Följ oss

Nyheter

Gold Town Games presenterar ett fjärde spel

Gold Town Games presenterade idag ett fjärde spel baserat på sin W3XM-plattform som ska släppas redan fjärde kvartalet.

Publicerad

den

Field hockey player

Mobilspelstudion Gold Town Games har ingått ett partnerskapsavtal med International Hockey Federation (FIH) i syfte att samarbeta för att producera och publicera världens första field hockey manager-spel.

En tydlig tillväxtmarknad

Field Hockey, eller som de insatta kallar det, Hockey, är en av de största lagsporterna globalt, baserat på antalet aktiva spelare. GTG blir exklusiv mobilspelspartner med FIH. Gold Town Games analys är att hockey kommer att fortsätta växa under de kommande åren, delvis på grund av förbundets många initiativ. Hockey sticker också ut från andra lagsporter när det gäller jämställdhet, då det i flera länder är fler eller lika många kvinnliga som manliga utövare.

”Vi tror att hockey är ett tydligt fall av en tillväxtmarknad inom arenasport. Sporten är en OS gren och har en stor mängd följare på bra marknader såsom Holland, Australien, Belgien, Tyskland och Argentina. Den professionella delen av sporten kommer att bli tillgänglig för ett växande antal fans de kommande åren, vilket medför goda möjligheter till en bra positionering för oss inom nischen.” säger VD Pär Hultgren

Gemensam marknadsplan en nyckel i samarbetet

Ett omfattande initiativ för marknadsföring av spelet har fastställts som en del av avtalet. Det nya spelet kommer att marknadsföras i officiella kanaler och i de största internationella evenemangen, dels genom arenareklam och online-tv exponering, samt via sociala mediekanaler. Förbundets Youtubekanal kommer till exempel att nyttjas, en kanal som för närvarande har över 65 miljoner visningar.

En del av ett större initiativ

FIH å sin sida är mitt uppe i ett pågående digitaliseringsprojekt som syftar till att öka sin publik under de kommande åren genom att främja sportens tillväxt i digitala sektorer, exempelvis inom spel.

FIH:s VD Thierry Weil om avtalet:

”Som internationell federation är det uppriktigt sagt ett måste att gå in i spelvärlden. Vi vet att vi genom samarbetet med GTG kan göra detta med en högkvalitativ produkt. Spelet kommer att ge en betydande marknadsföring till vår sport genom att kommunicera den till spel community runt om i världen. Jag hoppas såklart att ett antal spelare kommer att bli hockeyfans också, och möjligen kanske till och med hockeyspelare eller managers. Det skulle vara ett riktigt bra resultat av det hela. Med det här initiativet ger vi också våra fans ett spel något de har väntat på under en lång tid. ”

Officiell mobilspelspartner

Det undertecknade avtalet innebär ett långsiktigt samarbets- och licensavtal mellan parterna, under en initial period på fem år. Med avtalet kommer GTG att inneha exklusiv rättighet att producera och distribuera ett mobilspel som innehåller FIHs varumärke och utnyttja officiell data från sporten. GTG kommer att betala lägre årlig licensavgift till FIH plus en procentbaserad royalty-avgift.

Skalbarhet på plattformen

Det nya spelet, som släpps någon gång under Q4 2021, ger ytterligare evidens för skalbarheten i W3XM-ramverket. Den initiala uppskattningen är att det nya hockeyspelet kommer att vara GTG:s klart snabbaste release hittills. Sporten har många artefaktiska likheter med fotboll, båda är spel där 11 spelare möter varandra på en gräsplan, till exempel. Dessa ytliga likheter kommer dramatiskt att minska utvecklingstiden i den matchsimulator som behöver utvecklas och förkorta spelets time-to-market till en rekordlåg tid.

”Med det här initiativet utmanar vi på marknaden, fortsätter på inslagen väg och bygger värde genom plattformen. Vi kommer att vara först i världen med ett managerspelet för landhockey, vi har det internationella förbundet som partner och utvecklingskostnaden kommer att bli förhållandevis låg då vi kan återanvända stora delar av World Football Manager, vilket sammantaget gör att vi bedömer detta som en spännande produkt”, avslutar Pär Hultgren.

Nyheter

Lyckad lansering av Star Vaults onlinespel Mortal Online 2

Publicerad

den

Mortal Online 2, Star Vault spel

Star Vaults onlinespel Mortal Online 2 lanserades under gårdagen som planerat. Det skedde klockan 19 svensk tid. Något mer än 15 000 spel har hittills sålts via Steam sedan full release. Mortal Online 2 har idag under eftermiddagen adderats som titel till Nvidias försäljningsplattform Geforce Now och inom de närmaste veckorna planeras spelet vara tillgängligt för köp även via Epic Games Store.

Star Vault skriver att lanseringen överlag har varit mycket lyckad och att spelet ligger mycket bra till på top selling-listor sedan spelet gick live med full release. Företaget arbetar nu för fullt med att åtgärda några buggar som visat sig i samband med den kraftiga spelarökningen. Totalt har Mortal Online 2 nu sålts i över 90 000 exemplar (inkl förköp och kopior i samband med stress-test) och har ca 70 000 aktiva spelare. Detta bådar gott inför att bygga upp en stor, stabil och långsiktig spelarbas som betalar för Mortal Online 2 varje månad säger vd Henrik Nyström.

”Det är en stor dag för oss på Star Vault. Tack vare Mortal Online 2 skall vi nu sätta Star Vault på världskartan som framgångsrik MMORPG-studio!”

Fortsätt läsa

Nyheter

Goobit Groups verksamhet slaktas av klippt bankkontakt

Publicerad

den

SEB hade redan innan Goobit Groups notering sagt upp bankrelationen, men det fanns en uppsägningsperiod och Goobit var säkra på att relationen skulle fortsätta och att det bara var en formsak. Men i mitten av december blev det verklighet, SEB klippte bankkontakten och Goobit kunde inte längre använda Swish. Utfallet har blivit brutalt. Goobit rapporterar nu att under januari har kryptoväxlingen, dvs bolagets verksamhet, minskat med 74 %.

”Vid köp av kryptovaluta precis som vid all näthandel uppfattar kunderna kortbetalning som en mindre smidig lösning än direktbetalning. Dessvärre medför det uppsagda banksamarbetet ett väsentligt intäktsbortfall för Goobit Group, så länge vi inte har en ny konto- och betalningslösning på plats. Vi ser detta som en väsentlig men övergående driftstörning och vi jobbar intensivt på att få fram en fullgod betalningslösning för våra kunder. I dagsläget kan vi dock inte säga när en sådan lösning kan vara på plats,” kommenterar Erika Eliasson, VD för Goobit Group. 

Fortsätt läsa

Nyheter

Ratos – köpvärd med möjlig extra uppsida

Publicerad

den

Affärsvärlden ger i en analys en köprekommendation till Ratos-aktien. Affärsvärlden anser att aktien är undervärderat rent allmänt och att på toppen av det finns en ytterligare uppsida med bolagets nystartade förvärvsstrategi. Analysen inkluderar ett antagande om att Plantasjen kommer uppvisa lägre vinstsiffror framöver, efter att ha fått ett uppsving med covid 19-pandemin.

”Vår slutsats är att det finns värderingsstöd i Ratos också utan antaganden kring att förvärvsstrategin leder till en omvärdering”

”De kortsiktigt tveksamma organiska utsikterna är en risk, men Affärsvärlden sätter ett köpråd på aktien”

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära