Följ oss

Nyheter

2020 blev ett starkt år för IPO:s

Publicerad

den

Revisions- och rådgivningsföretaget EY kartlägger varje kvartal genomförda börsintroduktioner (IPOs) på reglerade marknader och handelsplattformar. Enligt rapporten Global IPO Trends: Q4 2020 lyckades marknaden återhämta sig till lika höga nivåer som före pandemin.

Den starka trenden från Q3 höll i sig även under Q4, och sett till helåret 2020 ökade antalet börsintroduktioner globalt med 19 procent och transaktionsvolymen med 29 procent, jämfört med 2019. Totalt genomfördes 1363 börsintroduktioner världen över, med transaktionsintäkter på 268 miljarder USD.

–Efter en ovanlig inledning på transaktionsåret 2020 i och med pandemin, tog kapitalmarknaderna ordentlig fart under Q3 och Q4, i linje med vår prognos. Vi tror att momentumet håller i sig och att IPO-marknaden kommer att vara fortsatt positiv under de närmaste nio månaderna, säger Andreas Dalhäll, partner och EY IPO Leader i Norden och Sverige.

Teknikindustrin var den sektor med flest introduktioner, räknat i såväl antal som volym. Därefter följde, precis som i föregående kvartal, den traditionella industrin samt hälso- och sjukvård. Under 2020 såg Teknikindustrin sammanlagt 324 börsintroduktioner med intäkter på 89,1 miljarder USD, att jämföra med den traditionella industrin som hade 243 börsintroduktioner och 31,4 miljarder USD. För Hälso- och sjukvård skrevs det totala antalet börsintroduktioner till 235, vilket gav en transaktionsvolym om 50,4 miljarder USD.

De nordiska börserna placerar sig väl på den globala IPO-marknaden, och både Nasdaq Stockholm (innehållandes även Nasdaq First North Growth Market) och Oslo Bors blev topp tolv bland världens börser i listan över antalet IPOs. Norden som region upplevde en ökning om 104 % av antalet börsnoteringar, och transaktionsvolymen ökade med 85 procent jämfört med 2019.

–Vad gäller trender framöver så är det inte osannolikt att vi kommer få se de första ”SPAC-bolagen” (Special Purpose Acquisition Companies) på de nordiska börserna i år. Under 2020 stod SPACs på de amerikanska börserna för hela 48 % av den totala transaktionsvolymen, och som så många andra trender är det inte osannolikt att även denna söker sig till Norden. Slutligen är det värt att konstatera att vi inte sett någon oro kring effekterna av en andra Covid 19-våg, varken i Europa eller Norden. Marknaden verkar ha tilltro till de vaccin som nu rullas ut, säger Andreas Dalhäll, partner och EY IPO Leader i Norden och Sverige.

Nyheter

Star Vault ska göra egenutvecklade nätverkslösningen till en affär

Publicerad

den

Spelare i Mortal Online 2 springer

Gamingbolaget Star Vault som utvecklar MMO-spelet Mortal Online 2 ska paketera sin egenutvecklade teknik som har nått en nära kommersiell nivå i ett eget affärsområde. Det gäller främst nätverkslösningen som är unik och samtidigt den komponent som framför allt står för de största tekniska utmaningarna för spelstudios som skall utveckla MMO-spel.

Star Vault har till stor del byggt sin egen teknikbas där ändamålsenliga tredjeparts-lösningar saknats. Till exempel saknar Epic Games spelmotor Unreal Engine 5 en nätverkslösning som kan hantera MMO-spel som Mortal Online 2. Star Vault kallar satsningen för OmniMesh.

”Samtidigt som vi ser en reell affärsmöjlighet i våra tekniska lösningar skall det också bli spännande att se hur vår teknik kan öppna upp mot spelutvecklare som vill utveckla MMO-spel men idag inte har resurserna”, säger Star Vaults VD, Henrik Nyström, i en kommentar.

Star VAults nätverkslösning klarar många spelare som är på samma plats i en MMO-värld.
Fortsätt läsa

Nyheter

Clinical Laserthermia Systems ansöker om att fördubbla den potentiella marknaden i USA

Publicerad

den

CLS lösning

Clinical Laserthermia Systems (CLS) meddelade idag att de har lämnat in sin 510(k)-ansökan till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för att utöka indikationen för ClearPoint Prism till att även omfatta 1,5 T MR.

Ansökan är ett resultat av och markerar en viktig milstolpe i CLS strategiska partnerskap med ClearPoint Neuro och kommer att utöka produktresumén för ClearPoint Prism till att inkludera både 3,0 T och 1,5 T MR för godkänd användning.

”Den utökade indikationen för ClearPoint Prism kommer, när den godkänts av US-FDA, att mer än fördubbla den adresserbara marknaden för neuro-LITT i USA, vilket vi tror kommer att öka vår intäktspotential avsevärt. Det skapar också en grund för global expansion och erbjuder en lösning för alla kliniskt relevanta MR-skannrar”, säger Dan J. Mogren, VD för CLS.

”Vi har redan sett ett snabbt genomslag för funktionella och onkologiska neurokirurgiska LITT-procedurer med vår nuvarande 3,0 T-märkning, och vi tror att ett godkännande för 1,5 T kommer att öppna upp den återstående marknaden för neuro-LITT i USA som vi inte har tillgång till idag”, kommenterade Joe Burnett, VD och koncernchef för CLPT.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tre heta aktier inom drycker att hålla ögonen på

Publicerad

den

Saratoga, vatten som är trendigt

Nik Modi, analytiker på RBC Capital Markets, lyfter fram tre dryckesbolag som särskilt intressanta investeringar just nu. I en intervju med BNN Bloomberg berättar han varför Primo Brands, Monster Beverage och Keurig Dr Pepper sticker ut på marknaden.

Primo Brands – Vatten på framgångsvåg

Modi beskriver Primo Brands som hans främsta aktieval det senaste året. Bolaget verkar inom två segment: detaljhandel med flaskvatten och hembaserad vattenleverans via stora 3- eller 5-gallonsbehållare. Nyligen genomförde företaget ett strategiskt viktigt förvärv av en av sina största konkurrenter, vilket väntas leda till synergier och stärkt distribution. Enligt Modi finns det betydande möjligheter till tillväxt i både intäkter och vinst.

Bolaget har dessutom fått ett uppsving genom viralt genomslag på TikTok. En populär fitnessinfluencer har använt deras vattenmärke ”Alkaline Water”, vilket lett till ökat sökintresse och potentiell kortsiktig försäljningsökning.

Monster Beverage – Nästa globala megavarumärke

Monster är en annan aktie som Modi är mycket positiv till. Han menar att bolaget har potential att bli ett globalt megavarumärke tack vare sin förmåga att bredda sitt varumärke över både olika geografiska områden och dryckeskategorier. Företaget arbetar nu bättre än tidigare tillsammans med sin globala distributör, vilket stärker dess tillväxtstrategi. Dessutom expanderar Monster sin närvaro utanför traditionella försäljningskanaler som bensinstationer och närbutiker.

Keurig Dr Pepper – Stark trots hälsotrenden

Trots det ökade motståndet mot sockrade drycker menar Modi att Keurig Dr Pepper lyckats hålla sig relevanta. När företaget nyligen rapporterade sina resultat, visade det sig att tillväxten drevs av kolsyrade läskedrycker, vilket överraskade många. Modi betonar att konsumenter fortfarande efterfrågar sådana drycker – det är upp till tillverkarna att göra dem attraktiva och relevanta.

Bolaget har också ingått flera viktiga distributionsavtal som stärker dess position, och enligt Modi har Keurig Dr Pepper närmat sig både PepsiCo och Coca-Cola vad gäller marknadsandelar under de senaste fem åren.

Nik Modi lyfter fram dessa tre aktier som exempel på bolag som trots marknadsutmaningar och förändrade konsumentbeteenden lyckats anpassa sig och skapa tillväxt – både organiskt och genom smarta strategiska beslut.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära