Följ oss

Nyheter

Gold Town Games presenterar ett fjärde spel

Gold Town Games presenterade idag ett fjärde spel baserat på sin W3XM-plattform som ska släppas redan fjärde kvartalet.

Publicerad

den

Field hockey player

Mobilspelstudion Gold Town Games har ingått ett partnerskapsavtal med International Hockey Federation (FIH) i syfte att samarbeta för att producera och publicera världens första field hockey manager-spel.

En tydlig tillväxtmarknad

Field Hockey, eller som de insatta kallar det, Hockey, är en av de största lagsporterna globalt, baserat på antalet aktiva spelare. GTG blir exklusiv mobilspelspartner med FIH. Gold Town Games analys är att hockey kommer att fortsätta växa under de kommande åren, delvis på grund av förbundets många initiativ. Hockey sticker också ut från andra lagsporter när det gäller jämställdhet, då det i flera länder är fler eller lika många kvinnliga som manliga utövare.

”Vi tror att hockey är ett tydligt fall av en tillväxtmarknad inom arenasport. Sporten är en OS gren och har en stor mängd följare på bra marknader såsom Holland, Australien, Belgien, Tyskland och Argentina. Den professionella delen av sporten kommer att bli tillgänglig för ett växande antal fans de kommande åren, vilket medför goda möjligheter till en bra positionering för oss inom nischen.” säger VD Pär Hultgren

Gemensam marknadsplan en nyckel i samarbetet

Ett omfattande initiativ för marknadsföring av spelet har fastställts som en del av avtalet. Det nya spelet kommer att marknadsföras i officiella kanaler och i de största internationella evenemangen, dels genom arenareklam och online-tv exponering, samt via sociala mediekanaler. Förbundets Youtubekanal kommer till exempel att nyttjas, en kanal som för närvarande har över 65 miljoner visningar.

En del av ett större initiativ

FIH å sin sida är mitt uppe i ett pågående digitaliseringsprojekt som syftar till att öka sin publik under de kommande åren genom att främja sportens tillväxt i digitala sektorer, exempelvis inom spel.

FIH:s VD Thierry Weil om avtalet:

”Som internationell federation är det uppriktigt sagt ett måste att gå in i spelvärlden. Vi vet att vi genom samarbetet med GTG kan göra detta med en högkvalitativ produkt. Spelet kommer att ge en betydande marknadsföring till vår sport genom att kommunicera den till spel community runt om i världen. Jag hoppas såklart att ett antal spelare kommer att bli hockeyfans också, och möjligen kanske till och med hockeyspelare eller managers. Det skulle vara ett riktigt bra resultat av det hela. Med det här initiativet ger vi också våra fans ett spel något de har väntat på under en lång tid. ”

Officiell mobilspelspartner

Det undertecknade avtalet innebär ett långsiktigt samarbets- och licensavtal mellan parterna, under en initial period på fem år. Med avtalet kommer GTG att inneha exklusiv rättighet att producera och distribuera ett mobilspel som innehåller FIHs varumärke och utnyttja officiell data från sporten. GTG kommer att betala lägre årlig licensavgift till FIH plus en procentbaserad royalty-avgift.

Skalbarhet på plattformen

Det nya spelet, som släpps någon gång under Q4 2021, ger ytterligare evidens för skalbarheten i W3XM-ramverket. Den initiala uppskattningen är att det nya hockeyspelet kommer att vara GTG:s klart snabbaste release hittills. Sporten har många artefaktiska likheter med fotboll, båda är spel där 11 spelare möter varandra på en gräsplan, till exempel. Dessa ytliga likheter kommer dramatiskt att minska utvecklingstiden i den matchsimulator som behöver utvecklas och förkorta spelets time-to-market till en rekordlåg tid.

”Med det här initiativet utmanar vi på marknaden, fortsätter på inslagen väg och bygger värde genom plattformen. Vi kommer att vara först i världen med ett managerspelet för landhockey, vi har det internationella förbundet som partner och utvecklingskostnaden kommer att bli förhållandevis låg då vi kan återanvända stora delar av World Football Manager, vilket sammantaget gör att vi bedömer detta som en spännande produkt”, avslutar Pär Hultgren.

Nyheter

Dometic är en bra aktie att köpa anser Dagens industri

Publicerad

den

Ett aktivt liv med Dometic på stranden

Dometic är veckans aktie i Dagens industri som delar ut en köprekommendation till medelrisk. Tidningens analytiker ser en uppsida på 20 procent, samt en direktavkastning på 2 procent, på ett års sikt.

”Di ser att en attraktiv värdering, ett förändringsarbete som ger resultat och en marknad som successivt kommer att förbättras ger köpläge i Dometic.”

Marginalförbättringar är att vänta och den amerikanska marknaden för det som kallas fritidsfordon verkar ha sett sin botten. Ett styrketecken är även att både VD och styrelseordförande har ett betydande aktieägande.

På den negativa sidan finns att bolaget är konjunkturkänsligt och fortfarande har en något hög skuldnivå. Att VD och styrelseordförande äger ordentligt med aktier är visserligen ett styrketecken, men i övrigt finns det inga storägare av kött och blod lyfter Di fram.

Fortsätt läsa

Nyheter

6 bra aktier att köpa enligt Börsveckan

Publicerad

den

Börsveckan har denna gång tittat närmare på nio företag och sex av aktierna är bra att köpa. Övriga tre gör man bäst i att vänta med.

Köp

  • Assa Abloy
  • Bulten
  • Duni
  • Balder
  • Instalco
  • Logistri

Avvakta

  • ChemoMetec
  • Multiconsult
  • Evolution
Fortsätt läsa

Nyheter

Saab får beställning på 1,8 miljarder kronor från Kanada

Publicerad

den

Saab RBS 70 NG luftvärn

Saab har fått en beställning från Kanadas regering på det korträckviddiga luftvärnssystemet RBS 70 NG. Ordervärdet är cirka 1,8 miljarder kronor och leveranser börjar under 2024.

Beställningen inkluderar all utrustning som krävs för att använda RBS 70 NG, inklusive eldenheter, robotar, transportfordon samt utbildning och support. Genom affären kommer Saab långsiktigt att stötta Kanadas luftvärnsförmåga, med särskilt fokus på den kanadensiska försvarsmaktens närvaro i Lettland.

–  Vi levererar ett väl beprövat, effektivt luftvärnssystem som ger länder en mycket viktig förmåga i en orolig omvärld, säger Saabs VD och koncernchef Micael Johansson.

Kanada valde Saabs erbjudande inom ramen för en konkurrensupphandling och Saab kommer att samarbeta med kanadensiska partners och leverantörer för att leverera kontraktet. 

RBS 70 NG är laserstyrt, vilket hindrar motståndaren från att störa ut systemet, och har en automatisk målsökare. Några av Saabs kundländer för RBS 70 NG är Brasilien, Tjeckien och Lettland.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära