Följ oss
Adverty

Nyheter

Lipigon Pharmaceuticals – experter på blodfetter siktar mot miljardmarknad

Publicerad

den

Stefan K Nilsson, vd för Lipigon

Lipigon är ett läkemedelsbolag som utvecklar nya behandlingar för sjukdomar orsakade av rubbningar i kroppens hantering av fetter. Lipigon, som noteras under våren, verkar inom ett av industrins hetaste utvecklingsområden och har tack vare sin djupa expertis goda möjligheter att bli en självklar samarbetspartner för globala läkemedelsbolag. Det berättar Stefan K Nilsson, vd för Lipigon.

Berätta om er affärsidé.

– Lipigon är experter inom lipidbiologi, det vill säga fetter. Vi står på en stabil grund av drygt 50 års världsledande forskning inom lipidrelaterade sjukdomar. Fetter spelar en viktig roll för vår hälsa och i dag är det välkänt att för mycket eller för lite av vissa fetter har en tydlig koppling till hjärt-kärlsjukdomar – en av våra vanligaste folksjukdomar. Genom att kombinera vår forskningsexpertis med ny teknik identifierar vi innovativa lösningar på gamla och välkända medicinska problem. 

Vi har valt att initialt fokusera på särläkemedel och nischindikationer för ovanliga sjukdomar där tillräckligt god behandling saknas och där det finns ett stort medicinskt behov. Fördelen är att de kliniska studierna kan vara mindre omfattande vilket ger snabbare väg till marknad. På sikt kan kandidaterna även utvecklas mot bredare indikationer som hjärt-kärlsjukdom.

Hur ser er projektutvecklingsportfölj ut?

– Vi har fyra aktiva projekt i pipeline. Två RNA-läkemedel, där det ena (huvudprojektet Lipisense) är inriktat mot förhöjda triglycerider och det andra mot akut andnödssyndrom – högst aktuellt nu i och med coronapandemin. Vi har också ett genterapiprojekt för den sällsynta sjukdomen lipodystrofi tillsammans med Combigene samt ett småmolekylsprojekt för dyslipidemi, allmänna blodfettsrubbningar, i samarbete med HitGen Inc. 

Lipisense har potential att bli first-in-class och vi har nyligen inlett den säkerhetsprövning som föregår kliniska studier på människa. De kliniska prövningarna väntas inledas under 2022. Eftersom blodfetter är lätta att mäta kommer vi få ut både säkerhetsdata och effektdata under de inledande studierna, vilket reducerar risk och ger oss en fördel i det fortsatta utvecklingsarbetet.

Hur ser den globala potentialen för er portfölj av läkemedelskandidater ut?

–  Vi fokuserar initialt på nischmarknader. Patientgrupperna är mindre men behovet av nya läkemedel är stort och eftersom premiumprissättning accepteras är dessa marknader ändå betydande. Till exempel kan ett framgångsrikt läkemedel i segmentet för vårt huvudprojekt omsätta mer än en miljard US-dollar årligen.  

Lipigon noteras på Nasdaq First North våren 2021. Vad är bakgrunden till noteringen?

– Vårt primära syfte är att finansiera den fortsatta utvecklingen av våra fyra läkemedelskandidater, främst huvudprojektet Lipisense, där vi inleder prekliniska säkerhetsstudier 2021 och kliniska studier under 2022. Vi verkar dessutom inom ett hett utvecklingsområde. Allt fler RNA-baserade läkemedel godkänns, teknologin är validerad och anses säker vilket banar väg även för oss och behandling av stora patientgrupper.  

Vilka faktorer gör Lipigon till ett intressant bolag att investera i?

– Vi har en diversifierad, högteknologisk projektportfölj. Tack vare vårt gedigna kunnande inom området är vi en attraktiv samarbetspartner, vilket ger oss möjlighet att driva flera utvecklingsprojekt parallellt. Många stora globala läkemedelsbolag är mycket intresserade av att tidigt förvärva lovande läkemedelskandidater inom vårt område. I och med små patientgrupper kan vi tidigt producera effektdata, vilket är värdefullt för den fortsatta utvecklingen.

Nyheter

Den tekniska analysen av Hexatronic ger inga jättetydliga signaler

Publicerad

den

Teknisk analys på Hexatronic med EWT-vågor

Ingemar Carlsson på Tendens har gjort en tekniska analys på Hexatronic. Den visar att aktien är i en klassisk fallande trend. Frågan är nu om man vill försöka köpa på den lägsta nivån eller om man vill känna sig tryggare och köpa när man ser högre bottnar. Inga jättetydliga signaler, mer av ett avvakta läge.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Populära