Följ oss

Nyheter

Iconovo – Vi har ett unikt erbjudande och är redo för fler avtal

Publicerad

den

Iconovo-inhaler

Medicinteknikbolaget Iconovo informerade på onsdagen marknaden om sina verksamhetsmål för 2021, som bland annat inkluderar två nya kundavtal, att jämföra med det tidigare målet om ett avtal.

Iconovo har ett flertal pågående projekt. Vad blir viktigast att hålla koll på i år som aktieägare?

Johan Wäborg, vd för Iconovo

”Det huvudsakliga är projektleveranser, milestones och studierna inom Amneal och Monash som båda kommer att gå igång under året och se hur de faller ut. Samt kundavtal, där vi har kommunicerat målsättningen två avtal år 2021. Sedan utvecklingen i övriga projekt såsom ICOpre, där vi kommer att informera kring hur vi arbetar mot att nå projektets viktiga marknader i USA 2025”, säger Johan Wäborg.

Patentsituationen inom ICOpre-projektet uppges vara på väg att förstärkas och Iconovo ska visa upp sin inhalator på RDD-kongressen i maj, som ett led i att påbörja en effektiv marknadsföringsprocess. Enligt Johan Wäborg hör företag av sig och anmäler intresse för denna inhalator med medföljande formuleringar. Han poängterar att Iconovo tror starkt på att projektet kommer att mynna ut i ett mycket intressant erbjudande, på en marknad som enligt GSK kommer att omsätta 4,5 miljarder dollar 2023 och som förmodligen omsätter mer än så när patentet går ut år 2025. I detta projekt har Iconovo utvecklat en inhalator som är en generisk ekvivalent till Glaxo Smith Klines Ellipta-inhalator.

Hur står sig er teknologi konkurrensmässigt och vilken är största konkurrenten?

”Den står sig väldigt väl. Det finns många bolag i världen som säljer inhalatorer, men det finns väldigt få som säljer inhalatorer som man själv kan göra formuleringar till. Det gör vårt erbjudande unikt. Ett brittiskt företag som heter Vectura hade tidigare en modell som liknade vår, men sedan de gjorde en exklusiv affär med Hikma kan de inte längre göra fler affärer baserat på sin inhalator. Vår modell bygger på skalbarhet och att ge kunden exklusivitet kring en plattform och en produkt, vilket gör att vi fortfarande kan använda samma plattform och inhalator till en annan kund och ett annat läkemedel. Vi har en riktig plattformsmodell, och det gör att när man frågar efter konkurrenter i världen som gör exakt det vi gör, så är det väldigt få bolag som kommer på fråga.”

Vilket av era projekt har störst försäljningspotential, och vilka royalty-summor kan det handla om för Iconovo?

”Amneal är ett viktigt avtal för oss ekonomiskt. Vi bedömer att det kan generera en årlig royaltyintäkt på mellan 50-100 miljoner kronor, men detta avtal avser endast den europeiska marknaden som står för en tredjedel av den totala volymen av läkemedlet Symbicort. Lägger man till potentialen för övriga världen blir det 150-300 miljoner kronor i royalties, enligt vår exempeluträkning med antaganden kring marknadsandel, priserosion med mera. Det går att utgå från Amneal-avtalet för att uppskatta hur värdefulla de andra avtalen också skulle kunna vara, om än Symbicort är en stor produkt i Europa, men det är exempelvis Ellipta-produkterna också.”

Under hur många år kommer ni kunna erhålla royalties för er generiska Symbicort-produkt, med tanke på frågor som patent? Hur ser priserosionen ut på inhalationsläkemedel efter utgångna patent, i generella termer?

”Vi erhåller royalties i 20 år från lansering. Inhalatormarknaden har visat sig vara väldigt stabil över tid. När en inhalationsprodukts patent går ut är det inte som med en tablettbehandling att 70-90 procent av värdet försvinner på kort tid. Eftersom det är så svårt att tillverka dessa produkter och då konkurrensen i viss mån är mindre, hålls priserna uppe. Upp mot 70-80 procent av värdet är kvar i produkten även några år efter patentutgång, och det har historiskt inte varit särskilt stor priserosion, utan endast låga ensiffriga tal i priserosion per år”, säger Johan Wäborg.

Vad ser du som de största utmaningarna för att kunna ro iland två kundavtal i år, vilket vore en fördubbling mot tidigare kommunicerad målsättning?

”För mig är det mycket viktigt att få in rätt avtal – vi har nästintill dagligen kontakt med bolag som har idéer och som vill samarbeta, men vi vill bara ingå samarbeten där allt verkligen stämmer, passar in och som bringar mycket aktieägarvärde. Vi vill kunna erbjuda en produkt som är avancerad och som kan nå marknaden inom rimlig framtid, och är inte intresserade av väldigt tidiga projekt där man har kanske åtta till tio år av utvecklingsarbete framför sig”

Iconovos kassa förväntas räcka i tre år med nuvarande ”burn rate”, vilket är lång tid relativ många andra utvecklingsbolag. Är denna finansiella flexibilitet något som ni kan dra fördel av exempelvis vid avtalsförhandlingar?

”Så är det. Och om tre år är vi inne i en fas då vi räknar med royalties från till exempel Amneal-avtalet, vilket innebär att vi då är lönsamma. Den goda finansiella ställningen har gett oss möjlighet att bygga upp bredden i bolaget, för att kunna öka utvecklings- och affärstempot. Vi har vuxit på affärsutvecklingssidan, inom ’alliance management’, har fler projektledare och lite större teams än tidigare så att vi ska kunna ta emot fler projekt. Vi satsar även på att fortsätta arbeta med de projekt vi nu slutlevererar, på att jobba vidare med dessa relationer och hjälpa till att driva på för att produkterna verkligen ska nå marknaden i tid.”

Iconovos nettoomsättning uppgick till 5,8 miljoner kronor i det tredje kvartalet 2020. Omsättningen för det fjärde kvartalet kan enligt tidigare kommunikation från Iconovo förväntas hamna omkring samma nivå, något som kommer att framgå den 17 februari då bolaget släpper sin bokslutskommuniké för 2020. Johan Wäborg förklarar att det fortfarande kan finnas en del variationer i hur försäljningssiffrorna utvecklar sig från kvartal till kvartal, då det i hög utsträckning beror på när milestone-betalningar infaller. Det är när bolagets utlicensierade produkter framöver väl når marknaden och inbringar royalties som försäljningsintäkterna är tänkta att flöda in mer jämnt och lönsamhet också ska uppnås.

”Det är viktigt att förstå när man som investerare tittar på caset Iconovo att vi kommer att bli väldigt lönsamma när vi får royalties, och fram tills dess så är det kundfinansierad utveckling man ska se det som. Sen så tjänar vi såklart en del pengar längs med vägen också”, säger Johan Wäborg.

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära