Följ oss

Nyheter

Gold Town Games ökar omsättning och vinst

Publicerad

den

Gold Town Games utvecklar spel

Gold Town Games ökade omsättning med 54 procent under första kvartalet jämfört med samma period året innan, med ett resultat efter finansiella poster på 5,85 miljoner kronor från året innan då det var -2,15 miljoner kronor.

6 parallella produktioner är igång

Intäkterna från försäljning i bolagets produkter och arbetet med Cricket Star Manager stärker tillsammans koncernens omsättning samtidigt som fler produkter utvecklas. Koncernen arbetar nu med sex produkter parallellt som befinner sig i olika faser av sin livscykel. De av Gold Town Games helägda produkterna, World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM), är båda lanserade på flertalet marknader och utöver att förbereda WFM för fler marknader görs endast mindre förbättringar i nuet. FIH Hockey Manager (FIHHM) och Blitz Football Manager (BLITZ) befinner sig båda i intensiv produktionsfas, varav den senare har, efter kvartalets slut, inlett soft launch i Storbritannien. Till sist har vi Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) som båda är i ett planeringsstadie inför kommande produktion.

”Vår målsättning är att alla produkter skall vara globalt lanserade under 2022. Vi har kapital och resurser för att färdigställa och lansera dem alla. Det är många parallella processer för produktion i bolaget men med vår plattform i grunden är det möjligt, om än utmanande, för teamet att navigera mellan de olika produkterna. I alla faser, men särskilt i produktionsfasen, får vi ut en väldigt stor synergi av plattformen då den möjliggör att vi i många fall kan kopiera design och kod mellan produkterna. Med intensiva produktions- och lanseringsplaner krävs successiv förbättring av våra produktionsprocesser samt rekrytering av projektledare, programmerare och designers. För att säkerställa koncernens kompetensförsörjning, på både kort och lång sikt, är vårt engagemang i den lokala yrkeshögskolans spelutbildning, Changemakers en viktig komponent.”

GTG Publishing genomför lyckade kampanjer

GTG Publishing arbetar vidare med att skapa processer för uppskalning av marknadsföring och samarbeten. Under kvartalet har tre större kampanjer genomförts i WHM; Spring Break, Internationals, och St.Patricks Week med en markant ökning av användaraktivitet och försäljning. Alla tre koncepten har genom en kombination av tematiserad grafik, spellägen, produkter i butik med mera, samverkat för att öka användaraktivitet och försäljningen under dess aktiva period.

Planerar för ökad omsättning

Gold Town Games skriver att fler produkter på marknaden ger dem förutsättningar att nå fler användare och öka sin omsättning, under året planerar företaget för att steg för steg öka omsättning och växla upp organisationen.

Nyheter

Respiratorius tar nästa steg mot genombrott i cancerbehandling

Publicerad

den

Vita piller

Respiratorius står inför ett avgörande skede i utvecklingen av sin läkemedelskandidat VAL001, som riktar sig mot den aggressiva cancerformen diffust storcelligt B-cellslymfom (DLBCL). Nästa fas – en fas III-studie – kan öppna dörren till en miljardmarknad, och bolaget genomför nu en företrädesemission på 18,9 miljoner kronor för att finansiera steget.

VAL001 är en patenterad formulering av natriumvalproat som i tidiga studier visat tydlig överlevnadsfördel, med tvåårsöverlevnad på 96,8 % och god tolerabilitet. Behandlingen kan göra stor skillnad då upp till 40 % av patienterna återfaller trots dagens standardterapi.

Marknadspotentialen bedöms till över 5 miljarder USD under perioden av marknadsexklusivitet, med redan beviljade patent i USA, Kanada, Japan och Europa samt Orphan Drug Designation i både EU och USA. Dessutom har Respiratorius redan haft ett rådgivande möte med FDA som banar väg för fas III.

Med emissionen stärker bolaget sin finansiella ställning och ger investerare chansen att delta i ett skede där kliniska data, global potential och regulatoriska fördelar skapar en attraktiv position inför nästa avgörande steg.

Respiratorius VD Johan Drott presenterar verksamheten.
Fortsätt läsa

Nyheter

AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar bolaget Sferical AI

Publicerad

den

AstraZeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments startar tillsammans bolaget Sferical AI, som ska driva och utveckla avancerad AI-infrastruktur för svenska företag.

Detta markerar nästa fas i det svenska näringslivssamarbete som tillkännagavs av Marcus Wallenberg och NVIDIAs vd Jensen Huang i maj, då Huang tilldelades en hedersdoktorstitel av Linköpings universitet. Syftet med det nya bolaget är att stärka svensk industris konkurrenskraft genom att erbjuda deltagande företag världsledande datorkraft för AI i en integrerad, suverän och säker infrastruktur.

”Genom denna satsning skapar vi möjligheten för några av de ledande företagen i Sverige att positionera sig i täten på den snabba strukturella förändringen av näringslivet som utveckling och användning av AI medför”, säger Marcus Wallenberg, ordförande för Wallenberg Investments.

AI-systemet, som avses att placeras i Linköping, kommer att baseras på två NVIDIA DGX SuperPODs med den senaste generationen av NVIDIA DGX GB300-system. Totalt handlar det om 1 152 tätt sammankopplade avancerade GPU:er som möjliggör snabb träning och driftsättning av stora och komplexa AI-modeller.

Parallellt med lanseringen av det nya bolaget inleds arbetet med att etablera ett NVIDIA AI Technology Centre i Sverige. Centret kommer att arbeta tillsammans med de deltagande företagen för att skräddarsy företagens AI-system och utveckla nya applikationer. På längre sikt kommer centret även att stödja det bredare svenska näringslivet med kompetenshöjande initiativ, såsom utbildningar genom NVIDIA Deep Learning Institute.

Jenny Nordlöw tillträder som verkställande direktör och Anders Ynnerman utses till arbetande styrelseordförande i Sferical AI.

”Initiativet visar på den svenska förmågan att samarbeta i angelägna frågor. Vi kommer att kunna dra nytta av den samlade kompetensen inom de deltagande bolagen och vi ser redan hur utbytet mellan vitt skilda bolag skapar stora mervärden”, säger Anders Ynnerman.

”Jag är ödmjuk inför uppgiften att leda Sferical AI framåt och ser fram emot att, tillsammans med våra partners, etablera nästa generations AI-infrastruktur i Sverige och stärka svensk industris konkurrenskraft”, säger Jenny Nordlöw.

Fortsätt läsa

Nyheter

Refine Groups dotterbolag Lybe växlar som en av de första i Sverige upp inom Shopify Plus

Publicerad

den

Onlineshopping

Refine Groups dotterbolag Lybe har tagit en dubbel position som leverantör av tekniktjänster inom nordisk e-handel. Lybe har utsetts till officiell Shopify Plus-partner som ett av endast åtta företag i Sverige, och blir samtidigt den första svenska byrån med ett erfaret dedikerat B2B-team.

Shopify har på senare år breddat sitt erbjudande till större företagskunder och satsar på B2B-segmentet. Plattformen erbjuder idag funktioner som stödjer komplexa affärsflöden, anpassad prissättning, kundspecifika kataloger och globala marknader – allt med den flexibilitet och prestanda som gjort Shopify världsledande inom e-handel.

Genom att kombinera sin nya status som Shopify Plus-partner med lång erfarenhet av digitala B2B-lösningar kan Lybe erbjuda nordiska företag skräddarsydda lösningar som ger snabb implementering, global räckvidd och låg total ägandekostnad (TCO).

Vi har lång erfarenhet av att skapa digitala B2B-lösningar som driver tillväxt och effektiviserar våra kunders processer. Med Shopifys nya B2B-fokus och vårt dedikerade expertteam kan vi nu leverera dessa lösningar snabbare och med större affärsnytta än någonsin”, säger Håkan Jonsson Bodvar, VD på Lybe.

Denna satsning gör att Lybe och Refine Group stärker sin position som en ledande partner för nordiska företag som vill skala sina B2B-satsningar utan att kompromissa på flexibilitet, prestanda eller kundupplevelse.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära