Följ oss

Nyheter

Gold Town Games presenterar ett fjärde spel

Gold Town Games presenterade idag ett fjärde spel baserat på sin W3XM-plattform som ska släppas redan fjärde kvartalet.

Publicerad

den

Field hockey player

Mobilspelstudion Gold Town Games har ingått ett partnerskapsavtal med International Hockey Federation (FIH) i syfte att samarbeta för att producera och publicera världens första field hockey manager-spel.

En tydlig tillväxtmarknad

Field Hockey, eller som de insatta kallar det, Hockey, är en av de största lagsporterna globalt, baserat på antalet aktiva spelare. GTG blir exklusiv mobilspelspartner med FIH. Gold Town Games analys är att hockey kommer att fortsätta växa under de kommande åren, delvis på grund av förbundets många initiativ. Hockey sticker också ut från andra lagsporter när det gäller jämställdhet, då det i flera länder är fler eller lika många kvinnliga som manliga utövare.

”Vi tror att hockey är ett tydligt fall av en tillväxtmarknad inom arenasport. Sporten är en OS gren och har en stor mängd följare på bra marknader såsom Holland, Australien, Belgien, Tyskland och Argentina. Den professionella delen av sporten kommer att bli tillgänglig för ett växande antal fans de kommande åren, vilket medför goda möjligheter till en bra positionering för oss inom nischen.” säger VD Pär Hultgren

Gemensam marknadsplan en nyckel i samarbetet

Ett omfattande initiativ för marknadsföring av spelet har fastställts som en del av avtalet. Det nya spelet kommer att marknadsföras i officiella kanaler och i de största internationella evenemangen, dels genom arenareklam och online-tv exponering, samt via sociala mediekanaler. Förbundets Youtubekanal kommer till exempel att nyttjas, en kanal som för närvarande har över 65 miljoner visningar.

En del av ett större initiativ

FIH å sin sida är mitt uppe i ett pågående digitaliseringsprojekt som syftar till att öka sin publik under de kommande åren genom att främja sportens tillväxt i digitala sektorer, exempelvis inom spel.

FIH:s VD Thierry Weil om avtalet:

”Som internationell federation är det uppriktigt sagt ett måste att gå in i spelvärlden. Vi vet att vi genom samarbetet med GTG kan göra detta med en högkvalitativ produkt. Spelet kommer att ge en betydande marknadsföring till vår sport genom att kommunicera den till spel community runt om i världen. Jag hoppas såklart att ett antal spelare kommer att bli hockeyfans också, och möjligen kanske till och med hockeyspelare eller managers. Det skulle vara ett riktigt bra resultat av det hela. Med det här initiativet ger vi också våra fans ett spel något de har väntat på under en lång tid. ”

Officiell mobilspelspartner

Det undertecknade avtalet innebär ett långsiktigt samarbets- och licensavtal mellan parterna, under en initial period på fem år. Med avtalet kommer GTG att inneha exklusiv rättighet att producera och distribuera ett mobilspel som innehåller FIHs varumärke och utnyttja officiell data från sporten. GTG kommer att betala lägre årlig licensavgift till FIH plus en procentbaserad royalty-avgift.

Skalbarhet på plattformen

Det nya spelet, som släpps någon gång under Q4 2021, ger ytterligare evidens för skalbarheten i W3XM-ramverket. Den initiala uppskattningen är att det nya hockeyspelet kommer att vara GTG:s klart snabbaste release hittills. Sporten har många artefaktiska likheter med fotboll, båda är spel där 11 spelare möter varandra på en gräsplan, till exempel. Dessa ytliga likheter kommer dramatiskt att minska utvecklingstiden i den matchsimulator som behöver utvecklas och förkorta spelets time-to-market till en rekordlåg tid.

”Med det här initiativet utmanar vi på marknaden, fortsätter på inslagen väg och bygger värde genom plattformen. Vi kommer att vara först i världen med ett managerspelet för landhockey, vi har det internationella förbundet som partner och utvecklingskostnaden kommer att bli förhållandevis låg då vi kan återanvända stora delar av World Football Manager, vilket sammantaget gör att vi bedömer detta som en spännande produkt”, avslutar Pär Hultgren.

Nyheter

SBB den mest köpta aktien under juni bland Nordnets kunder

Publicerad

den

Investmentbolagens aktier var populära köp i juni hos Nordnets kunder, men ingenting slog SBB.

– Spararna fortsätter storköpa SBB i förtroendekrisen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Junibörsen präglades av stor pessimism.

– Vi vet att konjunkturen kommer få en smäll av centralbankernas räntehöjningar, och därför handlar oron nu mycket om den sämre konjunkturens inverkan på bolagens förväntade vinster, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

En hel del sparare ser köplägen i raset. SBB är mest nettoköpta aktie i juni.

– SBB genomgår nu en förtroendekris på aktie- och obligationsmarknaden, efter bland annat ifrågasatta värderingar och tidvis märklig kommunikation. Men från privatspararna är förtroendet fortsatt högt. Under årets första halva har SBB varit den mest nettoköpta aktien under tre månader, och den näst mest köpta under resterande tre, säger Frida Bratt.

Spararfavoriterna investmentbolag trängs i köptoppen i juni.

– Kurspressen har på sina håll gjort att börsvärdet på flera investmentbolag är lägre än respektive bolags tillgångar. I Kinnevik har exempelvis hög premie omvandlats till rabatt, i Latour har premien fallit tillbaka kraftigt och i Investor har rabatten utökats, säger Frida Bratt.

Mest nettosåld under månaden är Volvo Cars.

– Aktien har gått bra den senaste tiden i spåren av börsnoteringen av Polestar, som man är storägare i. Vinsthemtagningar ser vi också i kinesiska XPeng och Nio, som båda fått en rejäl uppstuds senaste månaden, säger Frida Bratt.

Gamestop säljs också av i juni.

– En hel del sparare har suttit kvar med Gamestop-aktier sedan Reddit-hajpen, och vill man dra ned på risk kan det nog vara nära till hands att göra sig av med Gamestop.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i juni:

Mest köptaMest sålda
SBBVolvo Cars
InvestorEmbracer
CastellumSaab
NibeTethys Oil
Atlas CopcoHövding
VolvoScandic Hotels Group
KinnevikGamestop
SSABNio
SwedbankBoliden
LatourXPeng
Fortsätt läsa

Nyheter

LC-Tec erhåller sin hittills största order inom affärsområde kamera

Publicerad

den

LC-Tec har erhållit ytterligare en volymorder inom affärsområde kamera från den ledande västerländska kameratillverkare som i början av året lade en beställning på motsvarande ca 1,9 miljoner kronor. Denna gång är ordervärdet på ca 7,8 miljoner kronor, vilket gör den till den största enskilda order LC-Tec hittills har erhållit inom det aktuella affärsområdet.

Ordern avser även denna gång LC-Tecs patenterade ND-filter PolarView, men nu i två olika versioner. I tillägg till den version som föregående order avsåg beställdes denna gång även en version som kommer att integreras i en för kunden andra produkt. Ordern är planerad att levereras inom 9 – 12 månader.

”Det är fantastisk kul att få ta emot denna order och med den kunna konstatera att många års hårt och målmedvetet utvecklingsarbete ger resultat. Vårt kommande fokus blir nu att öka produktionskapaciteten och samtidigt sänka produktionskostnaden, helt i linje med den företrädesemission som nyligen genomfördes. Att kunden förbereder en andra produkt baserad på vårt PolarView-filter är ett kvitto på att de högt värdesätter den funktionalitet och kundnytta som vi erbjuder, och vi hoppas kunna addera fler återkommande kunder framöver”, säger Jesper Osterman, tf. VD / CTO vid LC-Tec.

Fortsätt läsa

Nyheter

Zordix är en köpvärd aktie enligt Pareto Securities som inleder analysbevakning

Publicerad

den

Pareto Securities inleder idag analysbevakning av gamingbolaget Zordix och ger aktien en köprekommendation och riktkurs på 35 kronor, vilket kan jämföras med att aktien i skrivande stund handlas till 19,40 kronor. Pareto Securities förväntar sig en stark organisk tillväxt i bolagets försäljning. Här på Börsposten skulle vi vilja tillägga att Zordix numera leds av Christina Seelye som kom till Zordix via uppköpet av Maxium Games. Analytikern Joakim Walldoff går igenom bolaget.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära