Följ oss

Nyheter

Intervju med vd för K-Fastigheter

Publicerad

den

Jacob Karlsson, vd för K-Fastigheter

K-Fastigheter är ett projektutvecklings-, bygg- och fastighetsbolag som grundades i Hässleholm för snart tio år sedan. K-Fastigheter har sedan start gått från klarhet till klarhet i arbetet med att förverkliga visionen att utmana byggbranschen genom att kombinera kostnadseffektivt byggande med genomgående hög kvalitet och långsiktig förvaltning. 

Jacob Karlsson grundade K-Fastigheter utifrån visionen att förenkla byggprocessen för mer hållbar byggnation till lägre kostnader. K-Fastigheters affärsidé har sedan start varit att identifiera byggrätter på marknader med hög efterfrågan där man kan projektera och bygga egenutvecklade koncepthus som därefter långsiktigt äga och förvalta.

K-Fastigheters verksamhet omfattar aktiv projektutveckling, byggnation och fastighetsförvaltning i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. 

När vi skapade vår affärsmodell inspirerades vi av bilindustrin snarare än av byggbranschens sätt att jobba. Det har möjliggjort effektiv serieproduktion av högkvalitativa bostäder med traditionell byggnadsteknik.” Jacob Karlsson

K-Fastigheter har sitt säte i Hässleholm, vilket bolagets vd och grundare Jacob Karlsson betraktar som en fördel. 

−Vi går vår egen väg, jobbar utifrån vår egen vision och har inget behov av att snegla på andra bygg- och fastighetsbolag utan utvärderar oss kontinuerligt för att bli bättre än våra tidigare prestationer. Våra egenutvecklade koncepthus består uteslutande av hyresrätter, bra attraktiva HEM för vanliga plånböcker, säger han.

Affärsmodell med inspiration från industrin

Intresset för K-Fastigheters aktie var stort när bolaget noterades på Nasdaq Stockholm i november 2019. Det finns alltid en risk i aktieinvesteringar men genom att inkludera K-Fastigheter i sin portfölj kan investerare få tillgång till ett högavkastande tillväxtbolag till låg operationell risk.

−Sedan vår notering har vi lyckats skala upp vår produktion i en takt som innebär att vi nu taktar mot våra operativa mål för 2023, som bland annat innebär att vi då ska förvalta minst 5 000 lägenheter samt byggstarta minst 1 000 lägenheter per år. På senare år har vår verksamhet visat 20 procents tillväxt i substansvärde och förvaltningsresultat, en tillväxttakt vi siktar på även framöver, säger Jacob Karlsson.

K-Fastigheter har sedan länge ett starkt fäste i Öresundsregionen. På senare år har bolaget även byggstartat fastigheter i västra Sverige, Gävle och Nyköping samt i Köpenhamnsregionen. 

−När vi skapade vår affärsmodell inspirerades vi av bilindustrin snarare än av byggbranschens sätt att jobba. Det har möjliggjort effektiv serieproduktion av högkvalitativa bostäder med traditionell byggnadsteknik. I våra framtidsplaner ingår att öka antalet produktionsstarter samt att stärka vårt fokus på egenutvecklade detaljplaner och därmed kraftigt öka antalet egenförvaltade fastigheter på sikt, säger Jacob Karlsson.

Stark tillväxt trots pågående pandemi

Coronapandemin har inte haft någon negativ inverkan på K-Fastigheters verksamhet och tillväxttakt, snarare tvärtom.

−När många andra projektutvecklare drog i nödbromsen kunde vi istället lägga in en högre växel och förvärva attraktiv byggbar mark runtom i landet. Konkurrensen på mark har minskat i samband med Coronapandemin, vilket gynnar oss. Samtidigt har efterfrågan på hyresrätter ökat, säger Jacob Karlsson.

Hans främsta drivkraft som vd är att förändra den konservativa byggbranschen och att på allvar arbeta bort bostadsbristen i Sverige. −Jag ser ljust på K-Fastigheters framtidsutsikter. Hittills i år har vår projektportfölj växt med 116 procent jämfört med samma period 2019, vilket definitivt indikerar att vi är på väg i rätt riktning, säger Jacob Karlsson.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära