Följ oss

Nyheter

Gold Town Games ökar omsättning och vinst

Publicerad

den

Gold Town Games utvecklar spel

Gold Town Games ökade omsättning med 54 procent under första kvartalet jämfört med samma period året innan, med ett resultat efter finansiella poster på 5,85 miljoner kronor från året innan då det var -2,15 miljoner kronor.

6 parallella produktioner är igång

Intäkterna från försäljning i bolagets produkter och arbetet med Cricket Star Manager stärker tillsammans koncernens omsättning samtidigt som fler produkter utvecklas. Koncernen arbetar nu med sex produkter parallellt som befinner sig i olika faser av sin livscykel. De av Gold Town Games helägda produkterna, World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM), är båda lanserade på flertalet marknader och utöver att förbereda WFM för fler marknader görs endast mindre förbättringar i nuet. FIH Hockey Manager (FIHHM) och Blitz Football Manager (BLITZ) befinner sig båda i intensiv produktionsfas, varav den senare har, efter kvartalets slut, inlett soft launch i Storbritannien. Till sist har vi Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) som båda är i ett planeringsstadie inför kommande produktion.

”Vår målsättning är att alla produkter skall vara globalt lanserade under 2022. Vi har kapital och resurser för att färdigställa och lansera dem alla. Det är många parallella processer för produktion i bolaget men med vår plattform i grunden är det möjligt, om än utmanande, för teamet att navigera mellan de olika produkterna. I alla faser, men särskilt i produktionsfasen, får vi ut en väldigt stor synergi av plattformen då den möjliggör att vi i många fall kan kopiera design och kod mellan produkterna. Med intensiva produktions- och lanseringsplaner krävs successiv förbättring av våra produktionsprocesser samt rekrytering av projektledare, programmerare och designers. För att säkerställa koncernens kompetensförsörjning, på både kort och lång sikt, är vårt engagemang i den lokala yrkeshögskolans spelutbildning, Changemakers en viktig komponent.”

GTG Publishing genomför lyckade kampanjer

GTG Publishing arbetar vidare med att skapa processer för uppskalning av marknadsföring och samarbeten. Under kvartalet har tre större kampanjer genomförts i WHM; Spring Break, Internationals, och St.Patricks Week med en markant ökning av användaraktivitet och försäljning. Alla tre koncepten har genom en kombination av tematiserad grafik, spellägen, produkter i butik med mera, samverkat för att öka användaraktivitet och försäljningen under dess aktiva period.

Planerar för ökad omsättning

Gold Town Games skriver att fler produkter på marknaden ger dem förutsättningar att nå fler användare och öka sin omsättning, under året planerar företaget för att steg för steg öka omsättning och växla upp organisationen.

Nyheter

Alleima erhåller order på 530 miljoner kronor från kärnkraftsleverantör i Nordamerika

Publicerad

den

Alleima har fått en order på 530 miljoner kronor gällande ånggeneratorrör inom kärnkraftssegmentet. För att möta den växande efterfrågan har Alleima nyligen meddelat en kapacitetsökning, genom återöppnandet av en av sina fabriker för ånggeneratorrör i Sandviken.

Ordern från en av världens ledande leverantörer av kärnkraftsutrustning går till ett projekt i ett kärnkraftverk i Nordamerika. Ordern erhölls under det första kvartalet av 2025 och kommer att rapporteras i Tube-divisionen. Leveranser är planerade under 2027 och 2028.

”Efterfrågan på våra avancerade ånggeneratorrör fortsätter att växa, och vi är stolta över att återigen bli den betrodda leverantören till vår kund. Ordern stärker vår orderbok ytterligare och leveransvisibiliteten för både befintlig och vår utökade produktionskapacitet är god. Samtidigt har vi ett flertal pågående diskussioner om framtida projekt,” säger Nigel Haworth, chef för affärsenheten Energy inom Tube-divisionen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Chordate Medicals studie utvecklas väl, utvidgar med Schweiz

Publicerad

den

Ozilia från Chordate

Chordate rapporterar att PM010-studien utvecklas väl och lägger därför till en 12:e studieklinik till eftermarknadsstudien för migränbehandling då Inselspital, Universitätsklinik für Neurologie, i Bern har fått etiskt godkännande att gå med i studien. Klinikens prövningsledare i studien är Prof. Dr. Christoph Schankin, en betydelsefull opinionsbildare både nationellt och internationellt.

– PM010-studien utvecklas väl med i dagsläget cirka 40 procent av maximalt antal patienter rekryterade till studien. Syftet med studien är bland annat att få en så bred bild som möjligt av olika marknader och vårdmodeller, därför är det viktigt att även vår nya fokusmarknad Schweiz är representerad i studien. Inselspital i Bern är även en viktig referensklinik för Neurolite, vår schweiziska distributör, säger Anders Weilandt, vd Chordate.

PM010 är en pågående öppen klinisk uppföljningsstudie för att följa långtidsresultat och säkerhet med Ozilia hos patienter med kronisk migrän under vanlig klinisk behandling. Studien är designad för att kunna rekrytera upp till 200 patienter och genomförs på 12 kliniker i fyra europeiska länder, uppföljningen är 12 månader. Data från studien kommer att rapporteras i intervaller och bland annat användas för att finjustera rekommendationer för den kliniska behandlingsregimen.

Så används Ozilia
Fortsätt läsa

Nyheter

2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult

Publicerad

den

Belysning från Fagerhult

Fagerhult-aktien har inte haft någon rolig utveckling. Under 2014-2017 värderades den för högt av marknaden skriver Dagens industri i sin Veckans aktie-analys. Från dessa höjder har aktien sedan fallit under lång tid.

På senare tid har även två svaga kvartal satt press på aktien, hela 30 procent har aktien fallit sedan sommaren. Det har gjort att Fagerhult för första gången inte värderas till premie mot andra börsbolag.

2025 är året då det vänder

Tidningens analytiker Ulf Petersson skriver att 2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult och spår att företaget når en vinst per aktie på 3,70 kronor, vilket ger ett P/E-tal på tilltalande 14 gånger årets vinst.

Det första som bidrar till resultatet är att besparingsprogrammet får genomslag, bland annat genom att en del olönsamma produktgrupper har rensats ut över tid. Ett viktigt skäl till vinstoptimismen både för i år och nästa är att Di förväntar sig att renoveringsmarknaden i Europa borde återhämta sig efter ett svagt 2024. På toppen av det kommer utfasningen av lysrör i Europa vilket ökar bolagets försäljning av LED-produkter.

Något som även kan få fart på aktien är att storägaren Latour engagerar sig, antingen genom att ge sitt stöd till värdeskapande förvärv, eller genom att själva köpa ut Fargerhult från börsen.

Dagens industri ger en köprekommendation och ser ett kurslyft på 30 procent framför sig under 2025.

Fargerhult-aktien stängde i fredags på 52,70 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära