Följ oss

Nyheter

Lipum har tagit ett rejält kliv på vägen mot ett biologiskt läkemedel med potential att bli en first-in-class behandling för RA-patienter

Publicerad

den

Lipum är ett Umeåbaserat biofarmaceutiskt bolag som fokuserar på upptäckt och utveckling av ny behandling för kroniska inflammatoriska sjukdomar. Bolagets ambition är att erbjuda en bättre behandling av kroniska inflammatoriska sjukdomar. Lipums läkemedelskandidat SOL-116 befinner sig i sen preklinisk fas med övertygande data för ledgångsreumatism. Inom kort inleds den första kliniska prövningen för SOL-116, vilket innebär att Lipum byter skepnad och blir ett bolag som befinner sig i klinisk fas. Det berättar Lipums vd Einar Pontén.

Einar Pontén, vd på Lipum

Ni har identifierat en helt ny målmolekyl för behandling av kroniska inflammatoriska sjukdomar. Innebär det att er läkemedelskandidat SOL-116 har potential att utvecklas till ett nytt first in class läkemedel för kroniska inflammatoriska sjukdomar?

– Läkemedlet ska ge säkrare och effektivare behandling genom att blockera en tidigare förbisedd målmolekyl (BSSL) i immunförsvaret. Det är en ny verkningsmekanism med möjlighet att bli först i en helt ny läkemedelsklass för behandling av kroniska inflammatoriska sjukdomar. BSSL är en banbrytande upptäckt som på sikt kan resultera i effektiv behandling för kroniskt sjuka patienter som tidigare saknat effektiva behandlingsalternativ. I nuläget fokuserar vi på att utveckla SOL-116 för behandling av RA-patienter, men på sikt kan den tillämpas även på andra indikationer, exempelvis Crohns sjukdom och ulcerös kolit.

Hur långt har ni kommit i utvecklingen av er läkemedelskandidat, SOL-116?

– SOL-116 är i sen preklinisk fas med övertygande data för ledgångsreumatism som drabbar omkring en procent av befolkningen. Vi har utvecklat ett biologiskt läkemedel, vilket innebär att det finns produktionsmetod, genomförda toxikologiska studier och en produkt färdig att använda i klinisk prövning. Övergången från preklinisk fas till att bli ett bolag som befinner sig i klinisk fas är en otroligt viktig milstolpe som bland annat ökar vår attraktivitet för eventuella samarbetspartners framöver.

Hur stort är behovet av alternativ till de befintliga läkemedel som används vid behandling av ledgångsreumatism?

– Det medicinska behovet är omfattande, inte minst eftersom långt ifrån alla RA- patienter är hjälpta av de behandlingsalternativ som i dagsläget finns att tillgå. Drygt 30 procent svarar inte alls på behandlingen och drygt 30 procent utvecklar en immunitet mot behandlingen eller avbryter sin behandling eftersom biverkningarna är relativt omfattande. Dessa faktorer sammantaget innebär att det finns ett mycket stort behov av ett RA-läkemedel med en alternativ verkningsmekanism, vilket SOL-116 erbjuder.

Hur ser er utvecklingsplan ut de kommande åren?

– Parallellt med kliniska studier på SOL-116 för behandling av ledgångsreumatism kommer vi även att fortsätta och i viss mån intensifiera vårt prekliniska arbete. Målsättningen är att ytterligare stärka vår kunskap kring SOL-116s verkningsmekanism samt att verifiera möjligheterna att behandla fler sjukdomar. Vi har identifierat och prioriterat bland inflammatoriska sjukdomar av särskilt intresse. Vår ambition är att etablera partnerskap för den fortsatta kliniska utvecklingen och dra nytta av större läkemedelsbolags kompetens, organisation och finansiella resurser fram till marknadsgodkännande eller utlicensiering av olika indikationer.

Vilka faktorer gör Lipum till ett intressant bolag att investera i?

– Vi utvecklar ett unikt läkemedel för att möta ett stort medicinskt behov på en gigantisk marknad, exempelvis är marknaden för behandling av reumatoid artrit, RA, värd 250 miljarder kronor årligen. Lipum har en tydlig utvecklingsstrategi och en biologisk läkemedelskandidat, ett av de hetaste utvecklingsområdena just nu i läkemedelssektorn. Av de läkemedelskandidater som går in i klinisk prövning Fas I så är det dubbelt så hög chans att biologiska läkemedelskandidater blir ett godkänt läkemedel jämfört med småmolekylära läkemedelskandidater. För autoimmuna sjukdomar som exempelvis ledgångsreumatism är det fyra gånger högre chans att nå marknaden jämfört med traditionella småmolekylära läkemedel. Förutsättningar att på sikt nå ut på marknaden med SOL-116 som ett godkänt biologiskt läkemedel bedömer jag därmed som mycket lovande.

Fakta: Lipum är ett biofarmaceutiskt bolag specialiserat på upptäckt och utveckling av ny behandling för kroniska inflammatoriska sjukdomar. Läkemedelskandidaten SOL-116 är en fullt humaniserad antikropp som ska ge säkrare och effektivare behandling genom att blockera en tidigare förbisedd målmolekyl (BSSL) i immunförsvaret. Lipum är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn LIPUM.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära