Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Iconovo – Vi har ett unikt erbjudande och är redo för fler avtal

Publicerad

den

Iconovo-inhaler

Medicinteknikbolaget Iconovo informerade på onsdagen marknaden om sina verksamhetsmål för 2021, som bland annat inkluderar två nya kundavtal, att jämföra med det tidigare målet om ett avtal.

Iconovo har ett flertal pågående projekt. Vad blir viktigast att hålla koll på i år som aktieägare?

Johan Wäborg, vd för Iconovo

”Det huvudsakliga är projektleveranser, milestones och studierna inom Amneal och Monash som båda kommer att gå igång under året och se hur de faller ut. Samt kundavtal, där vi har kommunicerat målsättningen två avtal år 2021. Sedan utvecklingen i övriga projekt såsom ICOpre, där vi kommer att informera kring hur vi arbetar mot att nå projektets viktiga marknader i USA 2025”, säger Johan Wäborg.

Patentsituationen inom ICOpre-projektet uppges vara på väg att förstärkas och Iconovo ska visa upp sin inhalator på RDD-kongressen i maj, som ett led i att påbörja en effektiv marknadsföringsprocess. Enligt Johan Wäborg hör företag av sig och anmäler intresse för denna inhalator med medföljande formuleringar. Han poängterar att Iconovo tror starkt på att projektet kommer att mynna ut i ett mycket intressant erbjudande, på en marknad som enligt GSK kommer att omsätta 4,5 miljarder dollar 2023 och som förmodligen omsätter mer än så när patentet går ut år 2025. I detta projekt har Iconovo utvecklat en inhalator som är en generisk ekvivalent till Glaxo Smith Klines Ellipta-inhalator.

Hur står sig er teknologi konkurrensmässigt och vilken är största konkurrenten?

”Den står sig väldigt väl. Det finns många bolag i världen som säljer inhalatorer, men det finns väldigt få som säljer inhalatorer som man själv kan göra formuleringar till. Det gör vårt erbjudande unikt. Ett brittiskt företag som heter Vectura hade tidigare en modell som liknade vår, men sedan de gjorde en exklusiv affär med Hikma kan de inte längre göra fler affärer baserat på sin inhalator. Vår modell bygger på skalbarhet och att ge kunden exklusivitet kring en plattform och en produkt, vilket gör att vi fortfarande kan använda samma plattform och inhalator till en annan kund och ett annat läkemedel. Vi har en riktig plattformsmodell, och det gör att när man frågar efter konkurrenter i världen som gör exakt det vi gör, så är det väldigt få bolag som kommer på fråga.”

Vilket av era projekt har störst försäljningspotential, och vilka royalty-summor kan det handla om för Iconovo?

”Amneal är ett viktigt avtal för oss ekonomiskt. Vi bedömer att det kan generera en årlig royaltyintäkt på mellan 50-100 miljoner kronor, men detta avtal avser endast den europeiska marknaden som står för en tredjedel av den totala volymen av läkemedlet Symbicort. Lägger man till potentialen för övriga världen blir det 150-300 miljoner kronor i royalties, enligt vår exempeluträkning med antaganden kring marknadsandel, priserosion med mera. Det går att utgå från Amneal-avtalet för att uppskatta hur värdefulla de andra avtalen också skulle kunna vara, om än Symbicort är en stor produkt i Europa, men det är exempelvis Ellipta-produkterna också.”

Under hur många år kommer ni kunna erhålla royalties för er generiska Symbicort-produkt, med tanke på frågor som patent? Hur ser priserosionen ut på inhalationsläkemedel efter utgångna patent, i generella termer?

”Vi erhåller royalties i 20 år från lansering. Inhalatormarknaden har visat sig vara väldigt stabil över tid. När en inhalationsprodukts patent går ut är det inte som med en tablettbehandling att 70-90 procent av värdet försvinner på kort tid. Eftersom det är så svårt att tillverka dessa produkter och då konkurrensen i viss mån är mindre, hålls priserna uppe. Upp mot 70-80 procent av värdet är kvar i produkten även några år efter patentutgång, och det har historiskt inte varit särskilt stor priserosion, utan endast låga ensiffriga tal i priserosion per år”, säger Johan Wäborg.

Vad ser du som de största utmaningarna för att kunna ro iland två kundavtal i år, vilket vore en fördubbling mot tidigare kommunicerad målsättning?

”För mig är det mycket viktigt att få in rätt avtal – vi har nästintill dagligen kontakt med bolag som har idéer och som vill samarbeta, men vi vill bara ingå samarbeten där allt verkligen stämmer, passar in och som bringar mycket aktieägarvärde. Vi vill kunna erbjuda en produkt som är avancerad och som kan nå marknaden inom rimlig framtid, och är inte intresserade av väldigt tidiga projekt där man har kanske åtta till tio år av utvecklingsarbete framför sig”

Iconovos kassa förväntas räcka i tre år med nuvarande ”burn rate”, vilket är lång tid relativ många andra utvecklingsbolag. Är denna finansiella flexibilitet något som ni kan dra fördel av exempelvis vid avtalsförhandlingar?

”Så är det. Och om tre år är vi inne i en fas då vi räknar med royalties från till exempel Amneal-avtalet, vilket innebär att vi då är lönsamma. Den goda finansiella ställningen har gett oss möjlighet att bygga upp bredden i bolaget, för att kunna öka utvecklings- och affärstempot. Vi har vuxit på affärsutvecklingssidan, inom ’alliance management’, har fler projektledare och lite större teams än tidigare så att vi ska kunna ta emot fler projekt. Vi satsar även på att fortsätta arbeta med de projekt vi nu slutlevererar, på att jobba vidare med dessa relationer och hjälpa till att driva på för att produkterna verkligen ska nå marknaden i tid.”

Iconovos nettoomsättning uppgick till 5,8 miljoner kronor i det tredje kvartalet 2020. Omsättningen för det fjärde kvartalet kan enligt tidigare kommunikation från Iconovo förväntas hamna omkring samma nivå, något som kommer att framgå den 17 februari då bolaget släpper sin bokslutskommuniké för 2020. Johan Wäborg förklarar att det fortfarande kan finnas en del variationer i hur försäljningssiffrorna utvecklar sig från kvartal till kvartal, då det i hög utsträckning beror på när milestone-betalningar infaller. Det är när bolagets utlicensierade produkter framöver väl når marknaden och inbringar royalties som försäljningsintäkterna är tänkta att flöda in mer jämnt och lönsamhet också ska uppnås.

”Det är viktigt att förstå när man som investerare tittar på caset Iconovo att vi kommer att bli väldigt lönsamma när vi får royalties, och fram tills dess så är det kundfinansierad utveckling man ska se det som. Sen så tjänar vi såklart en del pengar längs med vägen också”, säger Johan Wäborg.

Nyheter

Refine Group adderar en bitcoin treasury-strategi

Publicerad

den

Bitcoin-mynt

Onlinehandelsbolaget Refine Group lanserar en ny affärsenhet – Digital Assets. Med en riktad nyemission på 10 miljoner kronor inleder bolaget en bitcoin treasury-strategi. Målet är att stärka balansräkningen, skapa långsiktigt aktieägarvärde och positionera sig i framkant bland teknikbolag som omfamnar digitala tillgångar.

Tredje affärsområde fokuserar på bitcoin och finansiell motståndskraft

Refine expanderar nu från två till tre affärsområden – Products, Digital Services och det nya Digital Assets. Den nya enheten ska fokusera på att ackumulera bitcoin som strategisk reservtillgång, ett drag som speglar en global trend där innovativa teknikbolag ser kryptovalutan som ett skydd mot inflation och ett alternativ till traditionella kassareserver.

”Bitcoin är en global, likvid och icke-inflationär tillgång. Genom att integrera det i vår finansiella strategi stärker vi vår flexibilitet och position inför framtiden,” säger David Wallinder, VD för Refine Group.

Nyckeltalet för affärsområdet blir bitcoin per aktie – ett mått på hur effektivt bolaget kan bygga långsiktigt värde genom strategisk bitcoin-ackumulation.

Nytt kapital och Caldas Capital blir ny huvudägare

För att finansiera sin första investering i bitcoin genomför Refine en riktad nyemission på 10 miljoner kronor.

Den största investeraren i emissionen är Caldas Capital, representerat av den portugisiska entreprenören João Caldas. Han blir därmed största ägare i Refine och föreslås även till styrelsen. João har tidigare framgångsrikt byggt upp och sålt kosmetikabolaget Fancy Stage till Humble Group för 550 miljoner kronor – och har därtill gedigen erfarenhet av kryptomarknaden.

”Vi ser João Caldas som en strategisk partner. Han bidrar med både kapital och expertis inom digitala tillgångar – och stärker vår långsiktiga vision,” kommenterar Refines styrelse.

Fokus kvar på kärnverksamheten – men med digitalt djup

Trots satsningen på digitala tillgångar förblir Refine djupt engagerat i sina ursprungliga affärsområden. Products fortsätter att driva lönsam tillväxt via nya produktlanseringar och direktförsäljning, medan Digital Services expanderar inom e-handelsoptimering, molnlösningar och datadriven marknadsföring.

Satsningen mottogs väl av aktiemarknaden

Refine Group meddelade den nya satsningen i onsdags och mottogs väl av marknaden. Aktien har gått upp omkring 100 procent i skrivande stund.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sverige fortsatte att locka flest nordiska börsintroduktioner under första halvåret 2025

Publicerad

den

Nasdaq Stockholm som noterar företag

En ny rapport från PwC visar att Sverige dominerade den nordiska marknaden för börsintroduktioner under första halvåret 2025. Närmare 70 procent av de nordiska introduktionerna genomfördes i Sverige. Rapporten visar också att det samlade marknadsvärdet för introduktioner per första handelsdag, mer än tredubblades i förhållande till första halvåret 2024.

Enligt PwC: sammanställning Nordic IPO Watch 2025 märks nu en positiv trend när det gäller börsintroduktioner

– Fler bolag sattes på börsen i förhållande till samma period förra året. Det samlade marknadsvärdet för introduktioner per första handelsdag ökade också betydligt upp till 2 167 miljoner euro, vilket kan jämföras med 691 miljoner euro under motsvarande period 2024, berättar Jon Widefjäll som är partner och operativt ansvarig inom Capital Markets på PwC.

Sverige sticker ut rejält i statistiken där 11 av totalt 16 introduktioner ägde rum i Sverige. Här genomfördes även de fyra största introduktionerna sett till marknadsvärde per första handelsdag, med Asker Healthcare Groups 821 miljoner euro i topp. 

– Första halvan av 2025 började relativt försiktigt men följdes av en viss återhämtning under andra kvartalet, och särskilt då i juni med flera noteringar. Vi ser nu att många företag ligger långt framme i sina förberedelser, med siktet inställt på börsnoteringar under resterande del av 2025 alternativt första halvåret 2026, säger Johan Ericsson som är partner och verksam inom Capital Markets på PwC. 

Noteringstorka bruten i Finland

Efter Sverige återfinns sedan Norge på andra plats med tre introduktioner under första halvåret, varav den största var Sentia till ett marknadsvärde per första handelsdag av cirka 157 miljoner euro. I Finland ägde två noteringar rum, och därmed avslutades en drygt tvåårig period utan noteringar.

Synen på resten av året

Trots utmanande förhållandena har de nordiska marknaderna sett flera framgångsrika transaktioner under årets första hälft, och där bakom finns flera potentiella börskandidater. Nu anas en optimism på de nordiska börserna under andra halvan av 2025, även om globala geopolitiska spänningar och makroekonomisk osäkerhet fortfarande råder.

– Överlag förväntas en försiktig marknad men där aktörerna är redo för rätt kandidater, då särskilt med betoning på mogna och kassagenererande företag, avslutar Jon Widefjäll.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin

Publicerad

den

Bitcoin-mynt

Börsnoterade företag köper bitcoin i ett högt tempo. Under det andra kvartalet köpte de 131 355 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 18 procent enligt data från Bitcoin Treasuries. ETF-fonder ökade samtidigt med 111 411 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 8 procent. Det är det tredje kvartalet i rad som börsnoterade företag köper fler bitcoin än ETF-fonder.

Hittills i år har börsnoterade företag köpt 237 664 bitcoin, vilket är dubbelt så mycket som de 117 295 bitcoin som ETF-fonder har köpt under samma period.

Börsnoterade företag äger nu omkring 855 000 bitcoin, vilket är omkring 4 procent av det totala antalet bitcoin. En bitcoin kostar idag omkring 1 miljon kronor.

Även noterade företag i Sverige köper bitcoin

Utvecklingen att noterade företag köper bitcoin har även tagit fart i Sverige i år. H100 har på kort tid köpt bitcoin för 250 miljoner kronor och K33 för 35 miljoner kronor. Bitcoin Treasury Capital som noteras på Spotlight på tisdag har köpt bitcoin för 150 miljoner kronor. För en vecka sedan meddelade även Fragbite Group att de köper sina första bitcoin för 5 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära