Följ oss

Nyheter

Intervju med fastighetsbolaget Acrinovas vd

Publicerad

den

Ulf Wallén, vd för Acrinova

Acrinova är ett fastighetsbolag med fokus på den expansiva Öresundsregionen. Som ägare, förvaltare och fastighetsutvecklare tar Acrinova ett aktivt helhetsansvar för samtliga fastigheter i sin portfölj. Acrinova, som är noterade på First North sedan 2019, har sedan start haft en jämn och stadig tillväxtkurva. Bolagets gedigna kompetenskapital skapar goda förutsättningar till lönsam fastighetsförädling, enligt Acrinovas vd Ulf Wallén.

Vad utmärker er som fastighetsbolag, vilka är era främsta konkurrensfördelar?

–Vår gedigna kompetens och erfarenhet av att bygga, förvalta och förädla fastigheter är vår främsta tillgång. Det i kombination med en välutvecklad lokal marknadskännedom ger oss goda förutsättningar att förvärva fastigheter med hög utvecklingspotential. Vi tvekar inte att ta oss an utmanande fastigheter med en hög vakansgrad för att kunna använda vår expertis till att konvertera dem mot en ökad lönsamhet.

”Vi betraktar södra Sverige som vår hemmamarknad och har haft en fantastisk tillväxtutveckling sedan verksamheten startades 2016″ Ulf Wallén

Er verksamhet har inte påverkats nämnvärt av Coronapandemin. Vilka faktorer har bidragit till det?

–Vi har, trots pågående Coronapandemi, en positiv nettouthyrning. Antalet hyresförfrågningar har hittills under pandemin ökat i de skånska städerna. Det beror på att våra hyresgäster inte är verksamma i branscher som påverkats av Covid-19. Acrinova är en stabil och etablerad aktör med mycket god marknadskännedom som äger och förvaltar attraktiva fastigheter i regionen. Att uthyrningen varit fortsatt stark trots den pågående pandemin är ett bevis på att våra strategier och fastighetsinvesteringar varit smarta, genomtänkta, inte nämnvärt konjunkturkänsliga och att vi är på rätt väg.

Hur ser bolagets fortsatta fokus och era tillväxtmål ut?

–Vår ambition är att fortsätta utöka vår fastighetsportfölj genom att förvärva högavkastande fastigheter med god förädlingspotential. Vi har i dagsläget ett samlat fastighetsvärde på 800 miljoner kronor. 

Vår målsättning är att inom två år öka vårt fastighetsvärde till 1,5 miljarder kronor samt att byta från First North till Small Cap listan. På några års sikt vill vi nå ett eget fastighetsvärde på ca 4 miljarder kronor. Det kan absolut bli aktuellt med ytterligare emissioner framöver. Vi befinner oss också i ett läge där vi är redo att ta in institutionella investerare i bolaget.

Ni är ett fastighetsbolag med en grön profil. Berätta om ert hållbarhetsarbete!

–För närvarande pågår en ISO-certifiering med fokus på miljöledningssystem i bolaget. I alla våra nyproduktionsprojekt arbetar vi utifrån målsättningen att bygga hus som är självförsörjande på energi.
Vi bygger just nu en förskola i Trelleborg som värms upp via solceller och bergvärme och fastigheten blir därmed helt oberoende av externa energikällor på helårsbasis. Förskolans drift blir alltså helt fossilfri.

Slutligen, vad skulle du vilja säga till den som funderar på att investera i Acrinova?

–Vi är ett expansivt fastighetsbolag som kontinuerligt kommer att fortsätta växa och stärka vår position i Öresundsregionen. Vi betraktar södra Sverige som vår hemmamarknad och har haft en fantastisk tillväxtutveckling sedan verksamheten startades 2016. Vi förväntar oss en fortsatt tillväxt framöver i paritet med de senaste fyra åren och som är i linje med våra mål, vilket gör Acrinova till ett attraktivt företag att investera i.

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära