad LED-belysning för krävande miljöer, nischmarknader med höga krav på lång livslängd och tåliga ljuskällor. Meltron är resultatet av drygt tjugo års FoU-verksamhet, vilket resulterat i en högkvalitativ och patenterad produktportfölj. Vi levererar våra belysningslösningar utifrån devisen ”More than just light”, vilket innebär att våra lösningar ofta genererar mervärden till kundens verksamhet i form av exempelvis ökad produktivitet, en säkrare arbetsmiljö och ökad energieffektivitet.

Hur har er verksamhet utvecklats det senaste året?

– Vi har ökat vår omsättning med 51 procent, trots en mycket tuff situation på grund av Covid19 pandemin. Det är självklart positivt att vi har lyckats öka vår omsättning även under krävande omständigheter. Samtidigt är vi övertygade om att vi hade kunnat växa snabbare utan de restriktioner som Coronapandemin medfört och de begränsningar och förseningar i leveranskedjorna som inträffat de senaste månaderna. Vår tillväxttakt har minskat till följd av att det inte varit möjligt att genomföra fysiska kundbesök under pandemin. När restriktionerna tas bort är vår ambition att varje år fördubbla vår omsättning.

Ni har bland annat levererat genombrottsorders till ett ledande globalt läkemedelsbolag samt ett stort skogsbolag. Vilken betydelse har dessa händelser för bolagets utveckling?

– Ordern från läkemedelsbolaget var strategiskt viktig utifrån flera perspektiv. Det var den enskilt största ordern under räkenskapsåret och vi ska genomföra en gemensam fallstudie med kunden som kommer att kunna användas i vår framtida marknadsföring. Vi räknar med att studien kommer att vara till stor hjälp i vår fortsatta bearbetning mot läkemedelsindustrin. Ytterligare en avgörande händelse under det senaste året var vår genombrottsorder från den finska Metsä-koncernen. Vi ser goda möjligheter att framöver leverera väg- och gatubelysning till betydligt fler av koncernens anläggningar runtom i världen.

Hur ser er framtida marknadsföringsstrategi ut?

– Vi har hittills fokuserat uteslutande på direktförsäljning, men arbetar nu aktivt med att även etablera långsiktiga partnersamarbeten med aktörer som erbjuder tekniklösningar och styrsystem till kunder i krävande miljöer. Genom att förstärka våra partnersamarbeten ser vi goda möjligheter att tillsammans kunna erbjuda attraktiva helhetslösningar och därigenom öka vår försäljning. Parallellt fortsätter vi att stärka direktförsäljningen och öka kännedomen om Meltron som varumärke.  Vi har dessutom rustat vår organisation internt under pandemin, vilket innebär att vi står väl rustade för en accelererad tillväxttakt under de kommande åren. Jag räknar med att 2022 blir ett år då vi uppnår många viktiga milstolpar i bolagets historia.

Vad är bakgrunden till att ni genomför en emission under hösten?

– Nu när Coronapandemin förhoppningsvis befinner sig i sitt slutskede gör vi oss redo att säkerställa vår leveransförmåga utifrån en kraftigt ökad efterfrågan.  Den globala återhämtningen efter pandemin har på senare tid inneburit förlängda leveranstider för många av de komponenter som är nödvändiga i tillverkningen av våra produkter. Vi har gjort en del strategiska inköp hittills i år och behöver resurser för att även fortsättningsvis kunna säkerställa lagerhållningen av komponenter och därmed även vår framtida leveransförmåga. Ytterligare ett skäl till att vi genomför emissionen är att vi ser ett ökat behov av att investera mer i vår internationella sälj- och marknadsorganisation för att kunna möta upp den ökade efterfrågan i kölvattnet av Coronapandemin.

Vilka faktorer gör Meltron till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– LED-belysning är en av världens snabbast växande stora industrier och hela marknaden omsatte 2020 cirka 100 miljarder USD. Den underliggande tillväxten drivs av den globala hållbarhetstrenden, vilket innebär en ökad efterfrågan på energieffektiv LED-belysning som även kan bidra till en förbättrad arbetsmiljö och ökad produktivitet. I det segmentet är vi väl positionerade med vår teknologi. Vi har kommit en bit i vår kommersialiseringsprocess, som dessvärre saktats ner på grund av Covid19-pandemin. Så snart restriktionerna lättar ser vi dock mycket goda möjligheter till en snabbt ökande tillväxttakt.

Nyheter

Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas av en förbränningsmotor

Publicerad

den

Volvo-lastbil med förbränningsmotor som använder vätgas

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas istället för fossila bränslen är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Vätgaslastbilar kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier. 

Volvo kommer att påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer med utvalda kunder 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Redan nu pågår tester i labb och i fordon.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att komplettera Volvos erbjudande av andra alternativ såsom batterielektriska lastbilar, bränslecellselektriska lastbilar och lastbilar som körs på förnybara bränslen, såsom biogas och HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja).

– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2*. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.

Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2utsläpp.

– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.

Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt.

Volvokoncernen har tecknat ett avtal med Westport Fuel Systems om att etablera ett samriskbolag som använder HPDI-teknik. Samriskbolaget är planerat att starta sin verksamhet under andra kvartalet 2024, efter att transaktionen har slutförts. Slutförande av transaktionen är villkorat av myndighetsgodkännanden och andra villkor.

Kortfakta

  • Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
  • På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
  • Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer även att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
  • Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.
Fortsätt läsa

Nyheter

AstraZeneca siktar på 80 miljarder dollar i omsättning år 2030

Publicerad

den

AstraZeneca tillverkar medicin

Astra Zeneca som höll kapitalmarknadsdag igår och har nyligen höjt sina mål. Bolaget siktar på att vara uppe i en omsättning på 80 miljarder dollar vid år 2030. Ellinor Hult, förvaltare på Healthinvest, säger att det är ett offensivt mål men samtidigt realistiskt.

Ellinor Hult kommenterar AstraZeneca
Fortsätt läsa

Nyheter

Smolteks styrelse vill frigöra värdena i bolaget

Publicerad

den

Smoltek-halvledare

Det tar tid att ta tekniska innovationer till marknaden, vilket även gäller Smoltek. Det har även gett ett kraftigt negativt avtryck i bolagets värdering. Nu tänker styrelsen aktivt förhålla sig till detta.

Styrelsen upplever att det i dagsläget är ett stort gap mellan aktiemarknadens förtroende för Smoltek och de värden som styrelse och ledning ser i bolaget för de två etablerade affärsområdena, men även inom potentiella nya användningsområden. För att säkra bolagets fortsatta tillväxt och utveckling, har styrelsen beslutat att utforska möjligheten att avyttra hela eller delar av dotterbolagen Smoltek Semi och Smoltek Hydrogen, eller deras teknologi. Detta för att bidra till att säkerställa bolagets långsiktiga framgång och möjliggöra fortsatta satsningar och innovationer, samt att maximera aktieägarvärde på kort såväl som lång sikt.

Anbudsprocesserna beräknas ta cirka 6-12 månader, och bolaget kommer att lämna löpande uppdateringar till marknaden under processens genomförande i den utsträckning detta är möjligt.

– Vi har uppnått betydande värdedrivande framsteg inom Smoltek Semi och Smoltek Hydrogen, och när vi nu inte längre är bundna av någon exklusivitet inom halvledarområdet kan vi prata mycket mer öppet med fler möjliga samarbetspartners. Baserat på vår senaste detaljerade analys av konkurrerande lösningar är vi övertygade om potentialen för vår kondensatorteknik CNF-MIM. Denna teknik kan vara det enda gångbara alternativet till dagens kiselkondensatorer, mer specifikt s.k. silicon deep trench capacitors, som används i ledande mobiltelefoner och som börjar närma sig sin prestandagräns samt domineras av ett fåtal leverantörer. Inom vätgasområdet har de senaste positiva tekniska resultaten lett till ökade dialoger med industriella aktörer inom PEM-elektrolysörer och grön vätgas, vilka bekräftar att de ser stor potential med vår teknik. När vi nu har full frihet att erbjuda båda våra affärsområden till finansiella och industriella aktörer öppnas många nya dörrar, och vi ser fortsatt positivt på framtiden för Smolteks nanoteknikplattform inom både nuvarande och framtida affärsområden, säger Smolteks koncernchef Håkan Persson.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära