Följ oss

Nyheter

Gold Town Games lanserar nytt affärsområde inom publishing

Publicerad

den

Mobilspel från Gold Town Games

Gold Town Games skapar en ny affärsfunktion, GTG Publishing, vars syfte är att publicera koncernens, men även andra bolags mobila speltitlar.

Gold Town Games har alltid varit självpublicerande gällande bolagets titlar och på så sätt byggt upp kunskap inom framförallt marknadssegmentet för simulator- och sportspel. I och med att koncernen växt med dotterbolaget Sideline Labs och att det finns planer på att publicera ytterligare titlar på plattformen W3XM, exempelvis landhockey som nyligen offentliggjordes, vill bolaget utöka sin roll som publicist av mobila spel.

“Vi är övertygade om att en konsoliderad affärsfunktion med dedikerade resurser inom marknadsföring, analys, design och affärsutveckling, kommer att ta GTGs publicering till nästa nivå. Funktionen ger multipla fördelar, bättre synergi mellan interna titlars användaranskaffning och monetisering, möjligheten att bygga en portfölj av spel och framförallt får vi en central kunskapshub” säger Thomas Jonasson, Head of Publishing på Gold Town Games.

GTG Publishings arbetsområden kommer bland annat att innefatta analys av användare, app store-optimering, feature ansökningar, köpt marknadsföring och marknadsrelaterade partnerskap för att på bästa möjliga sätt konvertera nya, engagera befintliga och aktivera före detta användare. 

“Med GTG Publishing kommer vi att ta ett helhetsgrepp på våra egna speltitlar, samtidigt som vi erbjuder licenstagare av W3XM, men även externa partners en tjänst för att globalt publicera spel. Målsättningen är att genom GTG Publishing skapar nya intäktskällor och uppnår högre marginaler”, avslutar Gold Town Games VD Pär Hultgren. 

Nyheter

Traction har för mycket av sin substans i räntesparande anser Börsveckan

Publicerad

den

Tänker på investeringar

Börsveckan har denna gång gjort en stor insats med att analysera investmentbolagen och ett av dem är Traction. Aktien får en avvakta-rekommendation.

Tidningens analytiker skriver att Traction utmärker sig genom en hög andel kassa och räntebärande placeringar. Mellan 2014-2015 ökade likvida medel från 12 procent till 34 procent, och 2016 steg räntebärande placeringar från 10 procent till 34 procent. Sedan dess har dessa legat kring 40 procent, förutom 2021. VD Petter Stillström påpekade 2016 att det var svårt att hitta attraktiva placeringar i den rådande nollräntemiljön.

Börsveckan noterar att det är ovanligt för ett investmentbolag att ha en så stor andel räntepapper och likvida medel. Detta kan ses som en strategi från familjen Stillström för att diversifiera inom bolaget, men det är inte optimalt för aktieägarna som förlorar möjligheten att disponera kassan själva.

Traction har gett omkring 60 procent avkastning de senaste fem åren på en portfölj som motsvarar 60 procent av substansen. Om de varit fullinvesterade hade avkastningen varit bättre, men deras portfölj har högre risk än index. Med en substansrabatt på knappt 5 procent är det inte tillräckligt attraktivt för att locka till köp.

Fortsätt läsa

Nyheter

Flerie, investmentbolaget inom life science som är nytt på börsen

Publicerad

den

Vilka investeringar som Flerie har gjort under åren

Flerie är ett investmentbolag inom life science som precis har noterat sig på börsen, via ett omvänt förvärv av Index Pharmaceuticals-skalet. Bolaget startades bland annat av den framgångsrika entreprenören på området, Thomas Eldered. Affärsvärlden gav nyligen en köprekommendation till aktien. Här presenteras bolaget av VD Ted Fjällman.

Ted Fjällman, VD för Flerie, presenterar verksamheten
Fortsätt läsa

Nyheter

Shortcut Media har blivit ett litet bolag, lämnar aktiemarknaden

Publicerad

den

För nästan två år sedan skrev Börsposten att Shortcut Media inte har en fungerande verksamhet eller affärsmodell. Några månader senare försattes en stor del av verksamheten i konkurs, och den kvarvarande verksamheten klarade inte att hantera skuldberget och fick gå in i rekonstruktion. Shortcut Media tog sig igenom rekonstruktionen och kom ut i ett betydligt friskare skick. Men med det sagt, man var fortfarande verksam på samma hårt konkurrensutsatta marknad där personalen dessutom är högst flyktig.

Shortcut Media har utvecklats till ett litet bolag som går halvdåligt. Nu tar bolaget konsekvensen av det och planerar att avnotera aktierna från Spotlight. Man skriver att det är en konsekvens av att man inte längre uppfyller Spotlights noteringskrav på att minst 100 aktieägare ska äga aktier för minst 2000 kronor vardera. Men det är knappast unikt för Shortcut Media, orsaken är nog snarare att noteringen inte tillför något till det skadeskjutna bolaget längre, det är bara en kostnad och tidsåtgång.

”Efter ett år av rekonstruktion och kraftiga nedskärningar är Shortcut Media-koncernen ett betydligt mindre bolag med en nuvarande värdering på under 10 MSEK. Vårt fokus framöver är att utveckla de två kvarvarande verksamheterna Magoo och Stark Film, som båda har fina förutsättningar att återgå till god lönsamhet och tillväxt när konjunkturen vänder. Detta arbete kommer underlättas utanför den noterade miljön, samtidigt som kostnadsbesparingarna kommer att vara betydande för bolaget”, säger Lennart Larsson, som har blivit huvudägare och tf VD för Shortcut Media AB.

Aktien har i skrivande stund fallit 44 procent vilket ger ett börsvärde på 3,9 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära