Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Gold Town Games ökar omsättning och vinst

Publicerad

den

Gold Town Games utvecklar spel

Gold Town Games ökade omsättning med 54 procent under första kvartalet jämfört med samma period året innan, med ett resultat efter finansiella poster på 5,85 miljoner kronor från året innan då det var -2,15 miljoner kronor.

6 parallella produktioner är igång

Intäkterna från försäljning i bolagets produkter och arbetet med Cricket Star Manager stärker tillsammans koncernens omsättning samtidigt som fler produkter utvecklas. Koncernen arbetar nu med sex produkter parallellt som befinner sig i olika faser av sin livscykel. De av Gold Town Games helägda produkterna, World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM), är båda lanserade på flertalet marknader och utöver att förbereda WFM för fler marknader görs endast mindre förbättringar i nuet. FIH Hockey Manager (FIHHM) och Blitz Football Manager (BLITZ) befinner sig båda i intensiv produktionsfas, varav den senare har, efter kvartalets slut, inlett soft launch i Storbritannien. Till sist har vi Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) som båda är i ett planeringsstadie inför kommande produktion.

”Vår målsättning är att alla produkter skall vara globalt lanserade under 2022. Vi har kapital och resurser för att färdigställa och lansera dem alla. Det är många parallella processer för produktion i bolaget men med vår plattform i grunden är det möjligt, om än utmanande, för teamet att navigera mellan de olika produkterna. I alla faser, men särskilt i produktionsfasen, får vi ut en väldigt stor synergi av plattformen då den möjliggör att vi i många fall kan kopiera design och kod mellan produkterna. Med intensiva produktions- och lanseringsplaner krävs successiv förbättring av våra produktionsprocesser samt rekrytering av projektledare, programmerare och designers. För att säkerställa koncernens kompetensförsörjning, på både kort och lång sikt, är vårt engagemang i den lokala yrkeshögskolans spelutbildning, Changemakers en viktig komponent.”

GTG Publishing genomför lyckade kampanjer

GTG Publishing arbetar vidare med att skapa processer för uppskalning av marknadsföring och samarbeten. Under kvartalet har tre större kampanjer genomförts i WHM; Spring Break, Internationals, och St.Patricks Week med en markant ökning av användaraktivitet och försäljning. Alla tre koncepten har genom en kombination av tematiserad grafik, spellägen, produkter i butik med mera, samverkat för att öka användaraktivitet och försäljningen under dess aktiva period.

Planerar för ökad omsättning

Gold Town Games skriver att fler produkter på marknaden ger dem förutsättningar att nå fler användare och öka sin omsättning, under året planerar företaget för att steg för steg öka omsättning och växla upp organisationen.

Nyheter

Wegovy minskar ”food noise” och stärker mentalt välbefinnande

Publicerad

den

Piller från Novo Nordisk

Novo Nordisk presenterade tidigt idag nya resultat från den amerikanska INFORM-undersökningen som visar att läkemedlet Wegovy (semaglutid) inte bara bidrar till viktminskning, utan även kan minska så kallat ”food noise” – påträngande och återkommande tankar om mat. Resultaten offentliggjordes vid den europeiska diabeteskongressen EASD i Wien.

Undersökningen omfattade 550 personer som behandlades med Wegovy. Före behandlingsstart rapporterade 62 procent att de ständigt tänkte på mat, jämfört med endast 16 procent under pågående behandling – en minskning med 46 procent. Andelen som upplevde att food noise hade en negativ påverkan på livet föll från 60 till 20 procent.

Utöver minskat food noise rapporterade majoriteten förbättrat välbefinnande. Två tredjedelar (64 procent) angav förbättrad mental hälsa och åtta av tio (80 procent) uppgav att de utvecklat sundare vanor. Hela 83 procent av deltagarna var nöjda med sin behandling.

”Det är mycket uppmuntrande att se att Wegovy, utöver viktminskning, även kan bidra till att minska störande tankar om mat och stödja ett bättre mentalt välmående,” säger Filip Knop, tillträdande medicinsk chef på Novo Nordisk.

Wegovy är redan godkänt i både EU och USA för behandling av övervikt och fetma, även i kombination med hjärt-kärlsjukdom. De nya resultaten stärker läkemedlets roll i bolagets bredare satsning på GLP-1-baserade behandlingar, som blivit en central del av Novo Nordisks tillväxtstrategi.

De fullständiga resultaten från bolagets kliniska program STEP UP och STEP UP T2D publicerades nyligen i Lancet Diabetes & Endocrinology och visar ytterligare hälsofördelar med semaglutid utöver viktminskning, bland annat effekter på hjärt-kärlhälsa och livskvalitet.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kanadensiska Magna ska tillverka bilar i Österrike åt kinesiska Xpeng

Publicerad

den

Biltillverkning av Xpeng hos Magna

Det kanadensiska företaget Magna International har tecknat ett avtal om att montera två elfordonsmodeller för den kinesiska biltillverkaren Xpeng i Europa. Serietillverkningen av fordonen är planerad att inledas under tredje kvartalet 2025.

Magna International säger att avtalet är deras första kompletta fordonsmonteringsavtal i Europa för en kinesisk biltillverkare. Produktionen ska ske i Graz, Österrike. Xpengs vd säger att partnerskapet med Magna är ett första steg mot tillväxt i Europa, där företaget planerar ett långsiktigt engagemang.

Magna har fler än 300 tillverkningsanläggningar och mer än 100 produktutvecklings-, teknik- och försäljningscenter runt om i världen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fractal Gaming Group, från datorlådor till helhetsleverantör för gamingstationen

Publicerad

den

Gaming station från Fractal

Fractal Gaming Group har länge varit synonymt med stilrena och högpresterande datorlådor. Med sitt skandinaviska formspråk och fokus på kvalitet har bolaget byggt en global position som en av de tre största aktörerna inom PC-chassin. Men nu är Fractal på väg att bli något mer – en helhetsleverantör för den moderna gamingstationen. Det skriver Redeye i en initieringsanalys.

Ett varumärke med starkt fäste

Fractal har sedan starten 2010 vuxit organiskt med en CAGR på 19 % fram till 2024 . Genom att konsekvent välja bort RGB-flashighet till förmån för minimalistisk design och funktionalitet har man vunnit en lojal kundbas, där mer än hälften är återkommande köpare. För den typiske kunden – ofta i 35–45-årsåldern och villig att investera flera tusen dollar årligen i sin setup – står Fractal för pålitlighet, estetik och långsiktig prestanda.

Expansion bortom kärnan

Datorlådor är fortsatt kärnan i verksamheten, men Fractal har under de senaste åren börjat bredda sitt erbjudande. 2024 lanserades gamingstolen Refine, som snabbt etablerade sig i premiumsegmentet trots sitt höga pris. Den följdes av headsetet Scape 2025, som redan vid lansering toppade Neweggs bästsäljarlistor. Båda produkterna har hyllats för att kombinera funktion, design och komfort på ett sätt som differentierar dem från konkurrensen.

Strategin är tydlig: Fractal vill gå från att täcka cirka 20 % av kundens gamingstation till att adressera 40 % genom nya produktkategorier. Här spelar det globala distributionsnätverket – med över 320 partners i 50+ länder – en nyckelroll för att snabbt skala nya produkter.

Finansiellt momentum

Efter ett svagare 2024 har bolaget återfått tillväxttakten. Under första halvåret 2025 ökade nettoomsättningen med 31 % jämfört med året innan. Rörelsemarginalen väntas successivt stärkas i takt med att nya kategorier når skala och leverantörsvillkor förbättras.

Redeye lyfter fram Fractals kapital-lätta modell med outsourcing av produktion som en styrka. Den gör det möjligt att både nå målet om över 15 % årlig organisk tillväxt och samtidigt dela ut 50–80 % av vinsten till aktieägarna.

Värdering och potential

I sin basprognos sätter Redeye ett motiverat värde på 65 kronor per aktie, vilket innebär en uppsida på drygt 80 % från dagens nivåer. I ett mer optimistiskt scenario, där expansionen i nya kategorier lyckas fullt ut, ser man potential upp till 100 kronor. Även i ett försiktigare scenario (bear case) landar värdet på 32 kronor, vilket begränsar nedsidan.

Slutsats

Fractal Gaming Group framstår som ett av de mest spännande småbolagen på den svenska börsen just nu. Med en stark varumärkesposition, en bevisad produktutvecklingsmotor och en växande adressbar marknad har bolaget alla förutsättningar att fortsätta leverera tillväxt – inte bara genom datorlådor, utan genom hela ekosystemet runt gamingstationen.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära