Nyheter
Meltron siktar på en snabb tillväxttakt och står redo att ta stora steg ut i världen med sina avancerade LED-belysningslösningar

Meltron är specialiserade på LED-belysningslösningar för tuffa och krävande miljöer. En omsättningsökning på drygt 50 procent, trots ett tufft affärsklimat under Coronapandemin, tyder på att bolaget har goda möjligheter att väsentligt öka tillväxttakten när restriktionerna väl släpper. Ambitionen är att dubblera omsättningen år för år. Under hösten genomför Meltron en emission för att finansiera bolagets framtida tillväxt. Det berättar bolagets vd Ville Sistonen.

Berätta om Meltron och er affärsidé.
– Vi designar, tillverkar och säljer avancerad LED-belysning för krävande miljöer, nischmarknader med höga krav på lång livslängd och tåliga ljuskällor. Meltron är resultatet av drygt tjugo års FoU-verksamhet, vilket resulterat i en högkvalitativ och patenterad produktportfölj. Vi levererar våra belysningslösningar utifrån devisen ”More than just light”, vilket innebär att våra lösningar ofta genererar mervärden till kundens verksamhet i form av exempelvis ökad produktivitet, en säkrare arbetsmiljö och ökad energieffektivitet.
Hur har er verksamhet utvecklats det senaste året?
– Vi har ökat vår omsättning med 51 procent, trots en mycket tuff situation på grund av Covid19 pandemin. Det är självklart positivt att vi har lyckats öka vår omsättning även under krävande omständigheter. Samtidigt är vi övertygade om att vi hade kunnat växa snabbare utan de restriktioner som Coronapandemin medfört och de begränsningar och förseningar i leveranskedjorna som inträffat de senaste månaderna. Vår tillväxttakt har minskat till följd av att det inte varit möjligt att genomföra fysiska kundbesök under pandemin. När restriktionerna tas bort är vår ambition att varje år fördubbla vår omsättning.
Ni har bland annat levererat genombrottsorders till ett ledande globalt läkemedelsbolag samt ett stort skogsbolag. Vilken betydelse har dessa händelser för bolagets utveckling?
– Ordern från läkemedelsbolaget var strategiskt viktig utifrån flera perspektiv. Det var den enskilt största ordern under räkenskapsåret och vi ska genomföra en gemensam fallstudie med kunden som kommer att kunna användas i vår framtida marknadsföring. Vi räknar med att studien kommer att vara till stor hjälp i vår fortsatta bearbetning mot läkemedelsindustrin. Ytterligare en avgörande händelse under det senaste året var vår genombrottsorder från den finska Metsä-koncernen. Vi ser goda möjligheter att framöver leverera väg- och gatubelysning till betydligt fler av koncernens anläggningar runtom i världen.
Hur ser er framtida marknadsföringsstrategi ut?
– Vi har hittills fokuserat uteslutande på direktförsäljning, men arbetar nu aktivt med att även etablera långsiktiga partnersamarbeten med aktörer som erbjuder tekniklösningar och styrsystem till kunder i krävande miljöer. Genom att förstärka våra partnersamarbeten ser vi goda möjligheter att tillsammans kunna erbjuda attraktiva helhetslösningar och därigenom öka vår försäljning. Parallellt fortsätter vi att stärka direktförsäljningen och öka kännedomen om Meltron som varumärke. Vi har dessutom rustat vår organisation internt under pandemin, vilket innebär att vi står väl rustade för en accelererad tillväxttakt under de kommande åren. Jag räknar med att 2022 blir ett år då vi uppnår många viktiga milstolpar i bolagets historia.
Vad är bakgrunden till att ni genomför en emission under hösten?
– Nu när Coronapandemin förhoppningsvis befinner sig i sitt slutskede gör vi oss redo att säkerställa vår leveransförmåga utifrån en kraftigt ökad efterfrågan. Den globala återhämtningen efter pandemin har på senare tid inneburit förlängda leveranstider för många av de komponenter som är nödvändiga i tillverkningen av våra produkter. Vi har gjort en del strategiska inköp hittills i år och behöver resurser för att även fortsättningsvis kunna säkerställa lagerhållningen av komponenter och därmed även vår framtida leveransförmåga. Ytterligare ett skäl till att vi genomför emissionen är att vi ser ett ökat behov av att investera mer i vår internationella sälj- och marknadsorganisation för att kunna möta upp den ökade efterfrågan i kölvattnet av Coronapandemin.
Vilka faktorer gör Meltron till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– LED-belysning är en av världens snabbast växande stora industrier och hela marknaden omsatte 2020 cirka 100 miljarder USD. Den underliggande tillväxten drivs av den globala hållbarhetstrenden, vilket innebär en ökad efterfrågan på energieffektiv LED-belysning som även kan bidra till en förbättrad arbetsmiljö och ökad produktivitet. I det segmentet är vi väl positionerade med vår teknologi. Vi har kommit en bit i vår kommersialiseringsprocess, som dessvärre saktats ner på grund av Covid19-pandemin. Så snart restriktionerna lättar ser vi dock mycket goda möjligheter till en snabbt ökande tillväxttakt.
Nyheter
Vad hände med lanseringen Star Vault?

Star Vault har under lång tid arbetat med den stora nylanseringen av spelet Mortal Online 2, där det för första gången även skulle släppas på Epic Game Store och den delen av affärsmodellen som inkluderar en månadsavgift för att spela skulle aktiveras. Den 28 november var den stora lanseringsdagen och inför detta hade en serie pressmeddelanden publicerats, det senaste den 27 november med rubriken ”Nya Mortal Online 2 går live imorgon den 28 november som planerat”.
Problemet? Någon lansering i Epic Game Store har inte skett, det står bara ”Coming soon” och från bolaget har det varit helt tyst.
För att sätta detta i perspektiv. Mortal Online är den enda produkten som bolaget har idag, det är 100 procent av verksamheten. Spelet finns visserligen på den största pc-spelsbutiken Steam, men där har det funnits sedan början av 2022. Lanseringen på Epic Game Store med uppbackning från Epic Games skulle vara den stora händelsen.
Nyheter
Medimi accelererar i Danmark och startar försäljning i de nordiska länderna

Medimi är fullt aktiva med försäljning på danska marknaden och tar ytterligare steg för att öka aktiviteterna på övriga nordiska länder. I Danmark har bolaget tecknat avtal som gör att kommuner i samtliga av landets fem regioner är knutna till Medimi Smart vilket är i linje med verksamhetens mål om 100 procent omsättningsökning 2024. Intervju med VD Johan Wiesel.
Vad har Medimi för verksamhet?
Medimi AB utvecklar och säljer lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet.
Specifikt har vi tagit fram Medimi Smart som är en avancerad läkemedelsrobot för hemmabruk. Vår unika lösning är framför allt relaterat till kassetteknologi med enstyckshantering av läkemedel. Det ger användaren en flexibel lösning som kan hantera behovsläkemedel för tillfällig eller oregelbunden medicingivning, tex smärtstillande eller ångestdämpande medicin. Medimi Smart kan också integreras fullt ut med ordinationssystem så förändring i behandling kan genomföras i realtid.
Hur är intresset för er lösning?
Vi ser ett stort och växande intresse i flera olika marknadskanaler. I Danmark har vi framgångsrikt byggt upp ett rykte och en kundmassa som gör att de flesta kommunerna har hört talas om vår lösning.
I de övriga nordiska länderna befinner vi oss i en uppstartsfas. Vi har genomfört ett par lyckade pilotprojekt och har nu projekt i gång i Finland, Norge och Sverige. Det finns en viss startsträcka innan kund är helt igång men utbytet har varit positivt. Vi har också ökat vår aktivitet för att bli mer och mer synliga vid olika mässor samt presentationer vilket ökat intresset för våra lösningar och kommer påverka upphandlingarna och öka möjligheten att etablera nya affärer.
Ni har börjat etablera er utanför Sverige, vilka länder är aktuella?
I Danmark är vi på väg att etablera en mycket stark position med närvaro i alla delar av landet och sätter just nu upp ett bolag i landet. Samtidigt intensifierar vi vårt arbete med att expandera vår verksamhet i övriga nordiska marknader. Här ser vi en enorm potential att växa vår affär ytterligare. Genom att etablera avtal med regioner eller med distributörer kan vi nå ut till fler kommuner och omsorgsföretag på ett effektivt sätt.
Bolaget har sedan tidigare kontrakt med kommuner i tre av fem regioner i Danmark och nyligen offentliggjordes ett nytt avtal med två kommuner till i de kvarvarande regionerna för att driftsätta Medimi Smart. Genom vår affärsmodell med månadshyra finns det goda förutsättningar att utöka intäkten i befintliga kommuner och att accelerera tillväxten under de kommande åren i befintliga och nya kontrakt.
På längre sikt finns det inga hinder att expandera verksamheten till andra länder i övriga Europa. Det finns många länder med liknande förutsättningar ur ett demografiskt perspektiv med en äldrevård och apoteksverksamhet som liknar den nordiska.
Hur har försäljningen utvecklats under 2023 och vad kan vi förvänta oss under kommande år?
Coronapandemin försenade den förväntade försäljningsutvecklingen under 2020 och 2021. Från början av 2021 fram till idag har vi ökat vår försäljning med 300 procent. Vi har som målsättning att ha en försäljningstillväxt om cirka 100 procent under 2023 och nå 4 miljoner kronor. Vi har också uttalat mål att dubbla omsättningen nästa år och därigenom nå 8 miljoner kronor. Vår långsiktiga försäljningsplan är att driva stark tillväxt även de kommande åren för att sedan kunna ta lösningen vidare ut till andra länder.
Ni gör en företrädesemission på 26,5 miljoner, vad ska ni använda kapitalet till?
I huvudsak ska pengarna användas till att accelerera tillväxten i Norden. Etablering på marknaderna i Norge, Finland och Sverige drivs framför allt genom ökad marknadsnärvaro på fält samt att etablera en attraktiv lösning på plats för nya kommuner.
Tillsammans med bolagets tillväxtplan behöver det också tillverkas fler enheter för att utöka vårt varulager så att vi kan möta den ökade efterfrågan av Medimi Smart.
Avslutningsvis, vad vill du säga till de som funderar på att investera i Medimi?
Det finns mycket positivt att säga om investeringscaset Medimi, men för att sammanfatta så är Medimi ett bolag som befinner sig på en expansiv tillväxtresa och som också gör skillnad för en bättre framtid.
Det är ett spännande och positivt investeringscase där vi har fått igång en bra försäljningsbas och arbetar intensivt för att få exponentiell utväxling på fler marknader. Vi har visat att behovet för en välfärdsteknologisk lösning i hemmet ökar och att Medimi kan tillhandahålla en unik och flexibel robot som matchar det väl.
Medimi gör stor skillnad för patienter och användare och investerar därför i framtiden, precis som vi vill att våra investerare ska investera i oss!
Nyheter
Nordea har en mindre positiv syn på Coor

Nordea har idag publicerat en analys på facility management-företaget Coor och ger rekommendationen behåll. Bankens analytiker ger ingen riktkurs men sätter ett motiverat värde på 35 kronor per aktie. Det får aktien att falla och efter en knapp timmes handel så är aktien ner 5,2 procent till 37,92 kronor.
Det är en betydligt annorlunda slutsats än Placera kom fram till för tre månader sedan, vilka ansåg att Coor-aktien hörde hemma i portföljen då den handlades kring 47 kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Fem småbolag med bra utsikter
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault släpper nya Mortal Online 2 den 28 november
-
Nyheter1 månad sedan
Investerare i MTG får 3 av 4 verksamheter gratis
-
Nyheter2 månader sedan
Mandatum är en bra värdeaktie anser Affärsvärlden
-
Nyheter2 månader sedan
Sälj EQT innan storägarna gör det
-
Nyheter2 månader sedan
Börsveckan gillar Yubico och Mandatum, men sälj Freja eID
-
Nyheter2 veckor sedan
Intervju med fastighetsbolaget Balders populära VD och grundare Erik Selin
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games meddelar positiva signaler från lanseringen av Baseball Franchise Manager