Följ oss

Nyheter

Iconovo – Vi har ett unikt erbjudande och är redo för fler avtal

Publicerad

den

Iconovo-inhaler

Medicinteknikbolaget Iconovo informerade på onsdagen marknaden om sina verksamhetsmål för 2021, som bland annat inkluderar två nya kundavtal, att jämföra med det tidigare målet om ett avtal.

Iconovo har ett flertal pågående projekt. Vad blir viktigast att hålla koll på i år som aktieägare?

Johan Wäborg, vd för Iconovo

”Det huvudsakliga är projektleveranser, milestones och studierna inom Amneal och Monash som båda kommer att gå igång under året och se hur de faller ut. Samt kundavtal, där vi har kommunicerat målsättningen två avtal år 2021. Sedan utvecklingen i övriga projekt såsom ICOpre, där vi kommer att informera kring hur vi arbetar mot att nå projektets viktiga marknader i USA 2025”, säger Johan Wäborg.

Patentsituationen inom ICOpre-projektet uppges vara på väg att förstärkas och Iconovo ska visa upp sin inhalator på RDD-kongressen i maj, som ett led i att påbörja en effektiv marknadsföringsprocess. Enligt Johan Wäborg hör företag av sig och anmäler intresse för denna inhalator med medföljande formuleringar. Han poängterar att Iconovo tror starkt på att projektet kommer att mynna ut i ett mycket intressant erbjudande, på en marknad som enligt GSK kommer att omsätta 4,5 miljarder dollar 2023 och som förmodligen omsätter mer än så när patentet går ut år 2025. I detta projekt har Iconovo utvecklat en inhalator som är en generisk ekvivalent till Glaxo Smith Klines Ellipta-inhalator.

Hur står sig er teknologi konkurrensmässigt och vilken är största konkurrenten?

”Den står sig väldigt väl. Det finns många bolag i världen som säljer inhalatorer, men det finns väldigt få som säljer inhalatorer som man själv kan göra formuleringar till. Det gör vårt erbjudande unikt. Ett brittiskt företag som heter Vectura hade tidigare en modell som liknade vår, men sedan de gjorde en exklusiv affär med Hikma kan de inte längre göra fler affärer baserat på sin inhalator. Vår modell bygger på skalbarhet och att ge kunden exklusivitet kring en plattform och en produkt, vilket gör att vi fortfarande kan använda samma plattform och inhalator till en annan kund och ett annat läkemedel. Vi har en riktig plattformsmodell, och det gör att när man frågar efter konkurrenter i världen som gör exakt det vi gör, så är det väldigt få bolag som kommer på fråga.”

Vilket av era projekt har störst försäljningspotential, och vilka royalty-summor kan det handla om för Iconovo?

”Amneal är ett viktigt avtal för oss ekonomiskt. Vi bedömer att det kan generera en årlig royaltyintäkt på mellan 50-100 miljoner kronor, men detta avtal avser endast den europeiska marknaden som står för en tredjedel av den totala volymen av läkemedlet Symbicort. Lägger man till potentialen för övriga världen blir det 150-300 miljoner kronor i royalties, enligt vår exempeluträkning med antaganden kring marknadsandel, priserosion med mera. Det går att utgå från Amneal-avtalet för att uppskatta hur värdefulla de andra avtalen också skulle kunna vara, om än Symbicort är en stor produkt i Europa, men det är exempelvis Ellipta-produkterna också.”

Under hur många år kommer ni kunna erhålla royalties för er generiska Symbicort-produkt, med tanke på frågor som patent? Hur ser priserosionen ut på inhalationsläkemedel efter utgångna patent, i generella termer?

”Vi erhåller royalties i 20 år från lansering. Inhalatormarknaden har visat sig vara väldigt stabil över tid. När en inhalationsprodukts patent går ut är det inte som med en tablettbehandling att 70-90 procent av värdet försvinner på kort tid. Eftersom det är så svårt att tillverka dessa produkter och då konkurrensen i viss mån är mindre, hålls priserna uppe. Upp mot 70-80 procent av värdet är kvar i produkten även några år efter patentutgång, och det har historiskt inte varit särskilt stor priserosion, utan endast låga ensiffriga tal i priserosion per år”, säger Johan Wäborg.

Vad ser du som de största utmaningarna för att kunna ro iland två kundavtal i år, vilket vore en fördubbling mot tidigare kommunicerad målsättning?

”För mig är det mycket viktigt att få in rätt avtal – vi har nästintill dagligen kontakt med bolag som har idéer och som vill samarbeta, men vi vill bara ingå samarbeten där allt verkligen stämmer, passar in och som bringar mycket aktieägarvärde. Vi vill kunna erbjuda en produkt som är avancerad och som kan nå marknaden inom rimlig framtid, och är inte intresserade av väldigt tidiga projekt där man har kanske åtta till tio år av utvecklingsarbete framför sig”

Iconovos kassa förväntas räcka i tre år med nuvarande ”burn rate”, vilket är lång tid relativ många andra utvecklingsbolag. Är denna finansiella flexibilitet något som ni kan dra fördel av exempelvis vid avtalsförhandlingar?

”Så är det. Och om tre år är vi inne i en fas då vi räknar med royalties från till exempel Amneal-avtalet, vilket innebär att vi då är lönsamma. Den goda finansiella ställningen har gett oss möjlighet att bygga upp bredden i bolaget, för att kunna öka utvecklings- och affärstempot. Vi har vuxit på affärsutvecklingssidan, inom ’alliance management’, har fler projektledare och lite större teams än tidigare så att vi ska kunna ta emot fler projekt. Vi satsar även på att fortsätta arbeta med de projekt vi nu slutlevererar, på att jobba vidare med dessa relationer och hjälpa till att driva på för att produkterna verkligen ska nå marknaden i tid.”

Iconovos nettoomsättning uppgick till 5,8 miljoner kronor i det tredje kvartalet 2020. Omsättningen för det fjärde kvartalet kan enligt tidigare kommunikation från Iconovo förväntas hamna omkring samma nivå, något som kommer att framgå den 17 februari då bolaget släpper sin bokslutskommuniké för 2020. Johan Wäborg förklarar att det fortfarande kan finnas en del variationer i hur försäljningssiffrorna utvecklar sig från kvartal till kvartal, då det i hög utsträckning beror på när milestone-betalningar infaller. Det är när bolagets utlicensierade produkter framöver väl når marknaden och inbringar royalties som försäljningsintäkterna är tänkta att flöda in mer jämnt och lönsamhet också ska uppnås.

”Det är viktigt att förstå när man som investerare tittar på caset Iconovo att vi kommer att bli väldigt lönsamma när vi får royalties, och fram tills dess så är det kundfinansierad utveckling man ska se det som. Sen så tjänar vi såklart en del pengar längs med vägen också”, säger Johan Wäborg.

Nyheter

Fyra bra aktier enligt Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har tittat närmare på åtta olika företag vilket leder fram till fyra aktier som är bra att köpa.

Köp

  • Sandvik
  • TF Bank
  • Arjo
  • Volvo

Avvakta

Fortsätt läsa

Nyheter

Renewcell-aktien har potential att mångdubblas

Publicerad

den

Circulose från Renewcell färdigt för leverans.

Renewcell noterades på First North för drygt två år sedan till 76 kronor per aktie. Aktien inledde omgående en rusning och toppade på 300,80 kronor. Sedan har det dock gått sämre för aktien som bottnade på 55,40 kronor i november. I fredags stängde den på 87,55 kronor, dvs 15 procent högre än priset i noteringserbjudandet.

Graf över Renewcell-aktiens utveckling.
Renewcell-aktiens utveckling från notering till idag.

Nu har Dagens Industri gjort en analys av företaget och ger en köprekommendation till aktien. Risken är hög, men i ett positivt scenario kan aktien mångdubblas skriver tidningens analytiker.

I analysen lyfts fram att det är en strukturell trend att mycker mer kläder måste återvinnas och att Renewcell är tidigt ute med en patenterad tillverkningsprocess.

“Renewcell har växt betydligt de senaste två åren och gjort massiva investeringar. Under 2021 och de första nio månaderna 2022 investerades en dryg miljard i bolagets produktionsanläggning i Sundsvall. Bolaget börjar nu bli känt i industrin och Circulose används i kläder som bärs av kändisar. Vid årsskiftet gjordes den första leveransen från fullskalig produktion till kund.”

Artikeln har tidigare publicerats på Nyemissioner.se

Fortsätt läsa

Nyheter

LC-Tecs lösningar på väg att bli den nya standarden för variabel ND

Publicerad

den

LC-Tec

LC-Tec har gjort betydande framsteg med sitt elektroniskt variabla ND-filter PolarView-eND i strävan att omdefiniera filtersystem för fotograferings- och filmapplikationer. Företagets lösningar är på väg att bli den nya standarden för variabel ND och LC-Tec fortsätter att växa med sina senaste framgångar. För att ytterligare stärka framtida utvecklings- och marknadsföringsaktiviteter så ansluter Ryan Avery till LC-Tec som konsult och försäljningsagent för utvalda applikationer.

Ryan Avery har 25 års erfarenhet av försäljning och tillverkning av optiska produkter för fotografering och film. Hans tidigare anställningar inkluderar de branschledande optiktillverkarna Schneider Optics och Formatt Hitech.

Avery har också varit involverad i utformning av designspecifikationer, marknadsundersökningar och försäljning av flera optiska filter och linser för film- och industrimarknaderna, inklusive Hollywood Black Magic, Platinum IRND, Firecrest IRND, Schneider Xenon FF Prime och Cine Xenar Prime, Veydra Mini Prime, samt Tokina Cinema Vista Prime. Han grundade även Revar Cine år 2014, ett framgångsrikt företag specialiserat på optiska filter till kameror som används inom filmindustrin.

Averys djupa tekniska och marknadsmässiga kunnande kommer att ge LC-Tec ett betydande tillskott för identifiering av potentiella partners och produktval på marknaden för professionell bildinfångning.

”LC-Tec är unikt positionerat för att tillhandahålla nästa nivå av banbrytande optiska filterlösningar med en stark bas i patenterad teknik och egen tillverkningskapacitet. Jag är glad över att spela en roll i utvecklingen av denna banbrytande teknik och få introducera den till tillverkare av professionella kameratillbehör. PolarView®-eND möjliggör elektronisk styrning av optisk densitet och ersätter glasbaserade filter. Det är en disruptiv teknik som har goda möjligheter att ersätta traditionella lösningar på en mycket stor global marknad. Applikationerna för denna produkt i professionell bildinfångning är betydande i omfattning och storlek. Jag är glad över att hjälpa till på resan med LC-Tec-teamet för att tillhandahålla bestående värde och lösningar utöver nuvarande marknadserbjudanden.”, säger Ryan Avery.

”Vi är mycket glada över att kunna tillkännage samarbetet med Avery. Hans långa erfarenhet från professionell bildinfångning, avseende såväl produktutveckling som marknadsföring, kommer att tillföra stort värde till LC-Tec. Vi förväntar oss att detta kommer att accelerera vår tillväxt inom affärsområdet kamera”, säger Olle Westblom, VD på LC-Tec Displays.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära