Följ oss

Nyheter

Gold Town Games lanserar Blitz Football Manager i Europa

Publicerad

den

Gold Town Games dotterbolag Sideline Labs lanserar Blitz Football Manager i hela Europa på Google Play och Apple Appstore. De senaste månaderna har spelet varit live och testats på Google Beta program i Europa och iOS i Storbritannien.  

Blitz har idag en användarbas på cirka 500 användare som dagligen spelar 30+ minuter.  Insamlad användardata visa en retention dag ett på 30 procent och dag sju på 10 procent. Merparten av de 5000 användare som laddat ner och testat spelet är Androidanvändare och ungefär 3 procent har än så länge genomfört ett köp. Det genomsnittliga beloppet per köpande användare är hittills 20 USD, fördelat på 3,5 tillfällen. 

– Sammanfattningsvis är vi nöjda med den initiala lanseringen av Blitz och ser optimistiskt på möjligheterna att göra några förbättringar och att därefter en fullskalig global lansering av spelet. Vi ökar nu antalet marknader framförallt för iOS användare, som historiskt sett också är starkare än android när det gäller retention och konvertering till köp. Målsättningen med den europeiska lanseringen är att samla in ytterligare värdefull användardata, förbättra ett par nyckeltal och bygga en större användarbas, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.

Blitz Football Manager är ett spel med temat amerikansk fotboll och huvuddelen av marknaden finns således i Nordamerika. Jämfört med andra titlar, inom amerikansk fotboll, kan så mycket som 80-90 procent av marknadspotentialen finnas i USA.  

– Det ska bli riktigt intressant att följa produktens utveckling på den europeiska marknaden där vi vet att intresset för sporten växer. Förhoppningsvis kan vi genom bra annonser och organisk spridning växa användarbasen några gånger kommande månader innan vi genomför en global lansering med huvudfokus på den stora amerikanska marknaden, säger Stefan Sångberg, VD på Sideline Labs

Nästa steg för produktens marknadsföring är en global lansering och målsättningen är att den skall ske innan årets slut.

Nyheter

Kiliaros kassa är tom, vad händer nu?

Publicerad

den

Analysfirman Kalqyl som skriver uppdragsanalyser publicerade idag en uppdatering på företaget Kiliaro där man konstaterar att kassan borde vara tom i månadsskiftet november/december, dvs precis här och nu.

Kiliaro har samtidigt nyligen inlett en ambition att förvärva verksamheter inom foto- och videoredigering samt inom utskrift av bilder.

Förhoppningsvis har bolaget en färdig plan, för vanligtvis tar ett företag in nya pengar innan kassan är slut. Har man säkrat upp investerare som ännu inte kommunicerats? Och gör någon form av apportemission av företag som har ett positivt kassaflöde? Det känns som en utmaning. Bolaget har ett börsvärde på 15,5 miljoner kronor vid dagens stängningskurs 1,755 kronor. Det måste bli hårda villkor på ett eller annat sätt för att ro det hela i land.

Uppdatering: Huvudägare meddelar att de finansierar Kiliaro

Under kvällen så skickade Kiliaro ut ett pressmeddelande tillsammans med sin huvudägare First Venture. Man förnekar där att kassan är tom och säger att analysfirman Kalqyl har bristande kunskap. Man skriver vidare att First Venture finansierar Kiliaro och står bakom företaget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Acast lanserar självbetjäningsplattform för annonsering i poddar

Publicerad

den

Acast har utvecklat en ny reklamplattform för självbetjäning, vilket möjliggör för företag och varumärken i olika storlekar och med varierande budgetar att nå en mycket engagerad publik via de drygt 88 000 podcasts som finns tillgängliga via Acast Marketplace. Den nya plattformen gör det möjligt för annonsörer att själva aktivera sin annonsstrategi för podcasts och skapar därmed ytterligare möjligheter för Acast att tjäna pengar på sin ad-techplattform.

”Denna nya plattform är ett viktigt steg i att demokratisera den globala podcastannons-branschen eftersom den gör det möjligt för annonsörer att starta sin resa inom podcastannonsering i en skala som passar deras behov och budgetar. För Acast öppnar det upp ytterligare en intäktskanal där vi kan rikta in oss på en bredare bas av vårt stora utbud av podcasts och automatisera annonsförsäljningen ytterligare. Det här är ett viktigt steg i vår strategi att bli nummer ett i podcasting-industrin”, säger Ross Adams, VD för Acast.

Acasts Self-Serve Platform passar särskilt små och medelstora bolag, men är även en smart väg för poddkreatörer att bli annonsörer och marknadsföra sina egna shower och produkter för sin publik i podcastvärlden.

Acast är en världsledande aktör inom annonsering i podcasts och arbetar med fler än 2 400 annonsörer varje år. Acast samarbetar både med mindre företag och med stora varumärken som exempelvis Amazon, State Farm, Macy’s, Ikea, Klarna och Ulta Beauty.

Tidningen Börsveckan tog i veckan bort säljrekommendationen för aktien.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eolus i nytt samarbete om utveckling av fyra flytande vindkraftsprojekt i Östersjön

Publicerad

den

Flytande vindkraftverk anläggs

Eolus och Simply Blue Group har kommit överens om att tillsammans utveckla flytande vindkraft i Östersjön.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group, är ett joint venture som ska utveckla fyra flytande vindkraftsparker i Östersjön – två projekt i Sverige och två i Finland. Eolus och Simply Blue Group äger 50 procent vardera av aktierna i Sea Sapphire genom vilket samarbetet sker. Simply Blue Group är en irländsk utvecklare inom blå ekonomi som utvecklar banbrytande projekt inom flytande vindkraft, e-bränslen, vågenergi och akvakultur med låg påverkan.

– Projekten i SeaSapphire kommer stärka och diversifiera vår offshoreportfölj. Kombinationen av Eolus långa erfarenhet av att utveckla förnybara projekt och Simply Blue Groups expertis inom flytande vindkraft möjliggör ett starkt och framgångsrikt samarbete. Det ger stora möjligheter att skapa ett betydande tillskott av grön elproduktion i Norden, säger Per Witalisson, VD för Eolus.

– Detta är ett starkt samarbete mellan Simply Blue Group och Eolus, där vi har liknande ambitioner och våra kompetenser inom projektutveckling kompletterar varandra. Vårt fokus på blå ekonomi kommer gynna kustsamhällen och intressenter när det kommer till jobbskapande och engagemang som skapar förutsättningar för en hållbar energiomställning I Finland och Sverige och möjlighet att nå utsläppsmålen, säger Sam Roch-Perks, Group CEO Simply Blue Group.

Projekten i SeaSapphire är under utveckling och ett stort fokus läggs på försörjningskedjan, lokalt jobbskapande och utforskandet av alternativa användningar av den energi som produceras. Om projekten realiseras enligt nuvarande plan kan de komma att producera upp till 40TWh/år och bidra till att möta Sveriges och Finlands ambitioner och behov av ökad grön elproduktion.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group består av fyra flytande vindkraftsprojekt:

  • Skidbladner – beläget 100 km sydost om Stockholm, Sverige
  • Herkules – beläget 69 km sydost om Gotland, Sverige
  • Wellamo – beläget 90 km utanför regionen Satakunta, Finland
  • Ej offentliggjort projekt – beläget inom finsk ekonomisk zon i Östersjön, Finland.
Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära