Följ oss

Nyheter

Gold Town Games presenterar ett fjärde spel

Gold Town Games presenterade idag ett fjärde spel baserat på sin W3XM-plattform som ska släppas redan fjärde kvartalet.

Publicerad

den

Field hockey player

Mobilspelstudion Gold Town Games har ingått ett partnerskapsavtal med International Hockey Federation (FIH) i syfte att samarbeta för att producera och publicera världens första field hockey manager-spel.

En tydlig tillväxtmarknad

Field Hockey, eller som de insatta kallar det, Hockey, är en av de största lagsporterna globalt, baserat på antalet aktiva spelare. GTG blir exklusiv mobilspelspartner med FIH. Gold Town Games analys är att hockey kommer att fortsätta växa under de kommande åren, delvis på grund av förbundets många initiativ. Hockey sticker också ut från andra lagsporter när det gäller jämställdhet, då det i flera länder är fler eller lika många kvinnliga som manliga utövare.

”Vi tror att hockey är ett tydligt fall av en tillväxtmarknad inom arenasport. Sporten är en OS gren och har en stor mängd följare på bra marknader såsom Holland, Australien, Belgien, Tyskland och Argentina. Den professionella delen av sporten kommer att bli tillgänglig för ett växande antal fans de kommande åren, vilket medför goda möjligheter till en bra positionering för oss inom nischen.” säger VD Pär Hultgren

Gemensam marknadsplan en nyckel i samarbetet

Ett omfattande initiativ för marknadsföring av spelet har fastställts som en del av avtalet. Det nya spelet kommer att marknadsföras i officiella kanaler och i de största internationella evenemangen, dels genom arenareklam och online-tv exponering, samt via sociala mediekanaler. Förbundets Youtubekanal kommer till exempel att nyttjas, en kanal som för närvarande har över 65 miljoner visningar.

En del av ett större initiativ

FIH å sin sida är mitt uppe i ett pågående digitaliseringsprojekt som syftar till att öka sin publik under de kommande åren genom att främja sportens tillväxt i digitala sektorer, exempelvis inom spel.

FIH:s VD Thierry Weil om avtalet:

”Som internationell federation är det uppriktigt sagt ett måste att gå in i spelvärlden. Vi vet att vi genom samarbetet med GTG kan göra detta med en högkvalitativ produkt. Spelet kommer att ge en betydande marknadsföring till vår sport genom att kommunicera den till spel community runt om i världen. Jag hoppas såklart att ett antal spelare kommer att bli hockeyfans också, och möjligen kanske till och med hockeyspelare eller managers. Det skulle vara ett riktigt bra resultat av det hela. Med det här initiativet ger vi också våra fans ett spel något de har väntat på under en lång tid. ”

Officiell mobilspelspartner

Det undertecknade avtalet innebär ett långsiktigt samarbets- och licensavtal mellan parterna, under en initial period på fem år. Med avtalet kommer GTG att inneha exklusiv rättighet att producera och distribuera ett mobilspel som innehåller FIHs varumärke och utnyttja officiell data från sporten. GTG kommer att betala lägre årlig licensavgift till FIH plus en procentbaserad royalty-avgift.

Skalbarhet på plattformen

Det nya spelet, som släpps någon gång under Q4 2021, ger ytterligare evidens för skalbarheten i W3XM-ramverket. Den initiala uppskattningen är att det nya hockeyspelet kommer att vara GTG:s klart snabbaste release hittills. Sporten har många artefaktiska likheter med fotboll, båda är spel där 11 spelare möter varandra på en gräsplan, till exempel. Dessa ytliga likheter kommer dramatiskt att minska utvecklingstiden i den matchsimulator som behöver utvecklas och förkorta spelets time-to-market till en rekordlåg tid.

”Med det här initiativet utmanar vi på marknaden, fortsätter på inslagen väg och bygger värde genom plattformen. Vi kommer att vara först i världen med ett managerspelet för landhockey, vi har det internationella förbundet som partner och utvecklingskostnaden kommer att bli förhållandevis låg då vi kan återanvända stora delar av World Football Manager, vilket sammantaget gör att vi bedömer detta som en spännande produkt”, avslutar Pär Hultgren.

Nyheter

Investmentbolaget Byggmästaren A J Ahlström tar steget till Stockholmsbörsen

Publicerad

den

Portfölj

Byggmästaren A J Ahlström började som ett byggbolag men är sedan länge ett investmentbolag. Imorgon tar bolaget steget från First North-listan till en notering på Nasdaq Stockholms huvudlista. VD Tomas Bergström blev tidigare idag intervjuad där han berättar om företagets, historia, verksamhet, innehav och varför man gör listbytet.

Tomas Bergström, VD för Byggmästaren A J Ahlström intervjuas.
Fortsätt läsa

Nyheter

Världens mest prisbelönta gintillverkare noteras på First North

Publicerad

den

Hernö Gin, tre sorter

Den svenska gintillverkaren Hernö Gin sägs ofta vara världens mest prisbelönta gintillverkare. Imorgon noteras bolaget på First North, men aktien har under många år varit något av en favorit bland investerare som deltagit i nyemissioner på den onoterade marknaden.

Hernö Gins VD Emma Edfors blir här intervjuad inför noteringen.

Hernö Gins VD Emma Edfors blir intervjuad inför börsnoteringen.
Fortsätt läsa

Nyheter

Linc är ett framgångsrikt investmentbolag, men en premie på 15 procent drar ner intresset för aktien

Publicerad

den

En portfölj för 2024

Börsveckan har analyserat investmentbolaget Linc och ger en avvakta-rekommendation till aktien. Tidningens analytiker tar upp att en koncentrerad portfölj har både risker och fördelar. Exempelvis har Bengt Julanders investmentbolag Linc satsat rätt, vilket nyligen visades genom ett bud på Calliditas som ökade substansvärdet med över 50 procent på ett år. Trots att premien mot substansen sjunkit från 30 procent till 11 procent, har Lincs portfölj ökat i värde.

Medcap och Stille blir nu större innehav efter försäljningen av Calliditas. Båda bolagen har stark operativ utveckling, vilket minskar risken. Medcap växer genom förvärv och organisk tillväxt, medan Stille, efter förvärvet av Fehling, har en stark marknadsposition och finansiellt utrymme för expansion.

Linc har en betydande kassa på 1 740 miljoner kronor efter Calliditas-försäljningen. Kapitalet kommer troligen att stärka befintliga innehav snarare än att användas för nya stora investeringar skriver Börsveckan. Portföljen, tidigare dominerad av tre stora innehav, blir nu mer diversifierad, vilket minskar koncentrationsrisken.

Trots den höga andelen noterade innehav, anses detta inte vara en svaghet. Börsnoterade bolag har passerat kvalitetskrav och ger lägre risk än onoterade. Lincs höga transaktionsintensitet och välfyllda kassa ger möjligheter, men premien på 15 procent kan upplevas som hög.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära