Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Gold Town Games ökar omsättning och vinst

Publicerad

den

Gold Town Games utvecklar spel

Gold Town Games ökade omsättning med 54 procent under första kvartalet jämfört med samma period året innan, med ett resultat efter finansiella poster på 5,85 miljoner kronor från året innan då det var -2,15 miljoner kronor.

6 parallella produktioner är igång

Intäkterna från försäljning i bolagets produkter och arbetet med Cricket Star Manager stärker tillsammans koncernens omsättning samtidigt som fler produkter utvecklas. Koncernen arbetar nu med sex produkter parallellt som befinner sig i olika faser av sin livscykel. De av Gold Town Games helägda produkterna, World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM), är båda lanserade på flertalet marknader och utöver att förbereda WFM för fler marknader görs endast mindre förbättringar i nuet. FIH Hockey Manager (FIHHM) och Blitz Football Manager (BLITZ) befinner sig båda i intensiv produktionsfas, varav den senare har, efter kvartalets slut, inlett soft launch i Storbritannien. Till sist har vi Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) som båda är i ett planeringsstadie inför kommande produktion.

”Vår målsättning är att alla produkter skall vara globalt lanserade under 2022. Vi har kapital och resurser för att färdigställa och lansera dem alla. Det är många parallella processer för produktion i bolaget men med vår plattform i grunden är det möjligt, om än utmanande, för teamet att navigera mellan de olika produkterna. I alla faser, men särskilt i produktionsfasen, får vi ut en väldigt stor synergi av plattformen då den möjliggör att vi i många fall kan kopiera design och kod mellan produkterna. Med intensiva produktions- och lanseringsplaner krävs successiv förbättring av våra produktionsprocesser samt rekrytering av projektledare, programmerare och designers. För att säkerställa koncernens kompetensförsörjning, på både kort och lång sikt, är vårt engagemang i den lokala yrkeshögskolans spelutbildning, Changemakers en viktig komponent.”

GTG Publishing genomför lyckade kampanjer

GTG Publishing arbetar vidare med att skapa processer för uppskalning av marknadsföring och samarbeten. Under kvartalet har tre större kampanjer genomförts i WHM; Spring Break, Internationals, och St.Patricks Week med en markant ökning av användaraktivitet och försäljning. Alla tre koncepten har genom en kombination av tematiserad grafik, spellägen, produkter i butik med mera, samverkat för att öka användaraktivitet och försäljningen under dess aktiva period.

Planerar för ökad omsättning

Gold Town Games skriver att fler produkter på marknaden ger dem förutsättningar att nå fler användare och öka sin omsättning, under året planerar företaget för att steg för steg öka omsättning och växla upp organisationen.

Nyheter

Värmepumpen är nu den mest sålda uppvärmningslösningen i Tyskland, men osäkerhet består

Publicerad

den

Värmepump från Nibe

Värmepumpen har nu blivit den mest sålda uppvärmningsformen i Tyskland, en marknad som är viktig för Nibe. Samtidigt råder fortsatt osäkerhet kring framtida stöd och politiska beslut, vilket håller tillbaka många hushåll från att investera.

Produktionen blomstrar särskilt i regionen Kulmbach, där tillverkare som Ait och Glen Dimplex gjort området till en tysk värmepumpshubb. Efter ett svagt 2024, då politiska bråk om den så kallade Uppvärmningslagen ledde till varsel, växer försäljningen åter. Under första halvåret 2025 ökade antalet sålda värmepumpar med 55 procent, medan olje- och gasvärmare tappade kraftigt.

Men branschens framtid skuggas av politisk otydlighet. Den nya regeringen har lovat att ”avskaffa” det tidigare värmelagen, men utan att precisera vad som ska ersätta den. Samtidigt subventioneras naturgas, medan elskatten för hushåll ligger kvar och diskussioner pågår om att minska bidragen för värmepumpsinstallationer med upp till hälften.

Resultatet är att många husägare avvaktar. Enligt den tyska energiagenturen Dena har nyinstallationerna av värmesystem nått den lägsta nivån på 15 år, trots att var femte panna i landet är över 30 år gammal.

I Kulmbach varnar branschföreträdare för att riva upp hela värmelagen vore ett misstag. ”Det skulle vara dåraktigt att stoppa moderniseringen,” säger Hans Schwender, mästare i den lokala VVS-föreningen.

Även inom det konservativa partiet CSU i Bayern finns värmepumpsförespråkare. I Trebgast har kommunen, ledd av en CSU-borgmästare, nyligen installerat värmepump i stadshuset som förebild för andra. ”Man måste visa att tekniken fungerar, även i äldre byggnader,” säger borgmästare Herwig Neumann.

Fortsätt läsa

Nyheter

Zenicor One ska användas för 1600 patienter på sju svenska sjukhus

Publicerad

den

Zenicor One

Zenicor One har blivit utvalt att används i den svenska kliniska multicenterstudien Recur-AF. Studien omfattar totalt sju svenska sjukhus och upp till 1600 patienter med redan diagnosticerat förmaksflimmer. Som en central del i studien används Zenicor One för långtidsregistrering av EKG i hemmiljö under hela sju veckor. Zenicor får betalt för vare person som genomgår en undersökning.

Studien som precis har startat har som mål att undersöka om behandling med SGLT2-hämmare – en etablerad läkemedelsklass för diabetes, hjärtsvikt och njursjukdom – som tillverkas av bland annat Astra Zeneca och Boehringer Ingelheim – kan minska risken för återkommande förmaksflimmer efter elkonvertering.

”Att Zenicor One används i en så omfattande och vetenskapligt viktig studie visar att Zenicor Solution är en väletablerad lösning. Zenicor One är en unik lösning som möjliggör just denna typ av långa arytmiutredningar som annan teknologi har svårt att klara av på grund av tekniska och användarmässiga begränsningar. Resultaten från Recur-AF kan få stor betydelse för framtidens behandling och uppföljning av patienter med förmaksflimmer.”, säger Mats Palerius, VD för Zenicor.

Fortsätt läsa

Nyheter

GomSpace höjer prognosen för 2025, väntar kraftig tillväxt och positiv lönsamhet

Publicerad

den

Nanosatellit från GomSpace i rymden

Rymdteknikbolaget GomSpace höjer sin prognos för 2025 efter ett starkt tredje kvartal och en fortsatt positiv trend genom året. Bolaget räknar nu med intäkter på mellan 420 och 450 miljoner kronor, vilket är över 100 miljoner kronor högre än den tidigare prognosen på 320–380 miljoner kronor. Samtidigt förväntas EBITDA-marginalen landa på 6–12 procent, jämfört med tidigare –2 till +10 procent.

Även den justerade EBITDA-marginalen stärks och väntas ligga mellan 7 och 13 procent. Bolaget upprepar dessutom sin bedömning att fritt kassaflöde blir positivt för helåret 2025.

Enligt GomSpace speglar uppjusteringen det starka genomförandet under årets första tre kvartal, drivet av en högre aktivitet än väntat samt en organisatorisk expansion för att möta den stora order som säkrades under andra kvartalet.

”Den uppgraderade prognosen understryker vår framgångsrika omställning och visar att vi nu står som en ledande aktör i den växande rymdsektorn,” skriver bolaget i pressmeddelandet.

Bolaget påpekar att ökade investeringar i nya kunder och avancerade rymdkapabiliteter, samt förskjutna kundbetalningar, påverkat rörelsekapitalet. Återhämtningen av kassaflödet väntas nu ske mot slutet av fjärde kvartalet, snarare än under det tredje som tidigare förutspåtts.

GomSpace betonar att kassaflödet kan variera mellan kvartalen beroende på tidpunkten för milstolpsbetalningar i pågående kontrakt och satsningar på nya affärsmöjligheter.

Nästa rapport publiceras den 6 november. Aktien stängde tidigare ikväll på 12,94 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära