Följ oss

Nyheter

Gold Town Games ökar omsättning och vinst

Publicerad

den

Gold Town Games utvecklar spel

Gold Town Games ökade omsättning med 54 procent under första kvartalet jämfört med samma period året innan, med ett resultat efter finansiella poster på 5,85 miljoner kronor från året innan då det var -2,15 miljoner kronor.

6 parallella produktioner är igång

Intäkterna från försäljning i bolagets produkter och arbetet med Cricket Star Manager stärker tillsammans koncernens omsättning samtidigt som fler produkter utvecklas. Koncernen arbetar nu med sex produkter parallellt som befinner sig i olika faser av sin livscykel. De av Gold Town Games helägda produkterna, World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM), är båda lanserade på flertalet marknader och utöver att förbereda WFM för fler marknader görs endast mindre förbättringar i nuet. FIH Hockey Manager (FIHHM) och Blitz Football Manager (BLITZ) befinner sig båda i intensiv produktionsfas, varav den senare har, efter kvartalets slut, inlett soft launch i Storbritannien. Till sist har vi Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) som båda är i ett planeringsstadie inför kommande produktion.

”Vår målsättning är att alla produkter skall vara globalt lanserade under 2022. Vi har kapital och resurser för att färdigställa och lansera dem alla. Det är många parallella processer för produktion i bolaget men med vår plattform i grunden är det möjligt, om än utmanande, för teamet att navigera mellan de olika produkterna. I alla faser, men särskilt i produktionsfasen, får vi ut en väldigt stor synergi av plattformen då den möjliggör att vi i många fall kan kopiera design och kod mellan produkterna. Med intensiva produktions- och lanseringsplaner krävs successiv förbättring av våra produktionsprocesser samt rekrytering av projektledare, programmerare och designers. För att säkerställa koncernens kompetensförsörjning, på både kort och lång sikt, är vårt engagemang i den lokala yrkeshögskolans spelutbildning, Changemakers en viktig komponent.”

GTG Publishing genomför lyckade kampanjer

GTG Publishing arbetar vidare med att skapa processer för uppskalning av marknadsföring och samarbeten. Under kvartalet har tre större kampanjer genomförts i WHM; Spring Break, Internationals, och St.Patricks Week med en markant ökning av användaraktivitet och försäljning. Alla tre koncepten har genom en kombination av tematiserad grafik, spellägen, produkter i butik med mera, samverkat för att öka användaraktivitet och försäljningen under dess aktiva period.

Planerar för ökad omsättning

Gold Town Games skriver att fler produkter på marknaden ger dem förutsättningar att nå fler användare och öka sin omsättning, under året planerar företaget för att steg för steg öka omsättning och växla upp organisationen.

Nyheter

Vad hände med lanseringen Star Vault?

Publicerad

den

Star Vault har under lång tid arbetat med den stora nylanseringen av spelet Mortal Online 2, där det för första gången även skulle släppas på Epic Game Store och den delen av affärsmodellen som inkluderar en månadsavgift för att spela skulle aktiveras. Den 28 november var den stora lanseringsdagen och inför detta hade en serie pressmeddelanden publicerats, det senaste den 27 november med rubriken ”Nya Mortal Online 2 går live imorgon den 28 november som planerat”.

Problemet? Någon lansering i Epic Game Store har inte skett, det står bara ”Coming soon” och från bolaget har det varit helt tyst.

För att sätta detta i perspektiv. Mortal Online är den enda produkten som bolaget har idag, det är 100 procent av verksamheten. Spelet finns visserligen på den största pc-spelsbutiken Steam, men där har det funnits sedan början av 2022. Lanseringen på Epic Game Store med uppbackning från Epic Games skulle vara den stora händelsen.

Trailer för lanseringen av nya Mortal Online 2
Fortsätt läsa

Nyheter

Medimi accelererar i Danmark och startar försäljning i de nordiska länderna

Publicerad

den

Produkter från Medimi

Medimi är fullt aktiva med försäljning på danska marknaden och tar ytterligare steg för att öka aktiviteterna på övriga nordiska länder. I Danmark har bolaget tecknat avtal som gör att kommuner i samtliga av landets fem regioner är knutna till Medimi Smart vilket är i linje med verksamhetens mål om 100 procent omsättningsökning 2024. Intervju med VD Johan Wiesel.

Vad har Medimi för verksamhet?

Medimi AB utvecklar och säljer lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. 

Specifikt har vi tagit fram Medimi Smart som är en avancerad läkemedelsrobot för hemmabruk. Vår unika lösning är framför allt relaterat till kassetteknologi med enstyckshantering av läkemedel.  Det ger användaren en flexibel lösning som kan hantera behovsläkemedel för tillfällig eller oregelbunden medicingivning, tex smärtstillande eller ångestdämpande medicin.  Medimi Smart kan också integreras fullt ut med ordinationssystem så förändring i behandling kan genomföras i realtid. 

Hur är intresset för er lösning?

Vi ser ett stort och växande intresse i flera olika marknadskanaler. I Danmark har vi framgångsrikt byggt upp ett rykte och en kundmassa som gör att de flesta kommunerna har hört talas om vår lösning. 

I de övriga nordiska länderna befinner vi oss i en uppstartsfas. Vi har genomfört ett par lyckade pilotprojekt och har nu projekt i gång i Finland, Norge och Sverige. Det finns en viss startsträcka innan kund är helt igång men utbytet har varit positivt. Vi har också ökat vår aktivitet för att bli mer och mer synliga vid olika mässor samt presentationer vilket ökat intresset för våra lösningar och kommer påverka upphandlingarna och öka möjligheten att etablera nya affärer.

Ni har börjat etablera er utanför Sverige, vilka länder är aktuella?

I Danmark är vi på väg att etablera en mycket stark position med närvaro i alla delar av landet och sätter just nu upp ett bolag i landet. Samtidigt intensifierar vi vårt arbete med att expandera vår verksamhet i övriga nordiska marknader. Här ser vi en enorm potential att växa vår affär ytterligare. Genom att etablera avtal med regioner eller med distributörer kan vi nå ut till fler kommuner och omsorgsföretag på ett effektivt sätt.

Bolaget har sedan tidigare kontrakt med kommuner i tre av fem regioner i Danmark och nyligen offentliggjordes ett nytt avtal med två kommuner till i de kvarvarande regionerna för att driftsätta Medimi Smart. Genom vår affärsmodell med månadshyra finns det goda förutsättningar att utöka intäkten i befintliga kommuner och att accelerera tillväxten under de kommande åren i befintliga och nya kontrakt. 

På längre sikt finns det inga hinder att expandera verksamheten till andra länder i övriga Europa. Det finns många länder med liknande förutsättningar ur ett demografiskt perspektiv med en äldrevård och apoteksverksamhet som liknar den nordiska. 

Hur har försäljningen utvecklats under 2023 och vad kan vi förvänta oss under kommande år?

Coronapandemin försenade den förväntade försäljningsutvecklingen under 2020 och 2021. Från början av 2021 fram till idag har vi ökat vår försäljning med 300 procent. Vi har som målsättning att ha en försäljningstillväxt om cirka 100 procent under 2023 och nå 4 miljoner kronor. Vi har också uttalat mål att dubbla omsättningen nästa år och därigenom nå 8 miljoner kronor. Vår långsiktiga försäljningsplan är att driva stark tillväxt även de kommande åren för att sedan kunna ta lösningen vidare ut till andra länder. 

Ni gör en företrädesemission på 26,5 miljoner, vad ska ni använda kapitalet till?

I huvudsak ska pengarna användas till att accelerera tillväxten i Norden. Etablering på marknaderna i Norge, Finland och Sverige drivs framför allt genom ökad marknadsnärvaro på fält samt att etablera en attraktiv lösning på plats för nya kommuner. 

Tillsammans med bolagets tillväxtplan behöver det också tillverkas fler enheter för att utöka vårt varulager så att vi kan möta den ökade efterfrågan av Medimi Smart.

Avslutningsvis, vad vill du säga till de som funderar på att investera i Medimi?

Det finns mycket positivt att säga om investeringscaset Medimi, men för att sammanfatta så är Medimi ett bolag som befinner sig på en expansiv tillväxtresa och som också gör skillnad för en bättre framtid. 

Det är ett spännande och positivt investeringscase där vi har fått igång en bra försäljningsbas och arbetar intensivt för att få exponentiell utväxling på fler marknader. Vi har visat att behovet för en välfärdsteknologisk lösning i hemmet ökar och att Medimi kan tillhandahålla en unik och flexibel robot som matchar det väl. 

Medimi gör stor skillnad för patienter och användare och investerar därför i framtiden, precis som vi vill att våra investerare ska investera i oss!

Fortsätt läsa

Nyheter

Nordea har en mindre positiv syn på Coor

Publicerad

den

Nordea har idag publicerat en analys på facility management-företaget Coor och ger rekommendationen behåll. Bankens analytiker ger ingen riktkurs men sätter ett motiverat värde på 35 kronor per aktie. Det får aktien att falla och efter en knapp timmes handel så är aktien ner 5,2 procent till 37,92 kronor.

Det är en betydligt annorlunda slutsats än Placera kom fram till för tre månader sedan, vilka ansåg att Coor-aktien hörde hemma i portföljen då den handlades kring 47 kronor.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära